W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie postępowania w zakresie oceny występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"RD237","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Projekt rozporządzenia stanowi realizację upoważnienia ustawowego zawartego w art. 15 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019, z późn. zm.). Przepis ten zobowiązuje Radę Ministrów do wydania przedmiotowego rozporządzenia, regulującego postępowanie w sprawie oceny występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa oraz kwalifikacji zadań, niezbędnych dla zastosowania wyłączenia zamówienia lub zamówień na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Upoważnienie ustawowe nakazuje objąć zakresem regulacji szerszy zakres przedmiotowy, niż miało to miejsce w przypadku dotychczas obowiązującego rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 lutego 2013 r. w sprawie oceny występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa (Dz. U. poz. 233). Wśród nowych elementów, które należy uwzględnić w ramach dokonywanej oceny jest sposób określania zakresu stosowania w procedurze udzielenia zamówienia przepisów ustawy. Skutkuje to potrzebą dostosowania zakresu rozporządzenia do treści nowej delegacji ustawowej. W pozostałym zakresie rozporządzenie określa tryb postępowania w sprawie oceny występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa, sposób określania środków zapewniających ochronę tego interesu, ocenę proporcjonalności środków stosowanych do zapewnienia ochrony tego interesu oraz podmiot właściwy do kwalifikacji zadań, jako zadań o podstawowym znaczeniu dla interesu bezpieczeństwa państwa.\nZ praktycznego punktu widzenia potrzeba wprowadzenia przedmiotowej regulacji ma kluczowe znaczenie w kontekście ochrony podstawowych interesów bezpieczeństwa państwa, związanych z obronnością, a w szczególności z potrzebą ustanawiania lub utrzymywania potencjału obronnego oraz zachowania kontroli nad najbardziej newralgicznymi elementami systemu obronnego państwa. Wprowadzana regulacja pozwala na określenie zadań, ale i środków wykraczających poza zdefiniowane w ustawie bezpieczeństwo dostaw (np.: ustanowienie i utrzymanie potencjału), które mają umożliwić nieprzerwane i niezakłócone funkcjonowanie Sił Zbrojnych zwłaszcza w sytuacji kryzysu, bądź wojny.\nCelem projektu rozporządzenia jest wprowadzenie takich regulacji, które pozwolą na prawidłowe stosowanie art. 346 ust. 1 lit. b TFUE w zakresie celowości i proporcjonalności stosowania wyłączeń, co powinno usprawnić także procedurę i ułatwić koordynację pozyskiwania wieloelementowych systemów, kluczowych z punktu widzenia ochrony podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa. Rozwiązanie to jest zgodne z zasadami prawa europejskiego i uwzględnia środki niezbędne w zakresie ochrony podstawowych interesów bezpieczeństwa państwa. Regulacja nie będzie miała natomiast wpływu na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe. Projekt nie będzie także oddziaływał na sytuację ekonomiczną i społeczną rodziny, a także osób niepełnosprawnych oraz osób starszych.\n\nW projekcie przewidziano następujące rozwiązania:\n- opierając się na komunikacie wyjaśniającym Komisji Europejskiej uznano za zasadne przyznanie uprawnienia do oceny występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa dla potrzeb zastosowania wyłączenia, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy - Ministrowi Obrony Narodowej,\n- w porównaniu do dotychczasowych rozwiązań rozporządzenie zawiera regulacje umożliwiające dokonywanie oceny w stosunku do zamówień, których przedmiot jest powtarzalny lub podlega wznowieniu oraz w stosunku do zadań, które nie posiadają jeszcze precyzyjnie sformułowanego przedmiotu zamówienia, z uwzględnieniem docelowej ilości (docelowych potrzeb). Eliminuje to potrzebę każdorazowego dokonywania oceny w przypadku zwiększania zakresu ilościowego pozyskiwanych produktów/wyrobów lub w przypadkach, gdy dany przedmiot zamówienia mieści się we wcześniej określonym zakresie zadaniowym,\n- zgodnie z delegacją ustawową w rozporządzeniu wskazano sposób określania środków zapewniających ochronę podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa. Projektowany § 4 zawiera katalog otwarty elementów, które powinny być brane pod uwagę przy określaniu środków zapewniających ochronę podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa. Jest on owocem dotychczasowym doświadczeń w obszarze ochrony PIBP oraz potrzeb Sił Zbrojnych, wynikających z dokumentów o charakterze strategicznym. Wprowadzenie regulacji w tym zakresie ma na celu zwiększenie przejrzystości i sprawności realizacji całego procesu. Przyjęta redakcja przepisu pozwoli na szersze (holistyczne) rozumienie możliwych do zastosowania środków ochrony PIBP.