W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie przyjęcia Polityki zakupowej państwa

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"ID206","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","value":"projekty innych dokumentów rządowych","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","value":"D – pozostałe projekty","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Obowiązek przygotowania projektu polityki zakupowej państwa przez ministra właściwego do spraw gospodarki wynika z art. 21 ust. 5 ustawy z dnia 11 września 2019 - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 i 1598), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2021 r. Przygotowanie i przedłożenie przedmiotowego projektu stanowi zatem wykonanie obowiązku ustawowego.\nZgodnie z art. 21 ust. 4 ww. ustawy politykę zakupową państwa przyjmuje Rada Ministrów, w drodze uchwały, na wniosek ministra właściwego do spraw gospodarki.\nZgodnie z art. 106 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę ‒ Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2020), pierwsza polityka zakupowa państwa powinna zostać uchwalona do dnia 31 grudnia 2021 r.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Zgodnie z art. 21 ust. 1 ww. ustawy, polityka zakupowa państwa określa priorytetowe działania Rzeczypospolitej Polskiej w obszarze zamówień publicznych, a także pożądany kierunek działań zamawiających w zakresie udzielanych zamówień, który obejmuje w szczególności zakup innowacyjnych lub zrównoważonych produktów oraz usług, z uwzględnieniem: aspektów normalizacyjnych, kalkulacji kosztów w cyklu życia produktów, społecznej odpowiedzialności przedsiębiorców, upowszechniania dobrych praktyk i narzędzi zakupowych, stosowania aspektów społecznych i zdrowotnych.\nPolityka zakupowa państwa będzie stanowić instrument powiązania wydatków dokonywanych przez administrację rządową poprzez zamówienia publiczne z realizacją innych polityk oraz celów strategicznych państwa. Zamówienia publiczne poprzez ich odpowiednie ukierunkowanie, a także wzmocnienie niezbędnych zasobów kompetencyjnych zamawiających, staną się narzędziem wspierającym rozwój gospodarczy, w tym przede wszystkim potencjał sektora MŚP, wzrost innowacyjności, realizację polityki społecznej, zdrowotnej oraz środowiskowej. Oznacza to wdrożenie nowego strategicznego podejścia do zamówień publicznych. \nOdpowiednie ukierunkowanie strumienia środków publicznych wydatkowanych przez administrację rządową w połączeniu ze zmianą utrwalonych postaw zamawiających doprowadzi m.in. do:\n-wzrostu konkurencyjności postępowań (co stanowi obecnie jedno z głównych wyzwań systemu zamówień publicznych),\n- wzrostu wolumenu zamówień w kluczowych dla gospodarki obszarach,\n- zwiększenia zainteresowania przedsiębiorców rynkiem zamówień publicznych, a w konsekwencji wzrostem ich potencjału rozwojowego oraz ekonomicznego.\nWzrost konkurencyjności postępowań oznacza również realne oszczędności dla zamawiających. Zamówienia publiczne będą ważnym narzędziem przezwyciężania negatywnych skutków społeczno-gospodarczych epidemii COVID-19.\nW projekcie polityki zakupowej państwa przyjęto następujące priorytety:\nI. profesjonalizacja zamówień publicznych;\nII. rozwój potencjału MŚP;\nIII. innowacyjne oraz zrównoważone zamówienia.\nObok priorytetów polityki zakupowej państwa projekt wskazuje i upowszechnia najlepsze instrumenty oraz narzędzia służące osiągnięciu postawionych w niej celów (np. wspólne zakupy, umowy ramowe, rachunek kosztów cyklu życia). Wspomniane instrumenty oraz narzędzia dedykowane są zamawiającym. Ujęto w nim również programy działań adresowane do właściwych podmiotów publicznych, które obejmują zestaw działań służących osiągnieciu pożądanych zmian w zakresie zamówień publicznych. Założeniem projektu jest bowiem nie tylko zdefiniowanie pożądanych celów i kierunków zmian w zakresie zamówień publicznych, ale także wskazanie optymalnego sposobu ich realizacji.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","value":"MRiT","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Marek Niedużak Podsekretarz Stanu","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","value":"MRiT","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 11.01.2022 r.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","value":"zrealizowany","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
ID206
Rodzaj dokumentu:
projekty innych dokumentów rządowych
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Obowiązek przygotowania projektu polityki zakupowej państwa przez ministra właściwego do spraw gospodarki wynika z art. 21 ust. 5 ustawy z dnia 11 września 2019 - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 i 1598), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2021 r. Przygotowanie i przedłożenie przedmiotowego projektu stanowi zatem wykonanie obowiązku ustawowego.
Zgodnie z art. 21 ust. 4 ww. ustawy politykę zakupową państwa przyjmuje Rada Ministrów, w drodze uchwały, na wniosek ministra właściwego do spraw gospodarki.
Zgodnie z art. 106 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę ‒ Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2020), pierwsza polityka zakupowa państwa powinna zostać uchwalona do dnia 31 grudnia 2021 r.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Zgodnie z art. 21 ust. 1 ww. ustawy, polityka zakupowa państwa określa priorytetowe działania Rzeczypospolitej Polskiej w obszarze zamówień publicznych, a także pożądany kierunek działań zamawiających w zakresie udzielanych zamówień, który obejmuje w szczególności zakup innowacyjnych lub zrównoważonych produktów oraz usług, z uwzględnieniem: aspektów normalizacyjnych, kalkulacji kosztów w cyklu życia produktów, społecznej odpowiedzialności przedsiębiorców, upowszechniania dobrych praktyk i narzędzi zakupowych, stosowania aspektów społecznych i zdrowotnych.
Polityka zakupowa państwa będzie stanowić instrument powiązania wydatków dokonywanych przez administrację rządową poprzez zamówienia publiczne z realizacją innych polityk oraz celów strategicznych państwa. Zamówienia publiczne poprzez ich odpowiednie ukierunkowanie, a także wzmocnienie niezbędnych zasobów kompetencyjnych zamawiających, staną się narzędziem wspierającym rozwój gospodarczy, w tym przede wszystkim potencjał sektora MŚP, wzrost innowacyjności, realizację polityki społecznej, zdrowotnej oraz środowiskowej. Oznacza to wdrożenie nowego strategicznego podejścia do zamówień publicznych.
Odpowiednie ukierunkowanie strumienia środków publicznych wydatkowanych przez administrację rządową w połączeniu ze zmianą utrwalonych postaw zamawiających doprowadzi m.in. do:
-wzrostu konkurencyjności postępowań (co stanowi obecnie jedno z głównych wyzwań systemu zamówień publicznych),
- wzrostu wolumenu zamówień w kluczowych dla gospodarki obszarach,
- zwiększenia zainteresowania przedsiębiorców rynkiem zamówień publicznych, a w konsekwencji wzrostem ich potencjału rozwojowego oraz ekonomicznego.
Wzrost konkurencyjności postępowań oznacza również realne oszczędności dla zamawiających. Zamówienia publiczne będą ważnym narzędziem przezwyciężania negatywnych skutków społeczno-gospodarczych epidemii COVID-19.
W projekcie polityki zakupowej państwa przyjęto następujące priorytety:
I. profesjonalizacja zamówień publicznych;
II. rozwój potencjału MŚP;
III. innowacyjne oraz zrównoważone zamówienia.
Obok priorytetów polityki zakupowej państwa projekt wskazuje i upowszechnia najlepsze instrumenty oraz narzędzia służące osiągnięciu postawionych w niej celów (np. wspólne zakupy, umowy ramowe, rachunek kosztów cyklu życia). Wspomniane instrumenty oraz narzędzia dedykowane są zamawiającym. Ujęto w nim również programy działań adresowane do właściwych podmiotów publicznych, które obejmują zestaw działań służących osiągnieciu pożądanych zmian w zakresie zamówień publicznych. Założeniem projektu jest bowiem nie tylko zdefiniowanie pożądanych celów i kierunków zmian w zakresie zamówień publicznych, ale także wskazanie optymalnego sposobu ich realizacji.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MRiT
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Marek Niedużak Podsekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MRiT
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 11.01.2022 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
zrealizowany