W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie przyjęcia projektu programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021 - 2027

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"IC16","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","value":"projekty innych dokumentów rządowych","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","value":"C – projekty implementujące UE","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Uchwała Rady Ministrów w sprawie przyjęcia projektu Programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027 (dalej: Program, FENG) dotyczy dokumentu, będącego jednym z elementów systemu realizacji polityki spójności w Polsce. Zgodnie z rozporządzeniem ogólnym, strategiczne kierunki programowania oraz zasady służące skutecznemu i efektywnemu wykorzystaniu środków funduszy europejskich przez państw członkowskie UE określone są w Umowie Partnerstwa i realizujących ją programach.\nPonadto ww. rozporządzenie określa cele polityki na lata 2021-2027, jakie powinny realizować poszczególne fundusze europejskie. Wskazanych zostało w nim 5 celów polityki, jeden z nich dotyczy bardziej konkurencyjnej i inteligentnej Europy dzięki wspieraniu innowacyjnej i inteligentnej transformacji gospodarczej oraz regionalnych połączeń teleinformatycznych (cel polityki 1, dalej CP 1).\nStrategiczne kierunki programowania wskazane w projekcie Umowy Partnerstwa uwzględniają wyzwania formułowane na poziomie Unii Europejskiej, a także uwarunkowania oraz cele określone przez władze krajowe lub samorządowe (w odniesieniu do programów regionalnych realizowanych na poziomie województw). Oznacza to, iż sposób określenia przeznaczenia środków z funduszy europejskich uwzględnia krajowe, ponadregionalne oraz regionalne dokumenty strategiczne, rekomendacje z dotychczasowej interwencji z funduszy UE, jak również wnioski płynące z diagnozy sytuacji w obszarze tematycznym planowanym do uwzględnienia w programie.\nProjekt Umowy Partnerstwa wskazuje, że głównym celem interwencji w obszarze CP 1 będzie wzrost produktywności polskiej gospodarki. Program Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki będzie w całości finansowany ze środków CP 1, w związku z czym będzie on zapewniał środki na wsparcie projektów wpływających na zwiększenie poziomu produktywności polskiej gospodarki. Jednocześnie oznacza to, iż realizacja Programu wpłynie pozytywnie na osiągnięcie celów określonych w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (SOR), Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego, a także (będącej w opracowaniu) Strategii Produktywności. Realizacja Programu będzie w szczególności pozytywnie wpływać na osiągnięcie celów SOR dotyczących zwiększenia innowacyjności polskiej gospodarki, co mierzone jest poziomem nakładów na działalność badawczo-rozwojową (B+R).","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Zwiększenie produktywności polskiej gospodarki wymaga całościowej interwencji zorientowanej na rozwój ekosystemu innowacji. Zgodnie z Umową Partnerstwa osiągnięcie głównego celu wsparcia z CP 1 umożliwią działania skoncentrowane m.in. na następujących obszarach:\n1. wzrost znaczenia badań i innowacji w strukturze gospodarczej kraju oraz wykorzystywanie zaawansowanych technologii;\n2. wzmacnianie potencjału przedsiębiorstw i administracji publicznej na rzecz nowoczesnej gospodarki.\nProgram Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki będzie zapewniał wsparcie dla projektów dotyczących prowadzenia prac B+R, innowacyjnych inwestycji i usług świadczonych dla firm. Szczególne znaczenie przy realizacji FENG będzie miało wsparcie kierowane do start-upów oraz firm MŚP. Jednocześnie w ramach wybranych instrumentów Programu będzie możliwe wspieranie również firm dużych.