W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie programu rządowego „Tarcza Finansowa 2.0 Polskiego Funduszu Rozwoju dla mikro, małych i średnich firm”
{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"ID134","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","value":"projekty innych dokumentów rządowych","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","value":"D – pozostałe projekty","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Na skutek pandemii wirusa SARS-CoV-2, wywołującego chorobę COVID-19, nastąpiły znaczące zakłócenia w funkcjonowaniu gospodarki w wielu regionach świata, w tym w Polsce. W związku z zagrożeniem dla zdrowia obywateli, zdecydowana większość krajów Unii Europejskiej, począwszy od marca 2020 roku, wprowadziła istotne restrykcje sanitarne, mające zapobiec rozprzestrzenianiu się epidemii. Zakłócenia gospodarcze wywołane pandemią COVID-19 mają bezprecedensową skalę i powodują znaczący spadek aktywności gospodarczej. Negatywny wpływ pandemii COVID-19 na gospodarkę Polski obejmuje m.in.:\n- szok podażowy wynikający z zerwanych łańcuchów dostaw oraz braku dostępności pracowników;\n- szok popytowy na skutek silnego spadku wydatków konsumentów oraz przedsiębiorstw, powodujący znaczący i szybki spadek przychodów w sektorze przedsiębiorstw, w szczególności w sektorach dotkniętych zakazem prowadzenia działalności, z uwagi na restrykcje sanitarne w związku z chorobą COVID-19;\n- niestabilność na rynkach finansowych, w tym znaczące spadki cen aktywów finansowych, surowców, osłabienie kursów walut i spadek płynności oraz zaostrzenie warunków kredytowych;\n- spadek nastrojów konsumentów i przedsiębiorstw.\nOd jesieni 2020 roku, niektóre obszary gospodarki zostały w sposób szczególny dotknięte ponownymi ograniczeniami, np. działalność kulturalna (kina, muzea, itp.), działalność rekreacyjna i sportowa, gastronomia, rozrywka oraz transport, a gospodarka ponownie znalazła się pod znaczną presją z powodu drugiej fali pandemii, która okazała się znacznie bardziej intensywna niż wiosną.\n\nW związku ze stałym pogarszaniem się warunków gospodarczych w krajach Unii Europejskiej, w tym w Polsce, niezbędne jest podjęcie dalszych działań wspierających finansowo sektor mikro, małych i średnich przedsiębiorstw.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Tarcza Antykryzysowa przewiduje w swoim filarze „Finansowanie Przedsiębiorstw” – zapewnienie wsparcia finansowego poprzez szeroko rozumiane udostępnienie kapitału przez Polski Fundusz Rozwoju („Tarcza Finansowa”). Przedstawione przez międzynarodowe instytucje finansowe prognozy rozwoju gospodarczego Polski wskazują na spadek PKB o około 2,3 punktu procentowego w tym roku. Skala redukcji wzrostu PKB będzie silnie uzależniona od intensywności negatywnych skutków pandemii.\nMając na uwadze powyższe, niezbędne jest dalsze znaczące zaangażowanie środków w ramach Tarczy Finansowej. Przedsiębiorstwa w Polsce nie posiadają – w przeciwieństwie do bogatszych krajów Unii Europejskiej – istotnego kapitału i buforów finansowych, co skutkuje zagrożeniem utraty płynności finansowej w bardzo krótkim okresie. Z tego też powodu, Tarcza Finansowa powinna mieć istotny komponent pomocy bezzwrotnej oraz powinna być wdrożona niezwłocznie i w znaczącej skali, adekwatnej do szacowanej utraty dochodów przedsiębiorstw na skutek epidemii choroby COVID-19.\nRekomenduje się wdrożenie programu Tarczy Finansowej 2.0 Polskiego Funduszu Rozwoju dla mikro, małych i średnich firm („Program 2.0”) o budżecie 13 mld zł. Na Program 2.0 składają się dwa działania:\n1. Tarcza Finansowa 2.0 PFR dla Mikrofirm o wartości 6,5 mld zł;\n2. Tarcza Finansowa 2.0 PFR dla MŚP o wartości 6,5 mld zł.\nProgram 2.0 będzie stanowić pomoc państwa, którego zgodność z rynkiem wewnętrznym została potwierdzona przez Komisję Europejską w dniu 23 grudnia 2020 roku, decyzją nr SA. 59763(2020/N).\nFinansowanie w ramach Programu 2.0 będzie udzielane od 15.01.2021 r. do 31.03.2021 r. z możliwością przedłużenia do 30.06.2021.Wybrane warunki udzielenia subwencji, szczegółowo opisane w Programie 2.0:\n1. Prowadzenie działalności w ramach co najmniej jednego kodu PKD (wymienione poniżej)\n2. Zanotowanie określonego spadku obrotów\n3. Dodatkowe warunki formalne\nWarunki umorzenia 100% subwencji:\n1. Kontynuacja prowadzenia działalności gospodarczej\n2. Utrzymanie średniego zatrudnienia (mikroprzedsiębiorstwa) lub rozliczenie nadwyżki udzielonej subwencji (MŚP)\n3. Dodatkowe warunki dotyczące przeznaczenia środków z subwencji\nZgodnie z szacunkami Polskiego Funduszu Rozwoju („PFR”), z finansowania skorzystałoby od 40 do 70 tysięcy przedsiębiorstw, zależnie od dynamiki zmian gospodarczych oraz decyzji Rady Ministrów dotyczącej objęcia Programem 2.0 poszczególnych PKD.\nCelem Programu 2.0 byłoby zapobieganie znacznemu spadkowi przychodów i utracie płynności finansowej, a w konsekwencji zmniejszeniu ryzyka utraty miejsc pracy i bankructwa najbardziej dotkniętych przedsiębiorstw.\nBranże dotknięte ograniczeniami:\na. 47.71.Z Sprzedaż detaliczna odzieży prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach;\nb. 47.81.Z Sprzedaż detaliczna żywności, napojów i wyrobów tytoniowych prowadzona na straganach i targowiskach;\nc. 47.82.Z Sprzedaż detaliczna wyrobów tekstylnych, odzieży i obuwia prowadzona na straganach i targowiskach;\nd. 47.89.Z Sprzedaż detaliczna pozostałych wyrobów prowadzona na straganach i targowiskach;\ne. 49.39.Z Pozostały transport lądowy pasażerski, gdzie indziej niesklasyfikowany;\nf. 55.10.Z Hotele i podobne obiekty zakwaterowania;\ng. 55.20.Z Obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania;\nh. 56.10.A Restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne;\ni. 56.10.B Ruchome placówki gastronomiczne;\nj. 56.21.Z Przygotowywanie i dostarczanie żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering);\nk. 56.29.Z Pozostała usługowa działalność gastronomiczna;\nl. 56.30.Z Przygotowywanie i podawanie napojów;\nm. 59.14.Z Działalność związana z projekcją filmów;\nn. 74.20.Z Działalność fotograficzna;\no. 77.21.Z Wypożyczanie i dzierżawa sprzętu rekreacyjnego i sportowego;\np. 79.11.A Działalność agentów turystycznych;\nq. 79.11.B Działalność pośredników turystycznych;\nr. 79.12.Z Działalność organizatorów turystyki;\ns. 79.90.A Działalność pilotów wycieczek i przewodników turystycznych;\nt. 79.90.B Działalność w zakresie informacji turystycznej;\nu. 79.90.C Pozostała działalność usługowa w zakresie rezerwacji, gdzie indziej niesklasyfikowana;\nv. 82.30.Z Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów;\nw. 85.51.Z Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych;\nx. 85.52.Z Pozaszkolne formy edukacji artystycznej;\ny. 86.90.A. Działalność fizjoterapeutyczna;\nz. 86.90.D Działalność paramedyczna;\naa. 90.01 Z Działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych- zespół muzyczny;\nbb. 90.02.Z Działalność wspomagająca wystawianie przedstawień artystycznych;\ncc. 90.04.Z Działalność obiektów kulturalnych;\ndd. 91.02.Z Działalność muzeów;\nee. 93.11.Z Działalność obiektów sportowych;\nff. 93.13.Z Działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej;\ngg. 93.19.Z Pozostała działalność związana ze sportem;\nhh. 93.21.Z Działalność wesołych miasteczek i parków rozrywki;\nii. 93.29.A Działalność pokojów zagadek, domów strachu, miejsc do tańczenia i w zakresie innych form rozrywki lub rekreacji organizowanych;\njj. 93.29.B Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna, gdzie indziej niesklasyfikowana;\nkk. 93.29.Z Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna; oraz\nll. 96.04.Z Działalność usługowa związana z poprawą kondycji fizycznej,\nmm. 47.76.Z - Sprzedaż detaliczna kwiatów, roślin, nasion, nawozów, żywych zwierząt domowych, karmy dla zwierząt domowych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach \nnn. 17.29.Z - Produkcja pozostałych wyrobów z papieru i tektur\noo. 18.12.Z - Pozostałe drukowanie\npp. 18.13.Z - Działalność usługowa związana z przygotowywaniem do druku\nqq. 18.14.Z - Introligatorstwo i podobne usługi \nrr. 73.11.Z - Działalność agencji reklamowych\nss. 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","value":"MRPiT","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Jarosław Gowin Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Rozwoju, Pracy i Technologii","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","value":"MRPiT","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"I kwartał 2021 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 5 stycznia 2021 r.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","value":"zrealizowany","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
