W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021–2025”

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"RD398","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","value":"projekty rozporządzeń","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","value":"D – pozostałe projekty","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"W związku z przyjęciem przez Radę Ministrów uchwały nr 69/2021 Rady Ministrów z dnia 21 maja 2021 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021–2025” (RM-06111-64-21), zwanego dalej „NPRCz 2.0.”, niezbędne jest wydanie, na podstawie art. 90u ust. 4 pkt 6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2020 r. poz. 1327, z późn. zm.), rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021–2025”, które ma umożliwić wdrożenie oraz wykonanie rozwiązań i działań przewidzianych w ramach Priorytetu 3 tego programu.\nMinister właściwy do spraw oświaty i wychowania jest operatorem Priorytetu 3. Zakup nowości wydawniczych do placówek wychowania przedszkolnego, bibliotek szkolnych i pedagogicznych. Priorytet 3 NPRCz 2.0. został zaprojektowany na lata 2021–2025 z myślą o wspieraniu organów prowadzących placówki wychowania przedszkolnego (przedszkola oraz oddziały przedszkolne w szkole podstawowej) ), szkoły podstawowe, szkoły ponadpodstawowe dla dzieci i młodzieży, szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego, szkoły polskie oraz szkoły i zespoły szkół w Polsce oraz przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 1 lit. a i pkt 2 lit. c ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082), działające w ramach Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą, oraz biblioteki pedagogiczne w obszarze promowania czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży. Szczególny nacisk został położony na budowanie nawyków czytelniczych wśród dzieci w wieku przedszkolnym oraz wzmocnienie aktywności czytelniczej uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Ma temu sprzyjać zwiększenie dostępu dzieci w wieku przedszkolnym oraz uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych do nowości wydawniczych w placówkach wychowania przedszkolnego i bibliotekach szkolnych.\nIstotnym elementem NPRCz 2.0. jest wzmacnianie kompetencji czytelniczych dzieci i młodzieży, które wpływają na sukces uczniów w szkole, a w późniejszym życiu pozwalają pokonywać ograniczenia i trudności związane z mniej sprzyjającym środowiskiem społecznym (czytanie jako umiejętność rozumienia, wykorzystywania i refleksyjnego przetwarzania tekstów, w tym tekstów kultury, to jedna z najważniejszych umiejętności zdobywanych przez ucznia w procesie kształcenia).","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Rozporządzenie zakłada, że podstawowym narzędziem interwencji będzie wsparcie finansowe ze środków budżetu państwa udzielane organom prowadzącym:\n1) publiczne i niepubliczne placówki wychowania przedszkolnego (przedszkola oraz oddziały przedszkolne w szkole podstawowej),\n2) publiczne i niepubliczne szkoły podstawowe, szkoły ponadpodstawowe dla dzieci i młodzieży (z wyłączeniem branżowych szkół II stopnia, szkół dla dorosłych i szkół policealnych prowadzących kształcenie w formie stacjonarnej lub zaocznej),\n3) publiczne i niepubliczne szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego,\n4) szkoły polskie oraz szkoły i zespoły szkół w Polsce oraz przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 1 lit. a i pkt 2 lit. c ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082), działające w ramach Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą,\n5) publiczne i niepubliczne biblioteki pedagogiczne\n– w obszarze promowania czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży.\nRozporządzenie uwzględnia konstrukcję Priorytetu 3 NPRCz 2.0., który obejmuje dwa kierunki interwencji:\n1) Kierunek interwencji 3.1. Zakup nowości wydawniczych do placówek wychowania przedszkolnego;\n2) Kierunek interwencji 3.2. Zakup nowości wydawniczych oraz elementów wyposażenia do bibliotek szkolnych i pedagogicznych.\nRozporządzenie przewiduje, że w ramach Priorytetu 3 NPRCz 2.0. wsparcie finansowe będzie mogło być przeznaczone na:\n1) zakup książek będących nowościami wydawniczymi do placówek wychowania przedszkolnego, bibliotek szkolnych i bibliotek pedagogicznych;\n2) zakup elementów wyposażenia do bibliotek szkolnych i bibliotek pedagogicznych:\na) zakup sprzętu komputerowego do wykorzystania przez nauczyciela bibliotekarza,\nb) zakup oprogramowania dla bibliotek,\nc) zakup czytników e-booków,\nd) zakup elementów wyposażenia wnętrza biblioteki, w szczególności regałów, półek, biurek, szaf, foteli i elementów oświetlenia;\n3) realizację działań promujących czytelnictwo:\na) zakup książek będących nagrodami książkowymi dla dzieci biorących udział w działaniach promujących czytelnictwo,\nb) organizację spotkań autorskich, wystaw i konkursów.