W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie sprawie likwidacji Instytutu Medycyny Pracy i Zdrowia Środowiskowego w Sosnowcu

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"RD437","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","value":"projekty rozporządzeń","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","value":"D – pozostałe projekty","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 22 października 2019 r. w sprawie likwidacji Instytutu Medycyny Pracy i Zdrowia Środowiskowego w Sosnowcu (Dz. U. poz. 2043, z poźn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem w sprawie likwidacji Instytutu”, z dniem 27 października 2019 r. zakończona została działalność Instytutu Medycyny Pracy i Zdrowia Środowiskowego w likwidacji z siedzibą w Sosnowcu, zwanego dalej „Instytutem” lub „IMPiZŚ”, a od dnia 28 października 2019 r. rozpoczęła się jego likwidacja. Termin zakończenia likwidacji Instytutu wyznaczony został na dzień 31 października 2021 r.\nW trakcie procesu likwidacji Instytutu podejmowane były liczne działania związane z zakończeniem funkcjonowania Instytutu, tj. przede wszystkim spłata zobowiązań IMPiZŚ, w tym wobec byłych pracowników, egzekucja należności, porządkowanie dokumentacji IMPiZŚ w celu przekazania do archiwum czy zagospodarowanie jego mienia. Z powyższych działań problematyczne jest kompleksowe zagospodarowanie mienia Instytutu, pomimo podejmowania odpowiednich działań w tym zakresie. Podkreślenia wymaga, że mienie IMPiZŚ, a przede wszystkim mienie ruchome, jest trudno zbywalne i do dnia dzisiejszego nie udało się go w całości sprzedać. Również podjęta próba sprzedaży nieruchomości IMPiZŚ nie udała się - do ogłoszonego na przełomie lipca i sierpnia br. przetargu na sprzedaż nieruchomości Instytutu nikt nie przystąpił, pomimo wcześniejszego zainteresowania potencjalnych nabywców. Niemniej jednak, zainteresowanie ww. nieruchomością zgłasza Minister Sprawiedliwości, który zwrócił się do o umożliwienie nieodpłatnego przekazania zabudowanej nieruchomości IMPiZŚ na potrzeby tworzonego Sądu Okręgowego w Sosnowcu.\nPo przeanalizowaniu formalnoprawnych możliwości przekazania ww. nieruchomości na potrzeby tworzonego Sądu Okręgowego oraz po zasięgnięciu opinii Prezesa Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej w przedmiotowym zakresie wynika, że możliwe byłoby przekazanie nieruchomości IMPiZŚ na rzecz innej osoby prawnej, w tym na rzecz Skarbu Państwa – nie stoi temu na przeszkodzie art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1383, z późn. zm.), zgodnie z którym instytut sprzedaje innym podmiotom, na podstawie umów prawa cywilnego, składniki aktywów trwałych w drodze publicznego przetargu na zasadach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 46 ust. 4 ustawy z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1317). Jednakże w rozporządzeniu w sprawie likwidacji Instytutu w § 3 ust. 3 wskazane zostało, że składniki aktywów trwałych Instytutu zostaną zbyte w drodze publicznego przetargu, dlatego też nieodpłatne przekazanie nie jest możliwe. W przekazanej opinii wskazano, iż w pojęciu „zbycie nieruchomości” mieszczą się też inne niż sprzedaż czynności prowadzące do przeniesienia własności nieruchomości czy prawa użytkowania wieczystego nieruchomości.\nZwrócić również uwagę należy, że aktualne brzmienie § 3 ust. 3 rozporządzenia w sprawie likwidacji Instytutu jest problematyczne również w odniesieniu do mienia ruchomego IMPiZŚ. Część mienia ruchomego Instytutu nie została sprzedana z uwagi na brak nabywców, pomimo podejmowanych prób w tym zakresie (sprzęt medyczny, komputerowy, meble, np. mikroskopy, łóżka szpitalne, pulsoksymetry, szkło laboratoryjne, wagi). Brak nabywców na zakup tego mienia wynika przede wszystkim z faktu, że są to rzeczy stare, jednakże mogą jeszcze posłużyć innym podmiotom, przede wszystkim leczniczym.\nMając na uwadze trwające rozmowy z resortem sprawiedliwości w zakresie przekazania nieruchomości Instytutu oraz konieczność dokonania odpowiednich czynności z tym związanych (m.in. przygotowanie rozwiązań umożliwiających przekazanie środków finansowych na pokrycie niewykonanych zobowiązań IMPiZŚ przez dysponenta części budżetu państwa przejmującego nieruchomość Instytutu), niezbędne jest wydłużenie procesu likwidacji Instytutu do 31 marca 2022 r.