Ministrowie o działaniach i planach na przyszłość
27.08.2025
„Robimy, nie gadamy” - ta zasada przyświeca działaniom rządu premiera Donalda Tuska. Priorytety to bezpieczeństwo Polaków, ważne inwestycje - jak CPK, rozwój kolei czy elektrownia jądrowa. Polska jest dzisiaj 20. gospodarką świata i najszybciej rozwijającym się krajem spośród państw europejskich. Rząd walczy też o niskie ceny energii dla obywateli i nie podda się pomimo weta prezydenta do tzw. ustawy wiatrakowej. O działaniach i planach mówili ministrowie na konferencji prasowej po posiedzeniu Rady Gabinetowej.
Po pierwsze bezpieczeństwo
Głównym celem rządu jest zapewnienie Polkom i Polakom bezpieczeństwa. Chodzi także o realizację ambitnych planów dotyczących gospodarki, infrastruktury czy energetyki – tak, aby życie polskich rodzin było na jak najwyższym poziomie.
Naszą ambicją jest budowa nie tylko państwa, które jest dzisiaj 20. gospodarką na świecie, ale także kraju, który jest najlepszym i najbezpieczniejszym miejscem do życia – takim, które daje poczucie, że zaniesiemy naszym dzieciom i wnukom lepszą Polskę
– podkreślił Wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz.
Jak dodał, w umowie koalicyjnej na pierwszym miejscu wskazane zostały trzy sprawy związane z bezpieczeństwem – to silna armia, silne sojusze i silne społeczeństwo. Rząd zachowuje przy tym jednocześnie odpowiedzialność za finanse państwa.
Bez bezpieczeństwa nie ma rozwoju edukacji, budowy nowych szpitali, szans na godną starość. Trzymamy wszystko w ryzach konstytucyjnych i związanych z odpowiedzialnością za budżet
– zapewnił Władysław Kosiniak-Kamysz.
Polska przeciwko umowie z Mercosur
Wicepremier Radosław Sikorski poinformował, że podczas Rady Europejskiej nasz kraj będzie głosował przeciwko przyjęciu umowy UE-Mercosur. Chodzi o umowę o wolnym handlu z krajami Ameryki Południowej. Sprzeciwiając się umowie, rząd chroni w ten sposób polskich rolników i konsumentów.
Radosław Sikorski przypomniał jednocześnie, że rząd osłania polski rynek przed niekontrolowanym napływem produktów rolnych z Ukrainy.
Poprzedni rząd dopuścił do otwarcia jednolitego rynku na niekontrolowany dopływ płodów rolnych, choć można było wtedy zwiększyć kontyngenty, czego domagał się ówczesny szef opozycji Donald Tusk
– zaznaczył Radosław Sikorski.
Od czerwca tego roku handel z Ukrainą z powrotem jest regulowany umową stowarzyszeniową. Dzięki temu nie ma już miejsca na omijanie unijnych przepisów, jak było to np. w przypadku tzw. zboża technicznego.
Silne finanse publiczne
Polska jest dzisiaj 20. gospodarką świata i najszybciej rozwijającym się krajem spośród państw europejskich. Ma także wysoki wzrost dochodów z VAT i notuje spadek inflacji.
Dochody budżetowe rosną z dwucyfrową dynamiką. Dochody z VAT w 2024 roku wzrosły o 18 proc. względem 2023 roku, czyli o 43 mld zł więcej. W ciągu 7 miesięcy 2025 roku dochody z VAT poszły w górę niemal o 11 proc., czyli były wyższe o 18 mld zł
– wyjaśnił Minister Finansów i Gospodarki Andrzej Domański.
Przy ocenianiu finansów publicznych, ważna jest także efektywność ściągania podatków.
Już w pierwszym roku naszych rządów obniżyliśmy lukę VAT z ponad 13% do poniżej 7%
– zaznaczył Andrzej Domański.
To pokazuje, że obecna administracja skarbowa działa sprawnie i efektywnie. Co ważne, rząd odziedziczył gospodarkę w stagnacji – w 2023 r. wzrost gospodarczy był niemal zerowy.
Polska będzie mieć najszybszą kolej dużych prędkości w Europie
Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak zapewnił, że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego i kolei dużych prędkości przebiega w dobrym tempie, a Polska będzie mieć najszybszą tego typu kolej w UE.
Chcemy wybudować nie tylko najnowocześniejsze lotnisko w Europie – nie osłabiając lotnisk regionalnych – ale także stworzyć najszybszą kolej. […] Nasi poprzednicy proponowali, żeby maksymalna prędkość na kolei dużych prędkości w Polsce to było 250 km/h. My projektujemy to na 350 km/h
– wyjaśnił Minister Infrastruktury.
Co istotne, inwestycje będą realizowane przez polskie firmy – nowy port lotniczy pozostanie w całości w polskich rękach, a zyski i zarządzanie pozostaną w kraju.
Dariusz Klimczak poinformował także, że czas przejazdu koleją dużych prędkości z Warszawy do Poznania ma wynosić poniżej 100 minut, a z Warszawy na nowe lotnisko 15–17 minut. Ponadto, autostrada A2 między Łodzią a Warszawą zostanie poszerzona o trzeci i czwarty pas – wartość tej inwestycji to ok. 2 mld zł.
Rząd walczy o niskie ceny energii dla obywateli
Minister Energii Miłosz Motyka podkreślił, że rząd zrobi wszystko, aby poprzez inwestycje zagwarantować Polkom i Polakom niskie ceny energii na ostatni kwartał tego roku oraz w przyszłości.
Jeszcze tej jesieni Ministerstwo Energii przyjmie Krajowy Plan na Rzecz Energii i Klimatu, który zostanie przekazany Brukseli. Jednocześnie zaktualizowany zostanie Program Polskiej Energetyki Jądrowej, gdzie znajdą się kwestie dotyczące małych, modułowych reaktorów jądrowych.
W 2027 roku planowane jest złożenie pozwolenia na budowę pierwszej elektrowni jądrowej, a w 2028 roku ma zostać wylany pierwszy beton pod reaktor
– poinformował Miłosz Motyka.
Inwestycja w elektrownię jądrową jest priorytetem rządu Premiera Donalda Tuska. Minister Energii zapewnił także, że do 2030 roku wydane zostanie 100 mld zł w sieci dystrybucyjne i przesyłowe.
Rząd nie zrezygnuje z energii wiatrowej
Minister Klimatu i Środowiska Paulina Hennig-Kloska zapewniła, że dwa z trzech głównych założeń noweli tzw. ustawy wiatrakowej, czyli repowering elektrowni wiatrowych i przyspieszenie inwestycji w wiatraki można zrealizować pomimo weta Prezydenta. Będzie to możliwe m.in. poprzez zmianę rozporządzenia.
Wiatraki to dziś najtańsze dostępne źródło energii, które w dłuższej perspektywie może doprowadzić do tego, że rachunki za prąd będą zdecydowanie mniej ważyły w domowych portfelach. Pozwolą też zachować konkurencyjność polskiej gospodarki. […] Mimo weta, będziemy dalej rozwijać i realizować inwestycje w elektrownie wiatrowe na lądzie
– zapewniła Minister Klimatu i Środowiska.
Jak dodała, elektrownia wiatrowa, we współpracy z magazynem energii, w ciągu 5-10 lat może w dużej mierze wypełnić znaczne luki, które występują dziś w systemie energetycznym. Rząd odziedziczył bowiem po poprzednikach duże zaległości w inwestycjach w rynek mocy.