W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wielokrotności kwoty bazowej oraz szczegółowych zasad wynagradzania prezesa, wiceprezesa, pozostałych członków samorządowego kolegium odwoławczego i pracowników biura tego kolegium

{"register":{"columns":[{"header":"Numer Projektu","value":"9","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Celem projektowanej nowelizacji jest zapewnienie możliwości elastycznego kształtowania wynagrodzeń pracowników biur samorządowych kolegiów odwoławczych w ramach polityki kadrowo¬ płacowej, z uwzględnieniem wzrostu środków na wynagrodzenia w budżecie państwa, jak również powstrzymanie potencjalnego odpływu pracowników biur oraz zwiększenie możliwości pozyskiwania przez te jednostki wykwalifikowanej kadry na rynku pracy. Nowelizacja rozporządzenia ma również na celu uelastycznienie kształtowania wynagrodzeń pozaetatowych członków samorządowych kolegiów odwoławczych, umożliwiające dostosowanie poziomu tych wynagrodzeń do oczekiwanego zaangażowania członków pozaetatowych w działalność orzeczniczą kolegiów. Proponowane zmiany mają służyć zmniejszeniu fluktuacji kadry pracowniczej zapewniającej obsługę kancelaryjno¬ biurową samorządowych kolegiów odwoławczych, a także stworzeniu warunków dla zwiększenia aktywności pozaetatowych członków kolegiów, co powinno wpłynąć pozytywnie na funkcjonowanie tych organów, w tym na efektywność realizacji zadań orzeczniczych.\nUstalona w załączniku nr 1 do rozporządzenia tabela miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników biura samorządowego kolegium odwoławczego wymaga dostosowania do aktualnej wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz przewidzianego w ustawie budżetowej na rok 2024 zwiększenia środków finansowych na wynagrodzenia w samorządowych kolegiach odwoławczych. Określone w rozporządzeniu maksymalne stawki wynagrodzenia dla kategorii zaszeregowania I¬ X są niższe od minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalonego rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 14 września 2023 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2024 r. (Dz. U. poz. 1893). Obowiązująca wysokość maksymalnych stawek wynagrodzenia jest także niewystarczająca dla pełnego wykorzystania przewidzianych w ustawie budżetowej na rok 2024 zwiększonych środków na wynagrodzenia pracowników samorządowych kolegiów odwoławczych, nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń. Ustalenie w ustawie budżetowej na rok 2024 średniorocznego wskaźnika wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej (z wyłączeniem osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe) w wysokości 120% uzasadnia zarówno zwiększenie maksymalnych miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników biura samorządowego kolegium odwoławczego, jak i korektę kwoty będącej podstawą obliczenia maksymalnej wysokości dodatku funkcyjnego dla poszczególnych stawek tego dodatku, zgodnie z tabelą stanowiącą załącznik nr 2 do rozporządzenia. Ponadto, określona w § 2 ust. 2 rozporządzenia maksymalna wysokość miesięcznego wynagrodzenia pozaetatowych członków samorządowego kolegium odwoławczego, ustalona na poziomie 60% miesięcznego wynagrodzenia etatowego członka kolegium, ogranicza możliwości zwiększenia aktywności orzeczniczej członków pozaetatowych w celu poprawy efektywności działania tych organów.\n","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Projekt przewiduje podwyższenie minimalnych i maksymalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników biur samorządowych kolegiów odwoławczych. Stawki minimalne wynagrodzenia zasadniczego podwyższono w każdej kategorii zaszeregowania o 1 100 zł, natomiast stawki maksymalne wynagrodzenia zasadniczego podwyższono w każdej kategorii zaszeregowania o 1 200 zł. W konsekwencji nowe stawki kształtować się będą od kwoty 3 440 zł do kwoty 4 500 zł w I kategorii zaszeregowania i od kwoty 4 250 zł do kwoty 7 000 zł w XXI kategorii zaszeregowania. Minimalne stawki wynagrodzenia zasadniczego dla kategorii zaszeregowania I¬ XX zostały określone na poziomie niższym niż minimalne wynagrodzenie za pracę od dnia 1 stycznia 2024 r., ustalone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 14 września 2023 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2024 r. Rozwiązanie takie nie stoi jednak na przeszkodzie ustaleniu wynagrodzenia pracowników zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy na poziomie nie niższym niż obowiązująca wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę, między innymi przez uwzględnienie dodatków specjalnych. Jednocześnie w projekcie przewidziano zwiększenie z 800 zł do 960 zł kwoty będącej podstawą obliczenia maksymalnej wysokości dodatku funkcyjnego dla poszczególnych stawek tego dodatku. Ponadto projekt zakłada podwyższenie maksymalnej wysokości miesięcznego wynagrodzenia pozaetatowego członka samorządowego kolegium odwoławczego z 60% do 70% wynagrodzenia etatowego członka kolegium, z jednoczesnym doprecyzowaniem, że podstawą jej ustalenia jest wynagrodzenie zasadnicze członka etatowego. Przewidziane w projekcie zmiany wychodzą naprzeciw postulatom sformułowanym przez Krajową Reprezentację Samorządowych Kolegiów Odwoławczych.","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Tomasz Szymański Sekretarz Stanu ","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin wydania rozporządzenia/data wydania","value":"II kwartał 2024 r.","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer Projektu:
9
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Celem projektowanej nowelizacji jest zapewnienie możliwości elastycznego kształtowania wynagrodzeń pracowników biur samorządowych kolegiów odwoławczych w ramach polityki kadrowo¬ płacowej, z uwzględnieniem wzrostu środków na wynagrodzenia w budżecie państwa, jak również powstrzymanie potencjalnego odpływu pracowników biur oraz zwiększenie możliwości pozyskiwania przez te jednostki wykwalifikowanej kadry na rynku pracy. Nowelizacja rozporządzenia ma również na celu uelastycznienie kształtowania wynagrodzeń pozaetatowych członków samorządowych kolegiów odwoławczych, umożliwiające dostosowanie poziomu tych wynagrodzeń do oczekiwanego zaangażowania członków pozaetatowych w działalność orzeczniczą kolegiów. Proponowane zmiany mają służyć zmniejszeniu fluktuacji kadry pracowniczej zapewniającej obsługę kancelaryjno¬ biurową samorządowych kolegiów odwoławczych, a także stworzeniu warunków dla zwiększenia aktywności pozaetatowych członków kolegiów, co powinno wpłynąć pozytywnie na funkcjonowanie tych organów, w tym na efektywność realizacji zadań orzeczniczych.
