W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji Rządowego programu wspierania organów prowadzących szkoły i placówki w rozwijaniu umiejętności cyfrowych dzieci i młodzieży na lata 2025-2029 - „Cyfrowy Uczeń”

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
08.08.2025 17:19 Agnieszka Kowalska
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Minister Edukacji
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji Rządowego programu wspierania organów prowadzących szkoły i placówki w rozwijaniu umiejętności cyfrowych dzieci i młodzieży na lata 2025-2029 - „Cyfrowy Uczeń” 2.0 21.11.2025 15:12 Magdalena Kucharska
Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji Rządowego programu wspierania organów prowadzących szkoły i placówki w rozwijaniu umiejętności cyfrowych dzieci i młodzieży na lata 2025-2029 - „Cyfrowy Uczeń” 1.0 08.08.2025 17:19 Agnieszka Kowalska

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"RD227","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"RD{#RD_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty rozporządzeń","value":"Projekty rozporządzeń"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja dodatkowa","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Rada Ministrów w dniu 12 września 2024 r. podjęła uchwałę nr 98 w sprawie przyjęcia Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji (M.P. poz. 812). Polityka Cyfrowej Transformacji Edukacji, zwana dalej „PCTE”, stanowi politykę publiczną określającą podstawowe uwarunkowania, cele i kierunki rozwoju kraju w wymiarze społecznym, gospodarczym i przestrzennym w dziedzinie edukacji. Opisuje działania niezbędne do przeprowadzenia cyfrowej transformacji edukacji w obliczu rewolucji cyfrowej. W PCTE wskazano również konkretne działania (narzędzia), za których pomocą mają zostać osiągnięte cele PCTE. \nRządowy program wspierania organów prowadzących szkoły i placówki w rozwijaniu umiejętności cyfrowych dzieci i młodzieży na lata 2025–2029 – „Cyfrowy Uczeń”, zwany dalej „Programem”, jest jednym z narzędzi tego wsparcia, zapewniając szkołom i placówkom oświatowym środki finansowe na działania niezbędne do wzmocnienia skuteczności procesu kształcenia z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, w tym wspieranych przez sztuczną inteligencję. Ponadto Program ma rozwijać i kontynuować działania realizowane w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w inwestycjach C2.1.2 oraz C2.2.1 oraz uzupełnia działania zaplanowane w programie Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego.\nW 2024 r. zakończyła się realizacja Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020–2024 – „Aktywna tablica”, ustanowionego uchwałą nr 151/2020 Rady Ministrów z dnia 23 października 2020 r., zmienioną uchwałą nr 109/2021 Rady Ministrów z dnia 20 sierpnia 2021 r., który stanowił drugą edycję programu „Aktywna tablica”. Po zakończeniu realizacji drugiej edycji programu rządowego – „Aktywna tablica” przeprowadzono badanie ewaluacyjne w celu zweryfikowania, czy zostały osiągnięte cele założone w tym programie dotyczące wspierania rozwoju kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli oraz procesu cyfryzacji szkół przez udzielenie wsparcia finansowego na zakup sprzętu, pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii niezbędnych do realizacji programów nauczania z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych, w celu stosowania tych technologii na wskazanych w tym programie zajęciach. Badanie potwierdziło, że zakup nowoczesnych pomocy dydaktycznych, a tym samym możliwość wykorzystania nowych technologii w procesie kształcenia, są korzystne dla różnych aspektów rozwoju kompetencji uczniów i nauczycieli. Dodatkowo, w wyniku ewaluacji przeprowadzonej przez Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy sformułowano rekomendacje w zakresie realizacji podobnych programów w kolejnych latach, które dotyczą: \n1) wsparcia w zakresie tworzenia strategii cyfryzacji danej szkoły, uwzględniającej dynamiczny rozwój technologii oraz potrzeby jej uczniów i nauczycieli;\n2) zapewnienia kontynuacji wsparcia dla szkół poprzez dalszą możliwość zakupu oprogramowania i innych materiałów edukacyjnych wykorzystujących nowoczesne technologie;\n3) wsparcia dla nauczycieli, w szczególności w postaci doskonalenia zawodowego;\n4) dostosowania programów nauczania do wykorzystywania nowoczesnych technologii;\n5) promowania wykorzystania nowoczesnych technologii na zajęciach rozwijających zainteresowania uczniów i uwzględniających ich specjalne potrzeby edukacyjne.