W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wydłużenie terminu naboru ofert w ramach projektu pozakonkursowego pt. „Doskonałość dydaktyczna uczelni”

10.03.2022

Aktualizacja Zaproszenia Ministra Edukacji i Nauki do składania ofert w ramach projektu pozakonkursowego pt. „Doskonałość dydaktyczna uczelni” w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego

 

 

I. Cel projektu

Projekt ma na celu doskonalenie zdolności instytucjonalnej uczelni i doskonalenie kompetencji dydaktycznych kadr uczelni, mające na celu poprawę jakości kształcenia. Realizacja projektu przyczyni się do wdrażania reform na uczelniach w zakresie m.in. zarządzania procesem dydaktycznym, zarządzania jakością kształcenia, jak i rozwoju kadry dydaktycznej, dydaktyczno-naukowej, kadry wspierającej proces dydaktyczny.

Zapewnienie jakości kształcenia w szkolnictwie wyższym oznacza planowane i systematyczne działania, które będą prowadziły do utrzymania i podwyższenia jakości kształcenia. W ramach projektu cel ten będzie realizowany poprzez wsparcie procesów doskonalenia dydaktycznego na uczelniach, a także wsparcie działań realizowanych dotychczas przez uczelnie na rzecz doskonałości dydaktycznej, np. doskonalenie procesu dydaktycznego poprzez np. oferowanie kursów i szkoleń podnoszących  kompetencje kadry dydaktycznej oraz kadry wspomagającej proces dydaktyczny.

Projekt zapewni wsparcie dydaktyki w poszczególnych dyscyplinach  naukowych/artystycznych oraz podnoszenie kompetencji kadry akademickiej uczelni
w zakresie dydaktyki w różnych typach uczelni publicznych i niepublicznych, uczelni akademickich i zawodowych, politechnikach, uniwersytetach a także uczelniach wojskowych, uczelniach służb państwowych, uczelniach artystycznych, uczelniach medycznych, uczelniach morskich, uczelniach teologicznych, np. poprzez wspieranie rozwoju dydaktyki przedmiotów w poszczególnych dyscyplinach, organizację szkoleń dla nauczycieli akademickich itp. Realizacja projektu ma na celu profesjonalizację i podniesienie jakości kształcenia w szkolnictwie wyższym poprzez rozwijanie praktycznych umiejętności dydaktycznych oraz promowanie naukowego podejścia do nauczania.

Wsparciem projektowym mogą być objęte także te działania dydaktyczne, w które nauczyciele akademiccy są już zaangażowani, np. wspieranie planowania i ewaluacji nauczania, angażowania ekspertów dydaktycznych oraz prowadzenia badań w zakresie jakości kształcenia m.in. w ramach prowadzonych eksperymentów dydaktycznych, przygotowanie (cyfrowych) materiałów dydaktycznych. Działania dotyczyć mogą zarówno, jakości przygotowywanych cyfrowych materiałów dydaktycznych, jak i podniesienia umiejętności nauczycieli akademickich w ich przygotowywaniu.

Koncepcja projektu powinna zawierać  proces dojścia do minimalnego modelu lub rozbudowę obecnie funkcjonującego. W ramach realizacji projektu uczelnia powinna zaprezentować również prognozowanie zapotrzebowania na kompetencje, posiadać całościową wizję jakości kształcenia, a także opisać sposób prowadzenia ewaluacji wsparcia.

W ramach realizacji projektu planowane jest udzielenie wsparcia maksymalnie 20 uczelniom różnego typu na doskonalenie dydaktyczne. Działania mają charakter pilotażowy.