\nEfektem wdrażania programu będzie zwiększenie liczby przedsiębiorstw aktywnych innowacyjnie. Poprzez wsparcie działalności badawczej prowadzonej przez firmy, FENG będzie pozytywnie wpływał na osiągnięcie przez Polskę celu określonego w SOR w zakresie zwiększenia nakładów na B+R do poziomu 2,5% PKB w 2030 r.\nNa realizację Programu zostanie przeznaczonych 7 973 mln euro w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Środki te zostaną uzupełnione o wkład krajowy pochodzący głównie ze środków prywatnych.\nW ramach FENG zaplanowano realizację 3 priorytetów:\n1. Wsparcie dla przedsiębiorców, z alokacją w wysokości 4 358 mln euro, co stanowi 55% budżetu programu\n2. Środowisko sprzyjające innowacjom, z alokacja w wysokości 3 455,5 mln euro, co stanowi 43% budżetu programu\n3. Pomoc techniczna, z alokacją w wysokości 159,5 mln euro, co stanowi 2% budżetu programu.\nW priorytecie 1. FENG proponuje się zastosowanie nowego podejścia związanego z wdrażaniem projektów. Propozycja wynika z potrzeb zgłaszanych przez przedsiębiorców i dotyczy zapewnienia możliwości realizowania projektów składających się z modułów. Kompleksowe projekty powinny odpowiadać potrzebom przedsiębiorców z zakresu:\n1) realizacji prac B+R,\n2) rozwoju infrastruktury B+R,\n3) wdrożeń wyników badań,\n4) internacjonalizacji - rozumianej jako finansowanie wydatków związanych z promocją zagraniczną i dotyczących m.in.: komercjalizacji wyników prac B+R zagranicą,\n5) zapewnieniu usług w obszarze uzyskania i realizacji ochrony praw własności intelektualnej,\n6) rozwoju kompetencji pracowników i osób zarządzających przedsiębiorstwem,\n7) cyfryzacji przedsiębiorstw,\n8) „zazieleniania” przedsiębiorstw.\nZakres projektu będzie określał Wnioskodawca w zależności od samodzielnie zidentyfikowanych potrzeb. Jednocześnie jeden z następujących modułów: prace B+R lub infrastruktura B+R powinien zostać obligatoryjnie uwzględniony w projekcie, co zapewni odpowiednią koncentrację wsparcia na obszarach mających największy wpływ na osiągnięcie celu Programu.\nW ramach 1. priorytetu Programu możliwa jest realizacja wsparcia ukierunkowanego na branże lub sektory mające istotny wpływ na rozwój gospodarki i które zostały zidentyfikowane w dokumentach strategicznych. Konkursy organizowane w 1. priorytecie FENG mogą zatem posiadać charakter ogólny lub mieć określony zakres tematyczny bądź być skierowane do określonej grupy podmiotów.\nW przypadku realizacji projektów przez konsorcja (również z organizacją badawczą czy organizacją pozarządową), obligatoryjnym warunkiem jest, aby w jego skład wchodziło przedsiębiorstwo, jako lider konsorcjum. \nW priorytecie 2. FENG zaplanowano realizację wielu instrumentów wsparcia ukierunkowanych na określony typ projektu lub grupę docelową. Planowana jest prowadzenie wsparcia w szczególności w zakresie:\n1) Zwiększenia zdolności sektora nauki do współpracy - wsparcie w tym obszarze ma na celu mobilizację osób i instytucji działających w sektorze nauki do współpracy pomiędzy sektorami biznesu i nauki, pomiędzy instytucjami, a także z osobami i instytucjami z różnych krajów. Przyczyni się ono tym samym do zwiększenia liczby komercjalizowanych wyników badań prowadzonych przez organizacje badawcze, a także do podniesienia kompetencji zespołów naukowych w zakresie transferu technologii, zarządzania innowacjami oraz mobilności kadr B+R.\n2) Wsparcie w zakresie transferu technologii poprzez:\n- wsparcie transformacji cyfrowej polskich MŚP poprzez doradztwo dotyczące zastosowania technologii cyfrowych w przedsiębiorstwie oraz granty na zakup i wdrożenie technologii wspierających prowadzenie działalności gospodarczej.\n- wsparcie indywidualnych innowatorów poprzez utworzenie dostępnej, przyjaznej przestrzeni przeznaczonej do eksperymentowania, doświadczania, testowania, pracy nad innowacyjnymi rozwiązaniami, a także weryfikacji potencjału komercjalizacyjnego, technologicznego i biznesowego pomysłów.\n- ochronę własności intelektualnej - zwiększenie praktycznych umiejętności przedsiębiorców w zakresie wykorzystania ochrony własności intelektualnej, w tym przemysłowej oraz możliwości czerpania korzyści z tej ochrony.\n3) Wsparcie powstawania i rozwoju innowacyjnych spółek (start-up/scale-up) - wsparcie wyszukiwania i przygotowania rozwiązań technologicznych (w tym tworzonych na uczelniach i organizacjach badawczych) do komercjalizacji. Ponadto planowana jest realizacja programów rozwojowych (o charakterze akceleracyjnym i post-akceleracyjnym) dla innowacyjnych spółek.\n4) Finansowanie innowacyjnej działalności przedsiębiorstw z wykorzystaniem instrumentów finansowych oraz instrumentów mieszanych – planowana jest realizacja instrumentów kapitałowych, instrumentu gwarancyjnego oraz instrumentów łączących finansowanie dłużne z dotacyjnym (mieszane).\n5) Projekty pilotażowe i monitoringowe, animacje, sieciowanie, akademie innowacji - kontynuowany będzie projekt Inno_LAB, który służy testowaniu nowych form wsparcia oraz ma na celu zwiększenie wiedzy i skłonności przedsiębiorstw do podejmowania działalności B+R+I. Zaplanowano także realizację projektu Inno_Regio_lab, który będzie ukierunkowany na współpracę pomiędzy instytucjami szczebla krajowego i regionalnego, zaangażowanymi w realizację polityki wsparcia przedsiębiorczości i innowacyjności. Ponadto będzie realizowany projekt dotyczący zarządzania i monitorowania Krajową Inteligentną Specjalizacją.\n6) Rozwój przedsiębiorstw rozpoczynających działalność innowacyjną INNOSTART – realizowane będą działania skierowane do przedsiębiorstw rozpoczynających działalność innowacyjną, które nie posiadają doświadczenia w realizacji projektów B+R finansowanych z środków UE.\n7) Rozwój przedsiębiorstw poprzez wsparcie klastrów.\n8) Rozwój przedsiębiorstw poprzez wsparcie ośrodków innowacji – m.in. świadczenie wysokiej jakości usług proinnowacyjnych dla przedsiębiorstw przez wyspecjalizowane konsorcja.\n9) Wsparcie inicjatyw wyselekcjonowanych na poziomie Unii Europejskiej - wsparcie w tym obszarze będzie miało na celu sfinansowanie najlepszych projektów z komponentem B+R, które zostały pozytywnie zweryfikowane w ramach naborów przeprowadzonych z poziomu UE, dzięki czemu projekty mające potencjał w tworzeniu innowacji będą mieć szansę wdrożenia na rynku.\n10) Alternatywne metody finansowania i realizacji prac badawczo-rozwojowych - możliwość testowania i realizacji metod finansowania prac B+R stanowiących alternatywę w stosunku do podstawowego sposobu finansowania, a więc w formie dotacji dla przedsiębiorców na realizację ich własnych projektów.\n11) Wsparcie w zakresie internacjonalizacji poprzez:\n- wsparcie promocji oraz internacjonalizacji innowacyjnych MŚP - budowanie kompetencji i strategii ekspansji zagranicznej oraz dopasowania produktów i usług do konkretnych rynków docelowych, segmentów klientów i kanałów sprzedaży.\n- promocja marki polskiej gospodarki skoncentrowana wokół stoisk narodowych na wybranych, najbardziej prestiżowych imprezach (targi, konferencje), wspierająca promocję pojedynczych firm oraz branż istotnych dla polskiej gospodarki, w szczególności krajowych inteligentnych specjalizacji. Ponadto wsparcie projektów służących umiędzynarodowieniu działalności przedsiębiorstw i włączanie ich w promocję polskiej gospodarki na wyselekcjonowanych, prestiżowych imprezach.