W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"RD421","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","value":"projekty rozporządzeń","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","value":"D – pozostałe projekty","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Głównym celem proponowanego rozwiązania jest zniwelowanie kosztów za zakup urządzeń mobilnych, zewnętrznych systemów lokacyjnych (ZSL) oraz urządzeń pokładowych (OBU) niezbędnych do uiszczania opłaty elektronicznej bądź opłaty za przejazd autostradą za pomocą Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS (e-TOLL) ponoszonych przez właścicieli, posiadaczy bądź użytkowników pojazdów.\nSystem e-TOLL to nowoczesne rozwiązanie zbudowane, wdrażane, utrzymywane i nadzorowane przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, w celu realizacji poboru opłaty za przejazd po płatnych odcinkach dróg w Polsce, zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.\nSystem oparty jest o technologię wyznaczania pozycji użytkownika przy zastosowaniu pozycjonowania satelitarnego z wykorzystaniem wirtualnych bramownic.\nKażdy użytkownik pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t może wybrać najdogodniejszy dla siebie sposób przekazania danych lokalizacyjnych do systemu za pomocą ZSL lub OBU. Użytkownicy systemu mogą korzystać także z bezpłatnej aplikacji, która umożliwia wniesienie opłaty elektronicznej oraz realizację obowiązków przewoźników towarów wrażliwych w systemie SENT-GEO.\nDostęp do urządzeń przekazujących dane lokalizacyjne oparty jest o otwarty model dystrybucji i sprzedaży OBU oraz ZSL, przy możliwie szerokim wyborze form prawnych, tj. np. w modelu kaucyjnym, sprzedaży, wynajmu. Oznacza to, że OBU i ZSL można nabyć na zasadach wolnorynkowych.\nW dotychczasowym systemie poboru opłaty za przejazd autostradą oraz opłaty elektronicznej urządzenia pokładowe niezbędne do uiszczania opłat były gwarantowane przez Państwo. System e-Toll opiera się na innej filozofii, opartej na założeniu iż urządzenia te są dostępne na wolnym rynku i każdy podmiot może nabyć te urządzenia niezależnie od udziału Państwa w tym procesie. \nDzięki urządzeniu pokładowemu OBU możliwe jest elektroniczne naliczanie należnej opłaty za przejazd drogami płatnymi. Aby korzystać z sieci dróg objętych systemem e-TOLL, należy wyposażyć pojazd w OBU, dostępne w sieci dystrybucji. OBU jest urządzeniem klasy GNSS, które przesyła dane geolokalizacyjne do systemu e-TOLL, za pośrednictwem transmisji danych. Instalacja OBU powinna odbywać się zgodnie z załączoną do niego instrukcją producenta urządzenia.\nW przypadku urządzeń ZSL należy skontaktować się ze swoim operatorem ZSL, celem uruchomienia dodatkowej usługi e-TOLL oraz jeśli to konieczne, wymiany urządzenia. W przypadku nowych użytkowników chcących korzystać z usług operatora ZSL należy skontaktować się z jednym z operatorów wskazanych na stronie Ministerstwa Finansów, którzy uzyskali pozytywny wynik w testach dopuszczających do systemu e- TOLL, podobnie jak ich urządzenia, co potwierdza zgodność z wymaganiami systemu e-TOLL. Operator taki zainstaluje w pojeździe urządzenie ZSL oraz aktywuje usługę e-TOLL.\nWarunkiem koniecznym uiszczania opłaty w systemie e-TOLL jest zarejestrowanie się przez korzystającego z dróg i przypisanie OBU, ZSL albo urządzenia mobilnego do wybranego pojazdu.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Wprowadzenie zryczałtowanej opłaty w wysokości 70% stawki przez okres od 1 października 2021 r. do 31 grudnia 2021 r. jest formą udziału Państwa w partycypacji kosztów poniesionych na wyposażenie pojazdów w urządzenia służące do elektronicznego naliczenia opłaty za przejazd i wychodzi naprzeciw oczekiwaniom rynku, w tym przewoźników, którzy są zobowiązani do wyposażenia pojazdów w OBU, ZSL albo urządzenie mobilne.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","value":"MFFiPR","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Magdalena Rzeczkowska Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","value":"MFFiPR","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"III kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 29 września 2021 r. w trybie obiegowym","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","value":"zrealizowany","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
RD421
Rodzaj dokumentu:
projekty rozporządzeń
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Głównym celem proponowanego rozwiązania jest zniwelowanie kosztów za zakup urządzeń mobilnych, zewnętrznych systemów lokacyjnych (ZSL) oraz urządzeń pokładowych (OBU) niezbędnych do uiszczania opłaty elektronicznej bądź opłaty za przejazd autostradą za pomocą Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS (e-TOLL) ponoszonych przez właścicieli, posiadaczy bądź użytkowników pojazdów.
System e-TOLL to nowoczesne rozwiązanie zbudowane, wdrażane, utrzymywane i nadzorowane przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, w celu realizacji poboru opłaty za przejazd po płatnych odcinkach dróg w Polsce, zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.
System oparty jest o technologię wyznaczania pozycji użytkownika przy zastosowaniu pozycjonowania satelitarnego z wykorzystaniem wirtualnych bramownic.
Każdy użytkownik pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t może wybrać najdogodniejszy dla siebie sposób przekazania danych lokalizacyjnych do systemu za pomocą ZSL lub OBU. Użytkownicy systemu mogą korzystać także z bezpłatnej aplikacji, która umożliwia wniesienie opłaty elektronicznej oraz realizację obowiązków przewoźników towarów wrażliwych w systemie SENT-GEO.
Dostęp do urządzeń przekazujących dane lokalizacyjne oparty jest o otwarty model dystrybucji i sprzedaży OBU oraz ZSL, przy możliwie szerokim wyborze form prawnych, tj. np. w modelu kaucyjnym, sprzedaży, wynajmu. Oznacza to, że OBU i ZSL można nabyć na zasadach wolnorynkowych.
W dotychczasowym systemie poboru opłaty za przejazd autostradą oraz opłaty elektronicznej urządzenia pokładowe niezbędne do uiszczania opłat były gwarantowane przez Państwo. System e-Toll opiera się na innej filozofii, opartej na założeniu iż urządzenia te są dostępne na wolnym rynku i każdy podmiot może nabyć te urządzenia niezależnie od udziału Państwa w tym procesie.
Dzięki urządzeniu pokładowemu OBU możliwe jest elektroniczne naliczanie należnej opłaty za przejazd drogami płatnymi. Aby korzystać z sieci dróg objętych systemem e-TOLL, należy wyposażyć pojazd w OBU, dostępne w sieci dystrybucji. OBU jest urządzeniem klasy GNSS, które przesyła dane geolokalizacyjne do systemu e-TOLL, za pośrednictwem transmisji danych. Instalacja OBU powinna odbywać się zgodnie z załączoną do niego instrukcją producenta urządzenia.
W przypadku urządzeń ZSL należy skontaktować się ze swoim operatorem ZSL, celem uruchomienia dodatkowej usługi e-TOLL oraz jeśli to konieczne, wymiany urządzenia. W przypadku nowych użytkowników chcących korzystać z usług operatora ZSL należy skontaktować się z jednym z operatorów wskazanych na stronie Ministerstwa Finansów, którzy uzyskali pozytywny wynik w testach dopuszczających do systemu e- TOLL, podobnie jak ich urządzenia, co potwierdza zgodność z wymaganiami systemu e-TOLL. Operator taki zainstaluje w pojeździe urządzenie ZSL oraz aktywuje usługę e-TOLL.
Warunkiem koniecznym uiszczania opłaty w systemie e-TOLL jest zarejestrowanie się przez korzystającego z dróg i przypisanie OBU, ZSL albo urządzenia mobilnego do wybranego pojazdu.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Wprowadzenie zryczałtowanej opłaty w wysokości 70% stawki przez okres od 1 października 2021 r. do 31 grudnia 2021 r. jest formą udziału Państwa w partycypacji kosztów poniesionych na wyposażenie pojazdów w urządzenia służące do elektronicznego naliczenia opłaty za przejazd i wychodzi naprzeciw oczekiwaniom rynku, w tym przewoźników, którzy są zobowiązani do wyposażenia pojazdów w OBU, ZSL albo urządzenie mobilne.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MFFiPR
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Magdalena Rzeczkowska Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MFFiPR
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
III kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 29 września 2021 r. w trybie obiegowym
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
zrealizowany