Powrót

Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie przyjęcia strategii dotyczącej informatyzacji państwa

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
13.10.2025 17:02 Agnieszka Moskaluk
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Minister Cyfryzacji
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie przyjęcia strategii dotyczącej informatyzacji państwa 1.0 13.10.2025 17:02 Agnieszka Moskaluk

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"ID151","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"ID{#ID_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty innych dokumentów rządowych","value":"Projekty innych dokumentów rządowych"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja dodatkowa","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Projektowana uchwała Rady Ministrów w sprawie przyjęcia strategii dotyczącej informatyzacji państwa, zwanej dalej „Strategią\", stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego określonego w art. 12aa ust. 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 1557 i 1717 oraz z 2025 r. poz. 1006, 1019 i 1158), zwanej dalej „ustawą o informatyzacji”, upoważniającego Radę Ministrów do przyjęcia Strategii. Przedmiotowy przepis jest dodawany do ustawy o informatyzacji w drodze ustawy z dnia 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw (UC44).\nW odpowiedzi na potrzebę zaprojektowania w Polsce wizji transformacji cyfrowej w dokumencie o randze strategii, a nie tylko na poziomie dokumentu operacyjno-wdrożeniowego, Strategia zastąpi Program Zintegrowanej Informatyzacji Państwa, a zakresem przedmiotowym obejmie działania będące w zakresie kompetencji Rady Ministrów. \nDokument będzie miał charakter strategiczny, natomiast nie będzie stanowił strategii rozwoju w rozumieniu ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2025 r. poz. 198). Dokument ten będzie przyjmowany na podstawie ustawy o informatyzacji.\nStrategia uwzględnia dotychczas zrealizowane działania oraz poziom zastosowania nowoczesnych technologii w administracji publicznej na rzecz obywateli, biorąc pod uwagę założenia komplementarnych dokumentów strategicznych i programowych rządu w tym obszarze. Z uwagi na potrzebę dobrego planowania, spójności i ciągłości procesów cyfrowych państwa Strategia obejmuje okres do 2035 r. W proces przygotowania i realizacji założeń Strategii zaangażowane zostały pozostałe ministerstwa, w celu zapewnienia harmonizacji i komplementarności realizowanych i planowanych działań na rzecz interesariuszy procesu informatyzacji państwa, w tym administracji publicznej. Horyzontalny charakter procesów cyfryzacji sprawia, że międzyresortowa współpraca w zakresie ich koordynacji i systematyzacja wiedzy na temat podejmowanych działań ma szczególne znaczenie. Choć dotychczasowe inicjatywy w tym zakresie przyniosły pewną poprawę, to efektywne zarządzanie cyfryzacją wymaga podjęcia dalszych działań.\nStrategia będzie stanowiła również podstawę do określania sposobów i zasad współpracy wewnątrz administracji rządowej oraz współpracy z pozostałymi podmiotami, których dotyczy proces informatyzacji państwa, w tym jednostkami samorządu terytorialnego\nCelem Strategii jest określenie kierunków procesu informatyzacji państwa, mając na uwadze: \n-\tpotrzebę przygotowania kompleksowego i długoterminowego dokumentu o charakterze strategicznym, zapewniającego wieloletnią perspektywę rozwoju procesu informatyzacji państwa, przy jednoczesnym uwzględnieniu aktualnego tempa rozwoju cyfrowego w Polsce, w Europie i na świecie oraz globalnych trendów technologicznych oraz sytuacji geopolitycznej,\n-\tefektywność i celowość wydatkowania środków z budżetu państwa oraz funduszy europejskich na działania w obszarze cyfryzacji, a także odpowiedzialne wdrożenie polityk unijnych.