W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020–2024 – „Aktywna tablica”

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"RD384","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","value":"projekty rozporządzeń","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","value":"D – pozostałe projekty","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Analiza efektów oraz procesu realizacji w 2020 r. Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020–2024 – „Aktywna tablica”, zwanego dalej „Programem”, skłaniają do kontynuowania działań w zakresie cyfryzacji szkół w kolejnych latach w oparciu o dotychczasowe regulacje zawarte w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 23 października 2020 r. w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020–2024 – „Aktywna tablica” (Dz. U. poz. 1883), z uwzględnieniem zmian mających na celu doprecyzowanie i wyjaśnienie przepisów rozporządzenia wynikających z uwag i zapytań zgłaszanych przez podmioty biorące udział w Programie, a także z uwzględnieniem utrzymującej się sytuacji zagrożenia epidemicznego z powodu pandemii COVID-19, w której nauczanie i uczenie się jest realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.\nW związku z wymuszonym pandemią COVID-19 ograniczeniem działalności szkół i realizacją nauczania dzieci i młodzieży w formie kształcenia na odległość oraz brakami w wyposażeniu szkół w sprzęt do realizacji nauczania w takiej formie, należy kontynuować realizowany w 2020 r. w ramach Programu proces zakupu sprzętu umożliwiającego realizację nauczania na odległość. Zakup sprzętu tej kategorii wynika z rekomendacji ekspertów wspierających ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania w realizacji działań na rzecz informatyzacji edukacji. Pierwotnie zakup takiego sprzętu miał być realizowany w ramach Krajowego Planu Odbudowy, jednak w wyniku zmiany koncepcji jego realizacji wdrożenie tego działania zostało przeniesione do przedmiotowego Programu.\nW związku z tym w latach 2021–2024 konieczne jest dalsze wspieranie szkół i organów prowadzących szkoły w zakresie wyposażenia lub doposażania w sprzęt i pomoce dydaktyczne niezbędne do realizacji kształcenia na odległość, takie jak laptopy wraz ze sprzętem umożliwiającym przetwarzanie wizerunku i głosu w czasie rzeczywistym za pośrednictwem transmisji audiowizualnej. Jednocześnie w stosunku do Programu realizowanego w 2020 r. rozszerzono katalog sprzętu umożliwiającego realizację nauczania na odległość o zestaw dla nauczyciela do prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, w skład którego wchodzą: laptop, dodatkowa kamera internetowa, dodatkowy zestaw słuchawek i mikrofon, statyw, tablet graficzny lub innego rodzaju tablet służący w szczególności do rysowania elementów graficznych na komputerze lub monitorze.\nUzasadnione to jest wciąż niepewną sytuacją epidemiczną, a także występującymi w dalszym ciągu brakami w wyposażeniu szkół w ten rodzaj sprzętu.\nWsparcie finansowe w ramach Programu w latach 2021-2024 będzie dostępne dla tych szkół, które nie otrzymały wsparcia finansowego w poprzedniej edycji w latach 2017–2019 oraz w obecnej edycji Programu w 2020 r., z wyjątkiem sytuacji gdy wsparcie finansowe dotyczy sprzętu, pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii kupowanych z przeznaczeniem dla uczniów niepełnosprawnych kształcących się w danej szkole.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Projektowane rozporządzanie przewiduje następujące zmiany:\n1) wprowadzenie nowego rodzaju sprzętu i pomocy dydaktycznych, na zakup których organy prowadzące szkoły będą mogły uzyskać wsparcie finansowe w ramach Programu, w postaci zestawu dla nauczyciela do prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość;\n2) doprecyzowanie zakresu podmiotowego Programu, w taki sposób, aby wsparcie finansowe udzielono jak największej liczbie szkół uprawnionych do jego otrzymania bez jego dublowania w kolejnych latach realizacji Programu;\n3) doprecyzowanie przepisów dotyczących udzielenia wsparcia finansowego szkołom, w których kształcą się uczniowie niepełnosprawni, tak aby do takich szkół trafiał sprzęt adekwatny do ich potrzeb, z uwzględnieniem preferencji dla tych szkół, w których liczba uczniów niepełnosprawnych jest wyróżniająca się na tle innych szkół zapewniających kształcenie dla uczniów niepełnosprawnych w danym regionie;\n4) doprecyzowanie przepisu wskazującego, jakie programy realizowane ze środków publicznych, w tym środków Unii Europejskiej, dają szkołom preferencje w ubieganiu się o uzyskanie wsparcia finansowego w ramach Programu;\n5) dookreślenie wymagań jakościowych dotyczących sprzętu, pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii w zakresie wyłączenia warunku posiadania certyfikatu ISO 9001 w stosunku do sprzętu, pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii będących wyrobami medycznymi, dla których została spełniona norma PN-EN ISO 13485;\n6) dookreślenie wymagań prawnych dotyczących sprzętu, pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii przeznaczonych do zakupu przez szkoły w ramach środków finansowych pochodzących z Programu;\n7) doprecyzowanie warunków, jakie muszą spełnić szkoły, żeby móc skorzystać ze wsparcia finansowego w ramach Programu na zakup sprzętu do realizacji kształcenia z wykorzystaniem technik i metod kształcenia na odległość;\n8) doprecyzowanie kwestii związanej z zakupem w ramach Programu sprzętu specjalistycznego którego wartość powoduje, że taki zakup może zostać uznany za dofinansowanie zadań inwestycyjnych, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 38);\n9) wydłużenie w 2021 r. terminów składania wniosków o udział w Programie przez szkoły oraz wniosków o udzielenie wsparcia finansowego przez organy prowadzące szkoły;\n10) wydłużenie terminów na rozpatrywanie wniosków o udzielenie wsparcia finansowego przez zespoły powołane przez wojewodów i ministrów prowadzących szkoły w celu kwalifikacji tych wniosków do objęcia wsparcia finansowym w ramach Programu;\n11) wydłużenie terminów przekazywania sprawozdań z realizacji zadań wynikających z Programu przez poszczególne podmioty biorące udział w Programie;\n12) uwzględnienie zmian porządkujących wynikających z przepisów ustawy z dnia 27 października 2017 r. o Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1334 oraz z 2021 r. poz. 4) oraz przewidzianych w rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o działach administracji rządowej oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 897).\nPomimo wprowadzanych zmian nie ulegnie zmianie planowana łączna kwota przewidziana na zakup sprzętu, pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii z budżetu państwa w latach 2020-2024 wynosząca 290 000 000 zł.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","value":"MEiN","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Dariusz Piontkowski Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","value":"MEiN","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"II kwartał 2021 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 27 sierpnia 2021 r. w trybie obiegowym","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","value":"zrealizowany","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
RD384
Rodzaj dokumentu:
projekty rozporządzeń
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Analiza efektów oraz procesu realizacji w 2020 r. Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020–2024 – „Aktywna tablica”, zwanego dalej „Programem”, skłaniają do kontynuowania działań w zakresie cyfryzacji szkół w kolejnych latach w oparciu o dotychczasowe regulacje zawarte w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 23 października 2020 r. w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020–2024 – „Aktywna tablica” (Dz. U. poz. 1883), z uwzględnieniem zmian mających na celu doprecyzowanie i wyjaśnienie przepisów rozporządzenia wynikających z uwag i zapytań zgłaszanych przez podmioty biorące udział w Programie, a także z uwzględnieniem utrzymującej się sytuacji zagrożenia epidemicznego z powodu pandemii COVID-19, w której nauczanie i uczenie się jest realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
W związku z wymuszonym pandemią COVID-19 ograniczeniem działalności szkół i realizacją nauczania dzieci i młodzieży w formie kształcenia na odległość oraz brakami w wyposażeniu szkół w sprzęt do realizacji nauczania w takiej formie, należy kontynuować realizowany w 2020 r. w ramach Programu proces zakupu sprzętu umożliwiającego realizację nauczania na odległość. Zakup sprzętu tej kategorii wynika z rekomendacji ekspertów wspierających ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania w realizacji działań na rzecz informatyzacji edukacji. Pierwotnie zakup takiego sprzętu miał być realizowany w ramach Krajowego Planu Odbudowy, jednak w wyniku zmiany koncepcji jego realizacji wdrożenie tego działania zostało przeniesione do przedmiotowego Programu.
W związku z tym w latach 2021–2024 konieczne jest dalsze wspieranie szkół i organów prowadzących szkoły w zakresie wyposażenia lub doposażania w sprzęt i pomoce dydaktyczne niezbędne do realizacji kształcenia na odległość, takie jak laptopy wraz ze sprzętem umożliwiającym przetwarzanie wizerunku i głosu w czasie rzeczywistym za pośrednictwem transmisji audiowizualnej. Jednocześnie w stosunku do Programu realizowanego w 2020 r. rozszerzono katalog sprzętu umożliwiającego realizację nauczania na odległość o zestaw dla nauczyciela do prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, w skład którego wchodzą: laptop, dodatkowa kamera internetowa, dodatkowy zestaw słuchawek i mikrofon, statyw, tablet graficzny lub innego rodzaju tablet służący w szczególności do rysowania elementów graficznych na komputerze lub monitorze.
Uzasadnione to jest wciąż niepewną sytuacją epidemiczną, a także występującymi w dalszym ciągu brakami w wyposażeniu szkół w ten rodzaj sprzętu.
Wsparcie finansowe w ramach Programu w latach 2021-2024 będzie dostępne dla tych szkół, które nie otrzymały wsparcia finansowego w poprzedniej edycji w latach 2017–2019 oraz w obecnej edycji Programu w 2020 r., z wyjątkiem sytuacji gdy wsparcie finansowe dotyczy sprzętu, pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii kupowanych z przeznaczeniem dla uczniów niepełnosprawnych kształcących się w danej szkole.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Projektowane rozporządzanie przewiduje następujące zmiany:
1) wprowadzenie nowego rodzaju sprzętu i pomocy dydaktycznych, na zakup których organy prowadzące szkoły będą mogły uzyskać wsparcie finansowe w ramach Programu, w postaci zestawu dla nauczyciela do prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość;
2) doprecyzowanie zakresu podmiotowego Programu, w taki sposób, aby wsparcie finansowe udzielono jak największej liczbie szkół uprawnionych do jego otrzymania bez jego dublowania w kolejnych latach realizacji Programu;
3) doprecyzowanie przepisów dotyczących udzielenia wsparcia finansowego szkołom, w których kształcą się uczniowie niepełnosprawni, tak aby do takich szkół trafiał sprzęt adekwatny do ich potrzeb, z uwzględnieniem preferencji dla tych szkół, w których liczba uczniów niepełnosprawnych jest wyróżniająca się na tle innych szkół zapewniających kształcenie dla uczniów niepełnosprawnych w danym regionie;
4) doprecyzowanie przepisu wskazującego, jakie programy realizowane ze środków publicznych, w tym środków Unii Europejskiej, dają szkołom preferencje w ubieganiu się o uzyskanie wsparcia finansowego w ramach Programu;
5) dookreślenie wymagań jakościowych dotyczących sprzętu, pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii w zakresie wyłączenia warunku posiadania certyfikatu ISO 9001 w stosunku do sprzętu, pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii będących wyrobami medycznymi, dla których została spełniona norma PN-EN ISO 13485;
6) dookreślenie wymagań prawnych dotyczących sprzętu, pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii przeznaczonych do zakupu przez szkoły w ramach środków finansowych pochodzących z Programu;
7) doprecyzowanie warunków, jakie muszą spełnić szkoły, żeby móc skorzystać ze wsparcia finansowego w ramach Programu na zakup sprzętu do realizacji kształcenia z wykorzystaniem technik i metod kształcenia na odległość;
8) doprecyzowanie kwestii związanej z zakupem w ramach Programu sprzętu specjalistycznego którego wartość powoduje, że taki zakup może zostać uznany za dofinansowanie zadań inwestycyjnych, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 38);
9) wydłużenie w 2021 r. terminów składania wniosków o udział w Programie przez szkoły oraz wniosków o udzielenie wsparcia finansowego przez organy prowadzące szkoły;
10) wydłużenie terminów na rozpatrywanie wniosków o udzielenie wsparcia finansowego przez zespoły powołane przez wojewodów i ministrów prowadzących szkoły w celu kwalifikacji tych wniosków do objęcia wsparcia finansowym w ramach Programu;
11) wydłużenie terminów przekazywania sprawozdań z realizacji zadań wynikających z Programu przez poszczególne podmioty biorące udział w Programie;
12) uwzględnienie zmian porządkujących wynikających z przepisów ustawy z dnia 27 października 2017 r. o Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1334 oraz z 2021 r. poz. 4) oraz przewidzianych w rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o działach administracji rządowej oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 897).
Pomimo wprowadzanych zmian nie ulegnie zmianie planowana łączna kwota przewidziana na zakup sprzętu, pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii z budżetu państwa w latach 2020-2024 wynosząca 290 000 000 zł.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MEiN
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Dariusz Piontkowski Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MEiN
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
II kwartał 2021 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 27 sierpnia 2021 r. w trybie obiegowym
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
zrealizowany