W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt rozporządzenia Rady Ministrów sprawie szkolenia obronnego

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"RD300","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","value":"projekty rozporządzeń","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","value":"D – pozostałe projekty","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Kompleksowy przegląd obszaru szkolenia obronnego w państwie oraz dotychczasowe doświadczenia z jego realizacji, jak również analiza rozwiązań szkolenia obronnego funkcjonujących w europejskich państwach NATO wykazały konieczność wypracowania nowej koncepcji szkolenia obronnego w Polsce pozwalającej na stworzenie spójnego systemu, zapewniającego właściwe wsparcie organów administracji publicznej i określonych przedsiębiorców w przygotowaniu ich do realizacji nałożonych zadań obronnych.\nProjektowane zmiany uwzględniają postulaty i wnioski zgłaszane przez organy administracji rządowej w ramach Narodowego Kwestionariusza Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych, dotyczące wypracowania spójnych i jednolitych zasad organizacji szkolenia teoretycznego, wyraźnego rozdzielenia szkolenia teoretycznego od praktycznego, uaktualnienia problematyki szkoleniowej i dostosowania jej do zadań obronnych wykonywanych na poszczególnych szczeblach administracji publicznej oraz u właściwych przedsiębiorców, zmniejszenia liczby i zakresu sporządzanych dokumentów koncepcyjno-planistycznych i wykonawczych oraz precyzyjnego określenia roli i zadań organizatorów szkolenia. Projekt rozporządzenia w zaproponowanym kształcie zawiera spójne, przejrzyste dla adresatów przepisy, co pozwoli wyeliminować pojawiające się wątpliwości interpretacyjne.\nPowyższe przełoży się na jakość i innowacyjność prowadzonego szkolenia, dostosowując je do standardów europejskich oraz umożliwi jego właściwą realizację.\nZe względu na zakres proponowanych zmian niezbędne jest wydanie nowego aktu wykonawczego.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Istotą zmian jest wypracowanie spójnych i jednolitych zasad organizacji szkolenia obronnego. W projekcie rozporządzenia zaproponowano:\n- rozdzielenie szkolenia teoretycznego od praktycznego poprzez podział na kursy obronne (KO), wyższe kursy obronne (WKO) oraz ćwiczenia obronne,\n- zmniejszenie liczby i zakresu sporządzanych dokumentów koncepcyjno-planistycznych i wykonawczych,\n- precyzyjne określenie roli i zadań organizatorów szkolenia.\nZgodnie z projektem Minister Obrony Narodowej pełnić będzie rolę jedynego organizatora KO i WKO, realizując to zadanie w oparciu o nadzorowaną przez niego uczelnię wojskową. Tematy szkolenia zostaną dostosowane do zakresu przedmiotowego kursów określonego w rozporządzeniu oraz roli uczestników KO i WKO w systemie obronnym państwa i uwarunkowań wynikających z realizowanych przez nich zadań obronnych. Zakłada się prowadzenie teoretycznego szkolenia obronnego w formie e-learningu, w sposób ciągły, co umożliwi likwidację limitów szkolonych przy jednoczesnej rosnącej efektywności szkolenia.\nOkreślono na nowo uczestników kursów obronnych, formułując katalog w sposób bardzo ogólny, co zapewni możliwość szkolenia szerokiego kręgu osób, również tych, które w ramach obowiązujących przepisów były pozbawione możliwości udziału w szkoleniu. Natomiast w odniesieniu do WKO zaproponowano nowy, ściśle określony katalog uczestników, eliminując dotychczasową możliwość fakultatywnego udziału w tych kursach (za wyjątkiem parlamentarzystów).\nWprowadzono obowiązek udziału w KO dla pracowników obejmujących stanowisko po raz pierwszy w komórkach właściwych w sprawach obronnych, umożliwiając im zapoznanie się z zagadnieniami pozamilitarnych przygotowań obronnych na poziomie zgodnym z zajmowanym stanowiskiem.\nDotychczasowi organizatorzy szkolenia, za wyjątkiem Ministra Obrony Narodowej, staną się wyłącznie organizatorami ćwiczeń obronnych. Wprowadzona zostanie zasada organizowania i prowadzenia ćwiczeń w oparciu o komórki właściwe w sprawach obronnych, podległe ich organizatorom. Ponadto w przepisach dodano możliwość udziału podmiotów niepodlegających organizatorowi ćwiczeń (w tym przedsiębiorców, na których nałożono zadania obronne).\nDokonano zmiany nazw ćwiczeń obronnych oraz zdefiniowano, nieokreślony dotychczas, zakres przedmiotowy gier decyzyjnych i treningów, dostosowując je do pozycji poszczególnych podmiotów w administracji publicznej oraz wynikającego z niej zakresu wykonywanych zadań obronnych.