\n\nOcena proporcjonalności zastosowanych środków jest przeprowadzana dla każdego przypadku oddzielnie. Tak samo katalog zastosowanych środków jak i podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa podlegający ochronie mogą być różne. Dlatego wskazuje się ogólne kryteria oceny proporcjonalności, które będą służyć indywidualnej ocenie. Zaproponowane kryteria są zgodne ze stanowiskiem Komisji Europejskiej, wyrażonym w Komunikacie wyjaśniającym Komisji Europejskiej z dnia 7 grudnia 2006 r. w sprawie zastosowania artykułu 296 Traktatu (aktualnie 346) w zakresie zamówień publicznych w dziedzinie obronności (COM (2006) 779 wersja ostateczna),\n- kolejnym, nowym elementem uwzględnionym w rozporządzeniu jest sposób określania zakresu stosowania w procedurze udzielenia zamówienia przepisów ustawy. Wyłączenie przepisów ustawy wymaga każdorazowo ustalenia dlaczego konkretny przepis ustawy nie gwarantuje ochrony podstawowych interesów bezpieczeństwa państwa i dlatego musi zostać wyłączony. Wyłączenie przepisów ustawy może obejmować jedynie taki zakres, który jest niezbędny i konieczny dla zagwarantowania ochrony podstawowych interesów bezpieczeństwa państwa. Tym samym, w każdym przypadku konieczne będzie wskazanie w treści wniosku zakresu ustawy ulegającego wyłączeniu oraz poddanie go ocenie pod kątem proporcjonalności. Powyższe pozwoli na szersze stosowanie standardowych procedur (trybów) określonych w ustawie, co ułatwi wykonawcom udział w postępowaniu,\n- w rozporządzeniu wprowadzono możliwość objęcia jednym wnioskiem więcej niż jednego przedmiotu zamówienia. Jego redakcja ma służyć pełniejszej realizacji unijnej zasady celowości. Stosowanie wyjątku określonego w art. 346 ust. 1 lit. b TFUE może następować tylko i wyłącznie w celu ochrony podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa. Istotne jest aby zastosowany środek był rzeczywiście niezbędny i prowadził do osiągnięcia tego celu. Praktyka zamówień w dziedzinie obronności pokazuje, że ochrona konkretnego i zidentyfikowanego podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa może wymagać zastosowania wyłączenia (określonego w art. 346 ust. 1 lit. b TFUE) w stosunku do kilku przedmiotów zamówień, które wiążą się z tym konkretnym podstawowym interesem bezpieczeństwa państwa. W tej sytuacji interes ten będzie chroniony jedynie gdy zrealizowane zostaną wszystkie z tych zamówień przy zastosowaniu konkretnych środków ochrony. Przykładem takiej sytuacji jest pozyskanie wieloelementowego systemu. Podstawowy interes bezpieczeństwa państwa będzie się przejawiał tu w osiągnięciu zdolności, dostarczanych przez taki system. Nie będzie on funkcjonował (a zatem nie będzie zapewniona ochrona podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa) jeżeli nie zostaną pozyskane wszystkie, bądź kluczowe jego elementy (które mogą stanowić różne przedmioty zamówienia). W obecnym stanie prawnym, każdy z tych elementów (przedmiotów zamówienia) objęty musi być osobnym wnioskiem oraz procedowany oddzielnie. Pozyskanie każdego z tych elementów osobno może nie zapewnić ochrony podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa tzn. istnieje ryzyko, że nie zostanie osiągnięta pełna zdolność, której posiadanie stanowi podstawowy interes bezpieczeństwa państwa. Oznaczałoby to, że nie byłby spełniony warunek celowości wyłączenia. Proponowany, łączny tryb oceny ma ograniczyć ryzyko wystąpienia wskazanych problemów.\n\nZe względu na:\n- przedmiot regulacji oraz wąski zakres podmiotowy oddziaływania projektu oraz jego specyfikę ograniczoną wyłącznie do oceny występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa przez Ministra Obrony Narodowej,\n- cel projektu rozporządzenia, jakim jest wprowadzenie takich regulacji, które pozwolą na prawidłowe stosowanie art. 346 ust. 1 lit. b TFUE w zakresie celowości i proporcjonalności stosowania wyłączeń, co powinno usprawnić także procedurę i ułatwić koordynację pozyskiwania wieloelementowych systemów, kluczowych z punktu widzenia ochrony podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa\n\nnie jest przewidziana ewaluacja projektu, tym samym nie przewiduje się stosowania miernika dla tej ewaluacji.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MON","value":"MON"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Sebastian Chwałek Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MON","value":"MON"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2021 r. WYCOFANY","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Niezrealizowany","value":"Niezrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
