W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie maksymalnych kwot dotacji celowej udzielanej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe
Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie maksymalnych kwot dotacji celowej udzielanej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe
1.0
02.12.2025 10:18 Agnieszka Kowalska
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP
{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"RD257","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"RD{#RD_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty rozporządzeń","value":"Projekty rozporządzeń"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja dodatkowa","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Zgodnie z art. 55 ust. 7 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych, zwanej dalej „ustawą”, maksymalne kwoty dotacji celowej, o których mowa w art. 55 ust. 5 ustawy, mogą podlegać weryfikacji. Rada Ministrów na podstawie art. 55 ust. 8 i 10 ustawy, może określić, w drodze rozporządzenia (do końca sierpnia roku, w którym jest dokonywana weryfikacja) maksymalne kwoty dotacji celowej, o których mowa w art. 55 ust. 5 ustawy, które będą obowiązywały od roku budżetowego następującego po roku, w którym dokonana została weryfikacja. Jednakże zgodnie z art. 54 projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw UD220 (projekt w dniu 17 października 2025 r. został skierowany do Sejmu RP, druk sejmowy nr 1857), w przypadku dokonania w 2025 r. weryfikacji, o której mowa w art. 55 ust. 7 ustawy, Rada Ministrów może określić, w drodze rozporządzenia, maksymalne kwoty dotacji celowej, o których mowa w art. 55 ust. 5 tej ustawy, w terminie do dnia 30 stycznia 2026 r., które będą obowiązywały od dnia 1 kwietnia 2026 r.\nDotychczas dwukrotnie podnoszono maksymalne kwoty dotacji celowej na ucznia, o których mowa w art. 55 ust. 5 ustawy, tj. w: \n1) 2021 r. – rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 26 czerwca 2020 r. w sprawie maksymalnych kwot dotacji celowej udzielanej na wyposażenie szkół w podręczniki i materiały edukacyjne (Dz. U. poz. 1137) – wzrost kwoty dotacji celowej o 20%;\n2) 2023 r. – rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 11 maja 2023 r. w sprawie maksymalnych kwot dotacji celowej udzielanej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe (Dz. U. poz. 910) – wzrost kwoty dotacji celowej o 10%. \nAnaliza wzrostu:\n1) wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych w latach 2015–2025 wykazała, że wskaźnik ten wyniósł 61,5% (wskaźnik skumulowany);\n2) wskaźnika inflacji dla produkcji papieru i wyrobów z papieru w latach 2015–2023 wykazała, że wskaźnik wyniósł 34,0%, a dla czasopism, gazet, książek oraz artykułów piśmiennych, kreślarskich, malarskich – 37%.\nUwzględniając skumulowany wzrost wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych (61,5%) i dotychczasowe podwyżki maksymalnych kwot dotacji celowej na ucznia (o 20% i 10%), minister właściwy do spraw oświaty i wychowania dokonał weryfikacji maksymalnych kwot dotacji celowej zgodnie z art. 55 ust. 7 ustawy. W wyniku dokonanej weryfikacji zasadne jest podwyższenie o 20% maksymalnych kwot dotacji celowej w stosunku do kwot obecnie obowiązujących. Dodatkowo w projekcie rozporządzenia zaproponowano, aby podwyższone maksymalne kwoty dotacji na podręczniki i materiały edukacyjne były zaokrąglone w górę.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Projektowane rozporządzenie przewiduje zwiększenie maksymalnych kwot dotacji celowej na wyposażenie publicznych szkół podstawowych i szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej w:\n1) podręczniki do zajęć z zakresu edukacji: polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej, podręczniki do zajęć z zakresu danego języka obcego nowożytnego lub materiały edukacyjne, która w przypadku klas I–III będzie wynosić 119 zł na ucznia; \n2) materiały ćwiczeniowe, która w przypadku klas I–III będzie wynosić 66 zł na ucznia;\n3) podręczniki lub materiały edukacyjne, która w przypadku:\na) klasy IV będzie wynosić 222 zł na ucznia,\nb) klasy V i VI będzie wynosić 286 zł na ucznia,\nc) klasy VII i VIII będzie wynosić 396 zł na ucznia;\n4) materiały ćwiczeniowe, która w przypadku klas IV–VIII będzie wynosić 33 zł na ucznia.\nPonadto w projekcie rozporządzenia przewidziano utrzymanie dotychczasowych wysokości maksymalnych kwot dotacji celowej w przypadku gdy na rok szkolny 2025/2026 szkoła podstawowa i szkoła artystyczna realizująca kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej zapewniła uczniom podręczniki, materiały edukacyjne lub materiały ćwiczeniowe, które zostały zakupione w 2025 r. oraz od dnia 1 stycznia 2026 r. do dnia 20 maja 2026 r. zgodnie z art. 57 ust. 5 i 6 ustawy, których koszt będzie podlegać refundacji ze środków dotacji celowej na 2026 r. w kwotach obowiązujących do dnia 1 kwietnia 2026 r. W związku z powyższym wysokość maksymalnych kwot dotacji celowej na:\n1) podręczniki do zajęć z zakresu edukacji: polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej, podręczniki do zajęć z zakresu danego języka obcego nowożytnego lub materiały edukacyjne – wynosi 99 zł na ucznia w przypadku klas I–III;\n2) materiały ćwiczeniowe – 55 zł na ucznia w przypadku klas I–III;\n3) podręczniki lub materiały edukacyjne:\na) 185 zł na ucznia w przypadku klasy IV,\nb) 238 zł na ucznia w przypadku klas V i VI,\nc) 330 zł na ucznia w przypadku klas VII i VIII;\n4) materiały ćwiczeniowe wynosi 27,50 zł na ucznia – w przypadku klas IV–VIII.\nW projekcie ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw przewidziano zmianę polegającą na zmianie limitów dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe w 2026 r. i 2027 r. oraz określeniu nowych ww. limitów na kolejne 8 lat (2028–2035). W związku z powyższym możliwe jest określenie nowych, podwyższonych o 20%, maksymalnych kwot dotacji celowej. Szacowane wydatki na dotację celową na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe w kolejnych latach, uwzględniające podwyższone maksymalne kwoty dotacji celowej, będą mieścić się w projektowanych limitach.\nLimity wydatków budżetu państwa zaprojektowane na lata 2026–2035: \n2026 r. – 593 mln zł;\n2027 r. – 625 mln zł;\n2028 r. – 469 mln zł;\n2029 r. – 587 mln zł;\n2030 r. – 617 mln zł;\n2031 r. – 448 mln zł;\n2032 r. – 548 mln zł;\n2033 r. – 573 mln zł;\n2034 r. – 408 mln zł;\n2035 r. – 497 mln zł.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"ME","value":"ME"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ współpracujący przy opracowaniu projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Katarzyna Lubnauer Sekretarz Stanu ","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"ME","value":"ME"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"I kwartał 2026 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
RD257
Rodzaj dokumentu:
Projekty rozporządzeń
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Zgodnie z art. 55 ust. 7 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych, zwanej dalej „ustawą”, maksymalne kwoty dotacji celowej, o których mowa w art. 55 ust. 5 ustawy, mogą podlegać weryfikacji. Rada Ministrów na podstawie art. 55 ust. 8 i 10 ustawy, może określić, w drodze rozporządzenia (do końca sierpnia roku, w którym jest dokonywana weryfikacja) maksymalne kwoty dotacji celowej, o których mowa w art. 55 ust. 5 ustawy, które będą obowiązywały od roku budżetowego następującego po roku, w którym dokonana została weryfikacja. Jednakże zgodnie z art. 54 projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw UD220 (projekt w dniu 17 października 2025 r. został skierowany do Sejmu RP, druk sejmowy nr 1857), w przypadku dokonania w 2025 r. weryfikacji, o której mowa w art. 55 ust. 7 ustawy, Rada Ministrów może określić, w drodze rozporządzenia, maksymalne kwoty dotacji celowej, o których mowa w art. 55 ust. 5 tej ustawy, w terminie do dnia 30 stycznia 2026 r., które będą obowiązywały od dnia 1 kwietnia 2026 r. Dotychczas dwukrotnie podnoszono maksymalne kwoty dotacji celowej na ucznia, o których mowa w art. 55 ust. 5 ustawy, tj. w: 1) 2021 r. – rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 26 czerwca 2020 r. w sprawie maksymalnych kwot dotacji celowej udzielanej na wyposażenie szkół w podręczniki i materiały edukacyjne (Dz. U. poz. 1137) – wzrost kwoty dotacji celowej o 20%; 2) 2023 r. – rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 11 maja 2023 r. w sprawie maksymalnych kwot dotacji celowej udzielanej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe (Dz. U. poz. 910) – wzrost kwoty dotacji celowej o 10%. Analiza wzrostu: 1) wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych w latach 2015–2025 wykazała, że wskaźnik ten wyniósł 61,5% (wskaźnik skumulowany); 2) wskaźnika inflacji dla produkcji papieru i wyrobów z papieru w latach 2015–2023 wykazała, że wskaźnik wyniósł 34,0%, a dla czasopism, gazet, książek oraz artykułów piśmiennych, kreślarskich, malarskich – 37%. Uwzględniając skumulowany wzrost wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych (61,5%) i dotychczasowe podwyżki maksymalnych kwot dotacji celowej na ucznia (o 20% i 10%), minister właściwy do spraw oświaty i wychowania dokonał weryfikacji maksymalnych kwot dotacji celowej zgodnie z art. 55 ust. 7 ustawy. W wyniku dokonanej weryfikacji zasadne jest podwyższenie o 20% maksymalnych kwot dotacji celowej w stosunku do kwot obecnie obowiązujących. Dodatkowo w projekcie rozporządzenia zaproponowano, aby podwyższone maksymalne kwoty dotacji na podręczniki i materiały edukacyjne były zaokrąglone w górę.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Projektowane rozporządzenie przewiduje zwiększenie maksymalnych kwot dotacji celowej na wyposażenie publicznych szkół podstawowych i szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej w: 1) podręczniki do zajęć z zakresu edukacji: polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej, podręczniki do zajęć z zakresu danego języka obcego nowożytnego lub materiały edukacyjne, która w przypadku klas I–III będzie wynosić 119 zł na ucznia; 2) materiały ćwiczeniowe, która w przypadku klas I–III będzie wynosić 66 zł na ucznia; 3) podręczniki lub materiały edukacyjne, która w przypadku: a) klasy IV będzie wynosić 222 zł na ucznia, b) klasy V i VI będzie wynosić 286 zł na ucznia, c) klasy VII i VIII będzie wynosić 396 zł na ucznia; 4) materiały ćwiczeniowe, która w przypadku klas IV–VIII będzie wynosić 33 zł na ucznia. Ponadto w projekcie rozporządzenia przewidziano utrzymanie dotychczasowych wysokości maksymalnych kwot dotacji celowej w przypadku gdy na rok szkolny 2025/2026 szkoła podstawowa i szkoła artystyczna realizująca kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej zapewniła uczniom podręczniki, materiały edukacyjne lub materiały ćwiczeniowe, które zostały zakupione w 2025 r. oraz od dnia 1 stycznia 2026 r. do dnia 20 maja 2026 r. zgodnie z art. 57 ust. 5 i 6 ustawy, których koszt będzie podlegać refundacji ze środków dotacji celowej na 2026 r. w kwotach obowiązujących do dnia 1 kwietnia 2026 r. W związku z powyższym wysokość maksymalnych kwot dotacji celowej na: 1) podręczniki do zajęć z zakresu edukacji: polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej, podręczniki do zajęć z zakresu danego języka obcego nowożytnego lub materiały edukacyjne – wynosi 99 zł na ucznia w przypadku klas I–III; 2) materiały ćwiczeniowe – 55 zł na ucznia w przypadku klas I–III; 3) podręczniki lub materiały edukacyjne: a) 185 zł na ucznia w przypadku klasy IV, b) 238 zł na ucznia w przypadku klas V i VI, c) 330 zł na ucznia w przypadku klas VII i VIII; 4) materiały ćwiczeniowe wynosi 27,50 zł na ucznia – w przypadku klas IV–VIII. W projekcie ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw przewidziano zmianę polegającą na zmianie limitów dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe w 2026 r. i 2027 r. oraz określeniu nowych ww. limitów na kolejne 8 lat (2028–2035). W związku z powyższym możliwe jest określenie nowych, podwyższonych o 20%, maksymalnych kwot dotacji celowej. Szacowane wydatki na dotację celową na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe w kolejnych latach, uwzględniające podwyższone maksymalne kwoty dotacji celowej, będą mieścić się w projektowanych limitach. Limity wydatków budżetu państwa zaprojektowane na lata 2026–2035: 2026 r. – 593 mln zł; 2027 r. – 625 mln zł; 2028 r. – 469 mln zł; 2029 r. – 587 mln zł; 2030 r. – 617 mln zł; 2031 r. – 448 mln zł; 2032 r. – 548 mln zł; 2033 r. – 573 mln zł; 2034 r. – 408 mln zł; 2035 r. – 497 mln zł.