\nWyniki ewaluacji i przedstawione w niej rekomendacje potwierdzają potrzebę kontynuacji podobnych działań w przyszłości. \nNależy podkreślić, że dotychczasowe działania zmierzające do cyfryzacji edukacji w Polsce koncentrowały się na szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Tymczasem zgodnie z PCTE wsparciem powinny zostać objęte także inne placówki oświatowe, w szczególności przedszkola lub placówki wychowania pozaszkolnego. Podmioty te zgłaszały potrzebę wsparcia procesu dydaktycznego nowoczesnymi technologiami, dostosowanymi do etapu rozwoju dziecka, ucznia lub wychowanka.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"W przypadku przyjęcia programu, o którym mowa w art. 90u ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2025 r. poz. 881, z późn. zm.), Rada Ministrów na podstawie art. 90u ust. 4 pkt 6 tej ustawy, określa, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki, formy i tryb realizacji przedsięwzięć w zakresie rozwijania kompetencji, zainteresowań i uzdolnień dzieci i młodzieży oraz innych grup społecznych, a także warunki i tryb wspomagania organów prowadzących szkoły, inne formy wychowania przedszkolnego lub placówki w realizacji przedsięwzięć w tym obszarze, w szczególności w zakresie bezpiecznego korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych, uwzględniając konieczność rozwijania umiejętności ułatwiających przystosowanie się do zmian zachodzących w życiu społecznym i gospodarczym, możliwość udzielenia wsparcia finansowego organom prowadzącym szkoły, inne formy wychowania przedszkolnego lub placówki oraz wymóg skuteczności i efektywności wydatkowania środków budżetowych.\nProjektowane rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji Rządowego programu wspierania organów prowadzących szkoły i placówki w rozwijaniu umiejętności cyfrowych dzieci i młodzieży na lata 2025–2029 – „Cyfrowy Uczeń”, stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 90u ust. 4 pkt 6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.\nW projektowanym rozporządzeniu określa się: \n1) zakres i formę finansowego wspierania:\na) organów prowadzących publiczne i niepubliczne jednostki systemu oświaty, takie jak: \n- placówki oświatowo-wychowawcze, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego (szkolne schroniska młodzieżowe, pałace młodzieży, młodzieżowe domy kultury, międzyszkolne ośrodki sportowe, ogniska pracy pozaszkolnej, ogrody jordanowskie, pozaszkolne placówki specjalistyczne),\n- placówki kształcenia ustawicznego, centra kształcenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmianę kwalifikacji zawodowych,\n- placówki artystyczne – ogniska artystyczne umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych,\n- poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne udzielające dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu,\n- młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz specjalne ośrodki wychowawcze dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, a także ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze, \n- placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania (bursy i domy wczasów dziecięcych),\n- placówki prowadzone przez ministrów właściwych (publiczne placówki, o których mowa w art. 8 ust. 6, ust. 7 pkt 1, ust. 12 lub ust. 14a pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2025 r. poz. 1043), z wyłączeniem placówek doskonalenia nauczycieli),\n- placówki wychowania przedszkolnego (publiczne i niepubliczne przedszkola, w tym specjalne, integracyjne, z oddziałami specjalnymi lub integracyjnymi, publiczne i niepubliczne inne formy wychowania przedszkolnego, o których mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, a także oddziały wychowania przedszkolnego w publicznych i niepublicznych szkołach podstawowych, prowadzone przez jednostki samorządu terytorialnego, osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego lub osoby fizyczne),\n- szkoły podstawowe, o których mowa w art. 2 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, oraz szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej,\n- szkoły ponadpodstawowe (licea ogólnokształcące, technika, branżowe szkoły I stopnia, szkoły specjalne przysposabiające do pracy, a także branżowe szkoły II stopnia prowadzące kształcenie w formie dziennej), o których mowa w art. 2 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, oraz szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie liceum ogólnokształcącego,\n- szkoły polskie oraz szkoły i zespoły szkół w Polsce oraz przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, wchodzące w skład Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą („szkoły w ORPEG”);\nb) Ośrodek Rozwoju Edukacji („ORE”),\nc) Centrum Informatyczne Edukacji („CIE”);\n2) zakres informacji, jakie zawierają wniosek o udział w Programie i wniosek o udzielenie wsparcia finansowego;\n3) terminy złożenia wniosków w kolejnych latach realizacji Programu;\n4) tryb kwalifikacji wniosków o udział w Programie oraz o udzielenie wsparcia finansowego;\n5) sposób podziału środków budżetu państwa przyznanych na realizację Programu; \n6) sposób monitorowania i oceny realizacji Programu.