Krajowy Plan w dziedzinie Energii i Klimatu do 2030 r.
{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"IC8","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"IC{#IC_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty innych dokumentów rządowych","value":"Projekty innych dokumentów rządowych"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"C – projekty implementujące UE","value":"C – projekty implementujące UE"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Wymóg opracowania Krajowego Planu w dziedzinie Energii i Klimatu do 2030 r. (stanowiącego aktualizację KPEiK z 2019 r.) wynika z art. 14 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1999 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie zarządzania unią energetyczną i działaniami w dziedzinie klimatu. Zgodnie z ww. rozporządzeniem państwa członkowskie Unii Europejskiej są zobowiązane do przekazania aktualizacji KPEiK co 5 lat oraz opracowania nowego KPEiK co 10 lat. Upoważnienie ustawowe jest ponadto zawarte w ustawie z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 266, 834, 859) w art. 15ab, zgodnie z którym minister właściwy do spraw energii, we współpracy z ministrem właściwym do spraw klimatu, opracowuje zintegrowany krajowy plan w dziedzinie energii i klimatu, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1999. \nDokumenty planistyczne z założenia podlegają okresowej aktualizacji, gdyż konieczne jest dostosowanie strategii do następujących zmian rynkowych, geopolitycznych, czy rozwoju technologicznego. Na aktualizację dokumentów strategicznych dotyczących sektora energetycznego, w tym na termin rewizji, wpływ mają także regulacje unijne, które określają wspólne cele i zadania wspólnoty.\nAktualizacja KPEiK jest zasadna z kilku kluczowych powodów. Po pierwsze zmieniające się warunki klimatyczne oraz międzynarodowe zobowiązania dotyczące redukcji emisji gazów cieplarnianych wymagają regularnej aktualizacji strategii i podejmowanych działań. Ze względu na przyjecie na poziomie unijnym nowych celów i regulacji wchodzących w skład tzw. pakietu Fit for 55, konieczna stała się aktualizacja kontrybucji krajowej do osiągnięcia celów klimatyczno-energetycznych UE do 2030 r. Dodatkowo rozwój technologiczny i zmiany w sektorze energetycznym sprawiają, że istnieje potrzeba uwzględnienia najnowszych osiągnięć i możliwości w planowaniu działań związanych z energią i klimatem. Ponadto, aktualizacja KPEiK pozwoli na lepsze uwzględnienie specyfiki polskiego sektora energetycznego oraz krajowych możliwości i ograniczeń w poszczególnych sektorach gospodarki – od przemysłu, przez rolnictwo po transport i in. \n","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Przyjęcie aktualizacji Krajowego Planu w dziedzinie Energii i Klimatu ma na celu wyznaczenie nowych celów klimatyczno-energetycznych Polski na 2030 r., wskazanie kierunków rozwoju sektorów paliwowo-energetycznych oraz powiązanych sektorów gospodarki, prowadząc do redukcji negatywnego oddziaływania na środowisko, wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego, efektywnego wykorzystania krajowych surowców energetycznych oraz poprawy konkurencyjności gospodarki.\nZakres krajowych planów w dziedzinie energii i klimatu reguluje załącznik I do rozporządzenia UE 2018/1999. \nProjekt aktualizacji KPEiK zawiera:\n•\tCzęść strategiczną definiującą założenia i cele oraz odpowiednie polityki i działania w 5 wymiarach unii energetycznej tj.: bezpieczeństwa energetycznego, wewnętrznego rynku energii, efektywności energetycznej, obniżenia emisyjności oraz badań naukowych, innowacji i konkurencyjności;\n- Załącznik 1 zawierający podstawę analityczną przy dodatkowych politykach i działaniach – scenariusz WAM (ang. with additional measures), czyli scenariusz ambitnej transformacji;\n- Załącznik 2 zawierający podstawę analityczną przy wdrożonych politykach i działaniach – scenariusz WEM (ang. with existing measures), czyli scenariusz rynkowo-techniczny, tzw. scenariusz bazowy;\n- Załącznik 3 zawierający założenia prognostyczne i metodykę prognozowania;\n- Załącznik 4 dotyczący oszczędności finalnego zużycia energii;\n- Załącznik 5 dot. finansowania transformacji klimatyczno-energetycznej.\nAktualizacja KPEiK opiera się na nowej ocenie sytuacji rynkowej, technicznej i gospodarczej, uwzględnia zmiany jakie nastąpiły w ostatnich latach oraz zawiera dodatkowe polityki i działania.\nAktualizacja jest oparta na kompleksowych analizach dot. wszystkich sektorów gospodarki. Prognozowane są m.in.:\n- zapotrzebowanie na energię i surowce, \n- rozwój poszczególnych technologii, \n- skutki makroekonomiczne i społeczne.\nWskazane polityki i działania mają pomóc Polsce osiągnąć bardziej ambitne cele klimatyczno-energetyczne.\nRealizacja KPEiK ma przynieść przede wszystkim osiągnięcie trzech kluczowych celów: redukcję emisji gazów cieplarnianych, zwiększenie udziału energii ze źródeł odnawialnych oraz poprawę efektywności energetycznej. ","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MKiŚ","value":"MKiŚ"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ współpracujący przy opracowaniu projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Urszula Sara Zielińska Sekretarz Stanu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MKiŚ","value":"MKiŚ"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"II/III kwartał 2025 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
