W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3

30.05.2025

OGŁOSZENIE NABORU

Nabór wniosków w ramach programu priorytetowego „Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3”

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłasza nabór wniosków o dofinansowanie w ramach programu priorytetowego „Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3”

  • Cel programu

Uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza - poprzez dofinansowanie inwestycji polegających na obniżeniu zużycia paliw emisyjnych w transporcie, poprzez wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych.

Program przewiduje wsparcie inwestycji polegającej na zakupie/leasingu1 nowego2 pojazdu zeroemisyjnego kategorii3 N2 lub N3 w rozumieniu załącznika nr 2 do ustawy – Prawo o ruchu drogowym, wykorzystującego do napędu wyłącznie energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania lub energię elektryczną wytworzoną z wodoru w zainstalowanych w nim ogniwach paliwowych lub wyłącznie silnik, którego cykl pracy nie prowadzi do emisji gazów cieplarnianych lub innych substancji objętych systemem zarządzania emisjami gazów cieplarnianych, o którym mowa w ustawie z dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji.

  • Terminy i sposób składania wniosków

Wnioski o dofinansowanie w formie dotacji należy składać w okresie od 30.05.2025 r. – 30.06.2029 r., jednak nie dłużej niż do wyczerpania środków alokacji.

W przypadku wyczerpania alokacji środków przed terminem zakończenia naboru wniosków na stronie internetowej NFOŚiGW zostanie umieszczona informacja o braku możliwości składania wniosków.

Przygotowane wnioski o dofinansowanie w formie dotacji należy składać w wersji elektronicznej poprzez Generator Wniosków o Dofinansowanie („GWD”) dostępny pod adresem https://gwd.nfosigw.gov.pl.

  • Budżet naboru

Budżet naboru wynosi do 2 000 000 tys. zł

  • Formy dofinansowania
  • dotacja do zakupu pojazdu

lub

  • w przypadku leasingu - dopłata do opłaty wstępnej4, ustalonej w umowie leasingu w rozumieniu art. 411 ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy – Prawo ochrony środowiska5.
  • Wartość dofinansowania
  1. Nabycie w formie zakupu pojazdu zeroemisyjnego:

do 30% w przypadku dużego przedsiębiorstwa (tj. innego niż mikro/małe i średnie przedsiębiorstwo)

do 50% w przypadku średniego przedsiębiorstwa6

do 60% w przypadku mikroprzedsiębiorstwa i małego przedsiębiorstwa7

 

kosztów kwalifikowanych pomniejszonych o koszt inwestycji referencyjnej8 nie więcej niż:

400 tys. zł na jeden pojazd zeroemisyjny kategorii N2;

750 tys. zł na jeden pojazd zeroemisyjny kategorii N3.

 

  1. Nabycie w formie leasingu pojazdu zeroemisyjnego:

do 30% w przypadku dużego przedsiębiorstwa

do 50% w przypadku średniego przedsiębiorstwa6

do 60% w przypadku mikroprzedsiębiorstwa i małego przedsiębiorstwa6

 

kosztów kwalifikowanych pomniejszonych o koszt inwestycji referencyjnej9, nie więcej niż:

400 tys. zł na jeden pojazd zeroemisyjny kategorii N2 oraz nie więcej niż opłata wstępna;

750 tys. zł na jeden pojazd zeroemisyjny kategorii N3 oraz nie więcej niż opłata wstępna.

  • Beneficjenci10

Przedsiębiorcy w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, którzy posiadają siedzibę lub oddział11 na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

  • Kryteria do porównania dla pojazdu zeroemisyjnego z analogicznym pojazdem innym niż zeroemisyjny kategorii N2 i N3:

1) kategoria pojazdu N2/N3;

2) rodzaj pojazdu (np. ciągnik siodłowy, ciężarowy skrzyniowy);

3) poziom kompletacji pojazdu: (kompletny - oznacza pojazd, który nie wymaga dalszej kompletacji np.: powstały w wyniku jednostopniowego procesu budowy: furgony, samochody ciężarowe, ciągniki, przyczepy; niekompletny - oznacza pojazd, który nadal wymaga dalszej kompletacji, co najmniej w jednym stopniu np. podwozie z kabiną, podwozie przyczepy, skompletowany - oznacza pojazd powstały w wyniku wielostopniowego procesu (np.: podwozie lub podwozie z kabiną zabudowane nadwoziem);

4) rodzaj zabudowy: (np. wywrotki, śmieciarki);

5) liczba osi;

6) dopuszczalna masa całkowita (DMC).

  • Informacje dodatkowe:

Liczba udzielonych dopłat do zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3 uzależniona będzie od liczby zezłomowanych, w danym roku kalendarzowym, pojazdów spalinowych kategorii N2 i N3 na terytorium RP. Liczba przyznanych dotacji do pojazdów zeroemisyjnych N2 i N3 nie będzie, w danym roku kalendarzowym, większa od liczby zezłomowanych pojazdów spalinowych na terytorium RP, w danej kategorii pojazdów.