\nW ramach wsparcia finansowego możliwe jest m.in.:\n1) dostosowanie do potrzeb danej szkoły pracowni, otrzymanych w ramach inwestycji C2.2.1 „Wyposażenie szkół/instytucji w odpowiednie urządzenia i infrastrukturę ICT w celu poprawy ogólnej wydajności systemów edukacji” Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności;\n2) modernizacja lub zakup sprzętu komputerowego lub zakup dodatkowego wyposażenia dla już posiadanego sprzętu, w tym szafek do przechowywania sprzętu, stacji dokujących, robotów, mikrokontrolerów, wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości, monitorów interaktywnych;\n3) modernizacja sieci LAN, w zakresie sprzętu; \n4) zakup oprogramowania, w tym odpowiednich licencji lub subskrypcji, cyfrowych materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, przestrzeni chmurowej, usług do zdalnego zarządzania szkołą lub zakupionym sprzętem, specjalistycznego sprzętu lub oprogramowania dla szkół prowadzących kształcenie w zawodach, oprogramowania wykorzystującego elementy sztucznej inteligencji.\n5) w odniesieniu do CIE - tworzenie, rozwijanie i utrzymanie narzędzi i usług cyfrowych dla edukacji, w tym rozwój i utrzymanie bezpłatnego dziennika elektronicznego dla szkół i placówek;\n6) w odniesieniu do ORE - rozwijanie umiejętności cyfrowych nauczycieli, w szczególności w zakresie poprawnego metodycznie wykorzystywania sprzętu zakupionego w ramach inwestycji C2.2.1 „Wyposażenie szkół/instytucji w odpowiednie urządzenia i infrastrukturę ICT w celu poprawy ogólnej wydajności systemów edukacji” Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (pracownie STEM i AI);\nOrgany prowadzące ww. jednostki systemu oświaty będą podejmowały decyzje co do wyboru konkretnego sprzętu, pomocy dydaktycznych lub narzędzi, mieszczących się w ramach katalogu określonego w projektowanym rozporządzeniu, w zależności od potrzeb prowadzonych przez nie szkół lub placówek oświatowych. \nWarunkiem udzielenia dotacji organom prowadzącym ww. jednostki systemu oświaty jest zapewnienie przez organ prowadzący w odniesieniu do każdej jednostki systemu oświaty, wnioskującej o udział w Programie, wkładu własnego (finansowego lub rzeczowego) w wysokości co najmniej 20% wartości zadania objętego wsparciem finansowym (warunek zapewnienia wkładu własnego nie dotyczy szkół i placówek prowadzonych przez ministrów właściwych). \nJednocześnie ww. jednostki systemu oświaty, uczestniczące w Programie, będą obowiązane do realizacji zadań dotyczących wdrażania nowoczesnych technologii w proces nauczania.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"ME","value":"ME"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ współpracujący przy opracowaniu projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Katarzyna Lubnauer Sekretarz Stanu ","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"ME","value":"ME"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"III kwartał 2025 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 17 września 2025 r. w trybie obiegowym","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
RD227
Rodzaj dokumentu:
Projekty rozporządzeń
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Rada Ministrów w dniu 12 września 2024 r. podjęła uchwałę nr 98 w sprawie przyjęcia Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji (M.P. poz. 812). Polityka Cyfrowej Transformacji Edukacji, zwana dalej „PCTE”, stanowi politykę publiczną określającą podstawowe uwarunkowania, cele i kierunki rozwoju kraju w wymiarze społecznym, gospodarczym i przestrzennym w dziedzinie edukacji. Opisuje działania niezbędne do przeprowadzenia cyfrowej transformacji edukacji w obliczu rewolucji cyfrowej. W PCTE wskazano również konkretne działania (narzędzia), za których pomocą mają zostać osiągnięte cele PCTE.
Rządowy program wspierania organów prowadzących szkoły i placówki w rozwijaniu umiejętności cyfrowych dzieci i młodzieży na lata 2025–2029 – „Cyfrowy Uczeń”, zwany dalej „Programem”, jest jednym z narzędzi tego wsparcia, zapewniając szkołom i placówkom oświatowym środki finansowe na działania niezbędne do wzmocnienia skuteczności procesu kształcenia z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, w tym wspieranych przez sztuczną inteligencję. Ponadto Program ma rozwijać i kontynuować działania realizowane w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w inwestycjach C2.1.2 oraz C2.2.1 oraz uzupełnia działania zaplanowane w programie Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego.
