Projekt rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie zmiany rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie nakładania grzywien w drodze mandatu karnego
{"register":{"columns":[{"header":"Numer Projektu","value":"59","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Projekt przewiduje zmianę § 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 kwietnia 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie nakładania grzywien w drodze mandatu karnego (Dz. U. poz. 752), który zawiera regulację, zgodnie z którą formularze mandatów karnych wydane na podstawie dotychczasowych przepisów mogą być używane do czasu wyczerpania ich nakładu, jednak nie dłużej niż przez 24 miesięcy. Analizy wykazały, że czas ten okazał się niewystarczający.\nGospodarność, racjonalność oraz ekonomika działania, a zwłaszcza krótki okres samoistnego wyczerpania „starych” serii formularzy mandatów karnych to argumenty, przemawiają za rozważeniem propozycji zmiany legislacyjnej wprowadzającej wydłużenie obowiązywania dotychczasowego wzoru formularza. \nWycofanie tych formularzy z obiegu jest niezasadne, zwłaszcza w kontekście, że na ich zakup wydatkowane zostały środki publiczne. Zachowanie „starych” serii na stanach magazynowych, pozwoli je wykorzystać w optymalnym zakresie, jak również uniknąć procesu wymiany bloczków, które zgodnie z przepisami zostaną następnie zniszczone.\n","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Proponuje się wydłużenie przyjętego w § 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 kwietnia 2023 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie nakładania grzywien w drodze mandatu karnego, okresu stosowania dotychczasowego wzoru formularza mandatu karnego z 24 do 36 miesięcy. Jednocześnie z przeprowadzonej analizy wynika, że wprowadzenie nowego terminu stosowania dotychczasowego wzoru formularza mandatu karnego pozwoli na wykorzystanie zapasów bloczków mandatowych bez konieczności ich niszczenia. \nRóżnice pomiędzy wzorami formularzy nie wpływają na prawidłowość i terminowość prowadzonych postępowań mandatowych. Zachowanie starych serii na stanach magazynowych, pozwoli je wykorzystać w optymalnym zakresie, jak również uniknąć procesu wymiany bloczków, które zgodnie z przepisami zostaną zniszczone. Z analizy stanów magazynowych wynika, że na stanie znajduje się ok. 90 tys. bloczków mandatów karnych, które z dniem 23 maja 2025 r. nie będą mogły być już używane, a w konsekwencji musiałyby ulec zniszczeniu, co wiązałoby się z poniesieniem kosztów na ich utylizację. Przyjmując łączne liczbę bloczków dostępnych na stanach izb i pozostające w użyciu jednostek nakładających grzywny, Skarb Państwa narażony będzie na stratę w wysokości 927 tys. zł.\n","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Marcin Łoboda Sekretarz Stanu, Szef Krajowej Administracji Skarbowej","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin wydania rozporządzenia/data wydania","value":"II kwartał 2025 r. Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 maja 2025 r. (Dz. U. z 2025 r. poz. 650)","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874196,"dictionaryValues":[{"id":"Ogłoszony","value":"Ogłoszony"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer Projektu:
59
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Projekt przewiduje zmianę § 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 kwietnia 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie nakładania grzywien w drodze mandatu karnego (Dz. U. poz. 752), który zawiera regulację, zgodnie z którą formularze mandatów karnych wydane na podstawie dotychczasowych przepisów mogą być używane do czasu wyczerpania ich nakładu, jednak nie dłużej niż przez 24 miesięcy. Analizy wykazały, że czas ten okazał się niewystarczający. Gospodarność, racjonalność oraz ekonomika działania, a zwłaszcza krótki okres samoistnego wyczerpania „starych” serii formularzy mandatów karnych to argumenty, przemawiają za rozważeniem propozycji zmiany legislacyjnej wprowadzającej wydłużenie obowiązywania dotychczasowego wzoru formularza. Wycofanie tych formularzy z obiegu jest niezasadne, zwłaszcza w kontekście, że na ich zakup wydatkowane zostały środki publiczne. Zachowanie „starych” serii na stanach magazynowych, pozwoli je wykorzystać w optymalnym zakresie, jak również uniknąć procesu wymiany bloczków, które zgodnie z przepisami zostaną następnie zniszczone.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Proponuje się wydłużenie przyjętego w § 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 kwietnia 2023 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie nakładania grzywien w drodze mandatu karnego, okresu stosowania dotychczasowego wzoru formularza mandatu karnego z 24 do 36 miesięcy. Jednocześnie z przeprowadzonej analizy wynika, że wprowadzenie nowego terminu stosowania dotychczasowego wzoru formularza mandatu karnego pozwoli na wykorzystanie zapasów bloczków mandatowych bez konieczności ich niszczenia. Różnice pomiędzy wzorami formularzy nie wpływają na prawidłowość i terminowość prowadzonych postępowań mandatowych. Zachowanie starych serii na stanach magazynowych, pozwoli je wykorzystać w optymalnym zakresie, jak również uniknąć procesu wymiany bloczków, które zgodnie z przepisami zostaną zniszczone. Z analizy stanów magazynowych wynika, że na stanie znajduje się ok. 90 tys. bloczków mandatów karnych, które z dniem 23 maja 2025 r. nie będą mogły być już używane, a w konsekwencji musiałyby ulec zniszczeniu, co wiązałoby się z poniesieniem kosztów na ich utylizację. Przyjmując łączne liczbę bloczków dostępnych na stanach izb i pozostające w użyciu jednostek nakładających grzywny, Skarb Państwa narażony będzie na stratę w wysokości 927 tys. zł.
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Marcin Łoboda Sekretarz Stanu, Szef Krajowej Administracji Skarbowej
Planowany termin wydania rozporządzenia/data wydania:
II kwartał 2025 r. Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 maja 2025 r. (Dz. U. z 2025 r. poz. 650)