Projekt rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wielokrotności kwoty bazowej oraz szczegółowych zasad wynagradzania prezesa, wiceprezesa, pozostałych członków samorządowego kolegium odwoławczego i pracowników biura tego kolegium
{"register":{"columns":[{"header":"Numer Projektu","value":"58","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Celem projektowanej nowelizacji jest zapewnienie możliwości elastycznego kształtowania wynagrodzeń pracowników biur samorządowych kolegiów odwoławczych w ramach polityki kadrowo¬ płacowej, z uwzględnieniem wzrostu środków na wynagrodzenia w budżecie państwa, jak również – powstrzymanie potencjalnego odpływu pracowników biur oraz zwiększenie możliwości pozyskiwania przez te jednostki wykwalifikowanej kadry na rynku pracy. Proponowane zmiany mają służyć zmniejszeniu fluktuacji kadry pracowniczej zapewniającej obsługę kancelaryjno¬ biurową samorządowych kolegiów odwoławczych, co powinno wpłynąć pozytywnie na poprawę funkcjonowania tych organów, w tym na efektywność realizacji zadań orzeczniczych. Ustalona w załączniku nr 1 do rozporządzenia tabela miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników biura samorządowego kolegium odwoławczego wymaga aktualizacji uwzględniającej wzrost wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz zwiększenie środków finansowych na wynagrodzenia w samorządowych kolegiach odwoławczych, przewidziane w ustawie budżetowej na rok 2025. Określone w rozporządzeniu maksymalne stawki wynagrodzenia dla kategorii zaszeregowania I¬–VI są niższe od minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalonego rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 12 września 2024 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2025 r. (Dz. U. poz. 1362). Obowiązująca wysokość maksymalnych stawek wynagrodzenia jest także niewystarczająca dla pełnego wykorzystania przewidzianych w ustawie budżetowej na rok 2025 zwiększonych środków na wynagrodzenia pracowników samorządowych kolegiów odwoławczych, nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń. Ustalenie w ustawie budżetowej na rok 2025 średniorocznego wskaźnika wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej w wysokości 105% uzasadnia zarówno zwiększenie maksymalnych miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników biura samorządowego kolegium odwoławczego, jak i korektę kwoty będącej podstawą obliczenia maksymalnej wysokości dodatku funkcyjnego dla poszczególnych stawek tego dodatku, zgodnie z tabelą stanowiącą załącznik nr 2 do rozporządzenia.","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Projekt przewiduje podwyższenie minimalnych i maksymalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników biur samorządowych kolegiów odwoławczych. Stawki minimalne wynagrodzenia zasadniczego podwyższono o kwotę od 150 do 190 zł, natomiast stawki maksymalne wynagrodzenia zasadniczego podwyższono o kwotę od 300 do 410 zł. W konsekwencji nowe stawki kształtować się będą od kwoty 2 970 zł do kwoty 4 670 zł w I kategorii zaszeregowania i od kwoty 3 970 zł do kwoty 7 310 zł w XXI kategorii zaszeregowania. Maksymalne stawki wynagrodzenia zasadniczego zostały określone \nw każdej kategorii zaszeregowania na poziomie wyższym niż minimalne wynagrodzenie za pracę od dnia 1 stycznia 2025 r., ustalone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 12 września 2024 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2025 r., natomiast minimalne stawki wynagrodzenia zasadniczego zostały określone na poziomie niższym niż to wynagrodzenie. Rozwiązanie takie nie stoi jednak na przeszkodzie ustaleniu wynagrodzenia pracowników zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy na poziomie nie niższym niż obowiązująca wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę, między innymi przez uwzględnienie dodatków specjalnych. Jednocześnie w projekcie przewidziano zwiększenie z 960 zł do 1 000 zł kwoty będącej podstawą obliczenia maksymalnej wysokości dodatku funkcyjnego dla poszczególnych stawek tego dodatku. Przewidziane w projekcie zmiany wychodzą naprzeciw postulatom sformułowanym przez Krajową Reprezentację Samorządowych Kolegiów Odwoławczych.","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Tomasz Szymański Sekretarz Stanu ","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin wydania rozporządzenia/data wydania","value":"II kwartał 2025 r. Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2025 r. (Dz. U. z 2025 r. poz. 744)","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874196,"dictionaryValues":[{"id":"Ogłoszony","value":"Ogłoszony"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer Projektu:
58
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Celem projektowanej nowelizacji jest zapewnienie możliwości elastycznego kształtowania wynagrodzeń pracowników biur samorządowych kolegiów odwoławczych w ramach polityki kadrowo¬ płacowej, z uwzględnieniem wzrostu środków na wynagrodzenia w budżecie państwa, jak również – powstrzymanie potencjalnego odpływu pracowników biur oraz zwiększenie możliwości pozyskiwania przez te jednostki wykwalifikowanej kadry na rynku pracy. Proponowane zmiany mają służyć zmniejszeniu fluktuacji kadry pracowniczej zapewniającej obsługę kancelaryjno¬ biurową samorządowych kolegiów odwoławczych, co powinno wpłynąć pozytywnie na poprawę funkcjonowania tych organów, w tym na efektywność realizacji zadań orzeczniczych. Ustalona w załączniku nr 1 do rozporządzenia tabela miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników biura samorządowego kolegium odwoławczego wymaga aktualizacji uwzględniającej wzrost wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz zwiększenie środków finansowych na wynagrodzenia w samorządowych kolegiach odwoławczych, przewidziane w ustawie budżetowej na rok 2025. Określone w rozporządzeniu maksymalne stawki wynagrodzenia dla kategorii zaszeregowania I¬–VI są niższe od minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalonego rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 12 września 2024 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2025 r. (Dz. U. poz. 1362). Obowiązująca wysokość maksymalnych stawek wynagrodzenia jest także niewystarczająca dla pełnego wykorzystania przewidzianych w ustawie budżetowej na rok 2025 zwiększonych środków na wynagrodzenia pracowników samorządowych kolegiów odwoławczych, nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń. Ustalenie w ustawie budżetowej na rok 2025 średniorocznego wskaźnika wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej w wysokości 105% uzasadnia zarówno zwiększenie maksymalnych miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników biura samorządowego kolegium odwoławczego, jak i korektę kwoty będącej podstawą obliczenia maksymalnej wysokości dodatku funkcyjnego dla poszczególnych stawek tego dodatku, zgodnie z tabelą stanowiącą załącznik nr 2 do rozporządzenia.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Projekt przewiduje podwyższenie minimalnych i maksymalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników biur samorządowych kolegiów odwoławczych. Stawki minimalne wynagrodzenia zasadniczego podwyższono o kwotę od 150 do 190 zł, natomiast stawki maksymalne wynagrodzenia zasadniczego podwyższono o kwotę od 300 do 410 zł. W konsekwencji nowe stawki kształtować się będą od kwoty 2 970 zł do kwoty 4 670 zł w I kategorii zaszeregowania i od kwoty 3 970 zł do kwoty 7 310 zł w XXI kategorii zaszeregowania. Maksymalne stawki wynagrodzenia zasadniczego zostały określone w każdej kategorii zaszeregowania na poziomie wyższym niż minimalne wynagrodzenie za pracę od dnia 1 stycznia 2025 r., ustalone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 12 września 2024 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2025 r., natomiast minimalne stawki wynagrodzenia zasadniczego zostały określone na poziomie niższym niż to wynagrodzenie. Rozwiązanie takie nie stoi jednak na przeszkodzie ustaleniu wynagrodzenia pracowników zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy na poziomie nie niższym niż obowiązująca wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę, między innymi przez uwzględnienie dodatków specjalnych. Jednocześnie w projekcie przewidziano zwiększenie z 960 zł do 1 000 zł kwoty będącej podstawą obliczenia maksymalnej wysokości dodatku funkcyjnego dla poszczególnych stawek tego dodatku. Przewidziane w projekcie zmiany wychodzą naprzeciw postulatom sformułowanym przez Krajową Reprezentację Samorządowych Kolegiów Odwoławczych.
Planowany termin wydania rozporządzenia/data wydania:
II kwartał 2025 r. Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2025 r. (Dz. U. z 2025 r. poz. 744)