\nDziałania realizowane w 3. priorytecie FENG mają na celu zapewnienie skutecznego systemu zarządzania, wdrażania i informowania o Programie, wsparcie potencjalnych beneficjentów i beneficjentów Programu. Cechą działań realizowanych w priorytecie 3 będzie wspieranie kultury administracyjnej - świadomej potrzeb klienta i otwartej na współpracę z przedsiębiorcami oraz systemu wdrażania, który będzie oparty na nowoczesnym zapleczu technicznym i systemach informatycznych. Ze środków pomocy technicznej planowane jest finansowanie działań dotyczących:\n1) Zapewnienia sprawnej realizacji procesów związanych z zarządzaniem i wdrażaniem, w szczególności w zakresie naboru i selekcji projektów, systemu monitorowania, ewaluacji, kontroli, certyfikacji. W tym obszarze wsparcie są zaplanowane działania mające na celu zapewnienie wysokiej jakości potencjału administracyjnego, warunków technicznych do wdrażania Programu, a także systemów.\n2) Zapewnienia skutecznego systemu informacji i promocji Programu oraz realizowanych w jego ramach instrumentach.\n3) Zapewnienia rozwoju potencjału beneficjentów, ostatecznych odbiorców i potencjalnych beneficjentów Programu oraz wzmocnienie ich kompetencji.\nW Programie zachowany jest nacisk na powiązanie tematyczne projektów z krajowymi inteligentnymi specjalizacjami. Nie dotyczy to instrumentów finansowych i partnerstw międzynarodowych oraz innych instrumentów będących narzędziami procesu przedsiębiorczego odkrywania umożliwiającego finansowanie obszarów, które mogą się stać potencjalnymi specjalizacjami.\nProgram realizowany będzie na obszarze całej Polski.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","value":"MFiPR","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Małgorzata Jarosińska – Jedynak Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","value":"MFiPR","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"III kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 6 grudnia 2021 r. w trybie obiegowym","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","value":"zrealizowany","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
IC16
Rodzaj dokumentu:
projekty innych dokumentów rządowych
Typ dokumentu:
C – projekty implementujące UE
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Uchwała Rady Ministrów w sprawie przyjęcia projektu Programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027 (dalej: Program, FENG) dotyczy dokumentu, będącego jednym z elementów systemu realizacji polityki spójności w Polsce. Zgodnie z rozporządzeniem ogólnym, strategiczne kierunki programowania oraz zasady służące skutecznemu i efektywnemu wykorzystaniu środków funduszy europejskich przez państw członkowskie UE określone są w Umowie Partnerstwa i realizujących ją programach.
Ponadto ww. rozporządzenie określa cele polityki na lata 2021-2027, jakie powinny realizować poszczególne fundusze europejskie. Wskazanych zostało w nim 5 celów polityki, jeden z nich dotyczy bardziej konkurencyjnej i inteligentnej Europy dzięki wspieraniu innowacyjnej i inteligentnej transformacji gospodarczej oraz regionalnych połączeń teleinformatycznych (cel polityki 1, dalej CP 1).
Strategiczne kierunki programowania wskazane w projekcie Umowy Partnerstwa uwzględniają wyzwania formułowane na poziomie Unii Europejskiej, a także uwarunkowania oraz cele określone przez władze krajowe lub samorządowe (w odniesieniu do programów regionalnych realizowanych na poziomie województw). Oznacza to, iż sposób określenia przeznaczenia środków z funduszy europejskich uwzględnia krajowe, ponadregionalne oraz regionalne dokumenty strategiczne, rekomendacje z dotychczasowej interwencji z funduszy UE, jak również wnioski płynące z diagnozy sytuacji w obszarze tematycznym planowanym do uwzględnienia w programie.
