Powrót

Projekt rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie nadania statutu Urzędowi Patentowemu Rzeczypospolitej Polskiej

{"register":{"columns":[{"header":"Numer Projektu","value":"79","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Przegląd priorytetów, celów i zadań realizowanych przez Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej, zwany dalej „UP RP” lub „Urząd” wskazał na potrzebę aktualizacji jego struktury organizacyjnej. \nProjekt rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie nadania statutu Urzędowi Patentowemu Rzeczypospolitej Polskiej ma na celu wprowadzenie zmian w strukturze organizacyjnej UP RP, ukierunkowanych na efektywniejsze wykonywanie jego zadań ustawowych oraz przygotowanie UP RP na wyzwania związane ze zmieniającym się systemem własności przemysłowej w kraju i za granicą. \n","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Celem projektowanej regulacji jest utworzenie Departamentu Innowacji, który będzie ukierunkowany na zintegrowaną realizację zadań dotyczących spraw związanych z innowacyjnością, transferem technologii, analizą i wyceną praw własności przemysłowej. Dodatkowo, w kompetencjach Departamentu Innowacji znajdą się kwestie związane ze sprawozdawczością Urzędu, a także analiza danych statystycznych i ekonomicznych aspektów ochrony własności intelektualnej.\nW wyniku przeniesienia i przeformułowania zadań zostaną zlikwidowane dwa departamenty (Departament Cyfryzacji oraz Departament Informacji o Ochronie Własności Intelektualnej), a ich zadania zostaną przekazane do istniejących komórek organizacyjnych UP RP. Ponadto, ulegnie zmianie nazwa (na Departament Komunikacji) i zadania dotychczasowego Departamentu Innowacyjności i Komunikacji .\nCzęść dotychczasowych zadań Departamentu Cyfryzacji zostanie przekazane do Biura Administracyjno-Gospodarczego (tj. digitalizacja dokumentacji retrospektywnej, a także pozostałe zadania poligraficzne). Departament Zgłoszeń przejmie zadania związane z prowadzeniem i wydawaniem „Biuletynu Urzędu Patentowego”, z przygotowywaniem opisów zgłoszeniowych wynalazków oraz z wprowadzaniem do repozytorium dokumentacji zgłoszeniowej wynalazków i wzorów użytkowych, a także zadania dotyczące digitalizacji odbitek znaków towarowych i ilustracji wzorów przemysłowych. Natomiast Departament Rejestrów przejmie zadania prowadzenia i wydawania „Wiadomości Urzędu Patentowego” oraz dotyczące przygotowania do publikacji opisów patentowych, opisów ochronnych wzorów użytkowych i wzorów przemysłowych, oraz tłumaczeń na język polski patentów europejskich.\nZadania Departamentu Informacji o Ochronie Własności Intelektualnej, związane m.in. z obsługą zewnętrznych klientów UP RP (zadania informacyjne, w tym udzielanie informacji o ochronie własności intelektualnej i prowadzonych postępowaniach, zadania obsługi systemu powiadomień o upływającym okresie ochronnym na przedmioty własności przemysłowej) zostaną przeniesione do Departamentu Komunikacji (dotychczasowego Departamentu Innowacyjności i Komunikacji), tak aby poprzez efekt synergii zintensyfikować obszar działalności Urzędu w zakresie komunikacji i obsługi różnych grup interesariuszy UP RP. \nObsługa kancelarii Urzędu (dotychczasowe zadanie Departamentu Informacji o Ochronie Własności Intelektualnej) będzie realizowana przez Biuro Administracyjno-Gospodarcze. \nBiorąc pod uwagę charakter i intensywność wykonywanych przez UP RP zadań związanych m.in. z informowaniem o korzyściach dla wynalazców, twórców i przedsiębiorców wynikających z ochrony własności przemysłowej, wskazane jest wyodrębnienie komórek odpowiedzialnych za te kwestie i odpowiednie ich wzmocnienie. Przeniesienie zadań z likwidowanych komórek do istniejących ma na celu skupienie określonych procesów w jednym miejscu.\nPrzedstawione powyżej rozwiązania powinny umożliwić wykonywanie zadań ustawowych UP RP w bardziej efektywny sposób.\nKomórki organizacyjne wchodzące w skład UP RP są określone w załączniku do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie nadania statutu Urzędu Patentowego RP.\nZmiany w strukturze organizacyjnej Urzędu wymagają zatem zmiany rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 3 lutego 2021 r. w sprawie nadania statutu Urzędowi Patentowemu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. poz. 248).\n\n","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Andrzej Domański Minister Finansów i Gospodarki\n","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin wydania rozporządzenia/data wydania","value":"III kwartał 2025 r.","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer Projektu:
79
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Przegląd priorytetów, celów i zadań realizowanych przez Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej, zwany dalej „UP RP” lub „Urząd” wskazał na potrzebę aktualizacji jego struktury organizacyjnej.
Projekt rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie nadania statutu Urzędowi Patentowemu Rzeczypospolitej Polskiej ma na celu wprowadzenie zmian w strukturze organizacyjnej UP RP, ukierunkowanych na efektywniejsze wykonywanie jego zadań ustawowych oraz przygotowanie UP RP na wyzwania związane ze zmieniającym się systemem własności przemysłowej w kraju i za granicą.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Celem projektowanej regulacji jest utworzenie Departamentu Innowacji, który będzie ukierunkowany na zintegrowaną realizację zadań dotyczących spraw związanych z innowacyjnością, transferem technologii, analizą i wyceną praw własności przemysłowej. Dodatkowo, w kompetencjach Departamentu Innowacji znajdą się kwestie związane ze sprawozdawczością Urzędu, a także analiza danych statystycznych i ekonomicznych aspektów ochrony własności intelektualnej.
W wyniku przeniesienia i przeformułowania zadań zostaną zlikwidowane dwa departamenty (Departament Cyfryzacji oraz Departament Informacji o Ochronie Własności Intelektualnej), a ich zadania zostaną przekazane do istniejących komórek organizacyjnych UP RP. Ponadto, ulegnie zmianie nazwa (na Departament Komunikacji) i zadania dotychczasowego Departamentu Innowacyjności i Komunikacji .
Część dotychczasowych zadań Departamentu Cyfryzacji zostanie przekazane do Biura Administracyjno-Gospodarczego (tj. digitalizacja dokumentacji retrospektywnej, a także pozostałe zadania poligraficzne). Departament Zgłoszeń przejmie zadania związane z prowadzeniem i wydawaniem „Biuletynu Urzędu Patentowego”, z przygotowywaniem opisów zgłoszeniowych wynalazków oraz z wprowadzaniem do repozytorium dokumentacji zgłoszeniowej wynalazków i wzorów użytkowych, a także zadania dotyczące digitalizacji odbitek znaków towarowych i ilustracji wzorów przemysłowych. Natomiast Departament Rejestrów przejmie zadania prowadzenia i wydawania „Wiadomości Urzędu Patentowego” oraz dotyczące przygotowania do publikacji opisów patentowych, opisów ochronnych wzorów użytkowych i wzorów przemysłowych, oraz tłumaczeń na język polski patentów europejskich.
Zadania Departamentu Informacji o Ochronie Własności Intelektualnej, związane m.in. z obsługą zewnętrznych klientów UP RP (zadania informacyjne, w tym udzielanie informacji o ochronie własności intelektualnej i prowadzonych postępowaniach, zadania obsługi systemu powiadomień o upływającym okresie ochronnym na przedmioty własności przemysłowej) zostaną przeniesione do Departamentu Komunikacji (dotychczasowego Departamentu Innowacyjności i Komunikacji), tak aby poprzez efekt synergii zintensyfikować obszar działalności Urzędu w zakresie komunikacji i obsługi różnych grup interesariuszy UP RP.
Obsługa kancelarii Urzędu (dotychczasowe zadanie Departamentu Informacji o Ochronie Własności Intelektualnej) będzie realizowana przez Biuro Administracyjno-Gospodarcze.
Biorąc pod uwagę charakter i intensywność wykonywanych przez UP RP zadań związanych m.in. z informowaniem o korzyściach dla wynalazców, twórców i przedsiębiorców wynikających z ochrony własności przemysłowej, wskazane jest wyodrębnienie komórek odpowiedzialnych za te kwestie i odpowiednie ich wzmocnienie. Przeniesienie zadań z likwidowanych komórek do istniejących ma na celu skupienie określonych procesów w jednym miejscu.
Przedstawione powyżej rozwiązania powinny umożliwić wykonywanie zadań ustawowych UP RP w bardziej efektywny sposób.
Komórki organizacyjne wchodzące w skład UP RP są określone w załączniku do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie nadania statutu Urzędu Patentowego RP.
Zmiany w strukturze organizacyjnej Urzędu wymagają zatem zmiany rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 3 lutego 2021 r. w sprawie nadania statutu Urzędowi Patentowemu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. poz. 248).

Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Andrzej Domański Minister Finansów i Gospodarki
Planowany termin wydania rozporządzenia/data wydania:
III kwartał 2025 r.
Status realizacji: