W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie „Polityki energetycznej Polski do 2040 r.”

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"ID139","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","value":"projekty innych dokumentów rządowych","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","value":"D – pozostałe projekty","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Na podstawie art. 12 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 833, 843, 1086) minister właściwy do spraw energii przygotowuje projekt polityki energetycznej państwa. Polityka energetyczna państwa jest opracowana zgodnie z wymaganiami art. 13-15 ustawy – Prawo energetyczne oraz zgodnie z ustawą z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2019 r. poz. 1295, 2020).\nPolityka energetyczna Polski do 2040 r. – strategia rozwoju sektora paliwowo-energetycznego jest jedną z dziewięciu strategii wynikających z dokumentu pn. System zarządzania rozwojem Polski (przyjętego przez Radę Ministrów w dniu 29 października 2018 r.), dla których podstawę stanowi średniookresowa strategia rozwoju kraju, tj. przyjęta w dn. 14 lutego 2017 r. Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (SOR). Warto zauważyć, że PEP2040 wykracza poza ramy czasowe SOR. Zmiany w sektorze energii zachodzą bowiem w perspektywie wieloletniej, a skutki są widoczne w ujęciu długookresowym, co ma odzwierciedlenie w prognozach energetycznych.\nW związku z ustawowym obowiązkiem aktualizacji polityki energetycznej (art. 15 ust. 2 ustawy – Prawo energetyczne) oraz mając na uwadze zmieniające się uwarunkowania funkcjonowania sektora energii – wynikające zarówno z postępu technologicznego, jak również ze zmian globalnych trendów i polityki klimatyczno-energetycznej Unii Europejskiej – został opracowany projekt Polityki energetycznej Polski do 2040 r., który zastąpi Politykę energetyczną Polski do 2030 r. zatwierdzoną przez RM w listopadzie 2009 r.\nOpracowanie PEP2040 odpowiada na potrzebę zapewnienia spójnej wizji rozwoju sektora energetycznego w Polsce i wyznaczenia kierunku jego transformacji zgodnie z polityką energetyczno-klimatyczną UE oraz wzmocnienia i odbudowy krajowej gospodarki w związku z COVID-19. Dokument stanowi również wkład w realizację Porozumienia paryskiego zawartego w grudniu 2015 r. podczas 21. konferencji stron Ramowej konwencji Organizacji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu (COP21).","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Polityka energetyczna Polski do 2040 r. – strategia rozwoju sektora paliwowo-energetycznego stanowi odpowiedź na najważniejsze wyzwania stojące przed polską energetyką w najbliższych dziesięcioleciach oraz wyznacza kierunki rozwoju sektora energii z uwzględnieniem zadań niezbędnych do realizacji w perspektywie krótko- i średniookresowej, zawierając strategiczne przesądzenia w zakresie doboru technologii służących budowie niskoemisyjnego systemu energetycznego.\nW dokumencie zawarto opis stanu i uwarunkowań sektora energetycznego oraz cel obecnej polityki energetycznej, trzy kluczowe filary PEP2040 oraz osiem celów szczegółowych wraz z działaniami niezbędnymi do ich realizacji oraz 12 projektów strategicznych.\nZaprezentowano także ujęcie terytorialne i wskazano źródła finansowania PEP2040. Realizacja celów szczegółowych ma horyzont 20 lat. W celu planowania operacyjnego znaczna część działań ma perspektywę kilku- lub kilkunastoletnią. Skutki wdrażania kierunków i działań są odzwierciedlone w części prognostycznej o horyzoncie 2040 r.\nDo PEP2040 dołączono trzy załączniki, które są jej nieodłącznymi częściami:\n1. Ocena realizacji poprzedniej polityki energetycznej państwa\n2. Wnioski z analiz prognostycznych dla sektora energetycznego\n3. Strategiczna ocena oddziaływania na środowisko PEP2040 (SOOŚ)\nCelem polityki energetycznej państwa jest bezpieczeństwo energetyczne, przy zapewnieniu konkurencyjności gospodarki i poprawie jej efektywności energetycznej oraz zmniejszeniu oddziaływania sektora energii na środowisko, przy optymalnym wykorzystaniu własnych zasobów energetycznych. Każdy z celów szczegółowych PEP2040 oraz wszystkie zawarte w nich działania i projekty strategiczne zostały osadzone w ww. trzech elementach celu.\nWdrożenie PEP2040 prowadzić będzie do transformacji energetycznej Polski, która będzie mieć charakter sprawiedliwy i partycypacyjny (prowadzona lokalnie i z udziałem aktywnej roli odbiorców końcowych). Ponadto nastawiona jest na unowocześnianie i innowacje, ma pobudzać rozwój gospodarczy, efektywność i konkurencyjność, a także wpływać na poszanowanie środowiska oraz klimatu.\nTransformacja energetyczna oparta zostanie na następujących trzech filarach:\n- I filar: Sprawiedliwa transformacja,\n- II filar: Zeroemisyjny system energetyczny,\n- III filar: Dobra jakość powietrza.\n\nZa globalną miarę realizacji celu PEP2040 przyjęto poniższe wskaźniki:\n- nie więcej niż 56% węgla w wytwarzaniu energii elektrycznej w 2030 r.,\n- co najmniej 23% OZE w finalnym zużyciu energii brutto w 2030 r.,\n- wdrożenie energetyki jądrowej w 2033 r.,\n- ograniczenie emisji GHG o 30% do 2030 r. (w stosunku do 1990 r.),\n- wzrost efektywności energetycznej o 23% do 2030 r. (w stosunku do prognoz zużycia energii pierwotnej z 2007 r.).\n\nPEP2040 opierać się będzie na realizacji 8 celów szczegółowych, obejmujących cały łańcuch energii – od pozyskania surowców, przez wytwarzanie i dostawy energii (przesył i rozdział), po sposób jej wykorzystania i sprzedaży.\n\nWskazano następujące cele szczegółowe PEP2040:\n1. Optymalne wykorzystanie własnych zasobów energetycznych\n2. Rozbudowa infrastruktury wytwórczej i sieciowej energii elektrycznej\n3. Dywersyfikacja dostaw gazu ziemnego i ropy naftowej oraz rozbudowa infrastruktury sieciowej\n4. Rozwój rynków energii\n5. Wdrożenie energetyki jądrowej\n6. Rozwój odnawialnych źródeł energii\n7. Rozwój ciepłownictwa i kogeneracji\n8. Poprawa efektywności energetycznej\n\nWśród celów szczegółowych określono natomiast 12 projektów strategicznych, które mają szczególne znaczenie dla wyzwań rozwojowych:\n1) Transformacja regionów węglowych\n2A) Rynek mocy\n2B) Wdrożenie inteligentnych sieci elektroenergetycznych\n3A) Budowa Baltic Pipe\n3B) Budowa drugiej nitki Rurociągu Pomorskiego\n4A) Wdrażanie Planu działania (mającego służyć zwiększeniu transgranicznych zdolności przesyłowych energii elektrycznej)\n4B) Hub gazowy\n4C) Rozwój elektromobilności\n5) Program polskiej energetyki jądrowej\n6) Wdrożenie morskiej energetyki wiatrowej\n7) Rozwój ciepłownictwa systemowego\n8) Promowanie poprawy efektywności energetycznej","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","value":"MKiŚ","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Adam Guibourgé-Czetwertyński Podsekretarz Stanu","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","value":"MKiŚ","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"I kwartał 2021 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 2 lutego 2021 r.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","value":"zrealizowany","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
ID139
Rodzaj dokumentu:
projekty innych dokumentów rządowych
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Na podstawie art. 12 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 833, 843, 1086) minister właściwy do spraw energii przygotowuje projekt polityki energetycznej państwa. Polityka energetyczna państwa jest opracowana zgodnie z wymaganiami art. 13-15 ustawy – Prawo energetyczne oraz zgodnie z ustawą z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2019 r. poz. 1295, 2020).
Polityka energetyczna Polski do 2040 r. – strategia rozwoju sektora paliwowo-energetycznego jest jedną z dziewięciu strategii wynikających z dokumentu pn. System zarządzania rozwojem Polski (przyjętego przez Radę Ministrów w dniu 29 października 2018 r.), dla których podstawę stanowi średniookresowa strategia rozwoju kraju, tj. przyjęta w dn. 14 lutego 2017 r. Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (SOR). Warto zauważyć, że PEP2040 wykracza poza ramy czasowe SOR. Zmiany w sektorze energii zachodzą bowiem w perspektywie wieloletniej, a skutki są widoczne w ujęciu długookresowym, co ma odzwierciedlenie w prognozach energetycznych.
W związku z ustawowym obowiązkiem aktualizacji polityki energetycznej (art. 15 ust. 2 ustawy – Prawo energetyczne) oraz mając na uwadze zmieniające się uwarunkowania funkcjonowania sektora energii – wynikające zarówno z postępu technologicznego, jak również ze zmian globalnych trendów i polityki klimatyczno-energetycznej Unii Europejskiej – został opracowany projekt Polityki energetycznej Polski do 2040 r., który zastąpi Politykę energetyczną Polski do 2030 r. zatwierdzoną przez RM w listopadzie 2009 r.
Opracowanie PEP2040 odpowiada na potrzebę zapewnienia spójnej wizji rozwoju sektora energetycznego w Polsce i wyznaczenia kierunku jego transformacji zgodnie z polityką energetyczno-klimatyczną UE oraz wzmocnienia i odbudowy krajowej gospodarki w związku z COVID-19. Dokument stanowi również wkład w realizację Porozumienia paryskiego zawartego w grudniu 2015 r. podczas 21. konferencji stron Ramowej konwencji Organizacji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu (COP21).
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Polityka energetyczna Polski do 2040 r. – strategia rozwoju sektora paliwowo-energetycznego stanowi odpowiedź na najważniejsze wyzwania stojące przed polską energetyką w najbliższych dziesięcioleciach oraz wyznacza kierunki rozwoju sektora energii z uwzględnieniem zadań niezbędnych do realizacji w perspektywie krótko- i średniookresowej, zawierając strategiczne przesądzenia w zakresie doboru technologii służących budowie niskoemisyjnego systemu energetycznego.
W dokumencie zawarto opis stanu i uwarunkowań sektora energetycznego oraz cel obecnej polityki energetycznej, trzy kluczowe filary PEP2040 oraz osiem celów szczegółowych wraz z działaniami niezbędnymi do ich realizacji oraz 12 projektów strategicznych.
Zaprezentowano także ujęcie terytorialne i wskazano źródła finansowania PEP2040. Realizacja celów szczegółowych ma horyzont 20 lat. W celu planowania operacyjnego znaczna część działań ma perspektywę kilku- lub kilkunastoletnią. Skutki wdrażania kierunków i działań są odzwierciedlone w części prognostycznej o horyzoncie 2040 r.
Do PEP2040 dołączono trzy załączniki, które są jej nieodłącznymi częściami:
1. Ocena realizacji poprzedniej polityki energetycznej państwa
2. Wnioski z analiz prognostycznych dla sektora energetycznego
3. Strategiczna ocena oddziaływania na środowisko PEP2040 (SOOŚ)
Celem polityki energetycznej państwa jest bezpieczeństwo energetyczne, przy zapewnieniu konkurencyjności gospodarki i poprawie jej efektywności energetycznej oraz zmniejszeniu oddziaływania sektora energii na środowisko, przy optymalnym wykorzystaniu własnych zasobów energetycznych. Każdy z celów szczegółowych PEP2040 oraz wszystkie zawarte w nich działania i projekty strategiczne zostały osadzone w ww. trzech elementach celu.
Wdrożenie PEP2040 prowadzić będzie do transformacji energetycznej Polski, która będzie mieć charakter sprawiedliwy i partycypacyjny (prowadzona lokalnie i z udziałem aktywnej roli odbiorców końcowych). Ponadto nastawiona jest na unowocześnianie i innowacje, ma pobudzać rozwój gospodarczy, efektywność i konkurencyjność, a także wpływać na poszanowanie środowiska oraz klimatu.
Transformacja energetyczna oparta zostanie na następujących trzech filarach:
- I filar: Sprawiedliwa transformacja,
- II filar: Zeroemisyjny system energetyczny,
- III filar: Dobra jakość powietrza.

Za globalną miarę realizacji celu PEP2040 przyjęto poniższe wskaźniki:
- nie więcej niż 56% węgla w wytwarzaniu energii elektrycznej w 2030 r.,
- co najmniej 23% OZE w finalnym zużyciu energii brutto w 2030 r.,
- wdrożenie energetyki jądrowej w 2033 r.,
- ograniczenie emisji GHG o 30% do 2030 r. (w stosunku do 1990 r.),
- wzrost efektywności energetycznej o 23% do 2030 r. (w stosunku do prognoz zużycia energii pierwotnej z 2007 r.).

PEP2040 opierać się będzie na realizacji 8 celów szczegółowych, obejmujących cały łańcuch energii – od pozyskania surowców, przez wytwarzanie i dostawy energii (przesył i rozdział), po sposób jej wykorzystania i sprzedaży.

Wskazano następujące cele szczegółowe PEP2040:
1. Optymalne wykorzystanie własnych zasobów energetycznych
2. Rozbudowa infrastruktury wytwórczej i sieciowej energii elektrycznej
3. Dywersyfikacja dostaw gazu ziemnego i ropy naftowej oraz rozbudowa infrastruktury sieciowej
4. Rozwój rynków energii
5. Wdrożenie energetyki jądrowej
6. Rozwój odnawialnych źródeł energii
7. Rozwój ciepłownictwa i kogeneracji
8. Poprawa efektywności energetycznej

Wśród celów szczegółowych określono natomiast 12 projektów strategicznych, które mają szczególne znaczenie dla wyzwań rozwojowych:
1) Transformacja regionów węglowych
2A) Rynek mocy
2B) Wdrożenie inteligentnych sieci elektroenergetycznych
3A) Budowa Baltic Pipe
3B) Budowa drugiej nitki Rurociągu Pomorskiego
4A) Wdrażanie Planu działania (mającego służyć zwiększeniu transgranicznych zdolności przesyłowych energii elektrycznej)
4B) Hub gazowy
4C) Rozwój elektromobilności
5) Program polskiej energetyki jądrowej
6) Wdrożenie morskiej energetyki wiatrowej
7) Rozwój ciepłownictwa systemowego
8) Promowanie poprawy efektywności energetycznej
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MKiŚ
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Adam Guibourgé-Czetwertyński Podsekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MKiŚ
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
I kwartał 2021 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 2 lutego 2021 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
zrealizowany