W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie sprawie likwidacji Instytutu Medycyny Pracy i Zdrowia Środowiskowego w Sosnowcu

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"RD330","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","value":"projekty rozporządzeń","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","value":"D – pozostałe projekty","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 22 października 2019 r w sprawie likwidacji Instytutu Medycyny Pracy i Zdrowia Środowiskowego w Sosnowcu (Dz. U. poz. 2043), z dniem 28 października 2019 r. rozpoczęła się likwidacja Instytutu Medycyny Pracy i Zdrowia Środowiskowego (zwanego dalej „Instytutem” lub „IMPiZŚ”), a termin jej zakończenia został wyznaczony na dzień 27 kwietnia 2021 r. Po upływie 15 z przewidzianych 18 miesięcy procesu likwidacji IMPiZŚ i analizie obecnego stanu procesu likwidacji, zachodzi konieczność wydłużenia tego procesu o 6 miesięcy, przyjmując jako termin końcowy likwidacji dzień, w którym upływa ostatni pełny miesiąc kalendarzowy, co związane jest z:\n1) długim procesem archiwizacji dokumentacji - postępowanie na zamówienie publiczne dotyczące usług społecznych z zakresu archiwizacji rozstrzygnięte zostało na początku stycznia 2021 r. Z uwagi na konieczność dokonania przeglądu materiałów archiwalnych i dokumentacji niearchiwalnej IMPiZŚ (ok. 2 375 akt osobowych, ok. 45 mb akt kat. A, ok. 24 mb akt kat. B50, ok. 330 mb akt kat. B, ok. 138 500 kartotek pacjentów, ok. 13 mb klisz RTG, ok. 430 mb akt kat. BC, ok. 615 mb akt do brakowania; ok. 45 ton akt przeznaczonych do zniszczenia), a następnie ich uporządkowanie i niszczenie, proces archiwizacji szacowany jest na 8 miesięcy, co przekroczy zakładany termin zakończenia likwidacji Instytutu. W dalszej kolejności, konieczne będzie ogłoszenie kolejnego postępowania przetargowego na przechowywanie dokumentacji archiwalnej IMPiZŚ. Brak dokonania archiwizacji dokumentacji IMPiZŚ, wśród której znaczną część stanowi dokumentacja medyczna, powoduje brak możliwości wykreślenia Instytutu z Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą, co oznacza, że nie może nastąpić formalne zakończenie działalności leczniczej Instytutu. Wykreślenie IMPiZŚ z ww. Rejestru będzie miało kluczowe znaczenie przy rozpatrywaniu wniosku o wykreślenie IMPiZŚ z KRS.\nRozstrzygnięcie postępowania na archiwizację dokumentacji IMPiZŚ w styczniu 2021 r. wynikało z bardzo trudnej sytuacji Instytutu w momencie rozpoczęcia procesu likwidacji, m.in. zajęte konta bankowe, zajęty majątek przez komorników i brak środków finansowych, co praktycznie uniemożliwiało podejmowanie jakichkolwiek działań (np. brak możliwości ogłaszania postępowań przetargowych, brak możliwości zawierania jakichkolwiek ugód z wierzycielami). Zgodnie z przepisami, IMPiZŚ rozpoczął zbywanie mienia, a uzyskiwane z tego tytułu środki finansowe były przeznaczane na spłatę zaległych zobowiązań, jak również na pokrycie bieżących kosztów funkcjonowania Instytutu. W związku z problemami ze sprzedażą mienia ruchomego (m.in. mienie IMPiZŚ jest trudno zbywalne), niemożliwe było uzyskanie wystarczających środków finansowych na zaspokojenie wszystkich wierzycieli. Z uwagi na powyższe, w dniu 17 września 2020 r. pomiędzy Ministrem Zdrowa a Instytutem, na podstawie art. 29 ustawy z dnia 14 sierpnia 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zapewnienia funkcjonowania ochrony zdrowia w związku z epidemią COVID-19 oraz po jej ustaniu (Dz. U. poz. 1493), zawarta została umowa na udzielenie IMPiZŚ dotacji celowej na finansowanie kosztów niezbędnych do poniesienia w ramach prowadzonego postępowania likwidacyjnego oraz na uregulowanie zobowiązań wymagalnych. W ramach ww. dotacji IMPiZŚ wydatkował kwotę 13,7 mln zł, która przeznaczona została m.in. na pokrycie zobowiązań wobec byłych pracowników Instytutu (aktualnie do pokrycia pozostają zobowiązania wobec 5 pracowników, którzy wystąpili na drogę sądową), jak i pozostałych wierzycieli. Spłata wierzycieli spowodowała, że m.in. konta bankowe Instytutu zostały odblokowane, a w listopadzie 2020 r. ZUS wyraził zgodę na wykreślenie hipoteki przymusowej ustanowionej na nieruchomości IMPiZŚ oraz skierował wniosek do Urzędu Skarbowego o wykreślenie zastawów skarbowych obciążających mienie Instytutu. Również Urząd Skarbowy w grudniu 2020 r. wyraził zgodę na wykreślenie hipoteki przymusowej, co zostało już uwzględnione w księdze wieczystej nieruchomości Instytutu;\n2) licznymi toczącymi się sprawami sądowymi –według na dzień 4 marca 2021 r. przeciwko Instytutowi toczyło się 22 postępowań sądowych (w tym 3 z powództwa byłych pracowników IMPiZŚ), których zakończenia aktualnie nie da się przewidzieć. W wielu sprawach Likwidator IMPiZŚ, zwany dalej „Likwidatorem”, podejmuje starania o zawarcie ugód pozasądowych by przyspieszyć bieg tych spraw, jednakże jest to utrudnione z uwagi na unikanie kontaktów z Likwidatorem. Ponadto z powództwa Instytutu prowadzone jest postępowanie sądowe (cywilne) przeciwko trzem byłym pracownikom IMPiZŚ, którzy działali na szkodę Instytutu (w postępowaniu karnym szkoda IMPiZŚ została określona na kwotę ok 11, 5 mln zł).","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Przedmiotowy projekt zakłada zmianę terminu zakończenia likwidacji Instytutu poprzez wydłużenie tego terminu o 6 miesięcy, przyjmując jako termin końcowy likwidacji dzień, w którym upływa ostatni pełny miesiąc kalendarzowy, tj. do dnia 31 października 2021 r.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","value":"MZ","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Sławomir Gadomski Podsekretarz Stanu","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","value":"MZ","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"II kwartał 2021 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 20 kwietnia 2021 r. w trybie obiegowym","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","value":"zrealizowany","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
RD330
Rodzaj dokumentu:
projekty rozporządzeń
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 22 października 2019 r w sprawie likwidacji Instytutu Medycyny Pracy i Zdrowia Środowiskowego w Sosnowcu (Dz. U. poz. 2043), z dniem 28 października 2019 r. rozpoczęła się likwidacja Instytutu Medycyny Pracy i Zdrowia Środowiskowego (zwanego dalej „Instytutem” lub „IMPiZŚ”), a termin jej zakończenia został wyznaczony na dzień 27 kwietnia 2021 r. Po upływie 15 z przewidzianych 18 miesięcy procesu likwidacji IMPiZŚ i analizie obecnego stanu procesu likwidacji, zachodzi konieczność wydłużenia tego procesu o 6 miesięcy, przyjmując jako termin końcowy likwidacji dzień, w którym upływa ostatni pełny miesiąc kalendarzowy, co związane jest z:
1) długim procesem archiwizacji dokumentacji - postępowanie na zamówienie publiczne dotyczące usług społecznych z zakresu archiwizacji rozstrzygnięte zostało na początku stycznia 2021 r. Z uwagi na konieczność dokonania przeglądu materiałów archiwalnych i dokumentacji niearchiwalnej IMPiZŚ (ok. 2 375 akt osobowych, ok. 45 mb akt kat. A, ok. 24 mb akt kat. B50, ok. 330 mb akt kat. B, ok. 138 500 kartotek pacjentów, ok. 13 mb klisz RTG, ok. 430 mb akt kat. BC, ok. 615 mb akt do brakowania; ok. 45 ton akt przeznaczonych do zniszczenia), a następnie ich uporządkowanie i niszczenie, proces archiwizacji szacowany jest na 8 miesięcy, co przekroczy zakładany termin zakończenia likwidacji Instytutu. W dalszej kolejności, konieczne będzie ogłoszenie kolejnego postępowania przetargowego na przechowywanie dokumentacji archiwalnej IMPiZŚ. Brak dokonania archiwizacji dokumentacji IMPiZŚ, wśród której znaczną część stanowi dokumentacja medyczna, powoduje brak możliwości wykreślenia Instytutu z Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą, co oznacza, że nie może nastąpić formalne zakończenie działalności leczniczej Instytutu. Wykreślenie IMPiZŚ z ww. Rejestru będzie miało kluczowe znaczenie przy rozpatrywaniu wniosku o wykreślenie IMPiZŚ z KRS.
Rozstrzygnięcie postępowania na archiwizację dokumentacji IMPiZŚ w styczniu 2021 r. wynikało z bardzo trudnej sytuacji Instytutu w momencie rozpoczęcia procesu likwidacji, m.in. zajęte konta bankowe, zajęty majątek przez komorników i brak środków finansowych, co praktycznie uniemożliwiało podejmowanie jakichkolwiek działań (np. brak możliwości ogłaszania postępowań przetargowych, brak możliwości zawierania jakichkolwiek ugód z wierzycielami). Zgodnie z przepisami, IMPiZŚ rozpoczął zbywanie mienia, a uzyskiwane z tego tytułu środki finansowe były przeznaczane na spłatę zaległych zobowiązań, jak również na pokrycie bieżących kosztów funkcjonowania Instytutu. W związku z problemami ze sprzedażą mienia ruchomego (m.in. mienie IMPiZŚ jest trudno zbywalne), niemożliwe było uzyskanie wystarczających środków finansowych na zaspokojenie wszystkich wierzycieli. Z uwagi na powyższe, w dniu 17 września 2020 r. pomiędzy Ministrem Zdrowa a Instytutem, na podstawie art. 29 ustawy z dnia 14 sierpnia 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zapewnienia funkcjonowania ochrony zdrowia w związku z epidemią COVID-19 oraz po jej ustaniu (Dz. U. poz. 1493), zawarta została umowa na udzielenie IMPiZŚ dotacji celowej na finansowanie kosztów niezbędnych do poniesienia w ramach prowadzonego postępowania likwidacyjnego oraz na uregulowanie zobowiązań wymagalnych. W ramach ww. dotacji IMPiZŚ wydatkował kwotę 13,7 mln zł, która przeznaczona została m.in. na pokrycie zobowiązań wobec byłych pracowników Instytutu (aktualnie do pokrycia pozostają zobowiązania wobec 5 pracowników, którzy wystąpili na drogę sądową), jak i pozostałych wierzycieli. Spłata wierzycieli spowodowała, że m.in. konta bankowe Instytutu zostały odblokowane, a w listopadzie 2020 r. ZUS wyraził zgodę na wykreślenie hipoteki przymusowej ustanowionej na nieruchomości IMPiZŚ oraz skierował wniosek do Urzędu Skarbowego o wykreślenie zastawów skarbowych obciążających mienie Instytutu. Również Urząd Skarbowy w grudniu 2020 r. wyraził zgodę na wykreślenie hipoteki przymusowej, co zostało już uwzględnione w księdze wieczystej nieruchomości Instytutu;
2) licznymi toczącymi się sprawami sądowymi –według na dzień 4 marca 2021 r. przeciwko Instytutowi toczyło się 22 postępowań sądowych (w tym 3 z powództwa byłych pracowników IMPiZŚ), których zakończenia aktualnie nie da się przewidzieć. W wielu sprawach Likwidator IMPiZŚ, zwany dalej „Likwidatorem”, podejmuje starania o zawarcie ugód pozasądowych by przyspieszyć bieg tych spraw, jednakże jest to utrudnione z uwagi na unikanie kontaktów z Likwidatorem. Ponadto z powództwa Instytutu prowadzone jest postępowanie sądowe (cywilne) przeciwko trzem byłym pracownikom IMPiZŚ, którzy działali na szkodę Instytutu (w postępowaniu karnym szkoda IMPiZŚ została określona na kwotę ok 11, 5 mln zł).
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Przedmiotowy projekt zakłada zmianę terminu zakończenia likwidacji Instytutu poprzez wydłużenie tego terminu o 6 miesięcy, przyjmując jako termin końcowy likwidacji dzień, w którym upływa ostatni pełny miesiąc kalendarzowy, tj. do dnia 31 października 2021 r.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MZ
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Sławomir Gadomski Podsekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MZ
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
II kwartał 2021 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 20 kwietnia 2021 r. w trybie obiegowym
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
zrealizowany