Projekt Umowy Partnerstwa wskazuje, że głównym celem interwencji w obszarze CP 1 będzie wzrost produktywności polskiej gospodarki. Program Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki będzie w całości finansowany ze środków CP 1, w związku z czym będzie on zapewniał środki na wsparcie projektów wpływających na zwiększenie poziomu produktywności polskiej gospodarki. Jednocześnie oznacza to, iż realizacja Programu wpłynie pozytywnie na osiągnięcie celów określonych w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (SOR), Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego, a także (będącej w opracowaniu) Strategii Produktywności. Realizacja Programu będzie w szczególności pozytywnie wpływać na osiągnięcie celów SOR dotyczących zwiększenia innowacyjności polskiej gospodarki, co mierzone jest poziomem nakładów na działalność badawczo-rozwojową (B+R).
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Zwiększenie produktywności polskiej gospodarki wymaga całościowej interwencji zorientowanej na rozwój ekosystemu innowacji. Zgodnie z Umową Partnerstwa osiągnięcie głównego celu wsparcia z CP 1 umożliwią działania skoncentrowane m.in. na następujących obszarach:
1. wzrost znaczenia badań i innowacji w strukturze gospodarczej kraju oraz wykorzystywanie zaawansowanych technologii;
2. wzmacnianie potencjału przedsiębiorstw i administracji publicznej na rzecz nowoczesnej gospodarki.
Program Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki będzie zapewniał wsparcie dla projektów dotyczących prowadzenia prac B+R, innowacyjnych inwestycji i usług świadczonych dla firm. Szczególne znaczenie przy realizacji FENG będzie miało wsparcie kierowane do start-upów oraz firm MŚP. Jednocześnie w ramach wybranych instrumentów Programu będzie możliwe wspieranie również firm dużych.
Efektem wdrażania programu będzie zwiększenie liczby przedsiębiorstw aktywnych innowacyjnie. Poprzez wsparcie działalności badawczej prowadzonej przez firmy, FENG będzie pozytywnie wpływał na osiągnięcie przez Polskę celu określonego w SOR w zakresie zwiększenia nakładów na B+R do poziomu 2,5% PKB w 2030 r.
Na realizację Programu zostanie przeznaczonych 7 973 mln euro w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Środki te zostaną uzupełnione o wkład krajowy pochodzący głównie ze środków prywatnych.
W ramach FENG zaplanowano realizację 3 priorytetów:
1. Wsparcie dla przedsiębiorców, z alokacją w wysokości 4 358 mln euro, co stanowi 55% budżetu programu
2. Środowisko sprzyjające innowacjom, z alokacja w wysokości 3 455,5 mln euro, co stanowi 43% budżetu programu
3. Pomoc techniczna, z alokacją w wysokości 159,5 mln euro, co stanowi 2% budżetu programu.
W priorytecie 1. FENG proponuje się zastosowanie nowego podejścia związanego z wdrażaniem projektów. Propozycja wynika z potrzeb zgłaszanych przez przedsiębiorców i dotyczy zapewnienia możliwości realizowania projektów składających się z modułów. Kompleksowe projekty powinny odpowiadać potrzebom przedsiębiorców z zakresu:
1) realizacji prac B+R,
2) rozwoju infrastruktury B+R,
3) wdrożeń wyników badań,
4) internacjonalizacji - rozumianej jako finansowanie wydatków związanych z promocją zagraniczną i dotyczących m.in.: komercjalizacji wyników prac B+R zagranicą,
5) zapewnieniu usług w obszarze uzyskania i realizacji ochrony praw własności intelektualnej,
6) rozwoju kompetencji pracowników i osób zarządzających przedsiębiorstwem,
7) cyfryzacji przedsiębiorstw,
8) „zazieleniania” przedsiębiorstw.
Zakres projektu będzie określał Wnioskodawca w zależności od samodzielnie zidentyfikowanych potrzeb. Jednocześnie jeden z następujących modułów: prace B+R lub infrastruktura B+R powinien zostać obligatoryjnie uwzględniony w projekcie, co zapewni odpowiednią koncentrację wsparcia na obszarach mających największy wpływ na osiągnięcie celu Programu.
