W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie organizacji Meczu Finałowego Ligi Konferencji Europy UEFA w 2024 albo w 2025 r.

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"ID343","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"ID{#ID_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty innych dokumentów rządowych","value":"Projekty innych dokumentów rządowych"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Projektowane rozwiązania wynikają z wystąpienia skierowanego do Ministra Sportu i Turystki przez Polski Związek Piłki Nożnej (dalej również jako: „PZPN”) w sprawie deklaracji i gwarancji rządowych niezbędnych przy aplikacji o prawa do organizacji Meczu Finałowego Ligi Konferencji Europy UEFA w 2024 albo w 2025 r. (zwanego dalej: „Meczem”).\nPrzedmiotowy Mecz to trzecie wydarzenie w hierarchii prestiżu międzynarodowych, klubowych rozgrywek piłkarskich federacji zrzeszonych w UEFA, po UEFA Champions League (Liga Mistrzów) i UEFA Europa League (Liga Europy).\nPoprzedni mecz finałowy odbył się na stadionie narodowym w Tiranie z udziałem drużyn AS Roma i Feyenoord Rotterdam. Zgodnie z przyjętymi przez PZPN założeniami organizacja Meczu planowana jest we Wrocławiu na stadionie Tarczyński Arena Wrocław w dniu 29 maja 2024 r. albo w dniu 28 maja 2025 r.\nWydarzenie o europejskim zasięgu byłoby dla Polski, jak również dla Miasta Gospodarza unikalną szansą promocji potencjału turystycznego i kulturowego na arenie międzynarodowej, a także kolejnym krokiem w rozwoju najpopularniejszych dyscyplin sportu jaką jest piłka nożna. Organizacja Meczu daje możliwość udziału w jednym z najważniejszych wydarzeń piłkarskich, a Mecz jest także niepowtarzalną okazją do zdobycia cennego doświadczenia w zakresie organizacji wydarzeń sportowych na najwyższym poziomie.\nZgodnie z zasadami aplikacji określonymi przez Unię Europejskich Związków Piłkarskich (UEFA), PZPN jest zobowiązany, jako krajowa federacja piłkarska, która ubiega się o przyznanie jej praw do organizacji Meczu, przedstawić szereg gwarancji / listów potwierdzających/ listów zaangażowania, na mocy których właściwy organ państwowy\npotwierdził swoje zaangażowanie w organizację Meczu oraz zapewnić, że zostaną wprowadzone w życie i będą przestrzegane określone rozwiązania, których oczekuje UEFA, w związku z tym wydarzeniem. UEFA wymaga udzielenia tego rodzaju potwierdzeń każdorazowo w sytuacji organizacji międzynarodowych wydarzeń piłkarskich. Celem gwarancji jest ochrona praw UEFA oraz zapewnienie sprawnej i efektywnej organizacji wydarzenia.\nGwarancje/ listy potwierdzające/listy zaangażowania będą dotyczyły następujących obszarów:\n1. Kwestie prawne, wizowe, podatkowe oraz wizerunkowe (w tym interes publiczny),\n2. Kwestie bezpieczeństwa publicznego,\n3. Kwestie medyczne,\n4. Kwestie własności intelektualnej,\n5. Kwestie ochrony antydopingowej,\n6. Kwestie zrównoważonego rozwoju,\n7. Kwestie transportu lotniczego.\nPodobne gwarancje rządowe/listy potwierdzające/listy zaangażowania były wymagane i zostały udzielone także w związku z organizacją w Polsce m.in. Turnieju Finałowego EUEFA EURO 2012, Meczu Finałowego Ligi Europy UEFA 2015 w Warszawie, Turnieju Finałowego UEFA EURO U21 2017, Mistrzostw Świata FIFA U-20 2019, a także Meczu Finałowego\nLigi Europy UEFA 2021 w Gdańsku.\nDecyzja o przyznaniu organizacji Meczu zostanie podjęta i ogłoszona przez Komitet Wykonawczy UEFA w maju 2023 r. PZPN nie będzie ubiegał się o środki publiczne z tytułu organizacji Meczu.\nW sytuacji przyznania Polsce prawa do organizacji Meczu Finałowego Ligi Konferencji Europy UEFA w 2024 albo w 2025 r. przez UEFA, organizacja Turnieju będzie sfinansowana ze środków własnych Polskiego Związku Piłki Nożnej i UEFA. Ponadto, koszty zabezpieczenia i koszty medyczne imprezy, wynikające z przepisów Ustawy z dnia 20 marca 2009 roku o bezpieczeństwie imprez masowych, w tym koszty związane z oficjalnymi treningami na boiskach treningowych pokryte zostaną przez Polski Związek Piłki Nożnej. Zintegrowana koncepcja bezpieczeństwa, zabezpieczenia i kwestii medycznych, na etapie składania aplikacji konkursowej ubiegającej się o status organizatora przedmiotowego Meczu Finałowego, nie jest procedowana.\nPrzewidywana frekwencja podczas przedmiotowego meczu stanowi podobną liczbę kibiców w porównaniu do poprzedniego meczu finałowego rozgrywanego w 2022 roku w Tiranie (19,597 widzów, frekwencja 87%). Pierwszy organizowany Mecz Finałowy Ligi Konferencji Europy UEFA skupiał zainteresowanie kibiców i dziennikarzy z całego świata, a sygnał telewizyjny emitowany był do wielu krajów na całym globie. Polski Związek Piłki Nożnej zakłada podobny procent zapełnienia trybun przez kibiców; analogiczny stopień zabezpieczenia przez służby; porównywalne zapełnienie parkingów; a także zbliżone funkcjonowanie transportu publicznego, jak inne imprezy masowe i związane z nimi zapewnienie bezpieczeństwa i porządku publicznego, organizowane na Tarczyński Arena Wrocław.\nObiekt, po doświadczeniach z Turnieju Finałowego EURO 2012, jest przystosowany do organizacji meczów piłki nożnej na skalę europejską i światową, ale również Operator Stadionu wykazuje pożądane doświadczenie. Przy organizacji Meczu Finałowego będą włączone obiekty jak: Port Lotniczy we Wrocławiu, hotele we Wrocławiu, boiska treningowe oraz punkty komunikacji zbiorowej - dworce autobusowe, kolejowe i transportu publicznego zarządzane prze Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Sp. z o.o.\nW wyniku udzielenia gwarancji rządowych, listów zaangażowania i listów potwierdzających, w szczególności dotyczących spraw finansowych należy zakładać, że nie będzie dochodów podatkowych do budżetu państwa z tytułu organizacji niniejszej masowej imprezy sportowej. UEFA zastrzega sobie prawo, że zarówno ona jak i jej podmioty współpracujące\n(partnerzy, sponsorzy) będą podlegać zwolnieniom podatkowym.\nPrzy czym należy podkreślić, że wszystkie inne podmioty niezwiązane z UEFA (np. kibice, hotele, przewoźnicy, inne podmioty gospodarcze) mogą mieć znaczny wpływ na dochody podatkowe do budżetu państwa.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Biorąc pod uwagę treść wystąpienia PZPN z dnia 26 października 2022 r., znak: l.dz. 2798/2022/ŁŚWI, Minister Sportu i Turystyki zwraca się z prośbą o udzielenie w drodze uchwały Rady Ministrów RP poparcia dla Wnioskodawcy wyrażonego w gwarancjach i deklaracjach rządowych w zakresie:\n1. Gwarancji rządowej w sprawie bezpieczeństwa i zabezpieczenia;\n2. Gwarancji rządowej w sprawie praw własności intelektualnej;\n3. Gwarancji rządowej w sprawie wymogów medycznych;\n4. Gwarancji rządowej dotyczącej zaangażowania w sprawę interesu publicznego;\n5. Gwarancji rządowej w sprawie egzekwowania i ochrony praw;\n6. Gwarancji rządowych w sprawie biletów i akredytacji;\n7. Gwarancji rządowej w sprawie regulaminu sprzedaży biletów;\n8. Gwarancji rządowej w sprawie wykorzystania elementów graficznych;\n9. Gwarancji rządowej w sprawie zrównoważonego rozwoju;\n10. Gwarancji rządowej dotyczącej wolontariatu;\n11. List potwierdzający w sprawie odpraw celnych;\n12. Listu potwierdzającego w sprawie zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych;\n13. Listu potwierdzającego w sprawie zwolnienia z podatku podmiotów;\n14. Listu potwierdzającego w sprawie podatku od towarów i usług;\n15. Listu potwierdzającego w sprawie zwolnienia z podatku zawodników i drużyn narodowych;\n16. Listu potwierdzającego w sprawie podatków bezpośrednich i pośrednich dla krajów Unii Europejskiej;\n17. Listu potwierdzającego w sprawie rozpatrywania wniosków wizowych;\n18. Listu potwierdzającego w sprawie pozwoleń na pracę;\n19. Listu zaangażowania w sprawie transportu lotniczego;\n20. Gwarancji Antydopingowej.\n\nTreść określona przez UEFA (wraz z jej tłumaczeniem na język polski) w wersji uzgodnionej z właściwymi resortami będzie stanowić treść niniejszej uchwały.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MSiT","value":"MSiT"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Kamil Bortniczuk Minister Sportu i Turystyki","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MSiT","value":"MSiT"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"I kwartał 2023 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 10 lutego 2023 r. w trybie obiegowym ","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
ID343
Rodzaj dokumentu:
Projekty innych dokumentów rządowych
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Projektowane rozwiązania wynikają z wystąpienia skierowanego do Ministra Sportu i Turystki przez Polski Związek Piłki Nożnej (dalej również jako: „PZPN”) w sprawie deklaracji i gwarancji rządowych niezbędnych przy aplikacji o prawa do organizacji Meczu Finałowego Ligi Konferencji Europy UEFA w 2024 albo w 2025 r. (zwanego dalej: „Meczem”).
Przedmiotowy Mecz to trzecie wydarzenie w hierarchii prestiżu międzynarodowych, klubowych rozgrywek piłkarskich federacji zrzeszonych w UEFA, po UEFA Champions League (Liga Mistrzów) i UEFA Europa League (Liga Europy).
Poprzedni mecz finałowy odbył się na stadionie narodowym w Tiranie z udziałem drużyn AS Roma i Feyenoord Rotterdam. Zgodnie z przyjętymi przez PZPN założeniami organizacja Meczu planowana jest we Wrocławiu na stadionie Tarczyński Arena Wrocław w dniu 29 maja 2024 r. albo w dniu 28 maja 2025 r.
Wydarzenie o europejskim zasięgu byłoby dla Polski, jak również dla Miasta Gospodarza unikalną szansą promocji potencjału turystycznego i kulturowego na arenie międzynarodowej, a także kolejnym krokiem w rozwoju najpopularniejszych dyscyplin sportu jaką jest piłka nożna. Organizacja Meczu daje możliwość udziału w jednym z najważniejszych wydarzeń piłkarskich, a Mecz jest także niepowtarzalną okazją do zdobycia cennego doświadczenia w zakresie organizacji wydarzeń sportowych na najwyższym poziomie.
Zgodnie z zasadami aplikacji określonymi przez Unię Europejskich Związków Piłkarskich (UEFA), PZPN jest zobowiązany, jako krajowa federacja piłkarska, która ubiega się o przyznanie jej praw do organizacji Meczu, przedstawić szereg gwarancji / listów potwierdzających/ listów zaangażowania, na mocy których właściwy organ państwowy
potwierdził swoje zaangażowanie w organizację Meczu oraz zapewnić, że zostaną wprowadzone w życie i będą przestrzegane określone rozwiązania, których oczekuje UEFA, w związku z tym wydarzeniem. UEFA wymaga udzielenia tego rodzaju potwierdzeń każdorazowo w sytuacji organizacji międzynarodowych wydarzeń piłkarskich. Celem gwarancji jest ochrona praw UEFA oraz zapewnienie sprawnej i efektywnej organizacji wydarzenia.
Gwarancje/ listy potwierdzające/listy zaangażowania będą dotyczyły następujących obszarów:
1. Kwestie prawne, wizowe, podatkowe oraz wizerunkowe (w tym interes publiczny),
2. Kwestie bezpieczeństwa publicznego,
3. Kwestie medyczne,
4. Kwestie własności intelektualnej,
5. Kwestie ochrony antydopingowej,
6. Kwestie zrównoważonego rozwoju,
7. Kwestie transportu lotniczego.
Podobne gwarancje rządowe/listy potwierdzające/listy zaangażowania były wymagane i zostały udzielone także w związku z organizacją w Polsce m.in. Turnieju Finałowego EUEFA EURO 2012, Meczu Finałowego Ligi Europy UEFA 2015 w Warszawie, Turnieju Finałowego UEFA EURO U21 2017, Mistrzostw Świata FIFA U-20 2019, a także Meczu Finałowego
Ligi Europy UEFA 2021 w Gdańsku.
Decyzja o przyznaniu organizacji Meczu zostanie podjęta i ogłoszona przez Komitet Wykonawczy UEFA w maju 2023 r. PZPN nie będzie ubiegał się o środki publiczne z tytułu organizacji Meczu.
W sytuacji przyznania Polsce prawa do organizacji Meczu Finałowego Ligi Konferencji Europy UEFA w 2024 albo w 2025 r. przez UEFA, organizacja Turnieju będzie sfinansowana ze środków własnych Polskiego Związku Piłki Nożnej i UEFA. Ponadto, koszty zabezpieczenia i koszty medyczne imprezy, wynikające z przepisów Ustawy z dnia 20 marca 2009 roku o bezpieczeństwie imprez masowych, w tym koszty związane z oficjalnymi treningami na boiskach treningowych pokryte zostaną przez Polski Związek Piłki Nożnej. Zintegrowana koncepcja bezpieczeństwa, zabezpieczenia i kwestii medycznych, na etapie składania aplikacji konkursowej ubiegającej się o status organizatora przedmiotowego Meczu Finałowego, nie jest procedowana.
