W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wprowadzenia ograniczeń w ruchu lotniczym

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"RD540","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"RD{#RD_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty rozporządzeń","value":"Projekty rozporządzeń"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"W związku ze spodziewaną od dnia 1 maja 2022 r. mniejszą liczbą personelu służb kontroli ruchu lotniczego (ATC) Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej obsługujących rejon kontrolowany TMA Warszawa, obejmujący Lotnisko Chopina w Warszawie (EPWA) i lotnisko Warszawa/Modlin (EPMO), obniżona zostanie deklarowana pojemność dla tego rejonu.\nOznacza to możliwość wykonywania mniejszej liczby operacji lotniczych z i na ww. lotniska oraz konieczność odwołania części pierwotnie zaplanowanych operacji lotniczych. Z tych też względów istnieje konieczność skorzystania z prawa do wprowadzenia ograniczeń w ruchu lotniczym oraz konieczne jest ustalenie na jakich zasadach w rejonie TMA Warszawa będzie odbywał się ruch lotniczy tak aby przede wszystkim zapewnione było bezpieczeństwo wykonywania operacji lotniczych a zarazem uwzględnione były interesy pasażerów, przewoźników czy też samej Rzeczypospolitej Polskiej.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Projekt rozporządzenia zawiera rozwiązania wprowadzające ograniczenia w ruchu lotniczym wyłącznie w rejonie kontrolowanym TMA Warszawa ze względu na przewidywaną obniżoną deklarowaną pojemność, która może nastąpić w związku z niedostateczną liczba kontrolerów ruchu lotniczego spodziewaną od dnia 1 maja 2022 r.\nTym samym wprowadzono normę, z której wynika, że w rejonie kontrolowanym TMA Warszawa wprowadzone zostają ograniczenia w ruchu lotniczym (§ 1 projektu).\nZgodnie z § 2 projektu w ramach wprowadzonych ograniczeń operacje lotnicze mogą być wykonywane wyłącznie pomiędzy godzinami 09.30 - 17.00 czasu lokalnego (LT) oraz jeśli de facto zostaną zapewnione służby żeglugi powietrznej a zarazem gdy nie zostanie przekroczona pojemność TMA Warszawa. Jednocześnie przylot statku powietrznego, który zamierza następnie wykonać operację odlotu w tym samym dniu może być wykonany nie później niż do godziny 15:45 czasu lokalnego (LT).\nW § 3 ust. 1 projektu ustanowiona została reguła, że w TMA Warszawa, który utworzony jest dla obsługi lotnisk Warszawa/Modlin (EPMO) i Lotniska Chopina w Warszawie (EPWA), bezsprzeczne pierwszeństwo ma obsługa operacji wykonywanych do i z Lotniska Chopina w Warszawie (EPWA).\nW § 3 ust. 2 projektowanego rozporządzenia unormowane zostało, że wobec obniżenia pojemności TMA Warszawa w rejonie tym dopuszczone będzie wykonywanie operacji lotniczych na Lotnisko Chopina w Warszawie i z tego lotniska wyłącznie raz dziennie ze wskazanych i na wskazane w tym przepisie lotniska międzynarodowe, chyba że po zrealizowaniu lotów na te lotniska nadal będzie istniała możliwość bezpiecznego obsłużenia kolejnych operacji.\nWówczas zgodnie z § 3 ust. 3 o tych kolejnych operacjach będzie decydował w ramach funkcji koordynacyjnych wyznaczony dla Lotniska Chopina w Warszawie niezależny koordynator rozkładów lotów. Informacje o możliwości obsłużenia kolejnych lotów, będą przekazywane koordynatorowi przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej.\nKolejno projekt rozporządzenia przewiduje wyłączne przypisanie danej trasy lotniczej konkretnemu przewoźnikowi lotniczemu, spełniającemu określone w rozporządzeniu kryterium ilościowe odnoszące się do największej liczby przewiezionych pasażerów w latach 2019-2021 na danej trasie. Dla ułatwienia identyfikacji przewoźników lotniczych, którzy będą mogli wykonywać operacje lotnicze w TMA Warszawa w okresie wprowadzonych ograniczeń Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego na podstawie posiadanych danych statystycznych ogłosi w drodze obwieszczenia w Dzienniku Urzędowym ULC, jak również udostępni na stronie BIP ULC, wykaz ww. przewoźników lotniczych wraz z odnoszącymi się do nich trasami lotniczymi (§ 5 projektu).","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MI","value":"MI"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Andrzej Adamczyk Minister Infrastruktury","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MI","value":"MI"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"II kwartał 2022 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 25 kwietnia 2022 r. w trybie obiegowym","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
RD540
Rodzaj dokumentu:
Projekty rozporządzeń
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
W związku ze spodziewaną od dnia 1 maja 2022 r. mniejszą liczbą personelu służb kontroli ruchu lotniczego (ATC) Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej obsługujących rejon kontrolowany TMA Warszawa, obejmujący Lotnisko Chopina w Warszawie (EPWA) i lotnisko Warszawa/Modlin (EPMO), obniżona zostanie deklarowana pojemność dla tego rejonu.
