Projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej
Projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej
1.0
28.10.2025 14:07 Magdalena Kucharska
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP
{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"RD247","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"RD{#RD_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty rozporządzeń","value":"Projekty rozporządzeń"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja dodatkowa","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Projektowane rozporządzenie przewiduje rozszerzenie sieci dróg krajowych objętych elektronicznym systemem poboru opłat funkcjonującym na podstawie przepisów ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 889) oraz zmianę wysokości stawek opłaty elektronicznej w ramach tego systemu. Rozszerzenie sieci dróg płatnych, jak też zmiana siatki stawkowej zostaną wdrożone jako podstawowe narzędzia realizacji polityki transportowej państwa, a dodatkowe środki z opłat zwiększą przychody Krajowego Funduszu Drogowego, z którego są finansowane inwestycje drogowe – dzięki temu będzie kontynuowana rozbudowa sieci dróg krajowych w Polsce. Oprócz tego każde kolejne rozszerzenie systemu poboru opłaty elektronicznej, jak też zwiększanie średniej wysokości stawek ma na celu optymalizację zadań przewozowych i doprowadzenie do równowagi międzygałęziowej pomiędzy transportem drogowym, a transportem kolejowym.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"W celu realizacji założeń opisanych powyżej rekomenduje się rozszerzenie sieci dróg objętych elektronicznym systemem poboru opłat dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t o odcinki nowo wybudowanych autostrad i dróg ekspresowych oraz wybranych dróg krajowych, tj. o ok. 645 km. Do ostatniego rozszerzenia sieci dróg płatnych doszło w roku 2024. Obecne rozszerzenie jest kontynuacją polityki obejmowania m.in. nowo wybudowanych dróg krajowych opłatą. Oczekuje się, że w wyniku wejścia w życie projektowanego rozporządzenia wzrosną przychody Krajowego Funduszu Drogowego z tytułu opłaty elektronicznej. Aktualnie opłata elektroniczna jest pobierana na ok. 5225 km dróg krajowych. \nNatomiast w przypadku kwestii wysokości stawek przedmiotowej opłaty: stawka opłaty elektronicznej nie była zmieniana w okresie od 2011 r. do 2021 r. i w obowiązującym rozporządzeniu funkcjonują stawki z 2011 r. Natomiast od dnia 1 stycznia 2022 r. wysokość stawek jest waloryzowana o wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszych trzech kwartałów roku ogłaszany przez Prezesa GUS. Waloryzacja ta jednak nie była wystarczająca w kontekście potrzeb inwestycyjno-modernizacyjnych odnoszących się do dróg krajowych, nie doprowadziła też do wyrównania stawek obowiązujących w Polsce ze średnimi stawkami w krajach ościennych. Proponowana zmiana wysokości stawek opłaty elektronicznej ma zatem na celu pozyskanie dodatkowych środków na rozwój infrastruktury, dalsze ograniczanie zanieczyszczania środowiska (pojazdy najbardziej zanieczyszczające ponoszą najwyższy koszt z korzystania z infrastruktury), dopasowanie stawek obowiązujących dla tranzytu do stawek w krajach UE, jak również optymalizację zadań przewozowych i zwiększenie równowagi międzygałęziowej pomiędzy transportem drogowym a transportem kolejowym / żeglugi śródlądowej.\nTermin wejścia w życie projektowanego rozporządzenia został określony na dzień 1 grudnia 2025 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MI","value":"MI"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ współpracujący przy opracowaniu projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Stanisław Bukowiec Sekretarz Stanu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MI","value":"MI"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2025 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
RD247
Rodzaj dokumentu:
Projekty rozporządzeń
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Projektowane rozporządzenie przewiduje rozszerzenie sieci dróg krajowych objętych elektronicznym systemem poboru opłat funkcjonującym na podstawie przepisów ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 889) oraz zmianę wysokości stawek opłaty elektronicznej w ramach tego systemu. Rozszerzenie sieci dróg płatnych, jak też zmiana siatki stawkowej zostaną wdrożone jako podstawowe narzędzia realizacji polityki transportowej państwa, a dodatkowe środki z opłat zwiększą przychody Krajowego Funduszu Drogowego, z którego są finansowane inwestycje drogowe – dzięki temu będzie kontynuowana rozbudowa sieci dróg krajowych w Polsce. Oprócz tego każde kolejne rozszerzenie systemu poboru opłaty elektronicznej, jak też zwiększanie średniej wysokości stawek ma na celu optymalizację zadań przewozowych i doprowadzenie do równowagi międzygałęziowej pomiędzy transportem drogowym, a transportem kolejowym.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
W celu realizacji założeń opisanych powyżej rekomenduje się rozszerzenie sieci dróg objętych elektronicznym systemem poboru opłat dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t o odcinki nowo wybudowanych autostrad i dróg ekspresowych oraz wybranych dróg krajowych, tj. o ok. 645 km. Do ostatniego rozszerzenia sieci dróg płatnych doszło w roku 2024. Obecne rozszerzenie jest kontynuacją polityki obejmowania m.in. nowo wybudowanych dróg krajowych opłatą. Oczekuje się, że w wyniku wejścia w życie projektowanego rozporządzenia wzrosną przychody Krajowego Funduszu Drogowego z tytułu opłaty elektronicznej. Aktualnie opłata elektroniczna jest pobierana na ok. 5225 km dróg krajowych. Natomiast w przypadku kwestii wysokości stawek przedmiotowej opłaty: stawka opłaty elektronicznej nie była zmieniana w okresie od 2011 r. do 2021 r. i w obowiązującym rozporządzeniu funkcjonują stawki z 2011 r. Natomiast od dnia 1 stycznia 2022 r. wysokość stawek jest waloryzowana o wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszych trzech kwartałów roku ogłaszany przez Prezesa GUS. Waloryzacja ta jednak nie była wystarczająca w kontekście potrzeb inwestycyjno-modernizacyjnych odnoszących się do dróg krajowych, nie doprowadziła też do wyrównania stawek obowiązujących w Polsce ze średnimi stawkami w krajach ościennych. Proponowana zmiana wysokości stawek opłaty elektronicznej ma zatem na celu pozyskanie dodatkowych środków na rozwój infrastruktury, dalsze ograniczanie zanieczyszczania środowiska (pojazdy najbardziej zanieczyszczające ponoszą najwyższy koszt z korzystania z infrastruktury), dopasowanie stawek obowiązujących dla tranzytu do stawek w krajach UE, jak również optymalizację zadań przewozowych i zwiększenie równowagi międzygałęziowej pomiędzy transportem drogowym a transportem kolejowym / żeglugi śródlądowej. Termin wejścia w życie projektowanego rozporządzenia został określony na dzień 1 grudnia 2025 r.