W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie utworzenia Instytutu Badawczego IDEAS
{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"RD171","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"RD{#RD_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty rozporządzeń","value":"Projekty rozporządzeń"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Projekt rozporządzenia jest odpowiedzią na zdefiniowane problemy w zakresie prowadzenia badań o strategicznym znaczeniu dla gospodarki oraz bezpieczeństwa i obronności państwa. Problemy te zostały przez projektodawcę określone m.in. jako:\n- brak kompleksowego i systemowego podejścia do badań nad sztuczną inteligencją (AI),\n- brak kompleksowego i ciągłego programu zapobiegającego odpływowi potencjału naukowego i badawczego, \n- brak konsolidacji i integracji grup badawczych oraz inicjatyw naukowych zajmujących się sztuczną inteligencją, \n- brak stabilnego i adekwatnego finansowania dla badań nad AI,\n- brak wymaganej infrastruktury wspierającej interdyscyplinarne badania nad AI,\n- ograniczona współpraca międzynarodowa w obszarze AI,\n- brak lidera instytucjonalnego w obszarze badań nad AI w Polsce,\n- brak efektywnych mechanizmów transferu technologii z badań nad AI do gospodarki,\n- niedostateczna liczba wykwalifikowanych specjalistów w dziedzinie AI.\nCelem projektu jest stworzenie ram prawnych umożliwiających utworzenie Instytutu Badawczego IDEAS i wyposażenie go w kompetencje w zakresie prowadzenia działalności naukowej i wspieranie rozwoju młodych kadr naukowych. Powyższe aktywnie przyczyni się eliminacji barier w zakresie rozwoju AI w Polsce. Utworzenie Instytutu będzie miało realny wpływ na rozwój kadry naukowej i eksperckiej, a tym samym przyczyni się do odnalezienia rozwiązań na zdefiniowane problemy w zakresie badań o strategicznym znaczeniu dla gospodarki i obronności. Ponadto, pozwoli na zapewnienie stabilności i reakcje na pojawiające się nowe czynniki i zagrożenia mogące mieć wpływ na gospodarkę czy obronność państwa w zakresie AI.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Projekt zakłada utworzenie Instytutu Badawczego IDEAS, nad którym nadzór sprawować będzie dwóch ministrów – minister właściwy do spraw informatyzacji oraz Minister Obrony Narodowej. Takie podejście jest wynikiem horyzontalnego charakteru sztucznej inteligencji, która wpływa na kluczowe obszary funkcjonowania państwa, takie jak bezpieczeństwo narodowe oraz cyfrowa transformacja. Sztuczna inteligencja jest technologią przełomową, która w sposób bezpośredni oddziałuje zarówno na aspekty strategiczne związane z obronnością, jak i na rozwój gospodarki cyfrowej oraz infrastruktury technologicznej. Wspólny nadzór obu ministrów umożliwi uzyskanie doskonałej synergii w podejściu do zarządzania i rozwoju tej technologii, a także zapewni skuteczną realizację priorytetów państwowych. W kontekście Ministerstwa Obrony Narodowej sztuczna inteligencja ma kluczowe znaczenie dla wzmocnienia bezpieczeństwa narodowego. Z kolei w ramach Ministerstwa Cyfryzacji, sztuczna inteligencja stanowi fundament transformacji cyfrowej Polski. Technologie AI wspierają rozwój inteligentnych miast, cyfrowej administracji publicznej oraz innowacyjnych usług dla obywateli i przedsiębiorstw.\nDziałalność Instytutu skoncentruje się na priorytetowych obszarach badawczych, takich jak sztuczna inteligencja, widzenie maszynowe, grafika komputerowa czy przetwarzanie języka naturalnego, a także na projektach o przełomowym potencjale. Regularna ewaluacja agend badawczych przez Radę Naukową zapewni utrzymanie najwyższych standardów.\nDziałalność Instytutu Badawczego IDEAS będzie polegała w szczególności na:\n1) prowadzeniu badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie nauk ścisłych, przyrodniczych i inżynieryjno-technicznych ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystania nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji, oraz upowszechnianie wyników tych badań i prac;\n2) prowadzeniu badań naukowych i ich wdrażaniu na potrzeby zwiększenia bezpieczeństwa i obrony, ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystania nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji;\n3) przystosowaniu i wdrażaniu wyników badań naukowych oraz prac rozwojowych wspomagających rozwój społeczeństwa informacyjnego ze szczególnym uwzględnieniem wpływu nowych technologii;\n4) wdrażaniu wyników badań naukowych i prac rozwojowych w usługach świadczonych między innymi na potrzeby administracji publicznej.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MC","value":"MC"},{"id":"MON","value":"MON"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Dariusz Standerski Sekretarz Stanu w Ministerstwie Cyfryzacji,\nCezary Tomczyk Sekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej\n","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MC","value":"MC"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"I kwartał 2025 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 25 lutego 2025 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