\nWdrożenie Kierunku interwencji 3.1. Zakup nowości wydawniczych do placówek wychowania przedszkolnego ) przyczyni się do wzmocnienia potencjału tych placówek oraz możliwości wzmacniania zainteresowania książką najmłodszych. Daje to również możliwość wspierania wizerunku tych placówek jako miejsc, w których kształtują i rozwijają się praktyki czytelnicze dzieci w wieku 3–6 lat.\nW ramach naboru wniosków, ogłaszanych dla Kierunku interwencji 3.1., będzie można ubiegać się o dofinansowanie zakupu nowości wydawniczych dla dzieci w wieku 3–6 lat, w tym książek opublikowanych drukiem lub na innym nośniku (w tym książek obrazkowych, mówionych i elektronicznych), które są dostępne na rynku księgarskim, niezależnie, czy jest to pierwsze wydanie czy wznowienie.\nW ramach Kierunku interwencji 3.1. będzie też wspierana realizacja działań promujących czytelnictwo, w tym zakup nagród książkowych dla dzieci z placówek wychowania przedszkolnego biorących udział w akcjach promujących czytelnictwo, organizacja spotkań autorskich, wystaw, konkursów.\nWdrożenie kierunku interwencji 3.2. Zakup nowości wydawniczych oraz elementów wyposażenia do bibliotek szkolnych i pedagogicznych zwiększy ofertę bibliotek szkolnych przez zakup nowości wydawniczych (książek niebędących podręcznikami) oraz lektur szkolnych, ułatwi dostęp uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych do atrakcyjnych książek o tematyce bliskiej ich współczesnym doświadczeniom, zwiększy dostęp nauczycieli do literatury pedagogicznej i metodycznej w bibliotekach pedagogicznych, wspierającej promocję czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży oraz wpłynie na postrzeganie pomieszczeń biblioteki szkolnej i pedagogicznej jako miejsc przyjaznych uczniom dzięki zakupowi do nich nowych elementów wyposażenia wnętrza biblioteki.\nW ramach naboru wniosków ogłaszanych dla Kierunku interwencji 3.2. będzie można ubiegać się o dofinansowanie:\n1) zakupu:\na) nowości wydawniczych (książek niebędących podręcznikami), w szczególności książek historycznych poświęconych, m.in. historii Polski XX wieku, książek ukazujących wartość rodziny i życia człowieka oraz lektur szkolnych do bibliotek szkolnych. W ramach otrzymanego wsparcia finansowego szkoły będą nabywać książki, które ukazały się drukiem lub na innym nośniku (w tym książki obrazkowe, mówione i elektroniczne), które są dostępne na rynku księgarskim, niezależnie, czy jest to pierwsze wydanie czy wznowienie,\nb) nowości wydawniczych, literatury pedagogicznej i metodycznej do bibliotek pedagogicznych. W ramach dotacji biblioteki pedagogiczne będą nabywać książki, które ukazały się drukiem lub na innym nośniku (w tym książki obrazkowe, mówione i elektroniczne), które są dostępne na rynku księgarskim, niezależnie, czy jest to pierwsze wydanie czy wznowienie;\n2) zakupu nowych elementów wyposażenia do bibliotek szkolnych i pedagogicznych (na kwotę nie większą niż 50% otrzymanego wsparcia), w tym:\na) sprzętu komputerowego do wykorzystania przez nauczyciela bibliotekarza oraz oprogramowania dla bibliotek szkolnych i pedagogicznych oraz czytników e-booków,\nb) elementów wyposażenia wnętrza biblioteki, w tym np.: biurko, fotel, regał, półka na książki, elementy oświetlenia.\nW ramach Kierunku interwencji 3.2. będzie też wspierana realizacja działań promujących czytelnictwo, w tym zakup nagród książkowych dla uczniów szkół biorących udział w akcjach promujących czytelnictwo, organizacja spotkań autorskich, wystaw, konkursów.\nBudżet Priorytetu 3 NPRCz 2.0., wliczając środki na jego obsługę, wynosi 172 825 000 zł, z czego 138 410 000 zł będzie pochodzić z budżetu państwa, a co najmniej 34 415 000 zł (w tym szacowany wkład uczelni publicznych 447 000 zł) będzie stanowić wkład własny (wkład finansowy) organów prowadzących placówki wychowania przedszkolnego, szkoły i biblioteki pedagogiczne, przy czym organy prowadzące placówki wychowania przedszkolnego, szkoły i biblioteki pedagogiczne (z wyjątkiem właściwych ministrów będących organami prowadzącymi szkoły) są obowiązane zapewnić finansowy wkład własny, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305). Za wkład własny uważa się wkład finansowy w wysokości co najmniej 20% kwoty kosztów realizacji zadania.\nW ramach Kierunku interwencji 3.2. na minimalny wkład własny beneficjentów składają się w 2021 r.: 3 465 000 zł środków jednostek samorządu terytorialnego oraz 35 000 zł środków uczelni publicznych, a w latach 2022–2025: 5 047 000 zł środków jednostek samorządu terytorialnego oraz 103 000 zł środków uczelni publicznych, odpowiednio w każdym z czterech lat realizacji Priorytetu 3 NPRCz 2.0.\nUdzielenie wsparcia finansowego ze środków budżetu państwa organom prowadzącym (z wyjątkiem właściwych ministrów, którzy otrzymają środki finansowe w formie zwiększenia wydatków części budżetu państwa, której są dysponentem) następuje w formie dotacji celowej.\nWysokość środków z budżetu państwa w poszczególnych latach, z uwzględnieniem kosztów obsługi Priorytetu 3 przez wojewodów, kształtuje się następująco: w 2021 r. – 20 150 000 zł; w 2022 r. – 29 550 000 zł; w 2023 r. – 29 550 000 zł; w 2024 r. – 29 580 000 zł; w 2025 r. – 29 580 000 zł.\nSzczegółowe dane na temat założeń finansowych NPRCz 2.0. zawarto w OSR do projektu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025”.\nZakładane efekty rzeczowe Priorytetu 3 NPRCz 2.0. obejmują przyznanie organom prowadzącym od 12 do 25 tys. placówek wychowania przedszkolnego , szkół i bibliotek pedagogicznych wsparcia finansowego na zakup nowości wydawniczych do placówek wychowania przedszkolnego oraz bibliotek szkolnych i pedagogicznych, w tym na zakupy modernizacyjne oraz zakup czytników e-booków (środki bieżące).","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","value":"MEiN","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Dariusz Piontkowski Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","value":"MEiN","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"III kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 10 września 2021 r. w trybie obiegowym z Autopoprawką","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","value":"zrealizowany","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
RD398
Rodzaj dokumentu:
projekty rozporządzeń
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
W związku z przyjęciem przez Radę Ministrów uchwały nr 69/2021 Rady Ministrów z dnia 21 maja 2021 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021–2025” (RM-06111-64-21), zwanego dalej „NPRCz 2.0.”, niezbędne jest wydanie, na podstawie art. 90u ust. 4 pkt 6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2020 r. poz. 1327, z późn. zm.), rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021–2025”, które ma umożliwić wdrożenie oraz wykonanie rozwiązań i działań przewidzianych w ramach Priorytetu 3 tego programu.
Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania jest operatorem Priorytetu 3. Zakup nowości wydawniczych do placówek wychowania przedszkolnego, bibliotek szkolnych i pedagogicznych. Priorytet 3 NPRCz 2.0. został zaprojektowany na lata 2021–2025 z myślą o wspieraniu organów prowadzących placówki wychowania przedszkolnego (przedszkola oraz oddziały przedszkolne w szkole podstawowej) ), szkoły podstawowe, szkoły ponadpodstawowe dla dzieci i młodzieży, szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego, szkoły polskie oraz szkoły i zespoły szkół w Polsce oraz przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 1 lit. a i pkt 2 lit. c ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082), działające w ramach Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą, oraz biblioteki pedagogiczne w obszarze promowania czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży. Szczególny nacisk został położony na budowanie nawyków czytelniczych wśród dzieci w wieku przedszkolnym oraz wzmocnienie aktywności czytelniczej uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Ma temu sprzyjać zwiększenie dostępu dzieci w wieku przedszkolnym oraz uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych do nowości wydawniczych w placówkach wychowania przedszkolnego i bibliotekach szkolnych.
Istotnym elementem NPRCz 2.0. jest wzmacnianie kompetencji czytelniczych dzieci i młodzieży, które wpływają na sukces uczniów w szkole, a w późniejszym życiu pozwalają pokonywać ograniczenia i trudności związane z mniej sprzyjającym środowiskiem społecznym (czytanie jako umiejętność rozumienia, wykorzystywania i refleksyjnego przetwarzania tekstów, w tym tekstów kultury, to jedna z najważniejszych umiejętności zdobywanych przez ucznia w procesie kształcenia).
