W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"RD374","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","value":"projekty rozporządzeń","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","value":"D – pozostałe projekty","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"W związku ze światową pandemią wirusa SARS-CoV-2, której efektem jest radykalne zahamowanie obrotu gospodarczego, wzrost liczby wniosków o zawieszenie działalności gospodarczej oraz redukcja zatrudnienia i obniżki płac pracowników, pojawia się groźba recesji gospodarczej. Dlatego też zachodzi konieczność wprowadzenia instrumentów prawnych pobudzających działalność inwestycyjną jak największej liczby przedsiębiorców. Projektowane rozporządzenie wychodzi naprzeciw przedsiębiorcom, którzy zamierzają rozpocząć realizację nowych inwestycji. Rozporządzenie jest aktem wykonawczym do ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. 2020 poz. 1752) wprowadzającej możliwość uzyskania zwolnienia z podatku dochodowego dla podmiotów gospodarczych realizujących nowe inwestycje. Zwolnienie to stanowi regionalną pomoc publiczną.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"W przedkładanym projekcie proponuje się następujące zmiany:\n- obniżenie wymaganych nakładów inwestycyjnych przez przedsiębiorców realizujących nowe inwestycje ma na celu pobudzenie aktywności inwestycyjnej małych i średnich przedsiębiorców. Przedsiębiorcy z tej grupy posiadają szczególne znaczenie dla polskiej gospodarki i zachęcenie ich do podjęcia aktywności inwestycyjnej korzystnie wpłynie na rozwój gospodarczy po zniesieniu stanu epidemii,\n- obniżenie wymaganych nakładów inwestycyjnych dla przedsiębiorców zamierzających realizować reinwestycje niezależnie od kategorii przedsiębiorstwa. Podobnie jak w sytuacji powyższej intencją projektodawcy jest stworzenie warunków, sprzyjających pobudzeniu działalności inwestycyjnej przez przedsiębiorców. Będzie to szczególnie istotne w okresie, który nastąpi po zniesieniu stanu epidemii,\n- rozszerzenie terenów, na których wymagane są minimalne nakłady inwestycyjne w wysokości 10 mln na gminy graniczące z miastem średnim tracącym funkcje społeczno-gospodarcze, a także gminie graniczącej z gminą, w której położone jest takie miasto średnie. Rozwiązanie to znacząco poszerza tereny, na których wymaga się od przedsiębiorcy najniższych kryteriów ilościowych. Tym samym większa liczba przedsiębiorców będzie mogła skorzystać z instrumentu w postaci zwolnień podatkowych,\n- zmieniona zostaje lista miast średnich tracących funkcje społeczno-gospodarcze, w związku z jej aktualizacją dokonaną na potrzeby Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Liczba miast na tej liście ulegnie zwiększeniu ze 122 do 139,\n- zmiana w § 10 ust. 2 nosi charakter porządkowy – Komisja Europejska określając zasady dyskonta przyjmuje bowiem stopę dyskontową (stopę referencyjną + 1pp) obowiązującą w dniu udzielenia pomocy. Zgodnie z Komunikatem KE w sprawie zmiany metody ustalania stóp referencyjnych i dyskontowych, do stopy bazowej dodaje się 100 punktów bazowych (100 punktów bazowych = 1 punkt procentowy).","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","value":"MRiT","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Grzegorz Piechowiak Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","value":"MRiT","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2021 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 28 grudnia 2021 r. w trybie obiegowym","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","value":"zrealizowany","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
RD374
Rodzaj dokumentu:
projekty rozporządzeń
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
W związku ze światową pandemią wirusa SARS-CoV-2, której efektem jest radykalne zahamowanie obrotu gospodarczego, wzrost liczby wniosków o zawieszenie działalności gospodarczej oraz redukcja zatrudnienia i obniżki płac pracowników, pojawia się groźba recesji gospodarczej. Dlatego też zachodzi konieczność wprowadzenia instrumentów prawnych pobudzających działalność inwestycyjną jak największej liczby przedsiębiorców. Projektowane rozporządzenie wychodzi naprzeciw przedsiębiorcom, którzy zamierzają rozpocząć realizację nowych inwestycji. Rozporządzenie jest aktem wykonawczym do ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. 2020 poz. 1752) wprowadzającej możliwość uzyskania zwolnienia z podatku dochodowego dla podmiotów gospodarczych realizujących nowe inwestycje. Zwolnienie to stanowi regionalną pomoc publiczną.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
W przedkładanym projekcie proponuje się następujące zmiany:
- obniżenie wymaganych nakładów inwestycyjnych przez przedsiębiorców realizujących nowe inwestycje ma na celu pobudzenie aktywności inwestycyjnej małych i średnich przedsiębiorców. Przedsiębiorcy z tej grupy posiadają szczególne znaczenie dla polskiej gospodarki i zachęcenie ich do podjęcia aktywności inwestycyjnej korzystnie wpłynie na rozwój gospodarczy po zniesieniu stanu epidemii,
- obniżenie wymaganych nakładów inwestycyjnych dla przedsiębiorców zamierzających realizować reinwestycje niezależnie od kategorii przedsiębiorstwa. Podobnie jak w sytuacji powyższej intencją projektodawcy jest stworzenie warunków, sprzyjających pobudzeniu działalności inwestycyjnej przez przedsiębiorców. Będzie to szczególnie istotne w okresie, który nastąpi po zniesieniu stanu epidemii,
- rozszerzenie terenów, na których wymagane są minimalne nakłady inwestycyjne w wysokości 10 mln na gminy graniczące z miastem średnim tracącym funkcje społeczno-gospodarcze, a także gminie graniczącej z gminą, w której położone jest takie miasto średnie. Rozwiązanie to znacząco poszerza tereny, na których wymaga się od przedsiębiorcy najniższych kryteriów ilościowych. Tym samym większa liczba przedsiębiorców będzie mogła skorzystać z instrumentu w postaci zwolnień podatkowych,
- zmieniona zostaje lista miast średnich tracących funkcje społeczno-gospodarcze, w związku z jej aktualizacją dokonaną na potrzeby Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Liczba miast na tej liście ulegnie zwiększeniu ze 122 do 139,
- zmiana w § 10 ust. 2 nosi charakter porządkowy – Komisja Europejska określając zasady dyskonta przyjmuje bowiem stopę dyskontową (stopę referencyjną + 1pp) obowiązującą w dniu udzielenia pomocy. Zgodnie z Komunikatem KE w sprawie zmiany metody ustalania stóp referencyjnych i dyskontowych, do stopy bazowej dodaje się 100 punktów bazowych (100 punktów bazowych = 1 punkt procentowy).
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MRiT
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Grzegorz Piechowiak Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MRiT
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2021 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 28 grudnia 2021 r. w trybie obiegowym
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
zrealizowany