W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw

08.08.2023

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra infrastruktury.

Projekt dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej dotyczących bezzałogowych statków powietrznych. Chodzi także o zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w lotnictwie cywilnym, poprzez przyjęcie rozwiązań, które umożliwią zapobieganie bezprawnemu wykonywaniu operacji z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego.

Najważniejsze rozwiązania 

  • Dotychczasowy podział na operacje bezzałogowego statku powietrznego (BSP) o charakterze sportowym lub rekreacyjnym oraz na operacje komercyjne, zostanie zastąpiony trzema kategoriami:
    • operacja „otwarta”, 
    • operacja „szczególna”,
    • operacja „certyfikowana”. 
  • Podział wynika z przepisów UE i został dokonany w oparciu o analizę ryzyka wykonywanych operacji lotniczych.
  • Kategoria „otwarta” przeznaczona będzie dla operacji wykonywanych w warunkach widzialności wzrokowej (VLOS), o najniższym ryzyku. Niskie ryzyko zapewnione zostanie dzięki jasnym wytycznym, określającym m.in. dopuszczalne masy startowe bezzałogowych statków powietrznych, ich wyposażenie, prędkości lotu, maksymalną energię kinetyczną uderzenia oraz odległość od pojedynczych osób i zgromadzeń osób.
  • W kategorii „szczególnej” operacje zostaną ściśle określone i będą mogły być wykonywane na podstawie zezwolenia wydawanego przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
  • Operacja „certyfikowana” będzie najwyższą kategorią dopuszczenia do lotu bezzałogowego statku powietrznego. Aby wykonywać operacje w tej kategorii konieczne będzie uzyskanie wpisu do rejestru cywilnych statków powietrznych.
  • Nowym rozwiązaniem będzie także możliwość wyznaczania w przestrzeni powietrznej stref geograficznych, które mogą ograniczyć lub wykluczyć wykonywanie operacji z użyciem systemów BSP. Chodzi o wyeliminowanie zagrożeń związanych z bezpieczeństwem, prywatnością, ochroną danych osobowych czy ochroną środowiska naturalnego, które wynikają z wykonywania operacji BSP. 
    • Wyznaczanie stref geograficznych zostanie powierzone Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP). 
  • Ponadto, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego i PAŻP będą realizować swoje zdania w formie cyfrowej, z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego. 

Nowe rozwiązania mają wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać w innym terminie. 

{"register":{"columns":[]}}