ID134
Rodzaj dokumentu:
projekty innych dokumentów rządowych
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Na skutek pandemii wirusa SARS-CoV-2, wywołującego chorobę COVID-19, nastąpiły znaczące zakłócenia w funkcjonowaniu gospodarki w wielu regionach świata, w tym w Polsce. W związku z zagrożeniem dla zdrowia obywateli, zdecydowana większość krajów Unii Europejskiej, począwszy od marca 2020 roku, wprowadziła istotne restrykcje sanitarne, mające zapobiec rozprzestrzenianiu się epidemii. Zakłócenia gospodarcze wywołane pandemią COVID-19 mają bezprecedensową skalę i powodują znaczący spadek aktywności gospodarczej. Negatywny wpływ pandemii COVID-19 na gospodarkę Polski obejmuje m.in.: - szok podażowy wynikający z zerwanych łańcuchów dostaw oraz braku dostępności pracowników; - szok popytowy na skutek silnego spadku wydatków konsumentów oraz przedsiębiorstw, powodujący znaczący i szybki spadek przychodów w sektorze przedsiębiorstw, w szczególności w sektorach dotkniętych zakazem prowadzenia działalności, z uwagi na restrykcje sanitarne w związku z chorobą COVID-19; - niestabilność na rynkach finansowych, w tym znaczące spadki cen aktywów finansowych, surowców, osłabienie kursów walut i spadek płynności oraz zaostrzenie warunków kredytowych; - spadek nastrojów konsumentów i przedsiębiorstw. Od jesieni 2020 roku, niektóre obszary gospodarki zostały w sposób szczególny dotknięte ponownymi ograniczeniami, np. działalność kulturalna (kina, muzea, itp.), działalność rekreacyjna i sportowa, gastronomia, rozrywka oraz transport, a gospodarka ponownie znalazła się pod znaczną presją z powodu drugiej fali pandemii, która okazała się znacznie bardziej intensywna niż wiosną.
W związku ze stałym pogarszaniem się warunków gospodarczych w krajach Unii Europejskiej, w tym w Polsce, niezbędne jest podjęcie dalszych działań wspierających finansowo sektor mikro, małych i średnich przedsiębiorstw.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Tarcza Antykryzysowa przewiduje w swoim filarze „Finansowanie Przedsiębiorstw” – zapewnienie wsparcia finansowego poprzez szeroko rozumiane udostępnienie kapitału przez Polski Fundusz Rozwoju („Tarcza Finansowa”). Przedstawione przez międzynarodowe instytucje finansowe prognozy rozwoju gospodarczego Polski wskazują na spadek PKB o około 2,3 punktu procentowego w tym roku. Skala redukcji wzrostu PKB będzie silnie uzależniona od intensywności negatywnych skutków pandemii. Mając na uwadze powyższe, niezbędne jest dalsze znaczące zaangażowanie środków w ramach Tarczy Finansowej. Przedsiębiorstwa w Polsce nie posiadają – w przeciwieństwie do bogatszych krajów Unii Europejskiej – istotnego kapitału i buforów finansowych, co skutkuje zagrożeniem utraty płynności finansowej w bardzo krótkim okresie. Z tego też powodu, Tarcza Finansowa powinna mieć istotny komponent pomocy bezzwrotnej oraz powinna być wdrożona niezwłocznie i w znaczącej skali, adekwatnej do szacowanej utraty dochodów przedsiębiorstw na skutek epidemii choroby COVID-19. Rekomenduje się wdrożenie programu Tarczy Finansowej 2.0 Polskiego Funduszu Rozwoju dla mikro, małych i średnich firm („Program 2.0”) o budżecie 13 mld zł. Na Program 2.0 składają się dwa działania: 1. Tarcza Finansowa 2.0 PFR dla Mikrofirm o wartości 6,5 mld zł; 2. Tarcza Finansowa 2.0 PFR dla MŚP o wartości 6,5 mld zł. Program 2.0 będzie stanowić pomoc państwa, którego zgodność z rynkiem wewnętrznym została potwierdzona przez Komisję Europejską w dniu 23 grudnia 2020 roku, decyzją nr SA. 59763(2020/N). Finansowanie w ramach Programu 2.0 będzie udzielane od 15.01.2021 r. do 31.03.2021 r. z możliwością przedłużenia do 30.06.2021.Wybrane warunki udzielenia subwencji, szczegółowo opisane w Programie 2.0: 1. Prowadzenie działalności w ramach co najmniej jednego kodu PKD (wymienione poniżej) 2. Zanotowanie określonego spadku obrotów 3. Dodatkowe warunki formalne Warunki umorzenia 100% subwencji: 