RD237
Rodzaj dokumentu:
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Projekt rozporządzenia stanowi realizację upoważnienia ustawowego zawartego w art. 15 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019, z późn. zm.). Przepis ten zobowiązuje Radę Ministrów do wydania przedmiotowego rozporządzenia, regulującego postępowanie w sprawie oceny występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa oraz kwalifikacji zadań, niezbędnych dla zastosowania wyłączenia zamówienia lub zamówień na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Upoważnienie ustawowe nakazuje objąć zakresem regulacji szerszy zakres przedmiotowy, niż miało to miejsce w przypadku dotychczas obowiązującego rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 lutego 2013 r. w sprawie oceny występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa (Dz. U. poz. 233). Wśród nowych elementów, które należy uwzględnić w ramach dokonywanej oceny jest sposób określania zakresu stosowania w procedurze udzielenia zamówienia przepisów ustawy. Skutkuje to potrzebą dostosowania zakresu rozporządzenia do treści nowej delegacji ustawowej. W pozostałym zakresie rozporządzenie określa tryb postępowania w sprawie oceny występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa, sposób określania środków zapewniających ochronę tego interesu, ocenę proporcjonalności środków stosowanych do zapewnienia ochrony tego interesu oraz podmiot właściwy do kwalifikacji zadań, jako zadań o podstawowym znaczeniu dla interesu bezpieczeństwa państwa.
Z praktycznego punktu widzenia potrzeba wprowadzenia przedmiotowej regulacji ma kluczowe znaczenie w kontekście ochrony podstawowych interesów bezpieczeństwa państwa, związanych z obronnością, a w szczególności z potrzebą ustanawiania lub utrzymywania potencjału obronnego oraz zachowania kontroli nad najbardziej newralgicznymi elementami systemu obronnego państwa. Wprowadzana regulacja pozwala na określenie zadań, ale i środków wykraczających poza zdefiniowane w ustawie bezpieczeństwo dostaw (np.: ustanowienie i utrzymanie potencjału), które mają umożliwić nieprzerwane i niezakłócone funkcjonowanie Sił Zbrojnych zwłaszcza w sytuacji kryzysu, bądź wojny.
Celem projektu rozporządzenia jest wprowadzenie takich regulacji, które pozwolą na prawidłowe stosowanie art. 346 ust. 1 lit. b TFUE w zakresie celowości i proporcjonalności stosowania wyłączeń, co powinno usprawnić także procedurę i ułatwić koordynację pozyskiwania wieloelementowych systemów, kluczowych z punktu widzenia ochrony podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa. Rozwiązanie to jest zgodne z zasadami prawa europejskiego i uwzględnia środki niezbędne w zakresie ochrony podstawowych interesów bezpieczeństwa państwa. Regulacja nie będzie miała natomiast wpływu na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe. Projekt nie będzie także oddziaływał na sytuację ekonomiczną i społeczną rodziny, a także osób niepełnosprawnych oraz osób starszych.

W projekcie przewidziano następujące rozwiązania:
- opierając się na komunikacie wyjaśniającym Komisji Europejskiej uznano za zasadne przyznanie uprawnienia do oceny występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa dla potrzeb zastosowania wyłączenia, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy - Ministrowi Obrony Narodowej,
- w porównaniu do dotychczasowych rozwiązań rozporządzenie zawiera regulacje umożliwiające dokonywanie oceny w stosunku do zamówień, których przedmiot jest powtarzalny lub podlega wznowieniu oraz w stosunku do zadań, które nie posiadają jeszcze precyzyjnie sformułowanego przedmiotu zamówienia, z uwzględnieniem docelowej ilości (docelowych potrzeb). Eliminuje to potrzebę każdorazowego dokonywania oceny w przypadku zwiększania zakresu ilościowego pozyskiwanych produktów/wyrobów lub w przypadkach, gdy dany przedmiot zamówienia mieści się we wcześniej określonym zakresie zadaniowym,
- zgodnie z delegacją ustawową w rozporządzeniu wskazano sposób określania środków zapewniających ochronę podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa. Projektowany § 4 zawiera katalog otwarty elementów, które powinny być brane pod uwagę przy określaniu środków zapewniających ochronę podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa. Jest on owocem dotychczasowym doświadczeń w obszarze ochrony PIBP oraz potrzeb Sił Zbrojnych, wynikających z dokumentów o charakterze strategicznym. Wprowadzenie regulacji w tym zakresie ma na celu zwiększenie przejrzystości i sprawności realizacji całego procesu. Przyjęta redakcja przepisu pozwoli na szersze (holistyczne) rozumienie możliwych do zastosowania środków ochrony PIBP.