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Rozporządzenie zakłada, że podstawowym narzędziem interwencji będzie wsparcie finansowe ze środków budżetu państwa udzielane organom prowadzącym:
1) publiczne i niepubliczne placówki wychowania przedszkolnego (przedszkola oraz oddziały przedszkolne w szkole podstawowej),
2) publiczne i niepubliczne szkoły podstawowe, szkoły ponadpodstawowe dla dzieci i młodzieży (z wyłączeniem branżowych szkół II stopnia, szkół dla dorosłych i szkół policealnych prowadzących kształcenie w formie stacjonarnej lub zaocznej),
3) publiczne i niepubliczne szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego,
4) szkoły polskie oraz szkoły i zespoły szkół w Polsce oraz przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 1 lit. a i pkt 2 lit. c ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082), działające w ramach Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą,
5) publiczne i niepubliczne biblioteki pedagogiczne
– w obszarze promowania czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży.
Rozporządzenie uwzględnia konstrukcję Priorytetu 3 NPRCz 2.0., który obejmuje dwa kierunki interwencji:
1) Kierunek interwencji 3.1. Zakup nowości wydawniczych do placówek wychowania przedszkolnego;
2) Kierunek interwencji 3.2. Zakup nowości wydawniczych oraz elementów wyposażenia do bibliotek szkolnych i pedagogicznych.
Rozporządzenie przewiduje, że w ramach Priorytetu 3 NPRCz 2.0. wsparcie finansowe będzie mogło być przeznaczone na:
1) zakup książek będących nowościami wydawniczymi do placówek wychowania przedszkolnego, bibliotek szkolnych i bibliotek pedagogicznych;
2) zakup elementów wyposażenia do bibliotek szkolnych i bibliotek pedagogicznych:
a) zakup sprzętu komputerowego do wykorzystania przez nauczyciela bibliotekarza,
b) zakup oprogramowania dla bibliotek,
c) zakup czytników e-booków,
d) zakup elementów wyposażenia wnętrza biblioteki, w szczególności regałów, półek, biurek, szaf, foteli i elementów oświetlenia;
3) realizację działań promujących czytelnictwo:
a) zakup książek będących nagrodami książkowymi dla dzieci biorących udział w działaniach promujących czytelnictwo,
b) organizację spotkań autorskich, wystaw i konkursów.
Wdrożenie Kierunku interwencji 3.1. Zakup nowości wydawniczych do placówek wychowania przedszkolnego ) przyczyni się do wzmocnienia potencjału tych placówek oraz możliwości wzmacniania zainteresowania książką najmłodszych. Daje to również możliwość wspierania wizerunku tych placówek jako miejsc, w których kształtują i rozwijają się praktyki czytelnicze dzieci w wieku 3–6 lat.
W ramach naboru wniosków, ogłaszanych dla Kierunku interwencji 3.1., będzie można ubiegać się o dofinansowanie zakupu nowości wydawniczych dla dzieci w wieku 3–6 lat, w tym książek opublikowanych drukiem lub na innym nośniku (w tym książek obrazkowych, mówionych i elektronicznych), które są dostępne na rynku księgarskim, niezależnie, czy jest to pierwsze wydanie czy wznowienie.
W ramach Kierunku interwencji 3.1. będzie też wspierana realizacja działań promujących czytelnictwo, w tym zakup nagród książkowych dla dzieci z placówek wychowania przedszkolnego biorących udział w akcjach promujących czytelnictwo, organizacja spotkań autorskich, wystaw, konkursów.
Wdrożenie kierunku interwencji 3.2. Zakup nowości wydawniczych oraz elementów wyposażenia do bibliotek szkolnych i pedagogicznych zwiększy ofertę bibliotek szkolnych przez zakup nowości wydawniczych (książek niebędących podręcznikami) oraz lektur szkolnych, ułatwi dostęp uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych do atrakcyjnych książek o tematyce bliskiej ich współczesnym doświadczeniom, zwiększy dostęp nauczycieli do literatury pedagogicznej i metodycznej w bibliotekach pedagogicznych, wspierającej promocję czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży oraz wpłynie na postrzeganie pomieszczeń biblioteki szkolnej i pedagogicznej jako miejsc przyjaznych uczniom dzięki zakupowi do nich nowych elementów wyposażenia wnętrza biblioteki.