W ramach 1. priorytetu Programu możliwa jest realizacja wsparcia ukierunkowanego na branże lub sektory mające istotny wpływ na rozwój gospodarki i które zostały zidentyfikowane w dokumentach strategicznych. Konkursy organizowane w 1. priorytecie FENG mogą zatem posiadać charakter ogólny lub mieć określony zakres tematyczny bądź być skierowane do określonej grupy podmiotów.
W przypadku realizacji projektów przez konsorcja (również z organizacją badawczą czy organizacją pozarządową), obligatoryjnym warunkiem jest, aby w jego skład wchodziło przedsiębiorstwo, jako lider konsorcjum.
W priorytecie 2. FENG zaplanowano realizację wielu instrumentów wsparcia ukierunkowanych na określony typ projektu lub grupę docelową. Planowana jest prowadzenie wsparcia w szczególności w zakresie:
1) Zwiększenia zdolności sektora nauki do współpracy - wsparcie w tym obszarze ma na celu mobilizację osób i instytucji działających w sektorze nauki do współpracy pomiędzy sektorami biznesu i nauki, pomiędzy instytucjami, a także z osobami i instytucjami z różnych krajów. Przyczyni się ono tym samym do zwiększenia liczby komercjalizowanych wyników badań prowadzonych przez organizacje badawcze, a także do podniesienia kompetencji zespołów naukowych w zakresie transferu technologii, zarządzania innowacjami oraz mobilności kadr B+R.
2) Wsparcie w zakresie transferu technologii poprzez:
- wsparcie transformacji cyfrowej polskich MŚP poprzez doradztwo dotyczące zastosowania technologii cyfrowych w przedsiębiorstwie oraz granty na zakup i wdrożenie technologii wspierających prowadzenie działalności gospodarczej.
- wsparcie indywidualnych innowatorów poprzez utworzenie dostępnej, przyjaznej przestrzeni przeznaczonej do eksperymentowania, doświadczania, testowania, pracy nad innowacyjnymi rozwiązaniami, a także weryfikacji potencjału komercjalizacyjnego, technologicznego i biznesowego pomysłów.
- ochronę własności intelektualnej - zwiększenie praktycznych umiejętności przedsiębiorców w zakresie wykorzystania ochrony własności intelektualnej, w tym przemysłowej oraz możliwości czerpania korzyści z tej ochrony.
3) Wsparcie powstawania i rozwoju innowacyjnych spółek (start-up/scale-up) - wsparcie wyszukiwania i przygotowania rozwiązań technologicznych (w tym tworzonych na uczelniach i organizacjach badawczych) do komercjalizacji. Ponadto planowana jest realizacja programów rozwojowych (o charakterze akceleracyjnym i post-akceleracyjnym) dla innowacyjnych spółek.
4) Finansowanie innowacyjnej działalności przedsiębiorstw z wykorzystaniem instrumentów finansowych oraz instrumentów mieszanych – planowana jest realizacja instrumentów kapitałowych, instrumentu gwarancyjnego oraz instrumentów łączących finansowanie dłużne z dotacyjnym (mieszane).
5) Projekty pilotażowe i monitoringowe, animacje, sieciowanie, akademie innowacji - kontynuowany będzie projekt Inno_LAB, który służy testowaniu nowych form wsparcia oraz ma na celu zwiększenie wiedzy i skłonności przedsiębiorstw do podejmowania działalności B+R+I. Zaplanowano także realizację projektu Inno_Regio_lab, który będzie ukierunkowany na współpracę pomiędzy instytucjami szczebla krajowego i regionalnego, zaangażowanymi w realizację polityki wsparcia przedsiębiorczości i innowacyjności. Ponadto będzie realizowany projekt dotyczący zarządzania i monitorowania Krajową Inteligentną Specjalizacją.