W 2024 r. zakończyła się realizacja Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020–2024 – „Aktywna tablica”, ustanowionego uchwałą nr 151/2020 Rady Ministrów z dnia 23 października 2020 r., zmienioną uchwałą nr 109/2021 Rady Ministrów z dnia 20 sierpnia 2021 r., który stanowił drugą edycję programu „Aktywna tablica”. Po zakończeniu realizacji drugiej edycji programu rządowego – „Aktywna tablica” przeprowadzono badanie ewaluacyjne w celu zweryfikowania, czy zostały osiągnięte cele założone w tym programie dotyczące wspierania rozwoju kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli oraz procesu cyfryzacji szkół przez udzielenie wsparcia finansowego na zakup sprzętu, pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii niezbędnych do realizacji programów nauczania z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych, w celu stosowania tych technologii na wskazanych w tym programie zajęciach. Badanie potwierdziło, że zakup nowoczesnych pomocy dydaktycznych, a tym samym możliwość wykorzystania nowych technologii w procesie kształcenia, są korzystne dla różnych aspektów rozwoju kompetencji uczniów i nauczycieli. Dodatkowo, w wyniku ewaluacji przeprowadzonej przez Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy sformułowano rekomendacje w zakresie realizacji podobnych programów w kolejnych latach, które dotyczą:
1) wsparcia w zakresie tworzenia strategii cyfryzacji danej szkoły, uwzględniającej dynamiczny rozwój technologii oraz potrzeby jej uczniów i nauczycieli;
2) zapewnienia kontynuacji wsparcia dla szkół poprzez dalszą możliwość zakupu oprogramowania i innych materiałów edukacyjnych wykorzystujących nowoczesne technologie;
3) wsparcia dla nauczycieli, w szczególności w postaci doskonalenia zawodowego;
4) dostosowania programów nauczania do wykorzystywania nowoczesnych technologii;
5) promowania wykorzystania nowoczesnych technologii na zajęciach rozwijających zainteresowania uczniów i uwzględniających ich specjalne potrzeby edukacyjne.
Wyniki ewaluacji i przedstawione w niej rekomendacje potwierdzają potrzebę kontynuacji podobnych działań w przyszłości.
Należy podkreślić, że dotychczasowe działania zmierzające do cyfryzacji edukacji w Polsce koncentrowały się na szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Tymczasem zgodnie z PCTE wsparciem powinny zostać objęte także inne placówki oświatowe, w szczególności przedszkola lub placówki wychowania pozaszkolnego. Podmioty te zgłaszały potrzebę wsparcia procesu dydaktycznego nowoczesnymi technologiami, dostosowanymi do etapu rozwoju dziecka, ucznia lub wychowanka.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
W przypadku przyjęcia programu, o którym mowa w art. 90u ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2025 r. poz. 881, z późn. zm.), Rada Ministrów na podstawie art. 90u ust. 4 pkt 6 tej ustawy, określa, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki, formy i tryb realizacji przedsięwzięć w zakresie rozwijania kompetencji, zainteresowań i uzdolnień dzieci i młodzieży oraz innych grup społecznych, a także warunki i tryb wspomagania organów prowadzących szkoły, inne formy wychowania przedszkolnego lub placówki w realizacji przedsięwzięć w tym obszarze, w szczególności w zakresie bezpiecznego korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych, uwzględniając konieczność rozwijania umiejętności ułatwiających przystosowanie się do zmian zachodzących w życiu społecznym i gospodarczym, możliwość udzielenia wsparcia finansowego organom prowadzącym szkoły, inne formy wychowania przedszkolnego lub placówki oraz wymóg skuteczności i efektywności wydatkowania środków budżetowych.