W ramach naboru wniosków ogłaszanych dla Kierunku interwencji 3.2. będzie można ubiegać się o dofinansowanie:
1) zakupu:
a) nowości wydawniczych (książek niebędących podręcznikami), w szczególności książek historycznych poświęconych, m.in. historii Polski XX wieku, książek ukazujących wartość rodziny i życia człowieka oraz lektur szkolnych do bibliotek szkolnych. W ramach otrzymanego wsparcia finansowego szkoły będą nabywać książki, które ukazały się drukiem lub na innym nośniku (w tym książki obrazkowe, mówione i elektroniczne), które są dostępne na rynku księgarskim, niezależnie, czy jest to pierwsze wydanie czy wznowienie,
b) nowości wydawniczych, literatury pedagogicznej i metodycznej do bibliotek pedagogicznych. W ramach dotacji biblioteki pedagogiczne będą nabywać książki, które ukazały się drukiem lub na innym nośniku (w tym książki obrazkowe, mówione i elektroniczne), które są dostępne na rynku księgarskim, niezależnie, czy jest to pierwsze wydanie czy wznowienie;
2) zakupu nowych elementów wyposażenia do bibliotek szkolnych i pedagogicznych (na kwotę nie większą niż 50% otrzymanego wsparcia), w tym:
a) sprzętu komputerowego do wykorzystania przez nauczyciela bibliotekarza oraz oprogramowania dla bibliotek szkolnych i pedagogicznych oraz czytników e-booków,
b) elementów wyposażenia wnętrza biblioteki, w tym np.: biurko, fotel, regał, półka na książki, elementy oświetlenia.
W ramach Kierunku interwencji 3.2. będzie też wspierana realizacja działań promujących czytelnictwo, w tym zakup nagród książkowych dla uczniów szkół biorących udział w akcjach promujących czytelnictwo, organizacja spotkań autorskich, wystaw, konkursów.
Budżet Priorytetu 3 NPRCz 2.0., wliczając środki na jego obsługę, wynosi 172 825 000 zł, z czego 138 410 000 zł będzie pochodzić z budżetu państwa, a co najmniej 34 415 000 zł (w tym szacowany wkład uczelni publicznych 447 000 zł) będzie stanowić wkład własny (wkład finansowy) organów prowadzących placówki wychowania przedszkolnego, szkoły i biblioteki pedagogiczne, przy czym organy prowadzące placówki wychowania przedszkolnego, szkoły i biblioteki pedagogiczne (z wyjątkiem właściwych ministrów będących organami prowadzącymi szkoły) są obowiązane zapewnić finansowy wkład własny, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305). Za wkład własny uważa się wkład finansowy w wysokości co najmniej 20% kwoty kosztów realizacji zadania.
W ramach Kierunku interwencji 3.2. na minimalny wkład własny beneficjentów składają się w 2021 r.: 3 465 000 zł środków jednostek samorządu terytorialnego oraz 35 000 zł środków uczelni publicznych, a w latach 2022–2025: 5 047 000 zł środków jednostek samorządu terytorialnego oraz 103 000 zł środków uczelni publicznych, odpowiednio w każdym z czterech lat realizacji Priorytetu 3 NPRCz 2.0.
Udzielenie wsparcia finansowego ze środków budżetu państwa organom prowadzącym (z wyjątkiem właściwych ministrów, którzy otrzymają środki finansowe w formie zwiększenia wydatków części budżetu państwa, której są dysponentem) następuje w formie dotacji celowej.
Wysokość środków z budżetu państwa w poszczególnych latach, z uwzględnieniem kosztów obsługi Priorytetu 3 przez wojewodów, kształtuje się następująco: w 2021 r. – 20 150 000 zł; w 2022 r. – 29 550 000 zł; w 2023 r. – 29 550 000 zł; w 2024 r. – 29 580 000 zł; w 2025 r. – 29 580 000 zł.
Szczegółowe dane na temat założeń finansowych NPRCz 2.0. zawarto w OSR do projektu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025”.
Zakładane efekty rzeczowe Priorytetu 3 NPRCz 2.0. obejmują przyznanie organom prowadzącym od 12 do 25 tys. placówek wychowania przedszkolnego , szkół i bibliotek pedagogicznych wsparcia finansowego na zakup nowości wydawniczych do placówek wychowania przedszkolnego oraz bibliotek szkolnych i pedagogicznych, w tym na zakupy modernizacyjne oraz zakup czytników e-booków (środki bieżące).
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MEiN
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Dariusz Piontkowski Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MEiN
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
III kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 10 września 2021 r. w trybie obiegowym z Autopoprawką
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
zrealizowany