II. Przedmiot postępowania

  1. Przedmiotem postępowania jest wsparcie działań uczelni podejmowanych na rzecz doskonałości dydaktycznej uczelni poprzez tworzenie i/lub rozwijanie systemu wsparcia dydaktyki na uczelni. Środki finansowe będą przeznaczone głównie na opracowanie standardów działania, w które zaangażowana będzie cała społeczność uczelni (m.in. pracownicy uczelni) oraz drobne zakupy sprzętów. Pozostałe środki zostaną przeznaczone m.in. zakup narzędzi umożliwiających wdrożenie innowacyjnych metod do procesu kształcenia czy też organizację szkoleń lub innych form wsparcia.
    Efektem realizacji projektu będzie zaimplementowanie w całości lub w części  minimalnego modelu lub rozbudowa obecnie funkcjonującego modelu na uczelni zgodnie z udostępnionym docelowym modelem – Minimalne założenia docelowego modelu zarządzania procesem kształcenia w ramach uczelni (w ramach struktury/komórki organizacyjnej uczelni), stanowiący załącznik nr 1 do Zaproszenia z uwzględnieniem specyfiki danej uczelni.
  2. W ramach realizacji projektu uczelnie mają możliwość realizacji następujących przykładowych zadań:
    • przygotowanie organizacyjno-prawne zasad, celów, procedur, procesów w zakresie działalności dydaktycznej;
    • stworzenie i/lub rozwinięcie systemu zarządzania jakością w zakresie dydaktyki;
    • doskonalenie procesu dydaktycznego;
    • doskonalenie systemu zarządzania jakością w zakresie dydaktyki;
    • organizowanie i prowadzenie szkoleń podnoszących kompetencje dydaktyczne nauczycieli akademickich w tym m.in. obejmujące wykorzystanie narzędzi IT w dydaktyce, uwzględnianie projektowania uniwersalnego, rozwój metodyki kształcenia zdalnego, rozwój dydaktyk przedmiotowych,  czy też przygotowujące kadrę akademicką do pracy ze studentami ze szczególnymi potrzebami;
    • działania dla  kadry wspierającej proces dydaktyczny, w tym szkolenia, warsztaty, mentoring, itp. z zakresu zarządzania, organizacji i komunikacji;
    • wspieranie działań w zakresie opracowywania materiałów/ dokumentów dydaktycznych, w tym m.in. materiałów uwzględniających potrzeby studentów z niepełnosprawnościami;
    • zakup narzędzi umożliwiających wdrożenie innowacyjnych metod do procesu kształcenia;
    • prowadzenie badań ewaluacyjnych w zakresie jakości i skuteczności proponowanych form wsparcia.
  3. Wartość alokacji środków finansowych przeznaczonych na doskonalenie dydaktyczne na  uczelniach wynosi: 19 606 368,27 zł.  
  4. Okres realizacji zadań w projekcie nie może trwać dłużej niż do 30 września 2023 r.

