Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie przyjęcia projektu „Strategii Rozwoju Polski do 2035 r.”
1.0
30.06.2025 13:41 Agnieszka Kowalska
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP
{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"ID132","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"ID{#ID_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty innych dokumentów rządowych","value":"Projekty innych dokumentów rządowych"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja dodatkowa","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Zgodnie z art. 12a ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2025 r. poz. 198) średniookresowa strategii rozwoju kraju (dalej: śsrk) jest przyjmowana przez Radę Ministrów w drodze uchwały. Śsrk, zgodnie z art. 9 pkt 2 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, określa podstawowe uwarunkowania, cele i kierunki rozwoju kraju w wymiarze społecznym, gospodarczym i przestrzennym, na okres 10-15 lat, oraz szczegółowe działania na okres 4 lat. \n„Strategia Rozwoju Polski do 2035 r.” (dalej: Strategia) jest odpowiedzią państwa na zmieniające się otoczenie geopolityczne i międzynarodowe. Wydarzenia ostatniej dekady – kryzys migracyjny, pandemia COVID-19 czy pełnoskalowa wojna w Ukrainie – naruszyły poczucie stabilności i przekonanie o możliwości długofalowego planowania rozwoju. Odpowiedzią państwa na tego rodzaju wydarzenia nie jest odwrót od myślenia strategicznego, lecz jego wzmocnienie, aby zapewnić większą elastyczność realizacji zaplanowanych działań. W takich okolicznościach szczególnego znaczenia nabierają niektóre funkcje państwa, jak zdolność do mobilizacji zasobów na wypadek kryzysu. Wyzwaniem jest budowanie odporności i bezpieczeństwa, by nie zakłócało to procesów gospodarczych, lecz stało się jednym z katalizatorów rozwoju. ","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Motywem przewodnim planowanych w Strategii rozwiązań jest poszukiwaniu nowej równowagi między konkurencyjnością gospodarki, spójnością społeczną oraz bezpieczeństwem kraju. Ostatnie dekady były okresem szybkiego wzrostu gospodarczego Polski. Jednocześnie, mimo dołączenia do najwyżej rozwiniętych państw świata pod względem PKB na osobę, w wielu aspektach życia społecznego Polska wciąż utrzymuje stan bliższy państwom o umiarkowanym poziomie rozwoju. Dotyczy to między innymi: zdrowia obywateli, jakości powietrza, dostępu do opieki instytucjonalnej nad dziećmi i transportu zbiorowego, emisyjności gospodarki czy poziomu nierówności społecznych. Co więcej, rosyjska agresja na Ukrainę podważyła fundamenty poczucia bezpieczeństwa mieszkańców kraju. To stwarza potrzebę zbudowania nowej równowagi, opartej o odpowiedni balans pomiędzy:\n- konkurencyjnością gospodarki, wyrażającą się w jej zdolności do utrzymania wysokiego wzrostu gospodarczego;\n- spójnością społeczną, rozumianą jako dbanie o dobrą jakość życia dla wszystkich obywateli, zwłaszcza w obliczu wyzwania jakim jest szybkie starzenie się populacji;\n- bezpieczeństwem kraju, mającym odzwierciedlenie nie tylko w jego sile militarnej, lecz także odporności obywateli i instytucji państwa na sytuacje kryzysowe.\nW polityce regionalnej kraju nowa równowaga oznacza dbałość w równym stopniu o rozwój metropolii, małych i średnich miast oraz obszarów wiejskich. Polska charakteryzuje się policentryczną strukturą osadniczą – ma równomiernie rozłożoną w przestrzeni kraju sieć miejscowości o zróżnicowanej wielkości i funkcjach. Strategia traktuje tę cechę jako ważny potencjał kraju, który dobrze wykorzystany może przełożyć się na wzmocnienie rozwoju gospodarczego, spójności społecznej oraz bezpieczeństwa i odporności kraju.\nW Strategii zagwarantowano mechanizmy, które zapewnią jej publiczną rozliczalność oraz elastyczność. Nowym cyklicznym dokumentem będzie Roczna Diagnoza Strategiczna, obejmująca opis zmieniających się uwarunkowań dla realizacji Strategii oraz ocenę jej wdrażania. Publikacja Rocznej Diagnozy Strategicznej będzie stanowiła element publicznej rozliczalności z realizacji celów i działań zapisanych w Strategii. Będzie także odpowiedzią na potrzebę stałego myślenia strategicznego w administracji publicznej oraz konieczność dostosowywania działań do nowych okoliczności. Strategia będzie monitorowana przy pomocy wskaźników realizacji w perspektywie 2035 roku, z wartościami pośrednimi na 2030 rok. Strategia obejmuje także plan działań zawierający kluczowe z punktu widzenia jej celów projekty, których realizacja nastąpi w latach 2026-2029.\nProjekt „Strategii Rozwoju Polski do 2035 roku” składa się z następujących rozdziałów:\nWprowadzenie \nSynteza\nI. Część diagnostyczna – w tej części przedstawiono najważniejsze wnioski z diagnozy sytuacji społecznej, gospodarczej i przestrzennej kraju.\nII. Część kierunkowa – w tej części opisano cztery najważniejsze cele Strategii. Cele te nawiązują do zarysowanej potrzeby budowy nowej równowagi między konkurencyjnością gospodarki, spójnością społeczną w warunkach starzenia się populacji, bezpieczeństwem kraju, a także równowagą między rozwojem metropolii, małych i średnich miast oraz obszarów wiejskich.\nIII. Część wdrożeniowa – składa się z opisu siedemnastu priorytetów, rozumianych jako obszary działalności państwa kluczowe z perspektywy realizacji celów Strategii określonych w części kierunkowej. W priorytetach tych określono kluczowe wyzwania w danym obszarze, kierunki działań oraz wskaźniki do osiągnięcia w horyzoncie Strategii. W tej części zdefiniowano także obszary strategicznej interwencji państwa oraz przedstawiono model struktury funkcjonalno-przestrzennej kraju.\nIV. System realizacji Strategii – w tej części opisano narzędzia monitorowania, tj. zestaw wskaźników, 4-letni plan działań i Roczną Diagnozę Strategiczną, a także ramy finansowe Strategii. W przypadku ram finansowych opisano trzy główne komponenty środków na realizację Strategii: krajowe środki sektora finansów publicznych, fundusze unijne oraz środki instytucji rozwoju. ","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MFiPR","value":"MFiPR"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ współpracujący przy opracowaniu projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz Minister Funduszy i Polityki Regionalnej","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MFiPR","value":"MFiPR"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2025 r. ","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
ID132
Rodzaj dokumentu:
Projekty innych dokumentów rządowych
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Zgodnie z art. 12a ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2025 r. poz. 198) średniookresowa strategii rozwoju kraju (dalej: śsrk) jest przyjmowana przez Radę Ministrów w drodze uchwały. Śsrk, zgodnie z art. 9 pkt 2 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, określa podstawowe uwarunkowania, cele i kierunki rozwoju kraju w wymiarze społecznym, gospodarczym i przestrzennym, na okres 10-15 lat, oraz szczegółowe działania na okres 4 lat. „Strategia Rozwoju Polski do 2035 r.” (dalej: Strategia) jest odpowiedzią państwa na zmieniające się otoczenie geopolityczne i międzynarodowe. Wydarzenia ostatniej dekady – kryzys migracyjny, pandemia COVID-19 czy pełnoskalowa wojna w Ukrainie – naruszyły poczucie stabilności i przekonanie o możliwości długofalowego planowania rozwoju. Odpowiedzią państwa na tego rodzaju wydarzenia nie jest odwrót od myślenia strategicznego, lecz jego wzmocnienie, aby zapewnić większą elastyczność realizacji zaplanowanych działań. W takich okolicznościach szczególnego znaczenia nabierają niektóre funkcje państwa, jak zdolność do mobilizacji zasobów na wypadek kryzysu. Wyzwaniem jest budowanie odporności i bezpieczeństwa, by nie zakłócało to procesów gospodarczych, lecz stało się jednym z katalizatorów rozwoju.