W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"RD419","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","value":"projekty rozporządzeń","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","value":"D – pozostałe projekty","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Konieczność wydania nowego rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych wynika z uchwalenia ustawy z dnia 17 września 2021 r. o zmianie ustawy o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe oraz niektórych innych ustaw. Zgodnie z art. 19 tej ustawy ustawa wchodzi w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu ogłoszenia. \nUstawa oczekuje na podpis Prezydenta. Konieczne jest pilne rozpoczęcie prac nad projektem rozporządzenia Rady Ministrów ze względu na brak przepisu utrzymującego w mocy obecne rozporządzenie oraz konieczność wejścia w życie rozporządzenia wraz z ustawą. \nW ustawie tej dokonuje się zmiany ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1282, z późn. zm.) poprzez nadanie nowego brzmienia art. 37 w zakresie ust. 1 pkt 4 i ust. 3 oraz poprzez dodanie nowego ust. 4. \nArt. 37 ust. 1 ustawy stanowi podstawę dla Rady Ministrów do wydania nowego rozporządzenia, które zastąpi obecnie obowiązujące rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. poz. 936, z późn. zm.). \nRada Ministrów została upoważniona do określenia, w drodze rozporządzenia, warunków i sposobu wynagradzania pracowników samorządowych, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o pracownikach samorządowych (tj. osób zatrudnionych na podstawie wyboru), w tym maksymalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego oraz maksymalnego poziomu dodatku funkcyjnego. \nUstawa z dnia 17 września 2021 r. o zmianie ustawy o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe oraz niektórych innych ustaw:\n\n\n\tzmieniła dotychczasowy miesięczny limit maksymalnego wynagrodzenia osób zatrudnionych na podstawie wyboru (art. 37 ust. 3 ustawy o pracownikach samorządowych). Limit ten został podwyższony do 11,2-krotności kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 1658); dotychczas była to 7-krotność kwoty bazowej. Oznacza to, że po zmianach limit ten będzie wynosił 20041,50 zł (dotychczas wynosił 12525 zł). \n\n\ndodała ust. 4 w art. 37, zgodnie z którym minimalne wynagrodzenie osób, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 tej ustawy (tj. osób zatrudnianych na podstawie wyboru) nie może być niższe niż 80% maksymalnego wynagrodzenia określonego dla poszczególnych stanowisk w przepisach wydanych na podstawie ust. 1 (tj. w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych). Przepis ust. 4 określa także, że maksymalne wynagrodzenie na danym stanowisku stanowi suma maksymalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego oraz maksymalnego poziomu \n\n\n\tdodatku funkcyjnego, a w przypadku osoby, o której mowa w art. 36 ust. 3 (tj. wójt, burmistrz, prezydent miasta, starosta, marszałek województwa), także kwoty dodatku specjalnego.\n\n\nUstawa z dnia 17 września 2021 r. o zmianie ustawy o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe oraz niektórych innych ustaw w art. 18 stanowi, że przepisy zmienianej ustawy o pracownikach samorządowych mają zastosowanie do ustalania wysokości wynagrodzeń należnych od dnia 1 sierpnia 2021 r.\n\nProjekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych został opracowany w celu określenia warunków i sposobu wynagradzania, w tym maksymalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego oraz maksymalnego poziomu dodatku funkcyjnego pracowników samorządowych zatrudnianych na podstawie wyboru, z uwzględnieniem nowego ustawowego limitu maksymalnego wynagrodzenia.\n\nNiezależnie od powyższego w projekcie rozporządzenia proponuje się dokonanie zmian w zakresie:\n\n- określenia wysokości dodatku specjalnego dla pracowników określonych w art. 36 ust. 3 ustawy (tj. wójt, burmistrz, prezydent miasta, starosta, marszałek województwa),\n\n- określenia maksymalnego poziomu wynagrodzenia pracowników zatrudnionych na podstawie powołania w związku ze zmianą wynagrodzeń osób zatrudnianych na podstawie wyboru,\n\n- uaktualnienia minimalnego poziomu wynagrodzenia pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę od dnia 1 stycznia 2022 r. w związku z określeniem na rok 2022 nowej kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę.\n\nProjektowane rozporządzenie powinno wejść w życie z dniem wejścia w życie ustawy z dnia 17 września 2021 r. o zmianie ustawy o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe oraz niektórych innych ustaw. Z tym dniem dotychczasowe rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych z dnia 15 maja 2018 r. traci moc.