W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie jednostkowych stawek opłat za usługi wodne

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"RD444","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","value":"projekty rozporządzeń","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","value":"D – pozostałe projekty","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Konieczność zmiany rozporządzenia wynika z planowanego wejścia w życie w 2022 r. ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz ustawy niektórych innych ustaw (UD267), w zakresie dotyczącym nowelizacji art. 552 ust. 3 i 6, art. 561 oraz art. 574 pkt 4 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2021 r. poz. 624, z późn. zm.), zwana dalej jako „ustawa Prawo wodne”.\nOgraniczenia spowodowane pandemią COVID-19 w 2020 i 2021 r. spowodowały opóźnienia w przygotowaniu do wejścia w życie zmian w systemie opłat za usługi wodne zakładających wprowadzenie uzależniania wysokości opłaty stałej za usługi wodne za pobór wód podziemnych oraz wód powierzchniowych odpowiednio od dostępnych zasobów wód podziemnych oraz średniego niskiego przepływu z wielolecia (SNQ).\nNie jest możliwe osiągnięcie celu za pomocą innych środków, albowiem kwestia ta jest uregulowana na podstawie obligatoryjnego upoważnienia ustawowego do wydania rozporządzenia.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Celem zaproponowanych zmian jest odroczenie wejścia w życie przepisów uzależniających wysokość opłaty stałej za usługi wodne za pobór wód podziemnych oraz wód powierzchniowych odpowiednio od dostępnych zasobów wód podziemnych oraz średniego niskiego przepływu z wielolecia (SNQ). Stosowanie wskazanych czynników zostało odroczone w czasie przez art. 561 ustawy – Prawo wodne, który na okres do dnia 31 grudnia 2023 r., określa górne stawki opłaty stałej za pobór wód podziemnych oraz wód powierzchniowych w sposób jednorodny, tj. bez różnicowania ich wysokości w zależności od stosunku ilości wód podziemnych, które mogą być pobrane do dostępnych zasobów wód podziemnych oraz od stosunku ilości wód powierzchniowych, które mogą być pobrane do SNQ, co zostanie wprowadzone ustawą o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz ustawy – Prawo wodne.\nPonowna analiza przedstawionego docelowego rozwiązania doprowadziła do wniosku, że jego wdrażanie w chwili obecnej nie jest zasadne, albowiem może utrudnić ustabilizowanie się stosunkowo jeszcze nowego systemu opłat za usługi wodne oraz skomplikować jego obsługę. Zasadne jest zatem przedłużenie obowiązywania dotychczasowych rozwiązań prawnych regulujących jego funkcjonowanie przez okres kolejnych 2 lat.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","value":"MI","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Marek Gróbarczyk Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","value":"MI","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 23.12.2021 w trybie obiegowym","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","value":"zrealizowany","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
RD444
Rodzaj dokumentu:
projekty rozporządzeń
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Konieczność zmiany rozporządzenia wynika z planowanego wejścia w życie w 2022 r. ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz ustawy niektórych innych ustaw (UD267), w zakresie dotyczącym nowelizacji art. 552 ust. 3 i 6, art. 561 oraz art. 574 pkt 4 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2021 r. poz. 624, z późn. zm.), zwana dalej jako „ustawa Prawo wodne”.
Ograniczenia spowodowane pandemią COVID-19 w 2020 i 2021 r. spowodowały opóźnienia w przygotowaniu do wejścia w życie zmian w systemie opłat za usługi wodne zakładających wprowadzenie uzależniania wysokości opłaty stałej za usługi wodne za pobór wód podziemnych oraz wód powierzchniowych odpowiednio od dostępnych zasobów wód podziemnych oraz średniego niskiego przepływu z wielolecia (SNQ).
Nie jest możliwe osiągnięcie celu za pomocą innych środków, albowiem kwestia ta jest uregulowana na podstawie obligatoryjnego upoważnienia ustawowego do wydania rozporządzenia.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Celem zaproponowanych zmian jest odroczenie wejścia w życie przepisów uzależniających wysokość opłaty stałej za usługi wodne za pobór wód podziemnych oraz wód powierzchniowych odpowiednio od dostępnych zasobów wód podziemnych oraz średniego niskiego przepływu z wielolecia (SNQ). Stosowanie wskazanych czynników zostało odroczone w czasie przez art. 561 ustawy – Prawo wodne, który na okres do dnia 31 grudnia 2023 r., określa górne stawki opłaty stałej za pobór wód podziemnych oraz wód powierzchniowych w sposób jednorodny, tj. bez różnicowania ich wysokości w zależności od stosunku ilości wód podziemnych, które mogą być pobrane do dostępnych zasobów wód podziemnych oraz od stosunku ilości wód powierzchniowych, które mogą być pobrane do SNQ, co zostanie wprowadzone ustawą o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz ustawy – Prawo wodne.
Ponowna analiza przedstawionego docelowego rozwiązania doprowadziła do wniosku, że jego wdrażanie w chwili obecnej nie jest zasadne, albowiem może utrudnić ustabilizowanie się stosunkowo jeszcze nowego systemu opłat za usługi wodne oraz skomplikować jego obsługę. Zasadne jest zatem przedłużenie obowiązywania dotychczasowych rozwiązań prawnych regulujących jego funkcjonowanie przez okres kolejnych 2 lat.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MI
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Marek Gróbarczyk Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MI
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 23.12.2021 w trybie obiegowym
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
zrealizowany