W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"RD335","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","value":"projekty rozporządzeń","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","value":"D – pozostałe projekty","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Projekt ma na celu ograniczenie ryzyka związanego z wystąpieniem epidemii wywołanej nowym koronawirusem SARS-CoV-2.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"W projekcie przewiduje się:\n1) modyfikacje przepisów dotyczących prowadzenia działalności związanej z eksploatacją automatów do gier hazardowych oraz kasyn mające na celu dostosowanie zmienianych przepisów do siatki pojęciowej wynikającej z przepisów ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2094) i prawidłowo oddaje cel projektodawcy, polegający na zakazie prowadzenia działalności kasyn (koncesje) i salonów gier (monopol państwa). Zaakcentować należy, że do eksploatacji automatów jest uprawniony jedynie Totalizator Sportowy Sp. z o.o. oraz przedsiębiorcy posiadający koncesje na prowadzenie kasyna naziemnego. Jedyne legalne kasyno internetowe prowadzi zaś tylko Totalizator Sportowy Sp. z o.o. – zmiana zaproponowana w § 1 pkt 1 lit. a (w zakresie § 9 ust. 2 rozporządzenia zmienianego);\n2) zmiany o charakterze porządkującym – zmiana zaproponowana w § 1 pkt 1 lit. b tiret pierwsze podwójne tiret drugie tiret pierwsze, lit. c tiret pierwsze oraz pkt 3 (w zakresie § 9 ust. 3 pkt 19, ust. 4 pkt 7 oraz § 24 ust. 4 pkt 1 rozporządzenia zmienianego);\n3) modyfikację mającą na celu wprowadzenie uprawnienia do korzystania z usług hotelarskich przez:\na) inspektorów Urzędu Transportu Kolejowego, którzy wykonują pracę w terenie – na sieci kolejowej i zapewniają bezpieczeństwo ruchu kolejowego z ramienia nadzorcy rynku zmiana zaproponowana w § 1 pkt 1 lit. b tiret pierwsze podwójne tiret drugie (w zakresie § 9 ust. 3 pkt 19 rozporządzenia zmienianego),\nb) pracowników Państwowego Instytutu Geologicznego - Państwowego Instytutu Badawczego w związku z wykonywaniem, poza miejscem stałego zamieszkania, zadań zawodowych w ramach zadań państwowej służby geologicznej lub państwowej służby hydrogeologicznej. Wskazać należy, że zgodnie z art. 162 ust. 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2020 r. poz. 1064, z późn. zm.), Państwowy Instytut Geologiczny – Państwowy Instytut Badawczy realizuje zadania państwa w zakresie geologii. Zadania te realizowane są w sposób ciągły, a podstawą części z nich są prace terenowe, które muszą być realizowane w trakcie kilkudniowych delegacji pracowników. Nie ma możliwości realizacji tych zadań zdalnie, w miejscu zamieszkania, jednocześnie nie może dojść do sytuacji zaprzestania ich realizacji, co jest szczególnie widoczne w przypadku monitorowania i rozpoznawania zagrożeń. Okres topnienia pokrywy śnieżnej i wzmożonej wilgotności gruntów w sposób znaczny sprzyja uaktywnieniom osuwisk w całej Polsce, o czym świadczą liczne zgłoszenia. Konieczne jest zatem ciągłe rozpoznawanie osuwisk, interweniowanie w sytuacjach kryzysowych, a także ich monitorowanie. Zadania te są bezpośrednim wsparciem dla administracji samorządowej, która nie jest w stanie zabezpieczyć społeczeństwa samodzielnie. Pojawiają się nowe zapadliska, wstrząsy sejsmiczne, istnieje ciągła konieczność kartowania geologicznego, pozyskiwania próbek i ich magazynowania. Wszystkim tym zadaniom towarzyszą delegacje pracowników. Podobnie ważne są zadania