Oznacza to możliwość wykonywania mniejszej liczby operacji lotniczych z i na ww. lotniska oraz konieczność odwołania części pierwotnie zaplanowanych operacji lotniczych. Z tych też względów istnieje konieczność skorzystania z prawa do wprowadzenia ograniczeń w ruchu lotniczym oraz konieczne jest ustalenie na jakich zasadach w rejonie TMA Warszawa będzie odbywał się ruch lotniczy tak aby przede wszystkim zapewnione było bezpieczeństwo wykonywania operacji lotniczych a zarazem uwzględnione były interesy pasażerów, przewoźników czy też samej Rzeczypospolitej Polskiej.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Projekt rozporządzenia zawiera rozwiązania wprowadzające ograniczenia w ruchu lotniczym wyłącznie w rejonie kontrolowanym TMA Warszawa ze względu na przewidywaną obniżoną deklarowaną pojemność, która może nastąpić w związku z niedostateczną liczba kontrolerów ruchu lotniczego spodziewaną od dnia 1 maja 2022 r.
Tym samym wprowadzono normę, z której wynika, że w rejonie kontrolowanym TMA Warszawa wprowadzone zostają ograniczenia w ruchu lotniczym (§ 1 projektu).
Zgodnie z § 2 projektu w ramach wprowadzonych ograniczeń operacje lotnicze mogą być wykonywane wyłącznie pomiędzy godzinami 09.30 - 17.00 czasu lokalnego (LT) oraz jeśli de facto zostaną zapewnione służby żeglugi powietrznej a zarazem gdy nie zostanie przekroczona pojemność TMA Warszawa. Jednocześnie przylot statku powietrznego, który zamierza następnie wykonać operację odlotu w tym samym dniu może być wykonany nie później niż do godziny 15:45 czasu lokalnego (LT).
W § 3 ust. 1 projektu ustanowiona została reguła, że w TMA Warszawa, który utworzony jest dla obsługi lotnisk Warszawa/Modlin (EPMO) i Lotniska Chopina w Warszawie (EPWA), bezsprzeczne pierwszeństwo ma obsługa operacji wykonywanych do i z Lotniska Chopina w Warszawie (EPWA).
W § 3 ust. 2 projektowanego rozporządzenia unormowane zostało, że wobec obniżenia pojemności TMA Warszawa w rejonie tym dopuszczone będzie wykonywanie operacji lotniczych na Lotnisko Chopina w Warszawie i z tego lotniska wyłącznie raz dziennie ze wskazanych i na wskazane w tym przepisie lotniska międzynarodowe, chyba że po zrealizowaniu lotów na te lotniska nadal będzie istniała możliwość bezpiecznego obsłużenia kolejnych operacji.
Wówczas zgodnie z § 3 ust. 3 o tych kolejnych operacjach będzie decydował w ramach funkcji koordynacyjnych wyznaczony dla Lotniska Chopina w Warszawie niezależny koordynator rozkładów lotów. Informacje o możliwości obsłużenia kolejnych lotów, będą przekazywane koordynatorowi przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej.
Kolejno projekt rozporządzenia przewiduje wyłączne przypisanie danej trasy lotniczej konkretnemu przewoźnikowi lotniczemu, spełniającemu określone w rozporządzeniu kryterium ilościowe odnoszące się do największej liczby przewiezionych pasażerów w latach 2019-2021 na danej trasie. Dla ułatwienia identyfikacji przewoźników lotniczych, którzy będą mogli wykonywać operacje lotnicze w TMA Warszawa w okresie wprowadzonych ograniczeń Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego na podstawie posiadanych danych statystycznych ogłosi w drodze obwieszczenia w Dzienniku Urzędowym ULC, jak również udostępni na stronie BIP ULC, wykaz ww. przewoźników lotniczych wraz z odnoszącymi się do nich trasami lotniczymi (§ 5 projektu).
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MI
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Andrzej Adamczyk Minister Infrastruktury
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MI
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
II kwartał 2022 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 25 kwietnia 2022 r. w trybie obiegowym
Status realizacji:
Zrealizowany