W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie przyjęcia projektu programu „Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027”

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"IC15","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"C – projekty implementujące UE","value":"C – projekty implementujące UE"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Projektowana uchwała dotyczy przyjęcia programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (dalej: FERS) w rozumieniu art. 22 projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej (dalej rozporządzenie ogólne).\nProgram FERS jest programem krajowym służącym realizacji Umowy Partnerstwa w zakresie polityki spójności na lata 2021-2027, zgodnie z art. 5 pkt 7a lit. a ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Program stanowi realizację założeń Umowy Partnerstwa dla realizacji polityki spójności 2021-2027 w Polsce, które przewidują realizację programu krajowego służącego wsparciu celu polityki 4 pn. bardziej inkluzywna Europa o silniejszym wymiarze społecznym wdrażająca Europejski filar praw socjalnych, wskazanego w art. 5 ust. 1 pkt d, projektu rozporządzenia ogólnego. \nPrzyjęcie przez Radę Ministrów uchwały umożliwi oficjalne rozpoczęcie negocjacji i zatwierdzenie Programu FERS przez Komisję Europejską zgodnie z art. 23 projektu rozporządzenia ogólnego.\nProgram FERS stanowi kontynuację krajowego Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w perspektywie finansowej Unii Europejskiej na lata 2014-2020.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"W programie FERS będzie realizowane wsparcie na rzecz m.in. poprawy sytuacji osób na rynku pracy, zwiększenia dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami, zapewnienia opieki nad dziećmi do lat 3, podnoszenia jakości edukacji i rozwoju kompetencji, szkolnictwa wyższego, integracji społecznej, rozwoju usług społecznych i ekonomii społecznej oraz ochrony zdrowia.\nW ramach głównych wyzwań na nowy okres programowania należy wskazać m.in. dalsze działania na rzecz wzrostu poziomu aktywności zawodowej Polaków. W tym kontekście szczególnie ważne jest wspieranie osób z niepełnosprawnościami w pełnym uczestnictwie w życiu społecznym i gospodarczym. Dlatego w programie jednym z istotnych obszarów interwencji będzie wspieranie usług zatrudnienia wspomaganego. FERS wesprze też modernizację publicznych służb zatrudnienia, aby efektywnie odpowiadały na potrzeby osób znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji na rynku pracy tj. kobiet, osób długotrwale bezrobotnych, osób młodych, osób z niepełnosprawnościami.\nKolejnym wyzwaniem, które podejmuje Program jest zbyt niskie uczestnictwo dzieci poniżej 3 roku życia w różnych formach opieki zinstytucjonalizowanej. Mimo systematycznego wzrostu od 2012 r. liczby miejsc w żłobkach, oddziałach i klubach dziecięcych, a także dostępności opiekunów dziennych, popyt na miejsca opieki jest nadal niezaspokojony. W związku z tym, jednym z priorytetów Programu będzie poprawa dostępności do miejsc opieki nad dziećmi do lat 3. Dzięki środkom EFS+ będą tworzone nowe miejsca opieki, ale też wspierane będzie ich funkcjonowanie, tak aby obniżyć opłaty dla rodziców.\nW dalszym ciągu obserwowane są istotne wyzwania dla rozwoju umiejętności przez całe życie. Ogólna liczba kształcących się osób dorosłych w Polsce – mimo że wzrosła na przestrzeni ostatnich kilku lat – nadal jest znacznie niższa od średniej unijnej, stąd podejmowane będą nowe inicjatywy, umożliwiające podnoszenie kompetencji Polaków, np.: opracowanie i pilotaż koncepcji indywidualnych bonów na kształcenie ustawiczne w branżach kluczowych dla gospodarki. W programie kontynuowane będzie również wsparcie na rzecz poprawy jakość edukacji na wszystkich poziomach, w tym kształcenia zawodowego i szkolnictwa wyższego oraz podnoszenie kwalifikacji i kompetencji różnych grup, w tym kadr systemu oświaty i szkolnictwa wyższego czy pracowników przedsiębiorstw. Planowane są również działania na rzecz rozwoju kompetencji cyfrowych społeczeństwa, a także szersze wykorzystanie finansowania zwrotnego.\nW FERS kontynuowane będzie wspieranie procesu deinstytucjonalizacji, zarówno w zakresie usług społecznych, jak też zdrowotnych. Deinstytucjonalizacja to horyzontalna zasada Europejskiego Funduszu Społecznego, zapewniająca osobom potrzebującym wsparcia w codziennym funkcjonowaniu prawo do niezależnego życia, godności i podmiotowego, indywidualnego traktowania. Istotne znaczenie będzie mieć inwestycja w kształcenie i doskonalenie zawodowe kadr medycznych i okołomedycznych.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MFiPR","value":"MFiPR"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Małgorzata Jarosińska–Jedynak Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MFiPR","value":"MFiPR"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY, Rada Ministrów przyjęła 11 marca 2022 r. w trybie obiegowym","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
IC15
Rodzaj dokumentu:
Typ dokumentu:
C – projekty implementujące UE
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Projektowana uchwała dotyczy przyjęcia programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (dalej: FERS) w rozumieniu art. 22 projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej (dalej rozporządzenie ogólne).