Projektowane rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji Rządowego programu wspierania organów prowadzących szkoły i placówki w rozwijaniu umiejętności cyfrowych dzieci i młodzieży na lata 2025–2029 – „Cyfrowy Uczeń”, stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 90u ust. 4 pkt 6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
W projektowanym rozporządzeniu określa się:
1) zakres i formę finansowego wspierania:
a) organów prowadzących publiczne i niepubliczne jednostki systemu oświaty, takie jak:
- placówki oświatowo-wychowawcze, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego (szkolne schroniska młodzieżowe, pałace młodzieży, młodzieżowe domy kultury, międzyszkolne ośrodki sportowe, ogniska pracy pozaszkolnej, ogrody jordanowskie, pozaszkolne placówki specjalistyczne),
- placówki kształcenia ustawicznego, centra kształcenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmianę kwalifikacji zawodowych,
- placówki artystyczne – ogniska artystyczne umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych,
- poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne udzielające dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu,
- młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz specjalne ośrodki wychowawcze dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, a także ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze,
- placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania (bursy i domy wczasów dziecięcych),
- placówki prowadzone przez ministrów właściwych (publiczne placówki, o których mowa w art. 8 ust. 6, ust. 7 pkt 1, ust. 12 lub ust. 14a pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2025 r. poz. 1043), z wyłączeniem placówek doskonalenia nauczycieli),
- placówki wychowania przedszkolnego (publiczne i niepubliczne przedszkola, w tym specjalne, integracyjne, z oddziałami specjalnymi lub integracyjnymi, publiczne i niepubliczne inne formy wychowania przedszkolnego, o których mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, a także oddziały wychowania przedszkolnego w publicznych i niepublicznych szkołach podstawowych, prowadzone przez jednostki samorządu terytorialnego, osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego lub osoby fizyczne),
- szkoły podstawowe, o których mowa w art. 2 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, oraz szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej,
- szkoły ponadpodstawowe (licea ogólnokształcące, technika, branżowe szkoły I stopnia, szkoły specjalne przysposabiające do pracy, a także branżowe szkoły II stopnia prowadzące kształcenie w formie dziennej), o których mowa w art. 2 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, oraz szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie liceum ogólnokształcącego,
- szkoły polskie oraz szkoły i zespoły szkół w Polsce oraz przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, wchodzące w skład Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą („szkoły w ORPEG”);
b) Ośrodek Rozwoju Edukacji („ORE”),
c) Centrum Informatyczne Edukacji („CIE”);
2) zakres informacji, jakie zawierają wniosek o udział w Programie i wniosek o udzielenie wsparcia finansowego;
3) terminy złożenia wniosków w kolejnych latach realizacji Programu;
4) tryb kwalifikacji wniosków o udział w Programie oraz o udzielenie wsparcia finansowego;
5) sposób podziału środków budżetu państwa przyznanych na realizację Programu;
6) sposób monitorowania i oceny realizacji Programu.
W ramach wsparcia finansowego możliwe jest m.in.:
1) dostosowanie do potrzeb danej szkoły pracowni, otrzymanych w ramach inwestycji C2.2.1 „Wyposażenie szkół/instytucji w odpowiednie urządzenia i infrastrukturę ICT w celu poprawy ogólnej wydajności systemów edukacji” Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności;
2) modernizacja lub zakup sprzętu komputerowego lub zakup dodatkowego wyposażenia dla już posiadanego sprzętu, w tym szafek do przechowywania sprzętu, stacji dokujących, robotów, mikrokontrolerów, wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości, monitorów interaktywnych;
3) modernizacja sieci LAN, w zakresie sprzętu;
4) zakup oprogramowania, w tym odpowiednich licencji lub subskrypcji, cyfrowych materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, przestrzeni chmurowej, usług do zdalnego zarządzania szkołą lub zakupionym sprzętem, specjalistycznego sprzętu lub oprogramowania dla szkół prowadzących kształcenie w zawodach, oprogramowania wykorzystującego elementy sztucznej inteligencji.
5) w odniesieniu do CIE - tworzenie, rozwijanie i utrzymanie narzędzi i usług cyfrowych dla edukacji, w tym rozwój i utrzymanie bezpłatnego dziennika elektronicznego dla szkół i placówek;
6) w odniesieniu do ORE - rozwijanie umiejętności cyfrowych nauczycieli, w szczególności w zakresie poprawnego metodycznie wykorzystywania sprzętu zakupionego w ramach inwestycji C2.2.1 „Wyposażenie szkół/instytucji w odpowiednie urządzenia i infrastrukturę ICT w celu poprawy ogólnej wydajności systemów edukacji” Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (pracownie STEM i AI);
Organy prowadzące ww. jednostki systemu oświaty będą podejmowały decyzje co do wyboru konkretnego sprzętu, pomocy dydaktycznych lub narzędzi, mieszczących się w ramach katalogu określonego w projektowanym rozporządzeniu, w zależności od potrzeb prowadzonych przez nie szkół lub placówek oświatowych.
Warunkiem udzielenia dotacji organom prowadzącym ww. jednostki systemu oświaty jest zapewnienie przez organ prowadzący w odniesieniu do każdej jednostki systemu oświaty, wnioskującej o udział w Programie, wkładu własnego (finansowego lub rzeczowego) w wysokości co najmniej 20% wartości zadania objętego wsparciem finansowym (warunek zapewnienia wkładu własnego nie dotyczy szkół i placówek prowadzonych przez ministrów właściwych).
Jednocześnie ww. jednostki systemu oświaty, uczestniczące w Programie, będą obowiązane do realizacji zadań dotyczących wdrażania nowoczesnych technologii w proces nauczania.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
ME
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Katarzyna Lubnauer Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
ME
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
III kwartał 2025 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 17 września 2025 r. w trybie obiegowym
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
Zrealizowany