W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego w służbie cywilnej

{"register":{"columns":[{"header":"Numer Projektu","value":"2","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Jak stanowi art. 45 ust. 1 ustawy o służbie cywilnej, osoba przystępująca do postępowania kwalifikacyjnego w służbie cywilnej wnosi za nie opłatę w wysokości nie wyższej niż 50% minimalnego wynagrodzenia za pracę przewidzianego w przepisach o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. \nObowiązujące przepisy rozporządzenia przesądzają, że wysokość opłaty za przystąpienie do postępowania kwalifikacyjnego w danym roku, o której mowa w art. 45 ustawy o służbie cywilnej, wynosi 20% minimalnego wynagrodzenia za pracę przewidzianego w przepisach o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.\nW świetle obecnych przepisów, o ile w 2023 r. opłata ta wyniosła 698 zł, o tyle w 2024 r. wyniosłaby ona już 848,4 zł.\nZauważyć należy, że już w okresie lat 2019-2023, tj. w czasie obowiązywania dotychczasowych regulacji w tym zakresie, zarówno minimalne wynagrodzenie za pracę, jak i opłata za udział w postępowaniu wzrosły o ponad 55%. Dlatego też udział w postępowaniu stawał się coraz droższy.\nTymczasem opłata za udział w postępowaniu nie powinna stanowić istotnej bariery dla uzyskania mianowania. Uwzględniając bardzo zróżnicowany poziom wynagrodzeń pracowników administracji rządowej, przy dotychczasowej regulacji rozporządzenia w niektórych przypadkach pracownicy służby cywilnej mogą mieć problem ze sfinansowaniem opłaty za udział w postępowaniu, a w konsekwencji z uzyskaniem mianowania – zwłaszcza w terenowych jednostkach administracji rządowej oraz w przypadku osób najmłodszych i/lub z niewielkim stażem pracy.\n","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Rozporządzenie reguluje wysokość opłaty, którą wnosi osoba przystępująca do postępowania kwalifikacyjnego.\nW celu zmniejszenia bariery dostępu do mianowania dla pracowników służby cywilnej proponuje się spowolnienie tempa wzrostu opłaty za przystąpienie do postępowania kwalifikacyjnego, przy uwzględnieniu koniecznych do pokrycia kosztów jego organizacji.\nBiorąc pod uwagę prognozowaną liczbę uczestników postępowania w najbliższych latach oraz przewidywane koszty jego prowadzenia w tych latach przyjęto, że bez zagrożenia dla sfinansowania organizacji egzaminu opłata ta może zostać ustanowiona na poziomie 17% minimalnego wynagrodzenia za pracę przewidzianego w przepisach o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, w zaokrągleniu w dół do pełnych złotych. Wówczas w 2024 r. opłata za udział w postępowaniu kwalifikacyjnym wyniosłaby 721 zł.\n","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Dobrosław Dowiat-Urbański Szef Służby Cywilnej","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin wydania rozporządzenia/data wydania","value":"I kwartał 2024 r. ","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer Projektu:
2
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Jak stanowi art. 45 ust. 1 ustawy o służbie cywilnej, osoba przystępująca do postępowania kwalifikacyjnego w służbie cywilnej wnosi za nie opłatę w wysokości nie wyższej niż 50% minimalnego wynagrodzenia za pracę przewidzianego w przepisach o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.
Obowiązujące przepisy rozporządzenia przesądzają, że wysokość opłaty za przystąpienie do postępowania kwalifikacyjnego w danym roku, o której mowa w art. 45 ustawy o służbie cywilnej, wynosi 20% minimalnego wynagrodzenia za pracę przewidzianego w przepisach o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.
W świetle obecnych przepisów, o ile w 2023 r. opłata ta wyniosła 698 zł, o tyle w 2024 r. wyniosłaby ona już 848,4 zł.
Zauważyć należy, że już w okresie lat 2019-2023, tj. w czasie obowiązywania dotychczasowych regulacji w tym zakresie, zarówno minimalne wynagrodzenie za pracę, jak i opłata za udział w postępowaniu wzrosły o ponad 55%. Dlatego też udział w postępowaniu stawał się coraz droższy.
Tymczasem opłata za udział w postępowaniu nie powinna stanowić istotnej bariery dla uzyskania mianowania. Uwzględniając bardzo zróżnicowany poziom wynagrodzeń pracowników administracji rządowej, przy dotychczasowej regulacji rozporządzenia w niektórych przypadkach pracownicy służby cywilnej mogą mieć problem ze sfinansowaniem opłaty za udział w postępowaniu, a w konsekwencji z uzyskaniem mianowania – zwłaszcza w terenowych jednostkach administracji rządowej oraz w przypadku osób najmłodszych i/lub z niewielkim stażem pracy.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Rozporządzenie reguluje wysokość opłaty, którą wnosi osoba przystępująca do postępowania kwalifikacyjnego.
W celu zmniejszenia bariery dostępu do mianowania dla pracowników służby cywilnej proponuje się spowolnienie tempa wzrostu opłaty za przystąpienie do postępowania kwalifikacyjnego, przy uwzględnieniu koniecznych do pokrycia kosztów jego organizacji.
Biorąc pod uwagę prognozowaną liczbę uczestników postępowania w najbliższych latach oraz przewidywane koszty jego prowadzenia w tych latach przyjęto, że bez zagrożenia dla sfinansowania organizacji egzaminu opłata ta może zostać ustanowiona na poziomie 17% minimalnego wynagrodzenia za pracę przewidzianego w przepisach o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, w zaokrągleniu w dół do pełnych złotych. Wówczas w 2024 r. opłata za udział w postępowaniu kwalifikacyjnym wyniosłaby 721 zł.
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Dobrosław Dowiat-Urbański Szef Służby Cywilnej
Planowany termin wydania rozporządzenia/data wydania:
I kwartał 2024 r.
Status realizacji: