W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie jednostkowych stawek opłat za usługi wodne

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"RD734","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"RD{#RD_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty rozporządzeń","value":"Projekty rozporządzeń"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"W art. 274 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2625, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą – Prawo wodne”, powiązano wysokość opłaty jednostkowej za usługi wodne za pobór wód podziemnych oraz wód powierzchniowych odpowiednio z dostępnymi zasobami wód podziemnych oraz średnim niskim przepływem z wielolecia (SNQ), przy czym zastosowanie wskazanych kryteriów, różnicujących wysokość jednostkowej stawki opłaty, zostało odroczone w czasie (pierwotnie do końca 2019 r., a obecnie do końca 2023 r.). \nProcedowany projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw, (UD280, numer druku sejmowego: 3238), zwany dalej „ustawą PGiG”, przewiduje zmiany mające na celu wyeliminowanie trudności praktycznych w ustaleniu średnich niskich przepływów z wielolecia (SNQ) dla poszczególnych wód a także dostępnych zasobów wód podziemnych, które w wielu przypadkach nie są ustalone, przez rezygnacje z uwzględnienia ww. wskaźników (SNQ i dostępnych zasobów wód podziemnych) przy ustalaniu maksymalnych stawek opłat za usługi wodne. Dodatkowo w celu uproszczenia systemu opłat za usługi wodne przyjęto jedną – na poziomie minimalnym – maksymalną stawkę opłat za pobór wód podziemnych i pobór wód powierzchniowych, bez dalszego różnicowania przedmiotowych stawek opłat.\nBiorąc pod uwagę powyższe, ustawa PGIG wprowadza zmiany w zakresie ujednolicenia i uproszczenia stosowanych kryteriów powiązanych z systemem opłat za usługi wodne. Należy wskazać, że przedmiotowe zmiany mają wpływ na materie uregulowaną w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2017 r. w sprawie jednostkowych stawek opłat za usługi wodne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2438), zwanym dalej „rozporządzeniem opłatowym”.\nPonadto, procedowany obecnie projekt ustawy o rewitalizacji rzeki Odry (UD488, numer druku sejmowego: 3303), przewiduje zmiany:\n- odnoszące się do pomp ciepła i akumulatorów ciepła warstwy wodonośnej, zwanych dalej „ATES” w zakresie przepisów dotyczących systemu opłat za usługi wodne, który obejmuje opłaty ponoszone za pobór wód podziemnych, a także odprowadzanie ścieków. Rozwiązania powinny obniżyć opłaty za usługi wodne dla instalacji wykorzystujących wody gruntowe do produkcji ciepła użytkowego z jednoczesnym poszanowaniem zasady zwrotu kosztów za usługi wodne (wynikającej z przepisów unijnych),\n- dotyczące wprowadzenia współczynników różnicujących jednostkową stawkę opłaty za usługę wodną, jaką jest korzystanie z systemu retencyjno-dozującego lub innego systemu pozwalającego uzyskać ten sam efekt, co system retencyjno-dozujący – w przypadku zakładów odprowadzających ścieki o zwiększonym zasoleniu oraz współczynnik różnicujący jednostkową stawkę opłaty za usługę wodną jaką jest oczyszczenie lub podczyszczanie ścieków lub wód pochodzących z odwadniania zakładów górniczych, zawierających chlorki i siarczany, w systemie oczyszczania lub podczyszczania ścieków przemysłowych, \n- w systemie opłat za usługi wodne, które mają mobilizować zakłady, przede wszystkim zakłady o zwiększonym zasoleniu, do podejmowania działań inwestycyjnych prowadzących do ograniczenia ilościowego i czasowego wstrzymania odprowadzania chlorków i siarczanów do wód w sytuacji wystąpienia suszy hydrologicznej.\nNależy wskazać, że zmiany przewidziane w projekcie ustawy o rewitalizacji rzeki Odry ingerują w upoważnienie ustawowe do wydania rozporządzenia opłatowego.\nPowyższe względy uzasadniają wydanie nowego rozporządzenia w sprawie jednostkowych stawek opłat za usługi wodne. ","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"1. Rekomenduje się wydanie nowego rozporządzenia opłatowego, co wynika z planowanego wejścia w życie ustawy PGiG, w zakresie dotyczącym zmiany art. 270 ust. 6, art. 271 ust. 2 i 3 oraz art. 274 ust. 1 ustawy – Prawo wodne.\nCelem wprowadzenia nowego rozporządzenia opłatowego jest odstąpienie od powiązania wysokości opłat za usługi wodne za pobór wód podziemnych oraz wód powierzchniowych odpowiednio od dostępnych zasobów wód podziemnych oraz średniego niskiego przepływu z wielolecia (SNQ). Przedmiotowa zmiana ma na celu także uproszczenie systemu opłat za usługi wodne a także wyeliminowanie mogących powstać znacznych wątpliwości interpretacyjnych dotyczących sposobu ustalania SNQ i dostępnych zasobów wód podziemnych.\nW porównaniu do obowiązującego rozporządzenia, przewiduje się więc zmiany w treści § 2 i § 3 rozporządzenia opłatowego umożliwiającego stosowanie jednostkowych stawek opłat. \n2. Rekomenduje się procedowanie nowego rozporządzenia opłatowego, co wynika z planowanego wejścia w życie ustawy o rewitalizacji rzeki Odry w zakresie planowanych zmian w:\n– art. 270 ust. 2, ust. 4a i ust. 12, art. 272 ust. 3a i 3b, 16c i 16d, art. 274 pkt 3 lit. d i pkt 10a, art. 279 pkt 2a – zakładających wprowadzenie odrębnych mechanizmów ustalania opłat dla działalności w zakresie dotyczącym ATES. Przedstawiona proekologiczna działalność uzyska preferencyjne i specjalne warunki w zakresie ponoszenia opłat za usługi wodne z uwagi na korzystny wpływ na środowiska w porównaniu z innymi przedsięwzięciami zapewniającymi energię cieplną na potrzeby różnego rodzaju działalności. W tym zakresie przewiduje się, że wskazana działalność będzie obciążona, co do zasady, opłatą zmienną za ilość energii cieplnej wyprodukowanej i pobranej przez instalację z wykorzystaniem wody. Preferencyjnymi warunkami będzie objęta działalność, w ramach której, co do zasady, nie nastąpi pogorszenie parametrów wykorzystywanej wody (oprócz jej temperatury),\n– art. 277 ust. 3 i 4 – wprowadzenie współczynników różnicujących jednostkową stawkę opłaty za usługę wodną jaką jest korzystanie z systemu retencyjno-dozującego lub innego systemu pozwalającego uzyskać ten sam efekt, co system retencyjno-dozujący – w przypadku zakładów odprowadzających ścieki o zwiększonym zasoleniu oraz współczynnik różnicujący jednostkową stawkę opłaty za usługę wodną jaką jest oczyszczenie lub podczyszczanie ścieków lub wód pochodzących z odwadniania zakładów górniczych, zawierających chlorki i siarczany, w systemie oczyszczania lub podczyszczania ścieków przemysłowych,\n– art. 270 ust. 9, art. 272 ust. 6a, art. 274 pkt 8 lit. d – zmiany w systemie opłat za usługi wodne, które mają mobilizować zakłady, przede wszystkim zakłady o zwiększonym zasoleniu, do podejmowania działań inwestycyjnych prowadzących do ograniczenia ilościowego i czasowego wstrzymania odprowadzania chlorków i siarczanów do wód w sytuacji wystąpienia suszy hydrologicznej.\nNależy wskazać, że w związku ze zmianami ustawowymi w ww. zakresie przedmiotowe rozwiązania dotyczące systemu opłat za usługi wodne muszą być uwzględnione w rozporządzeniu w sprawie jednostkowych stawek opłat za usługi wodne, gdyż to ten akt prawny zawiera rozwiązania powiązane z ww. rozwiązaniami i zapewnia ich pełne wdrożenie.\nNie jest możliwe osiągnięcie celu za pomocą innych środków, albowiem kwestia ta jest uregulowana na podstawie obligatoryjnego upoważnienia ustawowego do wydania rozporządzenia.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MI","value":"MI"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Marek Gróbarczyk Sekretarz Stanu ","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MI","value":"MI"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2023 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 26 października 2023 r. w trybie obiegowym","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
RD734
Rodzaj dokumentu:
Projekty rozporządzeń
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
W art. 274 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2625, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą – Prawo wodne”, powiązano wysokość opłaty jednostkowej za usługi wodne za pobór wód podziemnych oraz wód powierzchniowych odpowiednio z dostępnymi zasobami wód podziemnych oraz średnim niskim przepływem z wielolecia (SNQ), przy czym zastosowanie wskazanych kryteriów, różnicujących wysokość jednostkowej stawki opłaty, zostało odroczone w czasie (pierwotnie do końca 2019 r., a obecnie do końca 2023 r.).
Procedowany projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw, (UD280, numer druku sejmowego: 3238), zwany dalej „ustawą PGiG”, przewiduje zmiany mające na celu wyeliminowanie trudności praktycznych w ustaleniu średnich niskich przepływów z wielolecia (SNQ) dla poszczególnych wód a także dostępnych zasobów wód podziemnych, które w wielu przypadkach nie są ustalone, przez rezygnacje z uwzględnienia ww. wskaźników (SNQ i dostępnych zasobów wód podziemnych) przy ustalaniu maksymalnych stawek opłat za usługi wodne. Dodatkowo w celu uproszczenia systemu opłat za usługi wodne przyjęto jedną – na poziomie minimalnym – maksymalną stawkę opłat za pobór wód podziemnych i pobór wód powierzchniowych, bez dalszego różnicowania przedmiotowych stawek opłat.
Biorąc pod uwagę powyższe, ustawa PGIG wprowadza zmiany w zakresie ujednolicenia i uproszczenia stosowanych kryteriów powiązanych z systemem opłat za usługi wodne. Należy wskazać, że przedmiotowe zmiany mają wpływ na materie uregulowaną w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2017 r. w sprawie jednostkowych stawek opłat za usługi wodne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2438), zwanym dalej „rozporządzeniem opłatowym”.
Ponadto, procedowany obecnie projekt ustawy o rewitalizacji rzeki Odry (UD488, numer druku sejmowego: 3303), przewiduje zmiany:
- odnoszące się do pomp ciepła i akumulatorów ciepła warstwy wodonośnej, zwanych dalej „ATES” w zakresie przepisów dotyczących systemu opłat za usługi wodne, który obejmuje opłaty ponoszone za pobór wód podziemnych, a także odprowadzanie ścieków. Rozwiązania powinny obniżyć opłaty za usługi wodne dla instalacji wykorzystujących wody gruntowe do produkcji ciepła użytkowego z jednoczesnym poszanowaniem zasady zwrotu kosztów za usługi wodne (wynikającej z przepisów unijnych),
- dotyczące wprowadzenia współczynników różnicujących jednostkową stawkę opłaty za usługę wodną, jaką jest korzystanie z systemu retencyjno-dozującego lub innego systemu pozwalającego uzyskać ten sam efekt, co system retencyjno-dozujący – w przypadku zakładów odprowadzających ścieki o zwiększonym zasoleniu oraz współczynnik różnicujący jednostkową stawkę opłaty za usługę wodną jaką jest oczyszczenie lub podczyszczanie ścieków lub wód pochodzących z odwadniania zakładów górniczych, zawierających chlorki i siarczany, w systemie oczyszczania lub podczyszczania ścieków przemysłowych,
- w systemie opłat za usługi wodne, które mają mobilizować zakłady, przede wszystkim zakłady o zwiększonym zasoleniu, do podejmowania działań inwestycyjnych prowadzących do ograniczenia ilościowego i czasowego wstrzymania odprowadzania chlorków i siarczanów do wód w sytuacji wystąpienia suszy hydrologicznej.
Należy wskazać, że zmiany przewidziane w projekcie ustawy o rewitalizacji rzeki Odry ingerują w upoważnienie ustawowe do wydania rozporządzenia opłatowego.
Powyższe względy uzasadniają wydanie nowego rozporządzenia w sprawie jednostkowych stawek opłat za usługi wodne.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
1. Rekomenduje się wydanie nowego rozporządzenia opłatowego, co wynika z planowanego wejścia w życie ustawy PGiG, w zakresie dotyczącym zmiany art. 270 ust. 6, art. 271 ust. 2 i 3 oraz art. 274 ust. 1 ustawy – Prawo wodne.
Celem wprowadzenia nowego rozporządzenia opłatowego jest odstąpienie od powiązania wysokości opłat za usługi wodne za pobór wód podziemnych oraz wód powierzchniowych odpowiednio od dostępnych zasobów wód podziemnych oraz średniego niskiego przepływu z wielolecia (SNQ). Przedmiotowa zmiana ma na celu także uproszczenie systemu opłat za usługi wodne a także wyeliminowanie mogących powstać znacznych wątpliwości interpretacyjnych dotyczących sposobu ustalania SNQ i dostępnych zasobów wód podziemnych.
W porównaniu do obowiązującego rozporządzenia, przewiduje się więc zmiany w treści § 2 i § 3 rozporządzenia opłatowego umożliwiającego stosowanie jednostkowych stawek opłat.
2. Rekomenduje się procedowanie nowego rozporządzenia opłatowego, co wynika z planowanego wejścia w życie ustawy o rewitalizacji rzeki Odry w zakresie planowanych zmian w:
– art. 270 ust. 2, ust. 4a i ust. 12, art. 272 ust. 3a i 3b, 16c i 16d, art. 274 pkt 3 lit. d i pkt 10a, art. 279 pkt 2a – zakładających wprowadzenie odrębnych mechanizmów ustalania opłat dla działalności w zakresie dotyczącym ATES. Przedstawiona proekologiczna działalność uzyska preferencyjne i specjalne warunki w zakresie ponoszenia opłat za usługi wodne z uwagi na korzystny wpływ na środowiska w porównaniu z innymi przedsięwzięciami zapewniającymi energię cieplną na potrzeby różnego rodzaju działalności. W tym zakresie przewiduje się, że wskazana działalność będzie obciążona, co do zasady, opłatą zmienną za ilość energii cieplnej wyprodukowanej i pobranej przez instalację z wykorzystaniem wody. Preferencyjnymi warunkami będzie objęta działalność, w ramach której, co do zasady, nie nastąpi pogorszenie parametrów wykorzystywanej wody (oprócz jej temperatury),
– art. 277 ust. 3 i 4 – wprowadzenie współczynników różnicujących jednostkową stawkę opłaty za usługę wodną jaką jest korzystanie z systemu retencyjno-dozującego lub innego systemu pozwalającego uzyskać ten sam efekt, co system retencyjno-dozujący – w przypadku zakładów odprowadzających ścieki o zwiększonym zasoleniu oraz współczynnik różnicujący jednostkową stawkę opłaty za usługę wodną jaką jest oczyszczenie lub podczyszczanie ścieków lub wód pochodzących z odwadniania zakładów górniczych, zawierających chlorki i siarczany, w systemie oczyszczania lub podczyszczania ścieków przemysłowych,
– art. 270 ust. 9, art. 272 ust. 6a, art. 274 pkt 8 lit. d – zmiany w systemie opłat za usługi wodne, które mają mobilizować zakłady, przede wszystkim zakłady o zwiększonym zasoleniu, do podejmowania działań inwestycyjnych prowadzących do ograniczenia ilościowego i czasowego wstrzymania odprowadzania chlorków i siarczanów do wód w sytuacji wystąpienia suszy hydrologicznej.
Należy wskazać, że w związku ze zmianami ustawowymi w ww. zakresie przedmiotowe rozwiązania dotyczące systemu opłat za usługi wodne muszą być uwzględnione w rozporządzeniu w sprawie jednostkowych stawek opłat za usługi wodne, gdyż to ten akt prawny zawiera rozwiązania powiązane z ww. rozwiązaniami i zapewnia ich pełne wdrożenie.
Nie jest możliwe osiągnięcie celu za pomocą innych środków, albowiem kwestia ta jest uregulowana na podstawie obligatoryjnego upoważnienia ustawowego do wydania rozporządzenia.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MI
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Marek Gróbarczyk Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MI
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2023 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 26 października 2023 r. w trybie obiegowym
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
Zrealizowany