\n\nNa nowo określono obowiązki organizatora ćwiczenia, do których zaliczono:\n- sporządzanie i przesyłanie informacji dotyczącej planowanych ćwiczeń, obejmującej rok, na który planowane są ćwiczenia,\n- przesyłanie do odpowiedniego koordynatora informacji na temat realizacji ćwiczeń (na wniosek koordynatora),\n- organizowanie i prowadzenie ćwiczeń zgodnie z planem prowadzenia ćwiczeń,\n- zapewnienie środków finansowych na pokrycie kosztów związanych z organizacją i realizacją ćwiczeń,\n- realizację zaleceń koordynatora ćwiczeń, dotyczących tematyki i sposobu prowadzenia ćwiczeń.\nProponowane jest zmniejszenie liczby dokumentów sporządzanych na potrzeby szkolenia obronnego, dzięki rezygnacji z:\n- opracowywania przez koordynatorów szkolenia wytycznych do szkolenia,\n- uzgadniania przez koordynatorów szkolenia rocznych planów szkolenia,\n- sporządzania przez organizatorów szkolenia programów i planów szkolenia.\nOkreślono hierarchiczny system koordynacji ćwiczeń. Koordynatorzy ćwiczeń (Minister Obrony Narodowej, działający w imieniu Prezesa Rady Ministrów, minister, wojewoda) będą opracowywać zalecenia dotyczące tematyki i sposobu prowadzenia ćwiczeń na podstawie m.in. informacji dotyczących realizowanych ćwiczeń, przesyłanych raz w roku przez organizatorów ćwiczeń. Zakłada się, że zalecenia będą podlegać bieżącej aktualizacji w zależności od potrzeb.\nOsiągnięcie efektów projektu będzie mierzone corocznie w sporządzanej przez Ministra Obrony Narodowej ocenie pozamilitarnych przygotowań obronnych, opracowanej na podstawie analizy danych z Narodowego Kwestionariusza Przygotowań Obronnych, zawierającej diagnozę stanu przygotowania struktur pozamilitarnych systemu obronnego państwa do realizacji zadań obronnych oraz propozycje kierunków działań na okres czterech kolejnych lat. Do określenia stopnia realizacji rozporządzenia przyjęto następujące mierniki – relacja liczby przeszkolonych osób do ogólnej liczby osób zaplanowanych do przeszkolenia (%) i relacja liczby przeprowadzonych ćwiczeń do ogólnej liczby ćwiczeń zaplanowanych do przeprowadzenia (%).","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","value":"MON","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Mariusz Błaszczak Minister Obrony Narodowej","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","value":"MON","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"II kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 17 listopada 2021 w trybie obiegowym","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","value":"zrealizowany","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
RD300
Rodzaj dokumentu:
projekty rozporządzeń
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Kompleksowy przegląd obszaru szkolenia obronnego w państwie oraz dotychczasowe doświadczenia z jego realizacji, jak również analiza rozwiązań szkolenia obronnego funkcjonujących w europejskich państwach NATO wykazały konieczność wypracowania nowej koncepcji szkolenia obronnego w Polsce pozwalającej na stworzenie spójnego systemu, zapewniającego właściwe wsparcie organów administracji publicznej i określonych przedsiębiorców w przygotowaniu ich do realizacji nałożonych zadań obronnych.
Projektowane zmiany uwzględniają postulaty i wnioski zgłaszane przez organy administracji rządowej w ramach Narodowego Kwestionariusza Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych, dotyczące wypracowania spójnych i jednolitych zasad organizacji szkolenia teoretycznego, wyraźnego rozdzielenia szkolenia teoretycznego od praktycznego, uaktualnienia problematyki szkoleniowej i dostosowania jej do zadań obronnych wykonywanych na poszczególnych szczeblach administracji publicznej oraz u właściwych przedsiębiorców, zmniejszenia liczby i zakresu sporządzanych dokumentów koncepcyjno-planistycznych i wykonawczych oraz precyzyjnego określenia roli i zadań organizatorów szkolenia. Projekt rozporządzenia w zaproponowanym kształcie zawiera spójne, przejrzyste dla adresatów przepisy, co pozwoli wyeliminować pojawiające się wątpliwości interpretacyjne.
Powyższe przełoży się na jakość i innowacyjność prowadzonego szkolenia, dostosowując je do standardów europejskich oraz umożliwi jego właściwą realizację.
Ze względu na zakres proponowanych zmian niezbędne jest wydanie nowego aktu wykonawczego.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Istotą zmian jest wypracowanie spójnych i jednolitych zasad organizacji szkolenia obronnego. W projekcie rozporządzenia zaproponowano:
- rozdzielenie szkolenia teoretycznego od praktycznego poprzez podział na kursy obronne (KO), wyższe kursy obronne (WKO) oraz ćwiczenia obronne,
- zmniejszenie liczby i zakresu sporządzanych dokumentów koncepcyjno-planistycznych i wykonawczych,
- precyzyjne określenie roli i zadań organizatorów szkolenia.
Zgodnie z projektem Minister Obrony Narodowej pełnić będzie rolę jedynego organizatora KO i WKO, realizując to zadanie w oparciu o nadzorowaną przez niego uczelnię wojskową. Tematy szkolenia zostaną dostosowane do zakresu przedmiotowego kursów określonego w rozporządzeniu oraz roli uczestników KO i WKO w systemie obronnym państwa i uwarunkowań wynikających z realizowanych przez nich zadań obronnych. Zakłada się prowadzenie teoretycznego szkolenia obronnego w formie e-learningu, w sposób ciągły, co umożliwi likwidację limitów szkolonych przy jednoczesnej rosnącej efektywności szkolenia.
Określono na nowo uczestników kursów obronnych, formułując katalog w sposób bardzo ogólny, co zapewni możliwość szkolenia szerokiego kręgu osób, również tych, które w ramach obowiązujących przepisów były pozbawione możliwości udziału w szkoleniu. Natomiast w odniesieniu do WKO zaproponowano nowy, ściśle określony katalog uczestników, eliminując dotychczasową możliwość fakultatywnego udziału w tych kursach (za wyjątkiem parlamentarzystów).
Wprowadzono obowiązek udziału w KO dla pracowników obejmujących stanowisko po raz pierwszy w komórkach właściwych w sprawach obronnych, umożliwiając im zapoznanie się z zagadnieniami pozamilitarnych przygotowań obronnych na poziomie zgodnym z zajmowanym stanowiskiem.
Dotychczasowi organizatorzy szkolenia, za wyjątkiem Ministra Obrony Narodowej, staną się wyłącznie organizatorami ćwiczeń obronnych. Wprowadzona zostanie zasada organizowania i prowadzenia ćwiczeń w oparciu o komórki właściwe w sprawach obronnych, podległe ich organizatorom. Ponadto w przepisach dodano możliwość udziału podmiotów niepodlegających organizatorowi ćwiczeń (w tym przedsiębiorców, na których nałożono zadania obronne).
Dokonano zmiany nazw ćwiczeń obronnych oraz zdefiniowano, nieokreślony dotychczas, zakres przedmiotowy gier decyzyjnych i treningów, dostosowując je do pozycji poszczególnych podmiotów w administracji publicznej oraz wynikającego z niej zakresu wykonywanych zadań obronnych.

Na nowo określono obowiązki organizatora ćwiczenia, do których zaliczono:
- sporządzanie i przesyłanie informacji dotyczącej planowanych ćwiczeń, obejmującej rok, na który planowane są ćwiczenia,
- przesyłanie do odpowiedniego koordynatora informacji na temat realizacji ćwiczeń (na wniosek koordynatora),
- organizowanie i prowadzenie ćwiczeń zgodnie z planem prowadzenia ćwiczeń,
- zapewnienie środków finansowych na pokrycie kosztów związanych z organizacją i realizacją ćwiczeń,
- realizację zaleceń koordynatora ćwiczeń, dotyczących tematyki i sposobu prowadzenia ćwiczeń.
Proponowane jest zmniejszenie liczby dokumentów sporządzanych na potrzeby szkolenia obronnego, dzięki rezygnacji z:
- opracowywania przez koordynatorów szkolenia wytycznych do szkolenia,
- uzgadniania przez koordynatorów szkolenia rocznych planów szkolenia,
- sporządzania przez organizatorów szkolenia programów i planów szkolenia.
Określono hierarchiczny system koordynacji ćwiczeń. Koordynatorzy ćwiczeń (Minister Obrony Narodowej, działający w imieniu Prezesa Rady Ministrów, minister, wojewoda) będą opracowywać zalecenia dotyczące tematyki i sposobu prowadzenia ćwiczeń na podstawie m.in. informacji dotyczących realizowanych ćwiczeń, przesyłanych raz w roku przez organizatorów ćwiczeń. Zakłada się, że zalecenia będą podlegać bieżącej aktualizacji w zależności od potrzeb.
Osiągnięcie efektów projektu będzie mierzone corocznie w sporządzanej przez Ministra Obrony Narodowej ocenie pozamilitarnych przygotowań obronnych, opracowanej na podstawie analizy danych z Narodowego Kwestionariusza Przygotowań Obronnych, zawierającej diagnozę stanu przygotowania struktur pozamilitarnych systemu obronnego państwa do realizacji zadań obronnych oraz propozycje kierunków działań na okres czterech kolejnych lat. Do określenia stopnia realizacji rozporządzenia przyjęto następujące mierniki – relacja liczby przeszkolonych osób do ogólnej liczby osób zaplanowanych do przeszkolenia (%) i relacja liczby przeprowadzonych ćwiczeń do ogólnej liczby ćwiczeń zaplanowanych do przeprowadzenia (%).
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MON
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Mariusz Błaszczak Minister Obrony Narodowej
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MON
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
II kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 17 listopada 2021 w trybie obiegowym
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
zrealizowany