państwowej służby hydrogeologicznej, która m.in. wykonuje bieżące analizy i oceny sytuacji hydrogeologicznej, prognozuje zmiany oraz przekazuje informację o istniejących zagrożeniach, przekazuje organom administracji ostrzeżenia przed niebezpiecznymi zjawiskami zachodzącymi w strefach zasilania oraz uczestniczy w działaniach związanych z zapobieganiem skutkom nadzwyczajnych zagrożeń wywołanych przez powodzie – zmiana zaproponowana w § 1 pkt 1 lit. b tiret drugie (w zakresie § 9 ust. 3 pkt 45 rozporządzenia zmienianego);\n4) wprowadzenie ograniczenia działalności związanej ze sportem, rozrywkowej i rekreacyjnej polegającej na organizacji współzawodnictwa sportowego, zajęć sportowych i wydarzenia sportowego lub działalności obiektów sportowych wyłącznie dla zawodników uprawniających profesjonalnie sport – zmiana zaproponowana w§ 1 pkt 1 lit. d;\n5) wprowadzenie zakazu działalności związanej z fryzjerstwem i pozostałymi zabiegami kosmetycznymi oraz salonów tatuażu i piercingu – zmiana zaproponowana w§ 1 pkt 1 lit. e;\n6) wprowadzenie zakazu handlu detalicznego właścicielom lub najemcom powierzchni handlowej, którego przeważająca działalność polega na sprzedaży artykułów budowlanych lub artykułów remontowych, lub mebli – zmiana zaproponowana w§ 1 pkt 1 lit. f tiret pierwsze;\n7) umożliwienie świadczenia usług związanych ze sprzedażą lub dostarczaniem energii elektrycznej, gazu lub ciepła, co uzasadnione jest koniecznością zapewnienia możliwości obsługi tej części odbiorców tych usług, którzy nie korzystają z obsługi on-line lub telefonicznej – zmiana zaproponowana w§ 1 pkt 1 lit. f tiret drugie i trzecie;\n8) modyfikację liczby osób na 1 m2 w obiektach handlowych i miejscach kultu religijnego – zmiany zaproponowane w§ 1 pkt 2 i 4 lit. b;\n9) doprecyzowanie przepisów dotyczących ograniczenia możliwości organizowania zgromadzeń w rozumieniu ustawy Prawo o zgromadzeniach - w celu skuteczniejszego realizowania ratio w postaci ograniczenia gromadzenia się osób, z którym skorelowane jest zwiększone ryzyko transmisji wirusa SARS-CoV-2. Uczestnicy zgromadzeń, poza obowiązkami dotyczącymi zachowania odległości co najmniej 1,5 m między sobą oraz do zakrywania ust i nosa, nie są odpowiedzialni za spowodowanie ww. zagrożenia –odpowiedzialność zgodnie z aktualnymi przepisami spoczywa na organizatorze. Jednocześnie, egzekwowanie przepisów w obecnym brzmieniu, wymaga określenia organizatora zgromadzenia, co nie zawsze jest możliwe, w przypadku np. zgromadzeń spontanicznych lub innych, jeśli nie dopełniono obowiązku jego zgłoszenia – zmiany zaproponowane w§ 1 pkt 4;\n10) dodanie w ramach etapu I nowej kategorii osób uprawnionych do szczepień ochronnych przeciwko COVID-19. Minister właściwy do spraw zdrowia, na wniosek Pełnomocnika Rządu do spraw narodowego programu szczepień ochronnych przeciwko wirusowi SARS-CoV-2, będzie mógł poinformować podmioty, w których są zatrudnione, pełnią służbę lub wykonują czynności osoby z dodawanej grupy, lub te osoby o możliwości wystawienia skierowania na szczepienie ochronne przeciwko COVID-19 – zmiana zaproponowana w § 1 pkt 5.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","value":"MZ","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Anna Goławska Podsekretarz Stanu","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","value":"MZ","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"I kwartał 2021 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 25 marca 2021 r. w trybie obiegowym","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","value":"zrealizowany","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
