W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Krajowy Pogram Reform na lata 2024/2025

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"ID11","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"ID{#ID_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty innych dokumentów rządowych","value":"Projekty innych dokumentów rządowych"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Przygotowanie Krajowych Programów Reform wynika z cyklu zarządzania politykami gospodarczymi i społecznymi w Unii Europejskiej zwanego Semestrem europejskim, który jest uregulowany w art. 2a rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1175/2011 z 16 listopada 2011 r. – zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych.\nZgodnie z zasadami określającymi przebieg tego procesu, państwa członkowskie przedstawiają do 30 kwietnia każdego roku aktualizację Krajowych Programów Reform wraz z aktualizacją programu konwergencji (lub stabilności, jeśli państwo jest członkiem strefy euro).","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Krajowe Programy Reform (KPR) opracowane są zgodnie z wytycznymi dla polityk gospodarczych i zatrudnienia oraz z ogólnymi wytycznymi dla państw członkowskich wydawanymi przez Komisję i Radę Europejską na początku rocznego cyklu nadzoru. Pierwszy KPR został przyjęty przez Radę Ministrów 26 kwietnia 2011 r. od tego czasu corocznie przyjmowane są kolejne edycje dokumentu.\nZakres KPR 2024/2025 będzie zbliżony do dokumentu sprzed roku. Jest to podyktowane głównie włączeniem w Semestr europejski procesu monitorowania realizacji Krajowych Planów Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). \nWe wstępie zostaną nakreślone uwarunkowania gospodarcze i strategiczne oraz priorytetowe kierunki reform i inwestycji. Ponadto KPR ponownie zawierać będzie zwięzłą charakterystykę zawartości KPO (koncentracja na działaniach do zrealizowania w 2024 r. i na początku 2025 r.). Konieczne też będzie wskazanie relacji między działaniami ujętymi w KPR, KPO i czterema głównymi kierunkami rozwoju zawartymi w Rocznej Analizie Zrównoważonego Wzrostu Gospodarczego na 2024 r. (ASGS 2024): zrównoważenie środowiskowe, produktywność, sprawiedliwość, stabilność makroekonomiczna.\nCzęść główna obejmie działania, będące odpowiedzią na wyzwania określone w aktualnym Sprawozdaniu Krajowym 2023, CSR z lat 2019-2023 oraz aktualnym Wspólnym Raporcie o Zatrudnieniu 2023. Przedstawiony zostanie także postęp w realizacji KPO, jak i perspektywa wdrażania Planu w kolejnym roku. W tej części, obok działań z KPO, zaprezentowane zostaną nowe inicjatywy. Horyzont czasowy wszystkich działań ujętych w tej części dokumentu to rok 2024 oraz pierwszy kwartał roku 2025.\nOsobny rozdział poświęcony będzie również komplementarności finansowania i spójności działań realizowanych w ramach Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF), czyli w praktyce zawartych w KPO, z działaniami w ramach Polityki Spójności (PS). Dodatkowy podrozdział w tej części dotyczyć będzie spójności pomiędzy priorytetami PS 2021-2027 a priorytetami wskazanymi w KPR. \nOdrębna część zostanie poświęcona realizacji przez Polskę celów zrównoważonego rozwoju w ramach Agendy ONZ 2030. Nowym elementem będzie też tabela sprawozdawcza z realizacji zasad Europejskiego Filara Praw Socjalnych.\nDokument uzupełniony zostanie o tabele sprawozdawcze z półrocznej realizacji KPO, które zawierać będą informacje dotyczące poszczególnych kamieni milowych i wskaźników KPO na podstawie danych z systemu FENIX.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MRiT","value":"MRiT"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Waldemar Sługocki Sekretarz Stanu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MRiT","value":"MRiT"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"II kwartał 2024 r. Rada Ministrów 30 kwietnia 2024 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
ID11
Rodzaj dokumentu:
Projekty innych dokumentów rządowych
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Przygotowanie Krajowych Programów Reform wynika z cyklu zarządzania politykami gospodarczymi i społecznymi w Unii Europejskiej zwanego Semestrem europejskim, który jest uregulowany w art. 2a rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1175/2011 z 16 listopada 2011 r. – zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych.
Zgodnie z zasadami określającymi przebieg tego procesu, państwa członkowskie przedstawiają do 30 kwietnia każdego roku aktualizację Krajowych Programów Reform wraz z aktualizacją programu konwergencji (lub stabilności, jeśli państwo jest członkiem strefy euro).
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Krajowe Programy Reform (KPR) opracowane są zgodnie z wytycznymi dla polityk gospodarczych i zatrudnienia oraz z ogólnymi wytycznymi dla państw członkowskich wydawanymi przez Komisję i Radę Europejską na początku rocznego cyklu nadzoru. Pierwszy KPR został przyjęty przez Radę Ministrów 26 kwietnia 2011 r. od tego czasu corocznie przyjmowane są kolejne edycje dokumentu.
Zakres KPR 2024/2025 będzie zbliżony do dokumentu sprzed roku. Jest to podyktowane głównie włączeniem w Semestr europejski procesu monitorowania realizacji Krajowych Planów Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).
We wstępie zostaną nakreślone uwarunkowania gospodarcze i strategiczne oraz priorytetowe kierunki reform i inwestycji. Ponadto KPR ponownie zawierać będzie zwięzłą charakterystykę zawartości KPO (koncentracja na działaniach do zrealizowania w 2024 r. i na początku 2025 r.). Konieczne też będzie wskazanie relacji między działaniami ujętymi w KPR, KPO i czterema głównymi kierunkami rozwoju zawartymi w Rocznej Analizie Zrównoważonego Wzrostu Gospodarczego na 2024 r. (ASGS 2024): zrównoważenie środowiskowe, produktywność, sprawiedliwość, stabilność makroekonomiczna.
Część główna obejmie działania, będące odpowiedzią na wyzwania określone w aktualnym Sprawozdaniu Krajowym 2023, CSR z lat 2019-2023 oraz aktualnym Wspólnym Raporcie o Zatrudnieniu 2023. Przedstawiony zostanie także postęp w realizacji KPO, jak i perspektywa wdrażania Planu w kolejnym roku. W tej części, obok działań z KPO, zaprezentowane zostaną nowe inicjatywy. Horyzont czasowy wszystkich działań ujętych w tej części dokumentu to rok 2024 oraz pierwszy kwartał roku 2025.
Osobny rozdział poświęcony będzie również komplementarności finansowania i spójności działań realizowanych w ramach Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF), czyli w praktyce zawartych w KPO, z działaniami w ramach Polityki Spójności (PS). Dodatkowy podrozdział w tej części dotyczyć będzie spójności pomiędzy priorytetami PS 2021-2027 a priorytetami wskazanymi w KPR.
Odrębna część zostanie poświęcona realizacji przez Polskę celów zrównoważonego rozwoju w ramach Agendy ONZ 2030. Nowym elementem będzie też tabela sprawozdawcza z realizacji zasad Europejskiego Filara Praw Socjalnych.
Dokument uzupełniony zostanie o tabele sprawozdawcze z półrocznej realizacji KPO, które zawierać będą informacje dotyczące poszczególnych kamieni milowych i wskaźników KPO na podstawie danych z systemu FENIX.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MRiT
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Waldemar Sługocki Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MRiT
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
II kwartał 2024 r. Rada Ministrów 30 kwietnia 2024 r.
Status realizacji:
Zrealizowany