Program FERS jest programem krajowym służącym realizacji Umowy Partnerstwa w zakresie polityki spójności na lata 2021-2027, zgodnie z art. 5 pkt 7a lit. a ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Program stanowi realizację założeń Umowy Partnerstwa dla realizacji polityki spójności 2021-2027 w Polsce, które przewidują realizację programu krajowego służącego wsparciu celu polityki 4 pn. bardziej inkluzywna Europa o silniejszym wymiarze społecznym wdrażająca Europejski filar praw socjalnych, wskazanego w art. 5 ust. 1 pkt d, projektu rozporządzenia ogólnego.
Przyjęcie przez Radę Ministrów uchwały umożliwi oficjalne rozpoczęcie negocjacji i zatwierdzenie Programu FERS przez Komisję Europejską zgodnie z art. 23 projektu rozporządzenia ogólnego.
Program FERS stanowi kontynuację krajowego Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w perspektywie finansowej Unii Europejskiej na lata 2014-2020.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
W programie FERS będzie realizowane wsparcie na rzecz m.in. poprawy sytuacji osób na rynku pracy, zwiększenia dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami, zapewnienia opieki nad dziećmi do lat 3, podnoszenia jakości edukacji i rozwoju kompetencji, szkolnictwa wyższego, integracji społecznej, rozwoju usług społecznych i ekonomii społecznej oraz ochrony zdrowia.
W ramach głównych wyzwań na nowy okres programowania należy wskazać m.in. dalsze działania na rzecz wzrostu poziomu aktywności zawodowej Polaków. W tym kontekście szczególnie ważne jest wspieranie osób z niepełnosprawnościami w pełnym uczestnictwie w życiu społecznym i gospodarczym. Dlatego w programie jednym z istotnych obszarów interwencji będzie wspieranie usług zatrudnienia wspomaganego. FERS wesprze też modernizację publicznych służb zatrudnienia, aby efektywnie odpowiadały na potrzeby osób znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji na rynku pracy tj. kobiet, osób długotrwale bezrobotnych, osób młodych, osób z niepełnosprawnościami.
Kolejnym wyzwaniem, które podejmuje Program jest zbyt niskie uczestnictwo dzieci poniżej 3 roku życia w różnych formach opieki zinstytucjonalizowanej. Mimo systematycznego wzrostu od 2012 r. liczby miejsc w żłobkach, oddziałach i klubach dziecięcych, a także dostępności opiekunów dziennych, popyt na miejsca opieki jest nadal niezaspokojony. W związku z tym, jednym z priorytetów Programu będzie poprawa dostępności do miejsc opieki nad dziećmi do lat 3. Dzięki środkom EFS+ będą tworzone nowe miejsca opieki, ale też wspierane będzie ich funkcjonowanie, tak aby obniżyć opłaty dla rodziców.
W dalszym ciągu obserwowane są istotne wyzwania dla rozwoju umiejętności przez całe życie. Ogólna liczba kształcących się osób dorosłych w Polsce – mimo że wzrosła na przestrzeni ostatnich kilku lat – nadal jest znacznie niższa od średniej unijnej, stąd podejmowane będą nowe inicjatywy, umożliwiające podnoszenie kompetencji Polaków, np.: opracowanie i pilotaż koncepcji indywidualnych bonów na kształcenie ustawiczne w branżach kluczowych dla gospodarki. W programie kontynuowane będzie również wsparcie na rzecz poprawy jakość edukacji na wszystkich poziomach, w tym kształcenia zawodowego i szkolnictwa wyższego oraz podnoszenie kwalifikacji i kompetencji różnych grup, w tym kadr systemu oświaty i szkolnictwa wyższego czy pracowników przedsiębiorstw. Planowane są również działania na rzecz rozwoju kompetencji cyfrowych społeczeństwa, a także szersze wykorzystanie finansowania zwrotnego.
W FERS kontynuowane będzie wspieranie procesu deinstytucjonalizacji, zarówno w zakresie usług społecznych, jak też zdrowotnych. Deinstytucjonalizacja to horyzontalna zasada Europejskiego Funduszu Społecznego, zapewniająca osobom potrzebującym wsparcia w codziennym funkcjonowaniu prawo do niezależnego życia, godności i podmiotowego, indywidualnego traktowania. Istotne znaczenie będzie mieć inwestycja w kształcenie i doskonalenie zawodowe kadr medycznych i okołomedycznych.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MFiPR
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Małgorzata Jarosińska–Jedynak Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MFiPR
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY, Rada Ministrów przyjęła 11 marca 2022 r. w trybie obiegowym
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
Zrealizowany