III. Warunki udziału w naborze

  1. O udział w projekcie mogą ubiegać się uczelnie publiczne i niepubliczne, w tym uczelnie akademickie i zawodowe, politechniki, uniwersytety, a także uczelnie wojskowe, służb państwowych, artystycznych, medyczne, morskie, teologiczne, które spełnią łącznie następujące warunki:
    • prowadzą kształcenie w trybie stacjonarnym dla co najmniej 1000 studentów (według stanu w systemie Pol-on na dzień 31.12.2020.); z wymogu wyłączone są uczelnie prowadzące kształcenie na kierunkach artystycznych,
    • uzyskały pozytywną ocenę PKA na wszystkich kierunkach kształcenia, które podlegały ocenie,
    • prowadzą działalność od co najmniej 10 lat.
  2. W ramach naboru uczelnia może złożyć maksymalnie jedną ofertę. Wzór oferty określa Załącznik nr 2 do zaproszenia.
  3. W ofercie uczelnia:
    1. opisuje potrzeby i cel zmian w uczelni w zakresie podnoszenia jakości kształcenia;
    2. opisuje zmiany organizacyjne lub rozbudowę obecnie funkcjonujących działań w uczelni mających na celu stworzenie systemu zarządzania jakością w zakresie dydaktyki, doskonalenia procesu dydaktycznego (w kontekście załączonego do dokumentacji naboru modelu), w tym sposób wdrożenia realizacji zadań w projekcie;
    3. opisuje dotychczasowe doświadczenie uczelni w zakresie działań na rzecz doskonalenia jakości kształcenia (w tym kompetencje dydaktyczne kadr uczelni w zakresie doskonalenia innowacyjnych metod i technik dydaktycznych);
    4. podaje przewidywaną liczbę pracowników kadry dydaktycznej uczelni, którzy wezmą udział w procesie podnoszenia kompetencji dydaktycznych oraz pracowników uczelni, którzy wezmą udział w realizacji zadań projektu. Opis sposobu rekrutacji (szczegółowy opis kompetencji kluczowych osób w zespole projektowym, kryteria doboru, wymagane kompetencje z uwzględnieniem podziału K/M, przewidywana liczba osób biorąca udział w szkoleniach lub innych formach wsparcia);
    5. opisuje możliwości wykorzystania przez uczelnię w dalszej praktyce rozwiązań realizowanych w trakcie trwania projektu;
    6. wskazuje okres, w którym uczelnia zobowiązuje się do utrzymania działalności struktury/komórki organizacyjnej odpowiedzialnej za doskonalenie dydaktyczne a także wsparcie działań realizowanych dotychczas na rzecz doskonałości dydaktycznej po zakończeniu realizacji zadań w projekcie (od…-do…), nie krócej jednak niż do dnia 30 września 2024 r.
  4. Kosztorys projektu powinien być skalkulowany według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do oferty.
  5. W ramach projektu nie mogą być finansowane zadania, które przed dniem złożenia oferty były finansowane ze środków europejskich, albo są finansowane ze środków europejskich.
  6. Do oferty należy dołączyć:
    1. pełnomocnictwo dla osoby upoważnionej do reprezentowania uczelni i podpisania oferty (załącznik nr 1 do oferty);
    2. kosztorys przygotowany na wzorze MEiN (załącznik nr 2 do oferty).
  7. Nabór ofert jest otwarty i będzie trwał nie dłużej niż do dnia 20 kwietnia 2022 r. Ofertę, podpisaną przez osobę upoważnioną do reprezentowania uczelni należy złożyć w formie dokumentu elektronicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2021 r., poz. 2070), doręczonego za pomocą:
    1. Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej ePUAP (adres skrytki ePUAP /gn9u55ai9v/skrytkaESP – przy czym uwierzytelnienie tożsamości składającego ofertę powinno być dokonane przy użyciu tzw. profilu zaufanego albo bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu;
    2. e-nośnika (nośnika elektronicznego) – przy czym uwierzytelnienie tożsamości składającego ofertę powinno być dokonane wyłącznie przy użyciu bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu; nośnik należy przesłać pocztą na adres: Ministerstwo Edukacji i Nauki, ul. Wspólna 1/3, 00-529 Warszawa (z dopiskiem na kopercie: „Doskonałość dydaktyczna uczelni”).
  8. Do rozpatrzenia będą kierowane wyłącznie oferty spełniające wymagania formalne.
    W przypadku, gdy oferta nie spełni wymagań formalnych, do składającego ofertę zostanie wysłana informacja o uchybieniach formalnych oraz możliwości uzupełnienia oferty w terminie 7 dni kalendarzowych od dnia otrzymania informacji. W przypadku nieuzupełnienia uchybień formalnych, oferta zostanie pozostawiona bez rozpoznania.
  9. Oferty, które wpłyną po terminie określonym w ust. 7 nie będą rozpatrywane.

IV. Tryb przeprowadzenia postępowania

  1. Oferty spełniające wymagania formalne zostaną skierowane do oceny merytorycznej.
  2. Przy ocenie merytorycznej ofert będą brane pod uwagę następujące kryteria:
    • innowacyjność zastosowanych rozwiązań;
    • kompleksowość  oraz systemowość rozwiązań;
    • zasadność i racjonalność planu kosztów projektu w stosunku do przedmiotu i zakresu projektu.
  3. Kryterium premiującym będzie utrzymanie działalności struktur/komórek organizacyjnych uczelni odpowiedzialnych za doskonalenie dydaktyczne na uczelni w okresie co najmniej 24 miesięcy od zakończenia udziału w realizacji projektu.
  4. Oceny merytorycznej ofert według kryteriów określonych w ust. 2 dokonają eksperci.
  5. W terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia przekazania ofert do oceny merytorycznej, eksperci, o których mowa w ust. 4 przedstawią Ministrowi Edukacji i Nauki listę ofert rekomendowanych do finansowania wraz z określeniem proponowanego finansowania.
  6. W oparciu o listę ofert rekomendowanych do finansowania, o której mowa w ust. 5 Minister Edukacji i Nauki podejmie decyzję o przyznaniu lub odmowie przyznania środków finansowych na realizację zadań przez daną uczelnię w ramach projektu pt. „Doskonałość dydaktyczna uczelni”.

