W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykazu środków publicznych niezaliczanych do środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5c i 6 ustawy o finansach publicznych

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"RD344","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","value":"projekty rozporządzeń","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","value":"D – pozostałe projekty","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Powodem podjęcia prac legislacyjnych w zakresie zmiany rozporządzenia jest konieczność umożliwienia sprawnego wykorzystania środków pochodzących z Funduszu Solidarności Unii Europejskiej na usuwanie skutków powodzi w województwie podkarpackim z czerwca 2020 r.\nZmiana rozporządzenia w zakresie środków pochodzących z Funduszu Solidarności przeznaczonych na wyżej wskazany cel pozwoli na sfinansowanie działań nadzwyczajnych i działań służących odbudowie, mających na celu:\n- przywrócenie do sprawnego stanu technicznego infrastruktury i zakładów w obszarach energii, wodociągów i kanalizacji, telekomunikacji, transportu, zdrowia i szkolnictwa: koszt – 6.346.280,00 EUR,\n- zabezpieczenie infrastruktury prewencyjnej i środków ochrony dziedzictwa kulturowego: koszt – 725.000,00 EUR.\nNależy podkreślić, że z art. 111 pkt 16 ustawy o finansach publicznych wynika, że środki o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 6 (do których należy zaliczyć również środki z Funduszu Solidarności Unii Europejskiej) stanowią dochody budżetu państwa po ich przekazaniu na rachunek dochodów. Wykonanie delegacji ustawowej zawartej w art. 5 ust. 4 skutkuje więc zezwoleniem na odrębny przepływ środków wskazanych w wykazie, tj. przepływ poza budżetem państwa. Ponieważ jest to wyjątek od reguły, iż środki publiczne zasadniczo stanowią dochody budżetu państwa, rozporządzenie wydane na podstawie art. 5 ust. 4 powinno odnosić się do środków, co do których szczególne wymogi umów zawartych z ich dawcami, ich administracyjna obsługa, stosunkowo krótki termin na wydatkowanie, nie pozwalają na przepływ poprzez rachunek dochodów budżetu państwa i wydatkowanie w ramach tego budżetu.\nW tym przypadku krótki termin na wydatkowanie środków - 18 miesięcy od dnia ich przekazania przez Komisję Europejską, jest podstawą do umożliwienia przepływu tych środków poza budżetem państwa, tym samym do umieszczenia tych środków w wykazie zawartym w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie wykazu środków publicznych niezaliczanych do środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5c i 6 ustawy o finansach publicznych.\nPodobne rozwiązania zastosowano w stosunku do środków pochodzących z Funduszu Solidarności pozyskanych w 2011 i 2019 r. odpowiednio na usuwanie skutków powodzi z maja i czerwca 2010 r. oraz na usuwanie skutków burz z sierpnia 2017 r. W powyższych przypadkach Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, jako podmiot występujący z wnioskiem o pozyskanie środków z Funduszu, wdrożyło system ich wykorzystania przez jednostki samorządu terytorialnego w oparciu o przepływ poza budżetem państwa. Otrzymane środki stawały się dochodem jednostek samorządu terytorialnego, które poniosły straty i były przeznaczane tylko i wyłącznie na wydatki na cele wskazane we wniosku o pozyskanie środków z Funduszu. System ten okazał się efektywny. Zmiana rozporządzenia przyczyni się do sprawnego rozdysponowania środków, gdyż będzie możliwy przepływ tych środków poza budżetem państwa.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"W § 1 rozporządzenia w ust. 1 nastąpi dodanie pkt 17 wskazującego na wyłączenie ze środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 6 ustawy o finansach publicznych środków pochodzących z Funduszu Solidarności Unii Europejskiej, przeznaczonych na usuwanie skutków powodzi w województwie podkarpackim z czerwca 2020 r.\nNatomiast w § 1 w ust. 2 w dodawanym pkt 17 zostaną wskazani beneficjenci środków, którymi będą jednostki samorządu terytorialnego wchodzące w skład województwa podkarpackiego, które poniosły straty w wyniku tej powodzi.\nTermin na wydatkowanie środków, o którym mowa w § 2 pkt 7, czyli 18 miesięcy od dnia ich otrzymania z budżetu Unii Europejskiej, zostanie przypisany również i do tych środków (poprzez zmianę jego brzmienia i uzupełnienie o pkt 17).","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","value":"MFFiPR","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Sebastian Skuza Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","value":"MFFiPR","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"II kwartał 2021 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 9 czerwca 2021 r. w trybie obiegowym","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","value":"zrealizowany","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
RD344
Rodzaj dokumentu:
projekty rozporządzeń
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Powodem podjęcia prac legislacyjnych w zakresie zmiany rozporządzenia jest konieczność umożliwienia sprawnego wykorzystania środków pochodzących z Funduszu Solidarności Unii Europejskiej na usuwanie skutków powodzi w województwie podkarpackim z czerwca 2020 r.
