Powrót

Projekt rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie rozkładu czasu służby funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
30.10.2025 11:35 Edyta Kurkiewicz
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Radosław Kujawa Sekretarz Stanu w KPRM
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Projekt rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie rozkładu czasu służby funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego 2.0 30.10.2025 11:37 Edyta Kurkiewicz
Projekt rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie rozkładu czasu służby funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego 1.0 30.10.2025 11:35 Edyta Kurkiewicz

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[{"header":"Numer Projektu","value":"82","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Zidentyfikowano potrzebę wprowadzenia zmian odnoszących się do czasu pełnienia służby przez funkcjonariuszy ABW, do zadań których należy kierowanie pojazdami. Obecnie regulacje dotyczące tej kwestii są ujęte wyłącznie w § 3 ust. 5 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 3 października 2003 r. w sprawie rozkładu czasu służby funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego (Dz. U. z 2021 r. poz. 494). Z przepisu tego wynika, że funkcjonariusz, do którego obowiązków należy kierowanie pojazdem samochodowym, może pełnić służbę do 12 godzin na dobę, w tym kierować pojazdem nie więcej niż 10 godzin, przy czym czas nieprzerwanego kierowania samochodem nie może przekroczyć 6 godzin, po których musi nastąpić przerwa trwająca 30 minut.\nZ przeprowadzonych analiz wynika, że regulacja ta jest nieprecyzyjna i w konsekwencji może prowadzić do zaistnienia sytuacji, gdy funkcjonariusz, który kieruje pojazdem przez stosunkowo krótki, nawet kilkuminutowy okres czasu, nie może pełnić służby w dłuższym wymiarze czasu, tj. przez 24 godziny, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 2 i § 3 ust. 4 ww. rozporządzenia.\n","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"W związku z powyższym zasadne jest wprowadzenie zmian polegających na tym, aby funkcjonariusze ABW pełniący służbę przez 24 godziny mogli kierować pojazdami, z zapewnieniem odpowiedniego czasu na odpoczynek. W tym celu nowelizacji wymaga § 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 3 października 2003 r. w sprawie rozkładu czasu służby funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, poprzez nadanie stosownego brzmienia ust. 5 oraz dodanie nowego ust. 5a, który odnosi się bezpośrednio do funkcjonariuszy pełniących służbę w zmianowym rozkładzie czasu","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Radosław Kujawa Sekretarz Stanu w KPRM","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin wydania rozporządzenia/data wydania","value":"I kwartał 2026 r.","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer Projektu:
82
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Zidentyfikowano potrzebę wprowadzenia zmian odnoszących się do czasu pełnienia służby przez funkcjonariuszy ABW, do zadań których należy kierowanie pojazdami. Obecnie regulacje dotyczące tej kwestii są ujęte wyłącznie w § 3 ust. 5 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 3 października 2003 r. w sprawie rozkładu czasu służby funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego (Dz. U. z 2021 r. poz. 494). Z przepisu tego wynika, że funkcjonariusz, do którego obowiązków należy kierowanie pojazdem samochodowym, może pełnić służbę do 12 godzin na dobę, w tym kierować pojazdem nie więcej niż 10 godzin, przy czym czas nieprzerwanego kierowania samochodem nie może przekroczyć 6 godzin, po których musi nastąpić przerwa trwająca 30 minut.
Z przeprowadzonych analiz wynika, że regulacja ta jest nieprecyzyjna i w konsekwencji może prowadzić do zaistnienia sytuacji, gdy funkcjonariusz, który kieruje pojazdem przez stosunkowo krótki, nawet kilkuminutowy okres czasu, nie może pełnić służby w dłuższym wymiarze czasu, tj. przez 24 godziny, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 2 i § 3 ust. 4 ww. rozporządzenia.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
W związku z powyższym zasadne jest wprowadzenie zmian polegających na tym, aby funkcjonariusze ABW pełniący służbę przez 24 godziny mogli kierować pojazdami, z zapewnieniem odpowiedniego czasu na odpoczynek. W tym celu nowelizacji wymaga § 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 3 października 2003 r. w sprawie rozkładu czasu służby funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, poprzez nadanie stosownego brzmienia ust. 5 oraz dodanie nowego ust. 5a, który odnosi się bezpośrednio do funkcjonariuszy pełniących służbę w zmianowym rozkładzie czasu
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Radosław Kujawa Sekretarz Stanu w KPRM
Planowany termin wydania rozporządzenia/data wydania:
I kwartał 2026 r.
Status realizacji: