W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie nadania Narodowemu Instytutowi Zdrowia Publicznego – Państwowemu Zakładowi Higieny statusu państwowego instytutu badawczego

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"RD260","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","value":"projekty rozporządzeń","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","value":"D – pozostałe projekty","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Ustawa z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1383) przewiduje możliwość nadania instytutowi badawczemu statusu państwowego instytutu badawczego, a tym samym prawo do uzyskania dotacji celowej na finansowanie zleconych zadań zdefiniowanych w art. 22 ww. ustawy, w tym mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa publicznego oraz poprawy jakości życia obywateli, dotyczących ochrony zdrowia, ochrony środowiska oraz monitoringu i zapobiegania skutkom zjawisk i wydarzeń mogących stwarzać zagrożenie publiczne.\nRozporządzenie wyznacza instytut badawczy właściwy do realizacji badań, wdrożeń i stosowania w praktyce wiedzy w zakresie właściwym ministrowi właściwemu do spraw zdrowia w obszarze: nadzoru epidemiologicznego nad chorobami zakaźnymi, bezpieczeństwa zdrowotnego środowiska, żywności i wody oraz zagadnień związanych ze zdrowiem publicznym w Rzeczypospolitej Polskiej. Nadanie Narodowemu Instytutowi Zdrowia Publicznego – Państwowemu Zakładowi Higieny w Warszawie (NIZP-PZH) statusu państwowego instytutu badawczego (PIB) pozwoli na wskazanie jednostki odpowiedzialnej za realizowanie zadań merytorycznych w ww. obszarach wynikających w szczególności ze zobowiązań Rzeczypospolitej Polskiej jako kraju członkowskiego Unii Europejskiej oraz członkostwa w Organizacji Narodów Zjednoczonych, w zakresie podległym Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), jak również w odniesieniu do wymogów krajowych przepisów i regulacji. Udział w pracach wspomnianych gremiów międzynarodowych wymaga wysokiego poziomu fachowości, dostarczania danych i informacji opracowanych zgodnie z wymogami przyjętymi dla badań naukowych, a tym samym jest konieczne zabezpieczenie odpowiedniego zaplecza kadrowego, laboratoryjnego i analitycznego, zapewniającego ministrowi właściwemu do spraw zdrowia zdolność wywiązania się z tych zadań. Nadanie NIZP-PZH statusu PIB umożliwi również zabezpieczenie stabilnego finansowania badań i analiz mających na celu pozyskanie rzetelnych danych i informacji wymaganych szczegółowymi regulacjami oraz wytycznymi: Komisji Europejskiej, Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (ECDC), Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) oraz poszczególnych programów wdrażanych przez WHO. Status PIB ułatwi współpracę z krajowymi instytucjami (Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Narodowy Fundusz Zdrowia, Główna Inspekcja Sanitarna, Państwowa Inspekcja Sanitarna, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego) oraz samorządem terytorialnym gromadzącymi dane i informacje, które po poddaniu analizie, będą wykorzystane na potrzeby krajowe, a w części również przekazywane na poziom międzynarodowy. Dotychczas część spośród ww. zadań było realizowane przez NIZP-PZH w ramach środków własnych (np. do 2015 r. udział w programach WHO w zakresie eradykacji polio, eliminacji odry i różyczki) lub w ramach odrębnych umów zawartych z Ministerstwem Zdrowia, w tym ze środków Narodowego Programu Zdrowia. Badania naukowe mające na celu pozyskanie danych i informacji nie gromadzonych w ramach rutynowych działań Państwowej Inspekcji Sanitarnej były wykonywane w ramach projektów badawczych finansowanych m. in. przez Narodowe Centrum Nauki. Utrzymanie laboratorium BSL-3 przystosowanego do badania wysoce niebezpiecznych patogenów (w tym: wąglik, dżuma, EBOV) współfinansował minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego i nauki w ramach dotacji celowej na specjalistyczne urządzenie badawcze. Wspomniane wyżej działania są kosztochłonne, wymagają utrzymania przeszkolonego personelu fachowego o potwierdzonych kompetencjach (przez udział w zewnętrznych programach oceny jakości, np. w ramach identyfikacji wysoce niebezpiecznych patogenów w programach EQUADeBa, EMERGE i SHARP finansowanych przez DG Sanco i CHAFEA) oraz zaawansowanej aparatury badawczej, co składa się na niezwykle wysoki koszt pozostawania w gotowości do świadczenia unikatowych badań diagnostycznych, a tym samym wymaga zapewnienia stałego finansowania.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Ustawa z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych nakłada na instytuty badawcze obowiązek gospodarowania mieniem zgodnie z zasadami gospodarności i oszczędności, tym samym realizacja ww. zadań na rzecz Ministerstwa Zdrowia bez odpowiednich umów zapewniających finansowanie może być traktowana jako naruszenie tej zasady. W odrębnych regulacjach są zawarte zadania przypisane ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, które powinien realizować z budżetu z części pozostającej w jego dyspozycji. Przykładem jest art. 9 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U. z 2020 r. poz. 1845), dotyczący weryfikacji wyników badań laboratoryjnych dla celów nadzoru epidemiologicznego, gdzie koszt weryfikacji, w tym koszty transportu wyizolowanego biologicznego czynnika chorobotwórczego lub innego materiału do badań, są finansowane z budżetu państwa z części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw zdrowia. Z kolei regulacja zawarta w decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2018/945 z dnia 22 czerwca 2018 r. w sprawie chorób zakaźnych i powiązanych szczególnych problemów zdrowotnych, które mają być objęte nadzorem epidemiologicznym, a także odpowiednich definicji przypadków (Dz. Urz. UE L 170 z 22.06.2018, str. 1), definiujący zakres jednostek chorobowych, ich definicje i zakres wymaganych badań laboratoryjnych, nakłada w praktyce na kraje członkowskie konieczność zapewnienia rzetelnych danych i ich przekazanie do ECDC, działanie obecnie realizowane przez NIZP-PZH w ramach umowy z Ministerstwem Zdrowia finansowanej ze środków Narodowego Programu Zdrowia. Przytoczone powyżej przykłady rozproszenia zadań o charakterze badawczym i analitycznym, za których terminową realizację odpowiada Ministerstwo Zdrowia, uzasadniają wyznaczenie NIZP-PZH jako instytutu badawczego właściwego do realizacji badań, wdrożeń i stosowania w praktyce wiedzy w zakresie właściwym ministrowi właściwemu do spraw zdrowia w obszarze: nadzoru epidemiologicznego nad chorobami zakaźnymi, bezpieczeństwa zdrowotnego środowiska, żywności i wody oraz zagadnień związanych ze zdrowiem publicznym w Rzeczypospolitej Polskiej.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","value":"MZ","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Waldemar Kraska Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","value":"MZ","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"I kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 27 maja 2021 r. w trybie obiegowym","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","value":"zrealizowany","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
RD260
Rodzaj dokumentu:
projekty rozporządzeń
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Ustawa z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1383) przewiduje możliwość nadania instytutowi badawczemu statusu państwowego instytutu badawczego, a tym samym prawo do uzyskania dotacji celowej na finansowanie zleconych zadań zdefiniowanych w art. 22 ww. ustawy, w tym mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa publicznego oraz poprawy jakości życia obywateli, dotyczących ochrony zdrowia, ochrony środowiska oraz monitoringu i zapobiegania skutkom zjawisk i wydarzeń mogących stwarzać zagrożenie publiczne.
Rozporządzenie wyznacza instytut badawczy właściwy do realizacji badań, wdrożeń i stosowania w praktyce wiedzy w zakresie właściwym ministrowi właściwemu do spraw zdrowia w obszarze: nadzoru epidemiologicznego nad chorobami zakaźnymi, bezpieczeństwa zdrowotnego środowiska, żywności i wody oraz zagadnień związanych ze zdrowiem publicznym w Rzeczypospolitej Polskiej. Nadanie Narodowemu Instytutowi Zdrowia Publicznego – Państwowemu Zakładowi Higieny w Warszawie (NIZP-PZH) statusu państwowego instytutu badawczego (PIB) pozwoli na wskazanie jednostki odpowiedzialnej za realizowanie zadań merytorycznych w ww. obszarach wynikających w szczególności ze zobowiązań Rzeczypospolitej Polskiej jako kraju członkowskiego Unii Europejskiej oraz członkostwa w Organizacji Narodów Zjednoczonych, w zakresie podległym Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), jak również w odniesieniu do wymogów krajowych przepisów i regulacji. Udział w pracach wspomnianych gremiów międzynarodowych wymaga wysokiego poziomu fachowości, dostarczania danych i informacji opracowanych zgodnie z wymogami przyjętymi dla badań naukowych, a tym samym jest konieczne zabezpieczenie odpowiedniego zaplecza kadrowego, laboratoryjnego i analitycznego, zapewniającego ministrowi właściwemu do spraw zdrowia zdolność wywiązania się z tych zadań. Nadanie NIZP-PZH statusu PIB umożliwi również zabezpieczenie stabilnego finansowania badań i analiz mających na celu pozyskanie