RD335
Rodzaj dokumentu:
projekty rozporządzeń
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Projekt ma na celu ograniczenie ryzyka związanego z wystąpieniem epidemii wywołanej nowym koronawirusem SARS-CoV-2.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
W projekcie przewiduje się:
1) modyfikacje przepisów dotyczących prowadzenia działalności związanej z eksploatacją automatów do gier hazardowych oraz kasyn mające na celu dostosowanie zmienianych przepisów do siatki pojęciowej wynikającej z przepisów ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2094) i prawidłowo oddaje cel projektodawcy, polegający na zakazie prowadzenia działalności kasyn (koncesje) i salonów gier (monopol państwa). Zaakcentować należy, że do eksploatacji automatów jest uprawniony jedynie Totalizator Sportowy Sp. z o.o. oraz przedsiębiorcy posiadający koncesje na prowadzenie kasyna naziemnego. Jedyne legalne kasyno internetowe prowadzi zaś tylko Totalizator Sportowy Sp. z o.o. – zmiana zaproponowana w § 1 pkt 1 lit. a (w zakresie § 9 ust. 2 rozporządzenia zmienianego);
2) zmiany o charakterze porządkującym – zmiana zaproponowana w § 1 pkt 1 lit. b tiret pierwsze podwójne tiret drugie tiret pierwsze, lit. c tiret pierwsze oraz pkt 3 (w zakresie § 9 ust. 3 pkt 19, ust. 4 pkt 7 oraz § 24 ust. 4 pkt 1 rozporządzenia zmienianego);
3) modyfikację mającą na celu wprowadzenie uprawnienia do korzystania z usług hotelarskich przez:
a) inspektorów Urzędu Transportu Kolejowego, którzy wykonują pracę w terenie – na sieci kolejowej i zapewniają bezpieczeństwo ruchu kolejowego z ramienia nadzorcy rynku zmiana zaproponowana w § 1 pkt 1 lit. b tiret pierwsze podwójne tiret drugie (w zakresie § 9 ust. 3 pkt 19 rozporządzenia zmienianego),
b) pracowników Państwowego Instytutu Geologicznego - Państwowego Instytutu Badawczego w związku z wykonywaniem, poza miejscem stałego zamieszkania, zadań zawodowych w ramach zadań państwowej służby geologicznej lub państwowej służby hydrogeologicznej. Wskazać należy, że zgodnie z art. 162 ust. 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2020 r. poz. 1064, z późn. zm.), Państwowy Instytut Geologiczny – Państwowy Instytut Badawczy realizuje zadania państwa w zakresie geologii. Zadania te realizowane są w sposób ciągły, a podstawą części z nich są prace terenowe, które muszą być realizowane w trakcie kilkudniowych delegacji pracowników. Nie ma możliwości realizacji tych zadań zdalnie, w miejscu zamieszkania, jednocześnie nie może dojść do sytuacji zaprzestania ich realizacji, co jest szczególnie widoczne w przypadku monitorowania i rozpoznawania zagrożeń. Okres topnienia pokrywy śnieżnej i wzmożonej wilgotności gruntów w sposób znaczny sprzyja uaktywnieniom osuwisk w całej Polsce, o czym świadczą liczne zgłoszenia. Konieczne jest zatem ciągłe rozpoznawanie osuwisk, interweniowanie w sytuacjach kryzysowych, a także ich monitorowanie. Zadania te są bezpośrednim wsparciem dla administracji samorządowej, która nie jest w stanie zabezpieczyć społeczeństwa samodzielnie. Pojawiają się nowe zapadliska, wstrząsy sejsmiczne, istnieje ciągła konieczność kartowania geologicznego, pozyskiwania próbek i ich magazynowania. Wszystkim tym zadaniom towarzyszą delegacje pracowników. Podobnie ważne są zadania państwowej służby hydrogeologicznej, która m.in. wykonuje bieżące analizy i oceny sytuacji hydrogeologicznej, prognozuje zmiany oraz przekazuje informację o istniejących zagrożeniach, przekazuje organom administracji ostrzeżenia przed niebezpiecznymi zjawiskami zachodzącymi w strefach zasilania oraz uczestniczy w działaniach związanych z zapobieganiem skutkom nadzwyczajnych zagrożeń wywołanych przez powodzie – zmiana zaproponowana w § 1 pkt 1 lit. b tiret drugie (w zakresie § 9 ust. 3 pkt 45 rozporządzenia zmienianego);