6) Rozwój przedsiębiorstw rozpoczynających działalność innowacyjną INNOSTART – realizowane będą działania skierowane do przedsiębiorstw rozpoczynających działalność innowacyjną, które nie posiadają doświadczenia w realizacji projektów B+R finansowanych z środków UE.
7) Rozwój przedsiębiorstw poprzez wsparcie klastrów.
8) Rozwój przedsiębiorstw poprzez wsparcie ośrodków innowacji – m.in. świadczenie wysokiej jakości usług proinnowacyjnych dla przedsiębiorstw przez wyspecjalizowane konsorcja.
9) Wsparcie inicjatyw wyselekcjonowanych na poziomie Unii Europejskiej - wsparcie w tym obszarze będzie miało na celu sfinansowanie najlepszych projektów z komponentem B+R, które zostały pozytywnie zweryfikowane w ramach naborów przeprowadzonych z poziomu UE, dzięki czemu projekty mające potencjał w tworzeniu innowacji będą mieć szansę wdrożenia na rynku.
10) Alternatywne metody finansowania i realizacji prac badawczo-rozwojowych - możliwość testowania i realizacji metod finansowania prac B+R stanowiących alternatywę w stosunku do podstawowego sposobu finansowania, a więc w formie dotacji dla przedsiębiorców na realizację ich własnych projektów.
11) Wsparcie w zakresie internacjonalizacji poprzez:
- wsparcie promocji oraz internacjonalizacji innowacyjnych MŚP - budowanie kompetencji i strategii ekspansji zagranicznej oraz dopasowania produktów i usług do konkretnych rynków docelowych, segmentów klientów i kanałów sprzedaży.
- promocja marki polskiej gospodarki skoncentrowana wokół stoisk narodowych na wybranych, najbardziej prestiżowych imprezach (targi, konferencje), wspierająca promocję pojedynczych firm oraz branż istotnych dla polskiej gospodarki, w szczególności krajowych inteligentnych specjalizacji. Ponadto wsparcie projektów służących umiędzynarodowieniu działalności przedsiębiorstw i włączanie ich w promocję polskiej gospodarki na wyselekcjonowanych, prestiżowych imprezach.
Działania realizowane w 3. priorytecie FENG mają na celu zapewnienie skutecznego systemu zarządzania, wdrażania i informowania o Programie, wsparcie potencjalnych beneficjentów i beneficjentów Programu. Cechą działań realizowanych w priorytecie 3 będzie wspieranie kultury administracyjnej - świadomej potrzeb klienta i otwartej na współpracę z przedsiębiorcami oraz systemu wdrażania, który będzie oparty na nowoczesnym zapleczu technicznym i systemach informatycznych. Ze środków pomocy technicznej planowane jest finansowanie działań dotyczących:
1) Zapewnienia sprawnej realizacji procesów związanych z zarządzaniem i wdrażaniem, w szczególności w zakresie naboru i selekcji projektów, systemu monitorowania, ewaluacji, kontroli, certyfikacji. W tym obszarze wsparcie są zaplanowane działania mające na celu zapewnienie wysokiej jakości potencjału administracyjnego, warunków technicznych do wdrażania Programu, a także systemów.
2) Zapewnienia skutecznego systemu informacji i promocji Programu oraz realizowanych w jego ramach instrumentach.
3) Zapewnienia rozwoju potencjału beneficjentów, ostatecznych odbiorców i potencjalnych beneficjentów Programu oraz wzmocnienie ich kompetencji.
W Programie zachowany jest nacisk na powiązanie tematyczne projektów z krajowymi inteligentnymi specjalizacjami. Nie dotyczy to instrumentów finansowych i partnerstw międzynarodowych oraz innych instrumentów będących narzędziami procesu przedsiębiorczego odkrywania umożliwiającego finansowanie obszarów, które mogą się stać potencjalnymi specjalizacjami.
Program realizowany będzie na obszarze całej Polski.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MFiPR
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Małgorzata Jarosińska – Jedynak Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MFiPR
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
III kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 6 grudnia 2021 r. w trybie obiegowym
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
zrealizowany