V. Zasady finansowania i rozliczania środków finansowych przyznanych na realizację zadań projektu

  1. Środki finansowe na realizację zadań w ramach projektu pozakonkursowego będą pochodzić ze środków finansowych ujętych w cz. 28 – szkolnictwo wyższe i nauka, z budżetu środków europejskich (84,28%) oraz w pozostałej części z budżetu państwa (15,72%) w ramach projektu pozakonkursowego pt. „Doskonałość dydaktyczna uczelni” (Działanie 3.4), realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020.
  2. Środki finansowe są przyznawane na wydatki kwalifikowalne w rozumieniu aktualnego dokumentu pn. „Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020”, w ramach następującego katalogu kosztów:
    1. koszty bezpośrednie - koszty związane z dofinansowaniem uczelni na wydatki związane z realizacją doskonalenia dydaktycznego uczelni:
      1. koszty wynagrodzeń  związane z doskonaleniem dydaktycznym uczelni (stawki wynagrodzeń, szczególnie osób zatrudnianych na umowy o pracę, nie powinny odbiegać od stawek obowiązujących u wnioskodawcy na analogicznych stanowiskach lub przy zbliżonym zakresie obowiązków (np. stawki ustalone na podstawie obowiązujących regulaminów wynagradzania),
      2. koszty organizowania i prowadzenia szkoleń oraz innych form wsparcia (np. mentoring, tutoring, webinaria, debaty) podnoszących kompetencje dydaktyczne nauczycieli akademickich a także dla  kadry wspierającej proces dydaktyczny,
      3. pozostałe koszty, np. zakup narzędzi umożliwiających wdrożenie innowacyjnych metod do procesu kształcenia ponoszone w związku z realizacją celu projektu (środki trwałe nie mogą łącznie przekroczyć 5% rzeczywiście poniesionych kosztów bezpośrednich);
    2. koszty pośrednie projektu - nie mogą łącznie przekroczyć 3% rzeczywiście poniesionych kosztów bezpośrednich.
  3. Wysokość środków finansowych przyznanych na wydatki kwalifikowane w projekcie wynosi 100%. Dopuszcza się możliwość kwalifikowania wydatków w projekcie ponoszonych od dnia ogłoszenia niniejszego Zaproszenia pod warunkiem zawarcia umowy, o której mowa w ust. 4.
  4. Przyznane środki finansowe będą przekazywane uczelni na podstawie umowy określającej warunki finansowania, realizacji i rozliczenia udziału w projekcie.
  5. Środki finansowe przekazywane będą na wydzielony rachunek bankowy uczelni, przeznaczony wyłącznie do gromadzenia i wydatkowania środków finansowych otrzymanych na realizację zadań projektu.
  6. Uczelnia jest zobowiązana, w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia doręczenia projektu umowy przesłać za pośrednictwem Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej ePUAP (adres skrytki ePUAP MNISW: /MNISW/SkrytkaESP – przy czym uwierzytelnienie tożsamości składającego oświadczenie woli, powinno być dokonane przy użyciu bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu), do urzędu obsługującego Ministra Edukacji i Nauki umowę na realizację zadań objętych naborem (zgodnie z art. 404 ust. 1. ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2021 r. poz. 478, ze zm.)), podpisanej przez osoby reprezentujące uczelnię, której Minister Edukacji i Nauki przyznał środki na realizację zadań. Niedotrzymanie tego terminu uznaje się za rezygnację z zawarcia umowy i przyznanych środków finansowych.

VI. Bliższe informacje o naborze można uzyskać w Departamencie Innowacji i Rozwoju pod adresem e-mail: doskonaloscdydaktyczna@mein.gov.pl.

VII. Złożenie oferty oznacza przyjęcie określonych powyżej zasad udziału w naborze ofert oraz trybu przeprowadzenia niniejszego postępowania.

Materiały

Załącznik nr 1 - minimalne założenia docelowego modelu zarządzania procesem kształcenia w ramach uczelni
20220208​_zał​_nr​_1​_do​_Zaproszenia​_Minimalne​_założenia​_DDU.pdf 0.47MB
Załącznik nr 2 - kosztorys
20220208​_zał​_nr​_2​_do​_Oferty​_Kosztorys​_DDU.xlsx 0.06MB
Załącznik nr 2 - wzór oferty
20220208​_zał​_nr​_2​_do​_Zaproszenia​_Wzór​_oferty​_DDU.docx 0.57MB
{"register":{"columns":[]}}