IC8
Rodzaj dokumentu:
Projekty innych dokumentów rządowych
Typ dokumentu:
C – projekty implementujące UE
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Wymóg opracowania Krajowego Planu w dziedzinie Energii i Klimatu do 2030 r. (stanowiącego aktualizację KPEiK z 2019 r.) wynika z art. 14 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1999 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie zarządzania unią energetyczną i działaniami w dziedzinie klimatu. Zgodnie z ww. rozporządzeniem państwa członkowskie Unii Europejskiej są zobowiązane do przekazania aktualizacji KPEiK co 5 lat oraz opracowania nowego KPEiK co 10 lat. Upoważnienie ustawowe jest ponadto zawarte w ustawie z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 266, 834, 859) w art. 15ab, zgodnie z którym minister właściwy do spraw energii, we współpracy z ministrem właściwym do spraw klimatu, opracowuje zintegrowany krajowy plan w dziedzinie energii i klimatu, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1999. Dokumenty planistyczne z założenia podlegają okresowej aktualizacji, gdyż konieczne jest dostosowanie strategii do następujących zmian rynkowych, geopolitycznych, czy rozwoju technologicznego. Na aktualizację dokumentów strategicznych dotyczących sektora energetycznego, w tym na termin rewizji, wpływ mają także regulacje unijne, które określają wspólne cele i zadania wspólnoty. Aktualizacja KPEiK jest zasadna z kilku kluczowych powodów. Po pierwsze zmieniające się warunki klimatyczne oraz międzynarodowe zobowiązania dotyczące redukcji emisji gazów cieplarnianych wymagają regularnej aktualizacji strategii i podejmowanych działań. Ze względu na przyjecie na poziomie unijnym nowych celów i regulacji wchodzących w skład tzw. pakietu Fit for 55, konieczna stała się aktualizacja kontrybucji krajowej do osiągnięcia celów klimatyczno-energetycznych UE do 2030 r. Dodatkowo rozwój technologiczny i zmiany w sektorze energetycznym sprawiają, że istnieje potrzeba uwzględnienia najnowszych osiągnięć i możliwości w planowaniu działań związanych z energią i klimatem. Ponadto, aktualizacja KPEiK pozwoli na lepsze uwzględnienie specyfiki polskiego sektora energetycznego oraz krajowych możliwości i ograniczeń w poszczególnych sektorach gospodarki – od przemysłu, przez rolnictwo po transport i in.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Przyjęcie aktualizacji Krajowego Planu w dziedzinie Energii i Klimatu ma na celu wyznaczenie nowych celów klimatyczno-energetycznych Polski na 2030 r., wskazanie kierunków rozwoju sektorów paliwowo-energetycznych oraz powiązanych sektorów gospodarki, prowadząc do redukcji negatywnego oddziaływania na środowisko, wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego, efektywnego wykorzystania krajowych surowców energetycznych oraz poprawy konkurencyjności gospodarki. Zakres krajowych planów w dziedzinie energii i klimatu reguluje załącznik I do rozporządzenia UE 2018/1999. Projekt aktualizacji KPEiK zawiera: • Część strategiczną definiującą założenia i cele oraz odpowiednie polityki i działania w 5 wymiarach unii energetycznej tj.: bezpieczeństwa energetycznego, wewnętrznego rynku energii, efektywności energetycznej, obniżenia emisyjności oraz badań naukowych, innowacji i konkurencyjności; - Załącznik 1 zawierający podstawę analityczną przy dodatkowych politykach i działaniach – scenariusz WAM (ang. with additional measures), czyli scenariusz ambitnej transformacji; - Załącznik 2 zawierający podstawę analityczną przy wdrożonych politykach i działaniach – scenariusz WEM (ang. with existing measures), czyli scenariusz rynkowo-techniczny, tzw. scenariusz bazowy; - Załącznik 3 zawierający założenia prognostyczne i metodykę prognozowania; - Załącznik 4 dotyczący oszczędności finalnego zużycia energii; - Załącznik 5 dot. finansowania transformacji klimatyczno-energetycznej. Aktualizacja KPEiK opiera się na nowej ocenie sytuacji rynkowej, technicznej i gospodarczej, uwzględnia zmiany jakie nastąpiły w ostatnich latach oraz zawiera dodatkowe polityki i działania. Aktualizacja jest oparta na kompleksowych analizach dot. wszystkich sektorów gospodarki. Prognozowane są m.in.: - zapotrzebowanie na energię i surowce, - rozwój poszczególnych technologii, - skutki makroekonomiczne i społeczne. Wskazane polityki i działania mają pomóc Polsce osiągnąć bardziej ambitne cele klimatyczno-energetyczne. Realizacja KPEiK ma przynieść przede wszystkim osiągnięcie trzech kluczowych celów: redukcję emisji gazów cieplarnianych, zwiększenie udziału energii ze źródeł odnawialnych oraz poprawę efektywności energetycznej.