4) wprowadzenie ograniczenia działalności związanej ze sportem, rozrywkowej i rekreacyjnej polegającej na organizacji współzawodnictwa sportowego, zajęć sportowych i wydarzenia sportowego lub działalności obiektów sportowych wyłącznie dla zawodników uprawniających profesjonalnie sport – zmiana zaproponowana w§ 1 pkt 1 lit. d;
5) wprowadzenie zakazu działalności związanej z fryzjerstwem i pozostałymi zabiegami kosmetycznymi oraz salonów tatuażu i piercingu – zmiana zaproponowana w§ 1 pkt 1 lit. e;
6) wprowadzenie zakazu handlu detalicznego właścicielom lub najemcom powierzchni handlowej, którego przeważająca działalność polega na sprzedaży artykułów budowlanych lub artykułów remontowych, lub mebli – zmiana zaproponowana w§ 1 pkt 1 lit. f tiret pierwsze;
7) umożliwienie świadczenia usług związanych ze sprzedażą lub dostarczaniem energii elektrycznej, gazu lub ciepła, co uzasadnione jest koniecznością zapewnienia możliwości obsługi tej części odbiorców tych usług, którzy nie korzystają z obsługi on-line lub telefonicznej – zmiana zaproponowana w§ 1 pkt 1 lit. f tiret drugie i trzecie;
8) modyfikację liczby osób na 1 m2 w obiektach handlowych i miejscach kultu religijnego – zmiany zaproponowane w§ 1 pkt 2 i 4 lit. b;
9) doprecyzowanie przepisów dotyczących ograniczenia możliwości organizowania zgromadzeń w rozumieniu ustawy Prawo o zgromadzeniach - w celu skuteczniejszego realizowania ratio w postaci ograniczenia gromadzenia się osób, z którym skorelowane jest zwiększone ryzyko transmisji wirusa SARS-CoV-2. Uczestnicy zgromadzeń, poza obowiązkami dotyczącymi zachowania odległości co najmniej 1,5 m między sobą oraz do zakrywania ust i nosa, nie są odpowiedzialni za spowodowanie ww. zagrożenia –odpowiedzialność zgodnie z aktualnymi przepisami spoczywa na organizatorze. Jednocześnie, egzekwowanie przepisów w obecnym brzmieniu, wymaga określenia organizatora zgromadzenia, co nie zawsze jest możliwe, w przypadku np. zgromadzeń spontanicznych lub innych, jeśli nie dopełniono obowiązku jego zgłoszenia – zmiany zaproponowane w§ 1 pkt 4;
10) dodanie w ramach etapu I nowej kategorii osób uprawnionych do szczepień ochronnych przeciwko COVID-19. Minister właściwy do spraw zdrowia, na wniosek Pełnomocnika Rządu do spraw narodowego programu szczepień ochronnych przeciwko wirusowi SARS-CoV-2, będzie mógł poinformować podmioty, w których są zatrudnione, pełnią służbę lub wykonują czynności osoby z dodawanej grupy, lub te osoby o możliwości wystawienia skierowania na szczepienie ochronne przeciwko COVID-19 – zmiana zaproponowana w § 1 pkt 5.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MZ
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Anna Goławska Podsekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MZ
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
I kwartał 2021 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 25 marca 2021 r. w trybie obiegowym
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
zrealizowany