RD171
Rodzaj dokumentu:
Projekty rozporządzeń
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Projekt rozporządzenia jest odpowiedzią na zdefiniowane problemy w zakresie prowadzenia badań o strategicznym znaczeniu dla gospodarki oraz bezpieczeństwa i obronności państwa. Problemy te zostały przez projektodawcę określone m.in. jako: - brak kompleksowego i systemowego podejścia do badań nad sztuczną inteligencją (AI), - brak kompleksowego i ciągłego programu zapobiegającego odpływowi potencjału naukowego i badawczego, - brak konsolidacji i integracji grup badawczych oraz inicjatyw naukowych zajmujących się sztuczną inteligencją, - brak stabilnego i adekwatnego finansowania dla badań nad AI, - brak wymaganej infrastruktury wspierającej interdyscyplinarne badania nad AI, - ograniczona współpraca międzynarodowa w obszarze AI, - brak lidera instytucjonalnego w obszarze badań nad AI w Polsce, - brak efektywnych mechanizmów transferu technologii z badań nad AI do gospodarki, - niedostateczna liczba wykwalifikowanych specjalistów w dziedzinie AI. Celem projektu jest stworzenie ram prawnych umożliwiających utworzenie Instytutu Badawczego IDEAS i wyposażenie go w kompetencje w zakresie prowadzenia działalności naukowej i wspieranie rozwoju młodych kadr naukowych. Powyższe aktywnie przyczyni się eliminacji barier w zakresie rozwoju AI w Polsce. Utworzenie Instytutu będzie miało realny wpływ na rozwój kadry naukowej i eksperckiej, a tym samym przyczyni się do odnalezienia rozwiązań na zdefiniowane problemy w zakresie badań o strategicznym znaczeniu dla gospodarki i obronności. Ponadto, pozwoli na zapewnienie stabilności i reakcje na pojawiające się nowe czynniki i zagrożenia mogące mieć wpływ na gospodarkę czy obronność państwa w zakresie AI.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Projekt zakłada utworzenie Instytutu Badawczego IDEAS, nad którym nadzór sprawować będzie dwóch ministrów – minister właściwy do spraw informatyzacji oraz Minister Obrony Narodowej. Takie podejście jest wynikiem horyzontalnego charakteru sztucznej inteligencji, która wpływa na kluczowe obszary funkcjonowania państwa, takie jak bezpieczeństwo narodowe oraz cyfrowa transformacja. Sztuczna inteligencja jest technologią przełomową, która w sposób bezpośredni oddziałuje zarówno na aspekty strategiczne związane z obronnością, jak i na rozwój gospodarki cyfrowej oraz infrastruktury technologicznej. Wspólny nadzór obu ministrów umożliwi uzyskanie doskonałej synergii w podejściu do zarządzania i rozwoju tej technologii, a także zapewni skuteczną realizację priorytetów państwowych. W kontekście Ministerstwa Obrony Narodowej sztuczna inteligencja ma kluczowe znaczenie dla wzmocnienia bezpieczeństwa narodowego. Z kolei w ramach Ministerstwa Cyfryzacji, sztuczna inteligencja stanowi fundament transformacji cyfrowej Polski. Technologie AI wspierają rozwój inteligentnych miast, cyfrowej administracji publicznej oraz innowacyjnych usług dla obywateli i przedsiębiorstw. Działalność Instytutu skoncentruje się na priorytetowych obszarach badawczych, takich jak sztuczna inteligencja, widzenie maszynowe, grafika komputerowa czy przetwarzanie języka naturalnego, a także na projektach o przełomowym potencjale. Regularna ewaluacja agend badawczych przez Radę Naukową zapewni utrzymanie najwyższych standardów. Działalność Instytutu Badawczego IDEAS będzie polegała w szczególności na: 1) prowadzeniu badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie nauk ścisłych, przyrodniczych i inżynieryjno-technicznych ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystania nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji, oraz upowszechnianie wyników tych badań i prac; 2) prowadzeniu badań naukowych i ich wdrażaniu na potrzeby zwiększenia bezpieczeństwa i obrony, ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystania nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji; 3) przystosowaniu i wdrażaniu wyników badań naukowych oraz prac rozwojowych wspomagających rozwój społeczeństwa informacyjnego ze szczególnym uwzględnieniem wpływu nowych technologii; 4) wdrażaniu wyników badań naukowych i prac rozwojowych w usługach świadczonych między innymi na potrzeby administracji publicznej.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MC; MON
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Dariusz Standerski Sekretarz Stanu w Ministerstwie Cyfryzacji, Cezary Tomczyk Sekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MC
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
I kwartał 2025 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 25 lutego 2025 r.