W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wysokości świadczenia teleinformatycznego osób realizujących zadania z zakresu cyberbezpieczeństwa

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"RD472","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 2 grudnia 2021 r. o szczególnych zasadach wynagradzania osób realizujących zadania z zakresu cyberbezpieczeństwa. Jego wydanie jest niezbędne do realizacji celu ww. ustawy.\nW rozporządzeniu ustalone są szczegółowe zadania z zakresu cyberbezpieczeństwa, w podziale na grupy określające doświadczenie zawodowe lub wymóg posiadania specjalistycznej wiedzy niezbędnej do realizacji zadań z poszczególnych grup oraz przedziały kwotowe wysokości świadczenia teleinformatycznego.\nProjektowana regulacja umożliwi wyrównanie poziomu wynagrodzeń ww. osób do wynagrodzeń, jakie mogłyby otrzymać na rynku prywatnym, tym samym ograniczając odpływ specjalistów z administracji publicznej. W konsekwencji projektowane rozwiązanie pozytywnie wpłynie na poziom cyberbezpieczeństwa w Rzeczypospolitej Polskiej.\nRozwiązanie to wpisuje się w cele określone w Strategii Cyberbezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej na lata 2019–2024, zgodnie z którą podejmowane mają być działania zwiększające zarobki pracowników administracji publicznej, zajmujących się cyberbezpieczeństwem, do poziomu, jaki mogliby uzyskać, zatrudniając się w sektorze prywatnym.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Rozporządzenie określa:\n1) szczegółowe zadania z zakresu cyberbezpieczeństwa i podział ich na grupy;\n2) doświadczenie zawodowe lub wymóg posiadania specjalistycznej wiedzy z zakresu cyberbezpieczeństwa wymagane do realizacji zadań z poszczególnych grup;\n3) przedziały kwotowe wysokości świadczenia teleinformatycznego w związku z podziałem zadań z zakresu cyberbezpieczeństwa na grupy, o których mowa w pkt 1.\nW tabeli zawartej w załączniku do rozporządzenia określone zostały zadania, za których wykonywanie będzie mogło zostać przyznane świadczenie teleinformatyczne, takie jak m.in.: analiza szkodliwego oprogramowania, analiza powłamaniowa (forensic), wykrywanie zagrożeń lub incydentów (cyber threat intelligence), a także tworzenie rekomendacji technicznych oraz ogólnych z obszaru cyberbezpieczeństwa, czy prowadzenie nadzoru nad podmiotami krajowego systemu cyberbezpieczeństwa. Do tych zadań zostały dodane również zadania techniczne związane z zapewnianiem cyberbezpieczeństwa w samych jednostkach administracji, w szczególności obsługa incydentów, a także inne zadania pomocnicze realizujące ten cel. Ustalane rozporządzeniem maksymalne wartości świadczenia teleinformatycznego znajdują uzasadnienie w sytuacji rynkowej. Jednocześnie wzmocnienia wymagają także zasoby kadrowe odpowiedzialne za funkcjonowanie pod względem prawnym i organizacyjnym krajowego systemu cyberbezpieczeństwa.\nW przypadku zadań wymagających największej wiedzy i kwalifikacji, odnosząc się do doświadczenia, oparto się na rozwiązaniach rynkowych stosowanych w branży IT. Tak przygotowane rozporządzenie będzie stanowiło podstawę do przyznawania świadczeń teleinformatycznych już od 2022 r. Przygotowane rozwiązania zapewniają, że nowe środki wzmocnią instytucje odpowiedzialne za cyberbezpieczeństwo państwa, pozwolą im zarówno utrzymać obecnych, doświadczonych pracowników, jak i zatrudnić nowych ekspertów w dziedzinie cyberbezpieczeństwa oferując konkurencyjne wynagrodzenia.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MC","value":"MC"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Janusz Cieszyński Sekretarz Stanu w KPRM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MC","value":"MC"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła w trybie obiegowym 19 stycznia 2022 r.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
RD472
Rodzaj dokumentu:
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 2 grudnia 2021 r. o szczególnych zasadach wynagradzania osób realizujących zadania z zakresu cyberbezpieczeństwa. Jego wydanie jest niezbędne do realizacji celu ww. ustawy.
W rozporządzeniu ustalone są szczegółowe zadania z zakresu cyberbezpieczeństwa, w podziale na grupy określające doświadczenie zawodowe lub wymóg posiadania specjalistycznej wiedzy niezbędnej do realizacji zadań z poszczególnych grup oraz przedziały kwotowe wysokości świadczenia teleinformatycznego.
Projektowana regulacja umożliwi wyrównanie poziomu wynagrodzeń ww. osób do wynagrodzeń, jakie mogłyby otrzymać na rynku prywatnym, tym samym ograniczając odpływ specjalistów z administracji publicznej. W konsekwencji projektowane rozwiązanie pozytywnie wpłynie na poziom cyberbezpieczeństwa w Rzeczypospolitej Polskiej.
Rozwiązanie to wpisuje się w cele określone w Strategii Cyberbezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej na lata 2019–2024, zgodnie z którą podejmowane mają być działania zwiększające zarobki pracowników administracji publicznej, zajmujących się cyberbezpieczeństwem, do poziomu, jaki mogliby uzyskać, zatrudniając się w sektorze prywatnym.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Rozporządzenie określa:
1) szczegółowe zadania z zakresu cyberbezpieczeństwa i podział ich na grupy;
2) doświadczenie zawodowe lub wymóg posiadania specjalistycznej wiedzy z zakresu cyberbezpieczeństwa wymagane do realizacji zadań z poszczególnych grup;
3) przedziały kwotowe wysokości świadczenia teleinformatycznego w związku z podziałem zadań z zakresu cyberbezpieczeństwa na grupy, o których mowa w pkt 1.
W tabeli zawartej w załączniku do rozporządzenia określone zostały zadania, za których wykonywanie będzie mogło zostać przyznane świadczenie teleinformatyczne, takie jak m.in.: analiza szkodliwego oprogramowania, analiza powłamaniowa (forensic), wykrywanie zagrożeń lub incydentów (cyber threat intelligence), a także tworzenie rekomendacji technicznych oraz ogólnych z obszaru cyberbezpieczeństwa, czy prowadzenie nadzoru nad podmiotami krajowego systemu cyberbezpieczeństwa. Do tych zadań zostały dodane również zadania techniczne związane z zapewnianiem cyberbezpieczeństwa w samych jednostkach administracji, w szczególności obsługa incydentów, a także inne zadania pomocnicze realizujące ten cel. Ustalane rozporządzeniem maksymalne wartości świadczenia teleinformatycznego znajdują uzasadnienie w sytuacji rynkowej. Jednocześnie wzmocnienia wymagają także zasoby kadrowe odpowiedzialne za funkcjonowanie pod względem prawnym i organizacyjnym krajowego systemu cyberbezpieczeństwa.
W przypadku zadań wymagających największej wiedzy i kwalifikacji, odnosząc się do doświadczenia, oparto się na rozwiązaniach rynkowych stosowanych w branży IT. Tak przygotowane rozporządzenie będzie stanowiło podstawę do przyznawania świadczeń teleinformatycznych już od 2022 r. Przygotowane rozwiązania zapewniają, że nowe środki wzmocnią instytucje odpowiedzialne za cyberbezpieczeństwo państwa, pozwolą im zarówno utrzymać obecnych, doświadczonych pracowników, jak i zatrudnić nowych ekspertów w dziedzinie cyberbezpieczeństwa oferując konkurencyjne wynagrodzenia.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MC
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Janusz Cieszyński Sekretarz Stanu w KPRM
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MC
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła w trybie obiegowym 19 stycznia 2022 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
Zrealizowany