W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Dostępność w biznesie – szanse i wyzwania

20.04.2023

Dobiegła końca międzynarodowa konferencja, zorganizowana przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z okazji pięciu lat działania Programu Dostępność Plus. Drugiego dnia wydarzenia rozmawialiśmy o biznesie, w tym o Europejskim Akcie o Dostępności. W debacie o szansach i wyzwaniach oraz różnych perspektywach, jakie wiążą się z dostępnością w tym obszarze uczestniczyła wiceminister Małgorzata Jarosińska-Jedynak.

W sali konferencyjnej wiceminister Małgorzata Jarosińska-Jedynak w mównicy na tle ścianki z napisem Dostępność Plus. Obok tłumacz migowy. Przed nimi publiczność.

Szacuje się, że ponad miliard mieszkańców świata to osoby z niepełnosprawnościami. Więcej niż jeden na pięciu potencjalnych konsumentów to osoby z niepełnosprawnościami. Są też rodziny i przyjaciele tych osób, którzy podejmują podobne decyzje zakupowe. To ogromny potencjał, bo dostępność to nie tylko wyzwanie, ale również szansa na rozwój dla biznesu

– powiedziała wiceminister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak.

Wiceminister podkreśliła, że dostępność to korzystanie z produktu, usługi czy przestrzeni, które nie potęguje poczucia niepełnosprawności, pozwala natomiast na większą samodzielność i niezależność  w zaspokajaniu podstawowych potrzeb życiowych.

Takie podejście znajdziemy z Europejskim Akcie o Dostępności, inaczej EAA, zakorzenionym w Konwencji ONZ o prawach osób z niepełnosprawnościami. Realizacja EAA to wygoda i prostota użytkowania. To lepsze produkty i usługi, doskonalsze i nowocześniejsze. I nie tylko dla osób z niepełnosprawnościami. Dla każdego z nas

– dodała Małgorzata Jarosińska-Jedynak.

Biznes, który przyjmie tę nową perspektywę, wyprzedzi o wiele kroków swoją konkurencję, bo dostrzeże, jak wiele może zaoferować i do jak wielkiej rzeszy konsumentów dotrzeć, jeśli zrozumie i zadba o dostępność.

Podczas dzisiejszej debaty dowiedzieliśmy się, jak dostępność staje się elementem kultury pracy w organizacjach, jak wplata się ją w strukturę firmy, od zatrudniania osób z niepełnosprawnościami, przez projektowanie i produkcję, aż po marketing włączający.

Nowe technologie celujące w wyrównywanie szans i lepsze doświadczenia osób z niepełnosprawnościami prowadzą do większych innowacji dla wszystkich. Dostępność jest odpowiedzialnością, ale też szansą i staje się na naszych oczach jednym z kluczowych czynników rozwoju biznesu.

Takie są trendy na świecie. Nie pozostańmy w tyle. Niech Europejski Akt o Dostępności będzie dla nas bodźcem do zmian, budowania bardziej odpowiedzialnego biznesu, który dba o wszystkich użytkowników

– zaapelowała sekretarz stanu.

Europejski Akt o Dostępności, czyli dyrektywa w sprawie wymogów dostępności produktów i usług, łączy w sobie aspekt społeczny, biznesowy oraz technologiczny.
EAA to kompleksowy przewodnik po dostępności. Pomoże firmom w tworzeniu lepszych produktów i usług, a wszystkim konsumentom – możliwość i wygodę ich użytkowania.
Dostępność będzie dotyczyła najbardziej powszechnych produktów i usług, podstawowych dla swobodnego i jak najbardziej niezależnego życia osób z niepełnosprawnościami i szczególnymi potrzebami.

Są to m.in. komputery, smartfony, e-booki, terminale płatnicze w sklepach, bankomaty, urządzenia do odprawy samoobsługowej, usługi bankowości detalicznej, e-handlu czy też informacji cyfrowej w transporcie pasażerskim.

Na zakończenie konferencji wiceszefowa resortu funduszy i polityki regionalnej podsumowała dwudniowe wydarzenie.

Świętowaliśmy wczoraj i dziś 5 lat programu Dostępność Plus. To program unikalny na skalę europejską. To dzięki niemu możemy teraz załatwiać sprawy w urzędzie bez wychodzenia z domu. A szkoły, dworce, przychodnie czy szpitale są coraz bardziej dostępne dla osób ze szczególnymi potrzebami

– powiedziała wiceminister Jarosińska-Jedynak i dodała:

Dostępność to empatia, która pozwala otworzyć się na drugiego człowieka, bez względu na indywidualną sprawność czy ograniczenia funkcjonalne. Jest niezbędnym elementem działania każdego urzędu i każdej firmy. Leży u podstaw świadomego, odpowiedzialnego biznesu, który dba o każdego użytkownika. Dostępność jest też szansą na rozwój, postęp technologiczny, jest motorem zmian i innowacji. Nasi goście dali dobitne na to dowody.

{"register":{"columns":[]}}