rzetelnych danych i informacji wymaganych szczegółowymi regulacjami oraz wytycznymi: Komisji Europejskiej, Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (ECDC), Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) oraz poszczególnych programów wdrażanych przez WHO. Status PIB ułatwi współpracę z krajowymi instytucjami (Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Narodowy Fundusz Zdrowia, Główna Inspekcja Sanitarna, Państwowa Inspekcja Sanitarna, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego) oraz samorządem terytorialnym gromadzącymi dane i informacje, które po poddaniu analizie, będą wykorzystane na potrzeby krajowe, a w części również przekazywane na poziom międzynarodowy. Dotychczas część spośród ww. zadań było realizowane przez NIZP-PZH w ramach środków własnych (np. do 2015 r. udział w programach WHO w zakresie eradykacji polio, eliminacji odry i różyczki) lub w ramach odrębnych umów zawartych z Ministerstwem Zdrowia, w tym ze środków Narodowego Programu Zdrowia. Badania naukowe mające na celu pozyskanie danych i informacji nie gromadzonych w ramach rutynowych działań Państwowej Inspekcji Sanitarnej były wykonywane w ramach projektów badawczych finansowanych m. in. przez Narodowe Centrum Nauki. Utrzymanie laboratorium BSL-3 przystosowanego do badania wysoce niebezpiecznych patogenów (w tym: wąglik, dżuma, EBOV) współfinansował minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego i nauki w ramach dotacji celowej na specjalistyczne urządzenie badawcze. Wspomniane wyżej działania są kosztochłonne, wymagają utrzymania przeszkolonego personelu fachowego o potwierdzonych kompetencjach (przez udział w zewnętrznych programach oceny jakości, np. w ramach identyfikacji wysoce niebezpiecznych patogenów w programach EQUADeBa, EMERGE i SHARP finansowanych przez DG Sanco i CHAFEA) oraz zaawansowanej aparatury badawczej, co składa się na niezwykle wysoki koszt pozostawania w gotowości do świadczenia unikatowych badań diagnostycznych, a tym samym wymaga zapewnienia stałego finansowania.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Ustawa z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych nakłada na instytuty badawcze obowiązek gospodarowania mieniem zgodnie z zasadami gospodarności i oszczędności, tym samym realizacja ww. zadań na rzecz Ministerstwa Zdrowia bez odpowiednich umów zapewniających finansowanie może być traktowana jako naruszenie tej zasady. W odrębnych regulacjach są zawarte zadania przypisane ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, które powinien realizować z budżetu z części pozostającej w jego dyspozycji. Przykładem jest art. 9 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U. z 2020 r. poz. 1845), dotyczący weryfikacji wyników badań laboratoryjnych dla celów nadzoru epidemiologicznego, gdzie koszt weryfikacji, w tym koszty transportu wyizolowanego biologicznego czynnika chorobotwórczego lub innego materiału do badań, są finansowane z budżetu państwa z części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw zdrowia. Z kolei regulacja zawarta w decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2018/945 z dnia 22 czerwca 2018 r. w sprawie chorób zakaźnych i powiązanych szczególnych problemów zdrowotnych, które mają być objęte nadzorem epidemiologicznym, a także odpowiednich definicji przypadków (Dz. Urz. UE L 170 z 22.06.2018, str. 1), definiujący zakres jednostek chorobowych, ich definicje i zakres wymaganych badań laboratoryjnych, nakłada w praktyce na kraje członkowskie konieczność zapewnienia rzetelnych danych i ich przekazanie do ECDC, działanie obecnie realizowane przez NIZP-PZH w ramach umowy z Ministerstwem Zdrowia finansowanej ze środków Narodowego Programu Zdrowia. Przytoczone powyżej przykłady rozproszenia zadań o charakterze badawczym i analitycznym, za których terminową realizację odpowiada Ministerstwo Zdrowia, uzasadniają wyznaczenie NIZP-PZH jako instytutu badawczego właściwego do realizacji badań, wdrożeń i stosowania w praktyce wiedzy w zakresie właściwym ministrowi właściwemu do spraw zdrowia w obszarze: nadzoru epidemiologicznego nad chorobami zakaźnymi, bezpieczeństwa zdrowotnego środowiska, żywności i wody oraz zagadnień związanych ze zdrowiem publicznym w Rzeczypospolitej Polskiej.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MZ
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Waldemar Kraska Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MZ
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
I kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 27 maja 2021 r. w trybie obiegowym
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
zrealizowany