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Nie jest możliwe rozwiązanie problemu poprzez działania pozalegislacyjne, z uwagi na fakt, że warunki wynagradzania pracowników samorządowych regulowane są w drodze rozporządzenia Rady Ministrów. \nW związku z nowelizacją ustawy o pracownikach samorządowych i nadaniem nowego brzmienia art. 37 ust. 3 i dodaniem ust. 4 projekt rozporządzenia Rady Ministrów przewiduje:\n\n\n\tustalenie wyższego maksymalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego oraz maksymalnego poziomu dodatku funkcyjnego dla pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru – uwzględniając nowy ustawowy limit maksymalnego wynagrodzenia; dotychczas kwoty wynagrodzenia zasadniczego ustalone są widełkowo;\n\trezygnację z dotychczasowego określania minimalnej wysokości wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru z uwagi na ustawowe określenie minimalnego wynagrodzenia;\n\tokreślenie w § 6 projektu rozporządzenia wysokości dodatku specjalnego wynoszącej 30% łącznie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego. Zgodnie z art. 36 ust. 3 ustawy o pracownikach samorządowych dodatek specjalny przysługuje wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta), staroście oraz marszałkowi województwa. Dotychczas dodatek specjalny przysługuje w kwocie wynoszącej co najmniej 20% i nieprzekraczającej 40% łącznie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego, a w urzędach miasta stołecznego Warszawy, miast (miast na prawach powiatu) powyżej 300 tys. mieszkańców – w kwocie nieprzekraczającej 50% łącznie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego. Konieczność zmiany w tym zakresie wynika z przyjętego w ustawie sposobu ustalania maksymalnego wynagrodzenia na danym stanowisku, które będzie obejmować także kwotę dodatku specjalnego. Dotychczasowa konstrukcja dodatku specjalnego powodowałaby trudności w realizacji przepisu ustawowego.\n\n\nNiezależnie od powyższego projekt rozporządzenia przewiduje:\n\nustalenie wyższego maksymalnego poziomu wynagrodzenia pracowników zatrudnionych na podstawie \n\n\n\tpowołania, tj. dla zastępcy wójta, burmistrza, prezydenta miasta, skarbnika gminy, powiatu, województwa (w związku ze zmianą wynagrodzeń ich przełożonych). Co do zasady podwyżki wynagrodzeń dla pracowników zatrudnianych na podstawie wyboru były wprowadzane łącznie z podwyżkami wynagrodzeń dla pracowników zatrudnionych na podstawie powołania;\n\tustalenie wyższego minimalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę (w związku z podwyższeniem minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2022 r. do wysokości 3010 zł).\n\n\nW przedmiotowym projekcie rozporządzenia Rady Ministrów, poza zmianami związanymi z ustaleniem nowych kwot wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego oraz uregulowaniem wysokości dodatku specjalnego w jednej stawce procentowej (§ 1 pkt 3, § 3 pkt 1, § 6 oraz tabele stanowiące załączniki do rozporządzenia), zostały utrzymane dotychczasowe regulacje.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","value":"MRiPS","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Marlena Maląg Minister Rodziny i Polityki Społecznej","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","value":"MRiPS","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"III kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 25 października 2021 r. w trybie obiegowym","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","value":"zrealizowany","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
RD419
Rodzaj dokumentu:
projekty rozporządzeń
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Konieczność wydania nowego rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych wynika z uchwalenia ustawy z dnia 17 września 2021 r. o zmianie ustawy o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe oraz niektórych innych ustaw. Zgodnie z art. 19 tej ustawy ustawa wchodzi w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu ogłoszenia.
Ustawa oczekuje na podpis Prezydenta. Konieczne jest pilne rozpoczęcie prac nad projektem rozporządzenia Rady Ministrów ze względu na brak przepisu utrzymującego w mocy obecne rozporządzenie oraz konieczność wejścia w życie rozporządzenia wraz z ustawą.
W ustawie tej dokonuje się zmiany ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1282, z późn. zm.) poprzez nadanie nowego brzmienia art. 37 w zakresie ust. 1 pkt 4 i ust. 3 oraz poprzez dodanie nowego ust. 4.
Art. 37 ust. 1 ustawy stanowi podstawę dla Rady Ministrów do wydania nowego rozporządzenia, które zastąpi obecnie obowiązujące rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. poz. 936, z późn. zm.).
Rada Ministrów została upoważniona do określenia, w drodze rozporządzenia, warunków i sposobu wynagradzania pracowników samorządowych, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o pracownikach samorządowych (tj. osób zatrudnionych na podstawie wyboru), w tym maksymalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego oraz maksymalnego poziomu dodatku funkcyjnego.
Ustawa z dnia 17 września 2021 r. o zmianie ustawy o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe oraz niektórych innych ustaw:


zmieniła dotychczasowy miesięczny limit maksymalnego wynagrodzenia osób zatrudnionych na podstawie wyboru (art. 37 ust. 3 ustawy o pracownikach samorządowych). Limit ten został podwyższony do 11,2-krotności kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 1658); dotychczas była to 7-krotność kwoty bazowej. Oznacza to, że po zmianach limit ten będzie wynosił 20041,50 zł (dotychczas wynosił 12525 zł).


dodała ust. 4 w art. 37, zgodnie z którym minimalne wynagrodzenie osób, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 tej ustawy (tj. osób zatrudnianych na podstawie wyboru) nie może być niższe niż 80% maksymalnego wynagrodzenia określonego dla poszczególnych stanowisk w przepisach wydanych na podstawie ust. 1 (tj. w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych). Przepis ust. 4 określa także, że maksymalne wynagrodzenie na danym stanowisku stanowi suma maksymalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego oraz maksymalnego poziomu


dodatku funkcyjnego, a w przypadku osoby, o której mowa w art. 36 ust. 3 (tj. wójt, burmistrz, prezydent miasta, starosta, marszałek województwa), także kwoty dodatku specjalnego.


Ustawa z dnia 17 września 2021 r. o zmianie ustawy o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe oraz niektórych innych ustaw w art. 18 stanowi, że przepisy zmienianej ustawy o pracownikach samorządowych mają zastosowanie do ustalania wysokości wynagrodzeń należnych od dnia 1 sierpnia 2021 r.

Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych został opracowany w celu określenia warunków i sposobu wynagradzania, w tym maksymalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego oraz maksymalnego poziomu dodatku funkcyjnego pracowników samorządowych zatrudnianych na podstawie wyboru, z uwzględnieniem nowego ustawowego limitu maksymalnego wynagrodzenia.

Niezależnie od powyższego w projekcie rozporządzenia proponuje się dokonanie zmian w zakresie:

- określenia wysokości dodatku specjalnego dla pracowników określonych w art. 36 ust. 3 ustawy (tj. wójt, burmistrz, prezydent miasta, starosta, marszałek województwa),

- określenia maksymalnego poziomu wynagrodzenia pracowników zatrudnionych na podstawie powołania w związku ze zmianą wynagrodzeń osób zatrudnianych na podstawie wyboru,

- uaktualnienia minimalnego poziomu wynagrodzenia pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę od dnia 1 stycznia 2022 r. w związku z określeniem na rok 2022 nowej kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Projektowane rozporządzenie powinno wejść w życie z dniem wejścia w życie ustawy z dnia 17 września 2021 r. o zmianie ustawy o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe oraz niektórych innych ustaw. Z tym dniem dotychczasowe rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych z dnia 15 maja 2018 r. traci moc.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Nie jest możliwe rozwiązanie problemu poprzez działania pozalegislacyjne, z uwagi na fakt, że warunki wynagradzania pracowników samorządowych regulowane są w drodze rozporządzenia Rady Ministrów.
W związku z nowelizacją ustawy o pracownikach samorządowych i nadaniem nowego brzmienia art. 37 ust. 3 i dodaniem ust. 4 projekt rozporządzenia Rady Ministrów przewiduje:


ustalenie wyższego maksymalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego oraz maksymalnego poziomu dodatku funkcyjnego dla pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru – uwzględniając nowy ustawowy limit maksymalnego wynagrodzenia; dotychczas kwoty wynagrodzenia zasadniczego ustalone są widełkowo;
rezygnację z dotychczasowego określania minimalnej wysokości wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru z uwagi na ustawowe określenie minimalnego wynagrodzenia;
określenie w § 6 projektu rozporządzenia wysokości dodatku specjalnego wynoszącej 30% łącznie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego. Zgodnie z art. 36 ust. 3 ustawy o pracownikach samorządowych dodatek specjalny przysługuje wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta), staroście oraz marszałkowi województwa. Dotychczas dodatek specjalny przysługuje w kwocie wynoszącej co najmniej 20% i nieprzekraczającej 40% łącznie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego, a w urzędach miasta stołecznego Warszawy, miast (miast na prawach powiatu) powyżej 300 tys. mieszkańców – w kwocie nieprzekraczającej 50% łącznie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego. Konieczność zmiany w tym zakresie wynika z przyjętego w ustawie sposobu ustalania maksymalnego wynagrodzenia na danym stanowisku, które będzie obejmować także kwotę dodatku specjalnego. Dotychczasowa konstrukcja dodatku specjalnego powodowałaby trudności w realizacji przepisu ustawowego.


Niezależnie od powyższego projekt rozporządzenia przewiduje:

ustalenie wyższego maksymalnego poziomu wynagrodzenia pracowników zatrudnionych na podstawie


powołania, tj. dla zastępcy wójta, burmistrza, prezydenta miasta, skarbnika gminy, powiatu, województwa (w związku ze zmianą wynagrodzeń ich przełożonych). Co do zasady podwyżki wynagrodzeń dla pracowników zatrudnianych na podstawie wyboru były wprowadzane łącznie z podwyżkami wynagrodzeń dla pracowników zatrudnionych na podstawie powołania;
ustalenie wyższego minimalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę (w związku z podwyższeniem minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2022 r. do wysokości 3010 zł).


W przedmiotowym projekcie rozporządzenia Rady Ministrów, poza zmianami związanymi z ustaleniem nowych kwot wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego oraz uregulowaniem wysokości dodatku specjalnego w jednej stawce procentowej (§ 1 pkt 3, § 3 pkt 1, § 6 oraz tabele stanowiące załączniki do rozporządzenia), zostały utrzymane dotychczasowe regulacje.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MRiPS
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Marlena Maląg Minister Rodziny i Polityki Społecznej
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MRiPS
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
III kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 25 października 2021 r. w trybie obiegowym
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
zrealizowany