  • Kontakt w sprawie programu:

pojazdy.ciezarowe@nfosigw.gov.pl


1 Przy czym kwalifikowany jest kapitał w ramach umowy leasingu.

2 Przez nowy pojazd zeroemisyjny należy rozumieć pojazd kategorii N2 lub N3 fabrycznie nowy, który nie był przed zakupem zarejestrowany, z zastrzeżeniem, że wielkość przebiegu nie może przekroczyć 6 tys. km w dniu zakupu/leasingu.

3 Zgodnie z kategoriami, o których mowa w załączniku nr 2 do ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym.

4 Przez opłatę wstępną należy rozumieć określoną w umowie leasingu jednorazową opłatę należną od leasingobiorcy na rzecz firmy leasingowej, służącą pokryciu określonej części kapitału (ceny nabycia pojazdu) do spłaty przez leasingobiorcę. Opłata wstępna nie zawiera innych kosztów, opłat i innych należności związanych z zawarciem umowy leasingu i jest wyszczególniana na fakturze wystawianej przez firmę leasingową, do uiszczenia której leasingobiorca jest zobowiązany. Opłata wstępna w całości lub w części jest pokrywana z dotacji.

5 Dopłaty stosuje się do opłat ponoszonych przez korzystających, ustalanych w umowach, których przedmiotem jest leasing środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji i służących realizacji celów z zakresu ochrony środowiska lub gospodarki wodnej.

6 Zgodnie z definicją mikroprzedsiębiorstwa, małego i średniego przedsiębiorstwa zawartą w załączniku I do rozporządzenia Komisji Nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z dnia 26.6.2014, str. 1, z późn. zm.)

7 Inwestycją referencyjną jest wartość bieżąca rat kapitałowych leasingu analogicznego (pod względem przeznaczenia, wyposażenia itp.), innego niż zeroemisyjny, pojazdu tej samej kategorii spełniającego obowiązujące już normy unijne. Na potrzeby określenia kosztów kwalifikowalnych nie uwzględnia się kosztów operacyjnych związanych z eksploatacją pojazdu, w tym kosztów energii, kosztów ubezpieczenia i kosztów konserwacji, niezależnie od tego, czy zostały one uwzględnione w umowie leasingu.

8 Inwestycją referencyjną jest zakup analogicznego (pod względem przeznaczenia, wyposażenia, itp.) innego niż zeroemisyjny, pojazdu tej samej kategorii, spełniającego już obowiązujące i mające zastosowanie normy unijne.

9 Inwestycją referencyjną jest wartość bieżąca rat kapitałowych leasingu analogicznego (pod względem przeznaczenia, wyposażenia itp.), innego niż zeroemisyjny, pojazdu tej samej kategorii spełniającego obowiązujące już normy unijne. Na potrzeby określenia kosztów kwalifikowalnych nie uwzględnia się kosztów operacyjnych związanych z eksploatacją pojazdu, w tym kosztów energii, kosztów ubezpieczenia i kosztów konserwacji, niezależnie od tego, czy zostały one uwzględnione w umowie leasingu.

10 Do katalogu Beneficjentów nie zalicza się banków i innych instytucji finansowych, których współwłasność pojazdu zeroemisyjnego wynika z wpisu do dowodu rejestracyjnego dokonanego wyłącznie tytułem zabezpieczenia kredytu/pożyczki udzielonej przez ten bank/instytucję finansową na współfinansowanie zakupu przedmiotowego pojazdu zeroemisyjnego.

11 Zgodnie z ustawą z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Materiały

PROGRAM PRIORYTETOWY​_Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3
PROGRAM​_PRIORYTETOWY​_Wsparcie​_zakupu​_lub​_leasingu​_pojazdów​_zeroemisyjnych​_kategorii​_N2​_i​_N3.pdf 0.30MB
Regulamin naboru ciągłego pojazdy kat. N2 i N3
Regulamin​_naboru​_ciągłego​_pojazdy​_kat​_N2​_i​_N3.pdf 0.31MB
Załącznik nr 1 Lista wymaganych załączników
Załącznik​_nr​_1​_Lista​_wymaganych​_załączników.pdf 0.21MB
Zał 2 Ogłoszenie naboru 1
Zał​_2​_Ogłoszenie​_naboru​_1.pdf 0.16MB
Wniosek GWD N2 i N3 Leasing
Wniosek​_GWD​_N2​_i​_N3​_Leasing.pdf 0.21MB
Wniosek GWD N2 i N3 Zakup
Wniosek​_GWD​_N2​_i​_N3​_Zakup.pdf 0.20MB