Zmiana rozporządzenia w zakresie środków pochodzących z Funduszu Solidarności przeznaczonych na wyżej wskazany cel pozwoli na sfinansowanie działań nadzwyczajnych i działań służących odbudowie, mających na celu:
- przywrócenie do sprawnego stanu technicznego infrastruktury i zakładów w obszarach energii, wodociągów i kanalizacji, telekomunikacji, transportu, zdrowia i szkolnictwa: koszt – 6.346.280,00 EUR,
- zabezpieczenie infrastruktury prewencyjnej i środków ochrony dziedzictwa kulturowego: koszt – 725.000,00 EUR.
Należy podkreślić, że z art. 111 pkt 16 ustawy o finansach publicznych wynika, że środki o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 6 (do których należy zaliczyć również środki z Funduszu Solidarności Unii Europejskiej) stanowią dochody budżetu państwa po ich przekazaniu na rachunek dochodów. Wykonanie delegacji ustawowej zawartej w art. 5 ust. 4 skutkuje więc zezwoleniem na odrębny przepływ środków wskazanych w wykazie, tj. przepływ poza budżetem państwa. Ponieważ jest to wyjątek od reguły, iż środki publiczne zasadniczo stanowią dochody budżetu państwa, rozporządzenie wydane na podstawie art. 5 ust. 4 powinno odnosić się do środków, co do których szczególne wymogi umów zawartych z ich dawcami, ich administracyjna obsługa, stosunkowo krótki termin na wydatkowanie, nie pozwalają na przepływ poprzez rachunek dochodów budżetu państwa i wydatkowanie w ramach tego budżetu.
W tym przypadku krótki termin na wydatkowanie środków - 18 miesięcy od dnia ich przekazania przez Komisję Europejską, jest podstawą do umożliwienia przepływu tych środków poza budżetem państwa, tym samym do umieszczenia tych środków w wykazie zawartym w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie wykazu środków publicznych niezaliczanych do środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5c i 6 ustawy o finansach publicznych.
Podobne rozwiązania zastosowano w stosunku do środków pochodzących z Funduszu Solidarności pozyskanych w 2011 i 2019 r. odpowiednio na usuwanie skutków powodzi z maja i czerwca 2010 r. oraz na usuwanie skutków burz z sierpnia 2017 r. W powyższych przypadkach Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, jako podmiot występujący z wnioskiem o pozyskanie środków z Funduszu, wdrożyło system ich wykorzystania przez jednostki samorządu terytorialnego w oparciu o przepływ poza budżetem państwa. Otrzymane środki stawały się dochodem jednostek samorządu terytorialnego, które poniosły straty i były przeznaczane tylko i wyłącznie na wydatki na cele wskazane we wniosku o pozyskanie środków z Funduszu. System ten okazał się efektywny. Zmiana rozporządzenia przyczyni się do sprawnego rozdysponowania środków, gdyż będzie możliwy przepływ tych środków poza budżetem państwa.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
W § 1 rozporządzenia w ust. 1 nastąpi dodanie pkt 17 wskazującego na wyłączenie ze środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 6 ustawy o finansach publicznych środków pochodzących z Funduszu Solidarności Unii Europejskiej, przeznaczonych na usuwanie skutków powodzi w województwie podkarpackim z czerwca 2020 r.
Natomiast w § 1 w ust. 2 w dodawanym pkt 17 zostaną wskazani beneficjenci środków, którymi będą jednostki samorządu terytorialnego wchodzące w skład województwa podkarpackiego, które poniosły straty w wyniku tej powodzi.
Termin na wydatkowanie środków, o którym mowa w § 2 pkt 7, czyli 18 miesięcy od dnia ich otrzymania z budżetu Unii Europejskiej, zostanie przypisany również i do tych środków (poprzez zmianę jego brzmienia i uzupełnienie o pkt 17).
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MFFiPR
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Sebastian Skuza Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MFFiPR
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
II kwartał 2021 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 9 czerwca 2021 r. w trybie obiegowym
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
zrealizowany