\nPonadto, zaznaczyć należy, iż w ostatnich dniach zabezpieczona została dokumentacja Instytutu, w tym dokumentacja medyczna, co pozwoliło na złożenie w dniu 21 października 2021 r. wniosku o wykreślenie Instytutu z Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą. Jednakże przedmiotowe wykreślenie nie nastąpi przed dniem 31 października 2021 r., tj. przed obowiązującym terminem zakończenia likwidacji IMPiZŚ. Podkreślenia wymaga, że wykreślenie Instytutu z ww. rejestru będzie miało kluczowe znaczenie przy rozpatrywaniu wniosku o wykreślenie IMPiZŚ z Krajowego Rejestru Sądowego.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"W celu umożliwienia przekazania nieruchomości IMPiZŚ na rzecz resortu sprawiedliwości, konieczna jest zmiana przepisów rozporządzenia w sprawie likwidacji Instytutu. Proponuje się zatem zmianę brzmienia § 3 ust. 3 rozporządzenia w sprawie likwidacji Instytutu polegającą na wskazaniu, iż w przypadku sprzedaży składników aktywów trwałych Instytutu zostaną one sprzedane w drodze publicznego przetargu, a nie zbyte w drodze przetargu.\nNatomiast w odniesieniu do mienia ruchomego IMPiZŚ, wprowadzenie proponowanej zmiany umożliwi nieodpłatne przekazanie tego mienia Instytutu np. innym instytutom badawczym nadzorowanym przez ministra właściwego do spraw zdrowia, czy stacjom sanitarno-epidemiologicznym, co oznacza, że skorzystają na tym również pacjenci.\nW celu odpowiedniego przeprowadzenia czynności związanych z przekazaniem mienia IMPiZŚ, zarówno nieruchomości, jak i ruchomości, zasadne jest wydłużenie procesu likwidacji Instytutu o 6 miesięcy, tj. do dnia 31 marca 2022 r.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","value":"MZ","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Sławomir Gadomski Podsekretarz Stanu","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","value":"MZ","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2021 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 29 października 2021 r. w trybie obiegowym","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","value":"zrealizowany","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
RD437
Rodzaj dokumentu:
projekty rozporządzeń
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 22 października 2019 r. w sprawie likwidacji Instytutu Medycyny Pracy i Zdrowia Środowiskowego w Sosnowcu (Dz. U. poz. 2043, z poźn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem w sprawie likwidacji Instytutu”, z dniem 27 października 2019 r. zakończona została działalność Instytutu Medycyny Pracy i Zdrowia Środowiskowego w likwidacji z siedzibą w Sosnowcu, zwanego dalej „Instytutem” lub „IMPiZŚ”, a od dnia 28 października 2019 r. rozpoczęła się jego likwidacja. Termin zakończenia likwidacji Instytutu wyznaczony został na dzień 31 października 2021 r.
W trakcie procesu likwidacji Instytutu podejmowane były liczne działania związane z zakończeniem funkcjonowania Instytutu, tj. przede wszystkim spłata zobowiązań IMPiZŚ, w tym wobec byłych pracowników, egzekucja należności, porządkowanie dokumentacji IMPiZŚ w celu przekazania do archiwum czy zagospodarowanie jego mienia. Z powyższych działań problematyczne jest kompleksowe zagospodarowanie mienia Instytutu, pomimo podejmowania odpowiednich działań w tym zakresie. Podkreślenia wymaga, że mienie IMPiZŚ, a przede wszystkim mienie ruchome, jest trudno zbywalne i do dnia dzisiejszego nie udało się go w całości sprzedać. Również podjęta próba sprzedaży nieruchomości IMPiZŚ nie udała się - do ogłoszonego na przełomie lipca i sierpnia br. przetargu na sprzedaż nieruchomości Instytutu nikt nie przystąpił, pomimo wcześniejszego zainteresowania potencjalnych nabywców. Niemniej jednak, zainteresowanie ww. nieruchomością zgłasza Minister Sprawiedliwości, który zwrócił się do o umożliwienie nieodpłatnego przekazania zabudowanej nieruchomości IMPiZŚ na potrzeby tworzonego Sądu Okręgowego w Sosnowcu.
Po przeanalizowaniu formalnoprawnych możliwości przekazania ww. nieruchomości na potrzeby tworzonego Sądu Okręgowego oraz po zasięgnięciu opinii Prezesa Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej w przedmiotowym zakresie wynika, że możliwe byłoby przekazanie nieruchomości IMPiZŚ na rzecz innej osoby prawnej, w tym na rzecz Skarbu Państwa – nie stoi temu na przeszkodzie art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1383, z późn. zm.), zgodnie z którym instytut sprzedaje innym podmiotom, na podstawie umów prawa cywilnego, składniki aktywów trwałych w drodze publicznego przetargu na zasadach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 46 ust. 4 ustawy z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1317). Jednakże w rozporządzeniu w sprawie likwidacji Instytutu w § 3 ust. 3 wskazane zostało, że składniki aktywów trwałych Instytutu zostaną zbyte w drodze publicznego przetargu, dlatego też nieodpłatne przekazanie nie jest możliwe. W przekazanej opinii wskazano, iż w pojęciu „zbycie nieruchomości” mieszczą się też inne niż sprzedaż czynności prowadzące do przeniesienia własności nieruchomości czy prawa użytkowania wieczystego nieruchomości.
Zwrócić również uwagę należy, że aktualne brzmienie § 3 ust. 3 rozporządzenia w sprawie likwidacji Instytutu jest problematyczne również w odniesieniu do mienia ruchomego IMPiZŚ. Część mienia ruchomego Instytutu nie została sprzedana z uwagi na brak nabywców, pomimo podejmowanych prób w tym zakresie (sprzęt medyczny, komputerowy, meble, np. mikroskopy, łóżka szpitalne, pulsoksymetry, szkło laboratoryjne, wagi). Brak nabywców na zakup tego mienia wynika przede wszystkim z faktu, że są to rzeczy stare, jednakże mogą jeszcze posłużyć innym podmiotom, przede wszystkim leczniczym.
Mając na uwadze trwające rozmowy z resortem sprawiedliwości w zakresie przekazania nieruchomości Instytutu oraz konieczność dokonania odpowiednich czynności z tym związanych (m.in. przygotowanie rozwiązań umożliwiających przekazanie środków finansowych na pokrycie niewykonanych zobowiązań IMPiZŚ przez dysponenta części budżetu państwa przejmującego nieruchomość Instytutu), niezbędne jest wydłużenie procesu likwidacji Instytutu do 31 marca 2022 r.
Ponadto, zaznaczyć należy, iż w ostatnich dniach zabezpieczona została dokumentacja Instytutu, w tym dokumentacja medyczna, co pozwoliło na złożenie w dniu 21 października 2021 r. wniosku o wykreślenie Instytutu z Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą. Jednakże przedmiotowe wykreślenie nie nastąpi przed dniem 31 października 2021 r., tj. przed obowiązującym terminem zakończenia likwidacji IMPiZŚ. Podkreślenia wymaga, że wykreślenie Instytutu z ww. rejestru będzie miało kluczowe znaczenie przy rozpatrywaniu wniosku o wykreślenie IMPiZŚ z Krajowego Rejestru Sądowego.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
W celu umożliwienia przekazania nieruchomości IMPiZŚ na rzecz resortu sprawiedliwości, konieczna jest zmiana przepisów rozporządzenia w sprawie likwidacji Instytutu. Proponuje się zatem zmianę brzmienia § 3 ust. 3 rozporządzenia w sprawie likwidacji Instytutu polegającą na wskazaniu, iż w przypadku sprzedaży składników aktywów trwałych Instytutu zostaną one sprzedane w drodze publicznego przetargu, a nie zbyte w drodze przetargu.
Natomiast w odniesieniu do mienia ruchomego IMPiZŚ, wprowadzenie proponowanej zmiany umożliwi nieodpłatne przekazanie tego mienia Instytutu np. innym instytutom badawczym nadzorowanym przez ministra właściwego do spraw zdrowia, czy stacjom sanitarno-epidemiologicznym, co oznacza, że skorzystają na tym również pacjenci.
W celu odpowiedniego przeprowadzenia czynności związanych z przekazaniem mienia IMPiZŚ, zarówno nieruchomości, jak i ruchomości, zasadne jest wydłużenie procesu likwidacji Instytutu o 6 miesięcy, tj. do dnia 31 marca 2022 r.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MZ
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Sławomir Gadomski Podsekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MZ
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2021 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 29 października 2021 r. w trybie obiegowym
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
zrealizowany