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Motywem przewodnim planowanych w Strategii rozwiązań jest poszukiwaniu nowej równowagi między konkurencyjnością gospodarki, spójnością społeczną oraz bezpieczeństwem kraju. Ostatnie dekady były okresem szybkiego wzrostu gospodarczego Polski. Jednocześnie, mimo dołączenia do najwyżej rozwiniętych państw świata pod względem PKB na osobę, w wielu aspektach życia społecznego Polska wciąż utrzymuje stan bliższy państwom o umiarkowanym poziomie rozwoju. Dotyczy to między innymi: zdrowia obywateli, jakości powietrza, dostępu do opieki instytucjonalnej nad dziećmi i transportu zbiorowego, emisyjności gospodarki czy poziomu nierówności społecznych. Co więcej, rosyjska agresja na Ukrainę podważyła fundamenty poczucia bezpieczeństwa mieszkańców kraju. To stwarza potrzebę zbudowania nowej równowagi, opartej o odpowiedni balans pomiędzy: - konkurencyjnością gospodarki, wyrażającą się w jej zdolności do utrzymania wysokiego wzrostu gospodarczego; - spójnością społeczną, rozumianą jako dbanie o dobrą jakość życia dla wszystkich obywateli, zwłaszcza w obliczu wyzwania jakim jest szybkie starzenie się populacji; - bezpieczeństwem kraju, mającym odzwierciedlenie nie tylko w jego sile militarnej, lecz także odporności obywateli i instytucji państwa na sytuacje kryzysowe. W polityce regionalnej kraju nowa równowaga oznacza dbałość w równym stopniu o rozwój metropolii, małych i średnich miast oraz obszarów wiejskich. Polska charakteryzuje się policentryczną strukturą osadniczą – ma równomiernie rozłożoną w przestrzeni kraju sieć miejscowości o zróżnicowanej wielkości i funkcjach. Strategia traktuje tę cechę jako ważny potencjał kraju, który dobrze wykorzystany może przełożyć się na wzmocnienie rozwoju gospodarczego, spójności społecznej oraz bezpieczeństwa i odporności kraju. W Strategii zagwarantowano mechanizmy, które zapewnią jej publiczną rozliczalność oraz elastyczność. Nowym cyklicznym dokumentem będzie Roczna Diagnoza Strategiczna, obejmująca opis zmieniających się uwarunkowań dla realizacji Strategii oraz ocenę jej wdrażania. Publikacja Rocznej Diagnozy Strategicznej będzie stanowiła element publicznej rozliczalności z realizacji celów i działań zapisanych w Strategii. Będzie także odpowiedzią na potrzebę stałego myślenia strategicznego w administracji publicznej oraz konieczność dostosowywania działań do nowych okoliczności. Strategia będzie monitorowana przy pomocy wskaźników realizacji w perspektywie 2035 roku, z wartościami pośrednimi na 2030 rok. Strategia obejmuje także plan działań zawierający kluczowe z punktu widzenia jej celów projekty, których realizacja nastąpi w latach 2026-2029. Projekt „Strategii Rozwoju Polski do 2035 roku” składa się z następujących rozdziałów: Wprowadzenie Synteza I. Część diagnostyczna – w tej części przedstawiono najważniejsze wnioski z diagnozy sytuacji społecznej, gospodarczej i przestrzennej kraju. II. Część kierunkowa – w tej części opisano cztery najważniejsze cele Strategii. Cele te nawiązują do zarysowanej potrzeby budowy nowej równowagi między konkurencyjnością gospodarki, spójnością społeczną w warunkach starzenia się populacji, bezpieczeństwem kraju, a także równowagą między rozwojem metropolii, małych i średnich miast oraz obszarów wiejskich. III. Część wdrożeniowa – składa się z opisu siedemnastu priorytetów, rozumianych jako obszary działalności państwa kluczowe z perspektywy realizacji celów Strategii określonych w części kierunkowej. W priorytetach tych określono kluczowe wyzwania w danym obszarze, kierunki działań oraz wskaźniki do osiągnięcia w horyzoncie Strategii. W tej części zdefiniowano także obszary strategicznej interwencji państwa oraz przedstawiono model struktury funkcjonalno-przestrzennej kraju. IV. System realizacji Strategii – w tej części opisano narzędzia monitorowania, tj. zestaw wskaźników, 4-letni plan działań i Roczną Diagnozę Strategiczną, a także ramy finansowe Strategii. W przypadku ram finansowych opisano trzy główne komponenty środków na realizację Strategii: krajowe środki sektora finansów publicznych, fundusze unijne oraz środki instytucji rozwoju.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MFiPR
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz Minister Funduszy i Polityki Regionalnej