W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Cyfrowa edukacja młodych – panel dyskusyjny z udziałem ministra Czarnka

25.02.2023

Jednym z kluczowych tematów 35. Konferencji Europa Karpat, która odbyła się 24 - 26 lutego w Krasiczynie była dyskusja nt. cyfryzacji z perspektywy procesów edukacji, rozwoju kompetencji młodzieży, funkcjonowania oświaty w kontekście pandemii, e-learningu oraz wojny na Ukrainie. W panelu dyskusyjnym Cyfrowa Edukacja Młodych wzięli udział Minister Edukacji i Nauki Przemysław Czarnek oraz sekretarz stanu w MEiN Włodzimierz Bernacki.

Uczestnicy panelu ośmiu mężczyzn i kobieta siedzą na podeście w fotelach

–  Naszym celem dzisiaj, który sobie stawiamy w ramach panelu jest spojrzenie na cyfryzację z perspektywy procesów bardzo ważnych i istotnych, dotyczy to procesów edukacji związanej z funkcjonowaniem oświaty na poziomie szkoły podstawowej, ponadpodstawowej, ale także szkół wyższych, funkcjonowaniem uniwersytetów – powiedział otwierając dyskusję wiceminister Włodzimierz Bernacki, który moderował panel dyskusyjny. 

Wiceminister mówił o dwóch wymiarach cyfryzacji, wymiarze dydaktycznym i naukowym, dostępności pewnych źródeł, współpracy na poziomie sieci. Nawiązał również do zmian, które dokonały się w wyniku pandemii i agresji Rosji na Ukrainę.

Szef MEiN wskazał na czynnik, który stał się bodźcem do informatyzacji polskich szkół. Jednocześnie wskazując na fakt, że nie byłoby nauki zdalnej, gdyby nie wcześniejsze przygotowanie szkół, które jest efektem poczynionych nakładów w ramach Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej i informatyzacji placówek oświatowych.

– Mamy nowoczesność i cyfryzację w polskiej szkole, nigdy dotąd nienotowaną. Również w wielu krajach Europy Zachodniej. To chcę podkreślić z całą mocą. Przez okres pandemii i w okresie popandemicznym polski rząd zainwestował 5 mld zł w cyfryzację i informatyzację polskich szkół i mamy kolejne projekty do wdrożenia – powiedział minister.

– Jest pewien powód przyspieszenia cyfryzacji. To się stało w 2020 r. kiedy nastał koronawirus i zaczęliśmy być izolowani. Zdecydowanie przyspieszyło to wykorzystanie nowoczesności. Nasze kompetencje cyfrowe, które nabyliśmy podczas nauki zdalnej stały się bodźcem, aby rozwijać te kompetencje dalej – dodał szef resortu edukacji.

Na rozwój informatyzacji i cyfryzacji w dobie pandemii wskazał również wiceminister Włodzimierz Bernacki, który mówił o wejściu w  przestrzeń e-learningu  i traktowaniu jej jako codzienności, wskazał również na konsekwencje agresji Rosji na Ukrainę.

– Agresja Rosji na Ukrainę jest czynnikiem, który sprawił, że wielu uczniów z Ukrainy mieszkających w Rzeczypospolitej Polskiej realizuje swoją aktywność uczniowską poprzez e-learning  w kontakcie ze szkołą ukraińską na Ukrainie czy z uniwersytetem na Ukrainie – wskazał wiceminister.
 

Inwestycje MEiN wspierające polskie szkoły

Podczas panelu minister mówił o tym, co dzieje się w polskiej szkole, o inwestycjach w ramach „Laboratoriów Przyszłości”. Programowi, dzięki któremu za ponad 1,2 mld zł, powstało 15 tys. laboratoriów w polskich szkołach, wyposażonych w drukarki 3D, gogle VR, nowoczesne lutownice oraz długopisy 3D.

– W czwartek ogłosiliśmy nowy projekt „Liga Robotów”, w który inwestujemy 10 mln zł. Po to żeby zespoły złożone z uczniów klas IV-VIII oraz robotyków i informatyków, działając zespołowo mogli rywalizować w zawodach wojewódzkich. 32 najlepsze drużyny spotkają się podczas finału w Warszawie – powiedział minister.

Podsumowując projekty MEiN w zakresie cyfryzacji i informatyzacji polskich szkół minister wskazał na cel, jaki przyświecał podejmowanym działaniom oraz raz jeszcze podkreślił, że przyspieszenie jest efektem ubocznym pandemii.

– Wszystko po to, aby dawać możliwość rozwoju młodym ludziom już na etapie szkoły podstawowej w kierunkach informatycznych i technicznych, niezwykle zaawansowanych. Odnajdowania się w tej przestrzeni po to żeby te talenty później mogły rozwijać się dalej na etapie szkoły ponadpodstawowej i szkoły wyższej – powiedział minister.

W panelu moderowanym przez Włodzimierza Bernackiego, sekretarza stanu MEiN obok Ministra Edukacji i Nauki udział wzięli: László György, Komisarz Rządu odpowiedzialny za koordynację programu “Tanítsunk Magyarországért” Nauczajmy dla Węgier (Węgry),  Markiyan Malskyy, Uniwersytet Lwowski, b. ambasador Ukrainy w RP (Ukraina), Ihor Tsependa, Rektor, Przykarpacki Uniwersytet Narodowy im. Wasyla Stefanyka (Ukraina), Ştefan  Purici, Prorektor ds. Relacji Międzynarodowych Uniwersytet Stefana Wielkiego w Suczawie (Rumunia), Peter Káša, Uniwersytet Preszowski w Preszowie (Słowacja), Jan Draus, Historyk, Uniwersytet Rzeszowski (Polska) oraz Magdalena Hajduk, Dyrektor Biura Nowych Technologii Instytutu Pamięci Narodowej. 

Po zakończonym panelu dyskusyjnym szef resortu edukacji wziął udział w warsztatach design thinking z uczniami I SP w Przemyślu.
 

O konferencji

Myślą przewodnią wydarzenia była europejska jedność i współpraca w obliczu rosyjskiej agresji. Wsparcie militarne, humanitarne i gospodarcze Ukrainy w celu utrzymania stabilności finansowej i przyszłej odbudowy gospodarki tego kraju po zniszczeniach wojennych, wykorzystanie wiedzy i doświadczenia krajów karpackich będących członkami Unii Europejskiej, ich instytucji publicznych, organizacji gospodarczych i pozarządowych oraz przedsiębiorstw – to niektóre z tematów, które zostały poruszone podczas wydarzenia.

W trzydniowych dyskusjach uczestniczyli polscy i zagraniczni politycy, eksperci i naukowcy. Uczestnikami rozmów byli wicemarszałek Sejmu Ryszard Terlecki, a także szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Marek Kuchciński, pomysłodawca i inicjator cyklu konferencji. 

Współorganizatorami konferencji są Kancelaria Sejmu oraz Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, we współpracy z: GovTech, Ministerstwem Edukacji i Nauki, Ministerstwem Infrastruktury, Instytutem Współpracy Polsko-Węgierskiej im. Wacława Felczaka, Euroregionem Karpackim, Przemyskim Towarzystwem Kulturalnym, Klubami Europy Karpat, Uniwersytetem Ludowym Trzech Mórz, Collegium Carpathicum. 

Wideo

Zdjęcia (8)

{"register":{"columns":[]}}