1. Kontynuacja prowadzenia działalności gospodarczej 2. Utrzymanie średniego zatrudnienia (mikroprzedsiębiorstwa) lub rozliczenie nadwyżki udzielonej subwencji (MŚP) 3. Dodatkowe warunki dotyczące przeznaczenia środków z subwencji Zgodnie z szacunkami Polskiego Funduszu Rozwoju („PFR”), z finansowania skorzystałoby od 40 do 70 tysięcy przedsiębiorstw, zależnie od dynamiki zmian gospodarczych oraz decyzji Rady Ministrów dotyczącej objęcia Programem 2.0 poszczególnych PKD. Celem Programu 2.0 byłoby zapobieganie znacznemu spadkowi przychodów i utracie płynności finansowej, a w konsekwencji zmniejszeniu ryzyka utraty miejsc pracy i bankructwa najbardziej dotkniętych przedsiębiorstw. Branże dotknięte ograniczeniami: a. 47.71.Z Sprzedaż detaliczna odzieży prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach; b. 47.81.Z Sprzedaż detaliczna żywności, napojów i wyrobów tytoniowych prowadzona na straganach i targowiskach; c. 47.82.Z Sprzedaż detaliczna wyrobów tekstylnych, odzieży i obuwia prowadzona na straganach i targowiskach; d. 47.89.Z Sprzedaż detaliczna pozostałych wyrobów prowadzona na straganach i targowiskach; e. 49.39.Z Pozostały transport lądowy pasażerski, gdzie indziej niesklasyfikowany; f. 55.10.Z Hotele i podobne obiekty zakwaterowania; g. 55.20.Z Obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania; h. 56.10.A Restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne; i. 56.10.B Ruchome placówki gastronomiczne; j. 56.21.Z Przygotowywanie i dostarczanie żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering); k. 56.29.Z Pozostała usługowa działalność gastronomiczna; l. 56.30.Z Przygotowywanie i podawanie napojów; m. 59.14.Z Działalność związana z projekcją filmów; n. 74.20.Z Działalność fotograficzna; o. 77.21.Z Wypożyczanie i dzierżawa sprzętu rekreacyjnego i sportowego; p. 79.11.A Działalność agentów turystycznych; q. 79.11.B Działalność pośredników turystycznych; r. 79.12.Z Działalność organizatorów turystyki; s. 79.90.A Działalność pilotów wycieczek i przewodników turystycznych; t. 79.90.B Działalność w zakresie informacji turystycznej; u. 79.90.C Pozostała działalność usługowa w zakresie rezerwacji, gdzie indziej niesklasyfikowana; v. 82.30.Z Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów; w. 85.51.Z Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych; x. 85.52.Z Pozaszkolne formy edukacji artystycznej; y. 86.90.A. Działalność fizjoterapeutyczna; z. 86.90.D Działalność paramedyczna; aa. 90.01 Z Działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych- zespół muzyczny; bb. 90.02.Z Działalność wspomagająca wystawianie przedstawień artystycznych; cc. 90.04.Z Działalność obiektów kulturalnych; dd. 91.02.Z Działalność muzeów; ee. 93.11.Z Działalność obiektów sportowych; ff. 93.13.Z Działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej; gg. 93.19.Z Pozostała działalność związana ze sportem; hh. 93.21.Z Działalność wesołych miasteczek i parków rozrywki; ii. 93.29.A Działalność pokojów zagadek, domów strachu, miejsc do tańczenia i w zakresie innych form rozrywki lub rekreacji organizowanych; jj. 93.29.B Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna, gdzie indziej niesklasyfikowana; kk. 93.29.Z Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna; oraz ll. 96.04.Z Działalność usługowa związana z poprawą kondycji fizycznej, mm. 47.76.Z - Sprzedaż detaliczna kwiatów, roślin, nasion, nawozów, żywych zwierząt domowych, karmy dla zwierząt domowych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach nn. 17.29.Z - Produkcja pozostałych wyrobów z papieru i tektur oo. 18.12.Z - Pozostałe drukowanie pp. 18.13.Z - Działalność usługowa związana z przygotowywaniem do druku qq. 18.14.Z - Introligatorstwo i podobne usługi rr. 73.11.Z - Działalność agencji reklamowych ss. 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MRPiT
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Jarosław Gowin Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Rozwoju, Pracy i Technologii
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MRPiT
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
I kwartał 2021 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 5 stycznia 2021 r.