Ustalona w załączniku nr 1 do rozporządzenia tabela miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników biura samorządowego kolegium odwoławczego wymaga dostosowania do aktualnej wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz przewidzianego w ustawie budżetowej na rok 2024 zwiększenia środków finansowych na wynagrodzenia w samorządowych kolegiach odwoławczych. Określone w rozporządzeniu maksymalne stawki wynagrodzenia dla kategorii zaszeregowania I¬ X są niższe od minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalonego rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 14 września 2023 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2024 r. (Dz. U. poz. 1893). Obowiązująca wysokość maksymalnych stawek wynagrodzenia jest także niewystarczająca dla pełnego wykorzystania przewidzianych w ustawie budżetowej na rok 2024 zwiększonych środków na wynagrodzenia pracowników samorządowych kolegiów odwoławczych, nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń. Ustalenie w ustawie budżetowej na rok 2024 średniorocznego wskaźnika wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej (z wyłączeniem osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe) w wysokości 120% uzasadnia zarówno zwiększenie maksymalnych miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników biura samorządowego kolegium odwoławczego, jak i korektę kwoty będącej podstawą obliczenia maksymalnej wysokości dodatku funkcyjnego dla poszczególnych stawek tego dodatku, zgodnie z tabelą stanowiącą załącznik nr 2 do rozporządzenia. Ponadto, określona w § 2 ust. 2 rozporządzenia maksymalna wysokość miesięcznego wynagrodzenia pozaetatowych członków samorządowego kolegium odwoławczego, ustalona na poziomie 60% miesięcznego wynagrodzenia etatowego członka kolegium, ogranicza możliwości zwiększenia aktywności orzeczniczej członków pozaetatowych w celu poprawy efektywności działania tych organów.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Projekt przewiduje podwyższenie minimalnych i maksymalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników biur samorządowych kolegiów odwoławczych. Stawki minimalne wynagrodzenia zasadniczego podwyższono w każdej kategorii zaszeregowania o 1 100 zł, natomiast stawki maksymalne wynagrodzenia zasadniczego podwyższono w każdej kategorii zaszeregowania o 1 200 zł. W konsekwencji nowe stawki kształtować się będą od kwoty 3 440 zł do kwoty 4 500 zł w I kategorii zaszeregowania i od kwoty 4 250 zł do kwoty 7 000 zł w XXI kategorii zaszeregowania. Minimalne stawki wynagrodzenia zasadniczego dla kategorii zaszeregowania I¬ XX zostały określone na poziomie niższym niż minimalne wynagrodzenie za pracę od dnia 1 stycznia 2024 r., ustalone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 14 września 2023 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2024 r. Rozwiązanie takie nie stoi jednak na przeszkodzie ustaleniu wynagrodzenia pracowników zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy na poziomie nie niższym niż obowiązująca wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę, między innymi przez uwzględnienie dodatków specjalnych. Jednocześnie w projekcie przewidziano zwiększenie z 800 zł do 960 zł kwoty będącej podstawą obliczenia maksymalnej wysokości dodatku funkcyjnego dla poszczególnych stawek tego dodatku. Ponadto projekt zakłada podwyższenie maksymalnej wysokości miesięcznego wynagrodzenia pozaetatowego członka samorządowego kolegium odwoławczego z 60% do 70% wynagrodzenia etatowego członka kolegium, z jednoczesnym doprecyzowaniem, że podstawą jej ustalenia jest wynagrodzenie zasadnicze członka etatowego. Przewidziane w projekcie zmiany wychodzą naprzeciw postulatom sformułowanym przez Krajową Reprezentację Samorządowych Kolegiów Odwoławczych.
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Tomasz Szymański Sekretarz Stanu
Planowany termin wydania rozporządzenia/data wydania:
II kwartał 2024 r.