Przewidywana frekwencja podczas przedmiotowego meczu stanowi podobną liczbę kibiców w porównaniu do poprzedniego meczu finałowego rozgrywanego w 2022 roku w Tiranie (19,597 widzów, frekwencja 87%). Pierwszy organizowany Mecz Finałowy Ligi Konferencji Europy UEFA skupiał zainteresowanie kibiców i dziennikarzy z całego świata, a sygnał telewizyjny emitowany był do wielu krajów na całym globie. Polski Związek Piłki Nożnej zakłada podobny procent zapełnienia trybun przez kibiców; analogiczny stopień zabezpieczenia przez służby; porównywalne zapełnienie parkingów; a także zbliżone funkcjonowanie transportu publicznego, jak inne imprezy masowe i związane z nimi zapewnienie bezpieczeństwa i porządku publicznego, organizowane na Tarczyński Arena Wrocław.
Obiekt, po doświadczeniach z Turnieju Finałowego EURO 2012, jest przystosowany do organizacji meczów piłki nożnej na skalę europejską i światową, ale również Operator Stadionu wykazuje pożądane doświadczenie. Przy organizacji Meczu Finałowego będą włączone obiekty jak: Port Lotniczy we Wrocławiu, hotele we Wrocławiu, boiska treningowe oraz punkty komunikacji zbiorowej - dworce autobusowe, kolejowe i transportu publicznego zarządzane prze Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Sp. z o.o.
W wyniku udzielenia gwarancji rządowych, listów zaangażowania i listów potwierdzających, w szczególności dotyczących spraw finansowych należy zakładać, że nie będzie dochodów podatkowych do budżetu państwa z tytułu organizacji niniejszej masowej imprezy sportowej. UEFA zastrzega sobie prawo, że zarówno ona jak i jej podmioty współpracujące
(partnerzy, sponsorzy) będą podlegać zwolnieniom podatkowym.
Przy czym należy podkreślić, że wszystkie inne podmioty niezwiązane z UEFA (np. kibice, hotele, przewoźnicy, inne podmioty gospodarcze) mogą mieć znaczny wpływ na dochody podatkowe do budżetu państwa.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Biorąc pod uwagę treść wystąpienia PZPN z dnia 26 października 2022 r., znak: l.dz. 2798/2022/ŁŚWI, Minister Sportu i Turystyki zwraca się z prośbą o udzielenie w drodze uchwały Rady Ministrów RP poparcia dla Wnioskodawcy wyrażonego w gwarancjach i deklaracjach rządowych w zakresie:
1. Gwarancji rządowej w sprawie bezpieczeństwa i zabezpieczenia;
2. Gwarancji rządowej w sprawie praw własności intelektualnej;
3. Gwarancji rządowej w sprawie wymogów medycznych;
4. Gwarancji rządowej dotyczącej zaangażowania w sprawę interesu publicznego;
5. Gwarancji rządowej w sprawie egzekwowania i ochrony praw;
6. Gwarancji rządowych w sprawie biletów i akredytacji;
7. Gwarancji rządowej w sprawie regulaminu sprzedaży biletów;
8. Gwarancji rządowej w sprawie wykorzystania elementów graficznych;
9. Gwarancji rządowej w sprawie zrównoważonego rozwoju;
10. Gwarancji rządowej dotyczącej wolontariatu;
11. List potwierdzający w sprawie odpraw celnych;
12. Listu potwierdzającego w sprawie zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych;
13. Listu potwierdzającego w sprawie zwolnienia z podatku podmiotów;
14. Listu potwierdzającego w sprawie podatku od towarów i usług;
15. Listu potwierdzającego w sprawie zwolnienia z podatku zawodników i drużyn narodowych;
16. Listu potwierdzającego w sprawie podatków bezpośrednich i pośrednich dla krajów Unii Europejskiej;
17. Listu potwierdzającego w sprawie rozpatrywania wniosków wizowych;
18. Listu potwierdzającego w sprawie pozwoleń na pracę;
19. Listu zaangażowania w sprawie transportu lotniczego;
20. Gwarancji Antydopingowej.

Treść określona przez UEFA (wraz z jej tłumaczeniem na język polski) w wersji uzgodnionej z właściwymi resortami będzie stanowić treść niniejszej uchwały.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MSiT
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Kamil Bortniczuk Minister Sportu i Turystyki
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MSiT
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
I kwartał 2023 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 10 lutego 2023 r. w trybie obiegowym
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
Zrealizowany