W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie Planu zamierzeń państwa oraz priorytetów inwestycyjnych związanych z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego – w perspektywie obejmującej Strategię Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku” POPRZEDNI TYTUŁ: Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie Planu zamierzeń państwa oraz zatwierdzonych do realizacji przedsięwzięć w związku z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego – w perspektywie obejmującej Strategię Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"ID178","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Projektowana uchwała stanowi potwierdzenie przez Radę Ministrów listy inwestycji transportowych, wynikających ze Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku oraz związanych z CPK, które mają zostać zrealizowane przez różne podmioty celem osiągnięcia spójnego efektu w skali całej sieci transportowej kraju. Jednym z kluczowych projektów strategicznych ujętych w SZRT do 2030 r. jest Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego w oparciu o założenia Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej, przyjętej uchwałą nr 173/2017 Rady Ministrów z dnia 7 listopada 2017 r. W zakres tego projektu wchodzi budowa hubu transportowego, opartego na zintegrowanych ze sobą węzłach: lotniczym oraz kolejowym efektywnie włączonego w układ sieci drogowej. Koncepcja CPK zakłada budowę komponentu lotniczego, kolejowego i drogowego. Tworzenie krajowego systemu przewozów dalekobieżnych wymagać będzie budowy nowych odcinków linii kolejowych oraz modernizacji komplementarnych odcinków istniejących. Aby uzyskać taki efekt konieczne jest spełnienie m.in. licznych wymogów infrastrukturalnych i organizacyjnych (również w kontekście ubiegania się o finansowanie ze środków UE).","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"W celu usprawnienia koordynacji prac wszystkich podmiotów odpowiedzialnych za wdrożenie Inwestycji i transportowych Inwestycji Towarzyszących oraz zapewnienie komplementarności pod kątem parametrów i terminów realizacji opracowany został Plan zamierzeń państwa oraz zatwierdzonych do realizacji przedsięwzięć w związku z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego – w perspektywie obejmującej Strategię Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku (dalej: Plan CPK). Dokonano w nim zestawienia planowanych inwestycji należących do ww. kategorii na poziomie krajowym, obejmującym całą sieć transportową, niezależnie od Inwestora. Przyczyni się to także do zachowania spójności planowania inwestycji w ramach opracowywanych na perspektywę 2021–2027 programów wieloletnich.\nDokument zawiera przedsięwzięcia poszczególnych Inwestorów niezależnie od zakładanego źródła finansowania (środki krajowe, dofinansowanie UE itp.), nie jest także jego założeniem ich określanie, gdyż będzie to zawarte w dedykowanych poszczególnym Inwestorom programach wieloletnich.\nW Planie CPK przedstawione zostały zasady doboru projektów oraz mapy, pokazujące wyniki modelowania multimodalnej sieci transportowej, uwzględniającej przedmiotowe inwestycje. Wyniki tych prognoz wskazują na ogólnosieciowym poziomie strategicznym na pozytywny efekt realizacji Przedsięwzięć.\nPlanowane inwestycje przedstawiono w kontekście korytarzy sieci bazowej TEN-T: wskazano które odcinki znajdują się w tych korytarzach oraz opisano powiązania pozostałych inwestycji z siecią TEN-T.\nPowyżej opisane elementy Planu CPK pozwolą dodatkowo na potwierdzenie wypełnienia przez Polskę poszczególnych kryteriów warunku podstawowego w zakresie transportu (przewidywanego w związku z ubieganiem się o środki UE) – względem przedsięwzięć związanych z budową CPK Warunki te są formułowane przez Komisję Europejską w kontekście pozyskania finansowania ze środków UE w ramach perspektywy finansowej 2021–2027.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Pełnomocnik Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego","value":"Pełnomocnik Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Marcin Horała Sekretarz Stanu, Pełnomocnik Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Pełnomocnik Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego","value":"Pełnomocnik Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 4 maja 2022 r. ","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
ID178
Rodzaj dokumentu:
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Projektowana uchwała stanowi potwierdzenie przez Radę Ministrów listy inwestycji transportowych, wynikających ze Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku oraz związanych z CPK, które mają zostać zrealizowane przez różne podmioty celem osiągnięcia spójnego efektu w skali całej sieci transportowej kraju. Jednym z kluczowych projektów strategicznych ujętych w SZRT do 2030 r. jest Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego w oparciu o założenia Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej, przyjętej uchwałą nr 173/2017 Rady Ministrów z dnia 7 listopada 2017 r. W zakres tego projektu wchodzi budowa hubu transportowego, opartego na zintegrowanych ze sobą węzłach: lotniczym oraz kolejowym efektywnie włączonego w układ sieci drogowej. Koncepcja CPK zakłada budowę komponentu lotniczego, kolejowego i drogowego. Tworzenie krajowego systemu przewozów dalekobieżnych wymagać będzie budowy nowych odcinków linii kolejowych oraz modernizacji komplementarnych odcinków istniejących. Aby uzyskać taki efekt konieczne jest spełnienie m.in. licznych wymogów infrastrukturalnych i organizacyjnych (również w kontekście ubiegania się o finansowanie ze środków UE).
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
W celu usprawnienia koordynacji prac wszystkich podmiotów odpowiedzialnych za wdrożenie Inwestycji i transportowych Inwestycji Towarzyszących oraz zapewnienie komplementarności pod kątem parametrów i terminów realizacji opracowany został Plan zamierzeń państwa oraz zatwierdzonych do realizacji przedsięwzięć w związku z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego – w perspektywie obejmującej Strategię Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku (dalej: Plan CPK). Dokonano w nim zestawienia planowanych inwestycji należących do ww. kategorii na poziomie krajowym, obejmującym całą sieć transportową, niezależnie od Inwestora. Przyczyni się to także do zachowania spójności planowania inwestycji w ramach opracowywanych na perspektywę 2021–2027 programów wieloletnich.
Dokument zawiera przedsięwzięcia poszczególnych Inwestorów niezależnie od zakładanego źródła finansowania (środki krajowe, dofinansowanie UE itp.), nie jest także jego założeniem ich określanie, gdyż będzie to zawarte w dedykowanych poszczególnym Inwestorom programach wieloletnich.
W Planie CPK przedstawione zostały zasady doboru projektów oraz mapy, pokazujące wyniki modelowania multimodalnej sieci transportowej, uwzględniającej przedmiotowe inwestycje. Wyniki tych prognoz wskazują na ogólnosieciowym poziomie strategicznym na pozytywny efekt realizacji Przedsięwzięć.
Planowane inwestycje przedstawiono w kontekście korytarzy sieci bazowej TEN-T: wskazano które odcinki znajdują się w tych korytarzach oraz opisano powiązania pozostałych inwestycji z siecią TEN-T.
Powyżej opisane elementy Planu CPK pozwolą dodatkowo na potwierdzenie wypełnienia przez Polskę poszczególnych kryteriów warunku podstawowego w zakresie transportu (przewidywanego w związku z ubieganiem się o środki UE) – względem przedsięwzięć związanych z budową CPK Warunki te są formułowane przez Komisję Europejską w kontekście pozyskania finansowania ze środków UE w ramach perspektywy finansowej 2021–2027.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
Pełnomocnik Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Marcin Horała Sekretarz Stanu, Pełnomocnik Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
Pełnomocnik Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 4 maja 2022 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
Zrealizowany