Ocena proporcjonalności zastosowanych środków jest przeprowadzana dla każdego przypadku oddzielnie. Tak samo katalog zastosowanych środków jak i podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa podlegający ochronie mogą być różne. Dlatego wskazuje się ogólne kryteria oceny proporcjonalności, które będą służyć indywidualnej ocenie. Zaproponowane kryteria są zgodne ze stanowiskiem Komisji Europejskiej, wyrażonym w Komunikacie wyjaśniającym Komisji Europejskiej z dnia 7 grudnia 2006 r. w sprawie zastosowania artykułu 296 Traktatu (aktualnie 346) w zakresie zamówień publicznych w dziedzinie obronności (COM (2006) 779 wersja ostateczna),
- kolejnym, nowym elementem uwzględnionym w rozporządzeniu jest sposób określania zakresu stosowania w procedurze udzielenia zamówienia przepisów ustawy. Wyłączenie przepisów ustawy wymaga każdorazowo ustalenia dlaczego konkretny przepis ustawy nie gwarantuje ochrony podstawowych interesów bezpieczeństwa państwa i dlatego musi zostać wyłączony. Wyłączenie przepisów ustawy może obejmować jedynie taki zakres, który jest niezbędny i konieczny dla zagwarantowania ochrony podstawowych interesów bezpieczeństwa państwa. Tym samym, w każdym przypadku konieczne będzie wskazanie w treści wniosku zakresu ustawy ulegającego wyłączeniu oraz poddanie go ocenie pod kątem proporcjonalności. Powyższe pozwoli na szersze stosowanie standardowych procedur (trybów) określonych w ustawie, co ułatwi wykonawcom udział w postępowaniu,
- w rozporządzeniu wprowadzono możliwość objęcia jednym wnioskiem więcej niż jednego przedmiotu zamówienia. Jego redakcja ma służyć pełniejszej realizacji unijnej zasady celowości. Stosowanie wyjątku określonego w art. 346 ust. 1 lit. b TFUE może następować tylko i wyłącznie w celu ochrony podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa. Istotne jest aby zastosowany środek był rzeczywiście niezbędny i prowadził do osiągnięcia tego celu. Praktyka zamówień w dziedzinie obronności pokazuje, że ochrona konkretnego i zidentyfikowanego podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa może wymagać zastosowania wyłączenia (określonego w art. 346 ust. 1 lit. b TFUE) w stosunku do kilku przedmiotów zamówień, które wiążą się z tym konkretnym podstawowym interesem bezpieczeństwa państwa. W tej sytuacji interes ten będzie chroniony jedynie gdy zrealizowane zostaną wszystkie z tych zamówień przy zastosowaniu konkretnych środków ochrony. Przykładem takiej sytuacji jest pozyskanie wieloelementowego systemu. Podstawowy interes bezpieczeństwa państwa będzie się przejawiał tu w osiągnięciu zdolności, dostarczanych przez taki system. Nie będzie on funkcjonował (a zatem nie będzie zapewniona ochrona podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa) jeżeli nie zostaną pozyskane wszystkie, bądź kluczowe jego elementy (które mogą stanowić różne przedmioty zamówienia). W obecnym stanie prawnym, każdy z tych elementów (przedmiotów zamówienia) objęty musi być osobnym wnioskiem oraz procedowany oddzielnie. Pozyskanie każdego z tych elementów osobno może nie zapewnić ochrony podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa tzn. istnieje ryzyko, że nie zostanie osiągnięta pełna zdolność, której posiadanie stanowi podstawowy interes bezpieczeństwa państwa. Oznaczałoby to, że nie byłby spełniony warunek celowości wyłączenia. Proponowany, łączny tryb oceny ma ograniczyć ryzyko wystąpienia wskazanych problemów.

Ze względu na:
- przedmiot regulacji oraz wąski zakres podmiotowy oddziaływania projektu oraz jego specyfikę ograniczoną wyłącznie do oceny występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa przez Ministra Obrony Narodowej,
- cel projektu rozporządzenia, jakim jest wprowadzenie takich regulacji, które pozwolą na prawidłowe stosowanie art. 346 ust. 1 lit. b TFUE w zakresie celowości i proporcjonalności stosowania wyłączeń, co powinno usprawnić także procedurę i ułatwić koordynację pozyskiwania wieloelementowych systemów, kluczowych z punktu widzenia ochrony podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa

nie jest przewidziana ewaluacja projektu, tym samym nie przewiduje się stosowania miernika dla tej ewaluacji.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MON
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Sebastian Chwałek Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MON
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2021 r. WYCOFANY
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
Niezrealizowany