\nStrategia stanowi załącznik do projektowanej uchwały. \n","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"\nStrategia zapewnia wieloletnią perspektywę rozwoju procesu informatyzacji państwa, tj. do 2035 r. Jest to okres wykraczający poza dotychczas przyjęte strategie rozwoju, jednak jest to konieczne z uwagi na potrzebę dobrego planowania, spójności i ciągłości procesów cyfrowych państwa.\nStrategia uwzględnia diagnozę transformacji cyfrowej oraz dotychczas realizowane działania, a także założenia obywateli dzięki cyfryzacji. \nW Strategii zidentyfikowano kluczowe (horyzontalne) obszary, stanowiące czynniki o fundamentalnym wpływie na realizację celu głównego Strategii, a także mające znaczenie dla powodzenia realizacji pozostałych, szczegółowych celów Strategii:\n1)\tzapewnienie dostępu do szybkich, wydajnych i bezpiecznych usług telekomunikacyjnych wszystkim użytkownikom, bez znaczenia w jakiej lokalizacji się znajdują, a także wzmocnienie infrastruktury telekomunikacyjnej; \n2)\twzmocnienie kompetencji przyszłości, których znaczenie istotne jest nie tylko dla społeczeństwa, ale całego systemu funkcjonowania państwa;\n3)\tzapewnienie bezpieczeństwa wobec coraz większej liczby zagrożeń w przestrzeni cyfrowej; \n4)\tpoprawa koordynacji transformacji cyfrowej poprzez efektywną międzyresortową i międzysektorową współpracę w oparciu o Architekturę Informacyjną Państwa. \nPozostałe cele strategii zostały zgrupowane w trzech płaszczyznach, tj. \n1)\tpaństwo, czyli obszary związane przede wszystkim z funkcjonowaniem administracji publicznej oraz jej relacji z podmiotami zewnętrznymi, w tym obywatelami (m.in. rozwój e-usług publicznych, cyfryzacja procesów administracyjnych i postępowań sądowych, zwiększenie interoperacyjności publicznych systemów teleinformatycznych i rejestrów publicznych, rozwój środków identyfikacji elektronicznej, chmury obliczeniowej oraz portalu Otwarte Dane); \n2)\tludzie, czyli obszary koncentrujące się na obywatelach, ich jakości życia, rozwoju i prawach w przestrzeni cyfrowej (m.in. zapewnienie praktycznej realizacji praw obywateli w sferze cyfrowej, a także ochrony obywateli przed negatywnymi efektami związanymi ze sferą cyfrową, cyfryzacja sektora ochrony zdrowia, wsparcie rozwoju branż kreatywnych oraz digitalizacji zasobów cyfrowych kultury i nauki, a także wsparcie naukowców w dziedzinach związanych z sektorem cyfrowym);\n3)\tgospodarka i technologie, czyli obszary odnoszące się do cyfrowej transformacji gospodarki, a także wykorzystania w niej i rozwoju nowych technologii (m.in. wsparcie przedsiębiorców w cyfrowej transformacji, rozwój sztucznej inteligencji oraz innych technologii przełomowych, rozwój technologii kosmicznych i open source, cyfryzacja sektora związanego z rolnictwem oraz rozwój ekologii cyfrowej i zapewnienie zrównoważonego rozwoju sektora ICT).\nkomplementarnych dokumentów strategicznych i programowych Rządu w tym obszarze. \nW Strategii wyznaczone zostały cele w najważniejszych obszarach cyfryzacji (wraz ze wskazaniem środków służących do ich realizacji oraz możliwości finansowania projektowanych działań), spośród których nadrzędnym celem jest poprawa jakości życia \nZa monitorowanie realizacji Strategii odpowiedzialny będzie minister właściwy do spraw informatyzacji. Szczególną rolę w procesie wdrażania Strategii odegrają, powoływani zgodnie z art. 12ae ustawy o informatyzacji, pełnomocnicy do spraw informatyzacji oraz Komitet do spraw Cyfryzacji.\nZ uwagi na potrzebę dobrego planowania, spójności i ciągłości procesów cyfryzacji państwa, Strategia obejmuje wieloletnią perspektywę (do 2035 r.). Jednak tempo rozwoju technologicznego i trudność w przewidzeniu jego długofalowych kierunków sprawia, że niezbędny jest jej regularny przegląd i ewentualna aktualizacja. Zgodnie z art. 12ad ustawy o informatyzacji, minister właściwy do spraw informatyzacji we współpracy z członkami Rady Ministrów, będzie dokonywał przeglądu Strategii co 2 lata, a sprawozdanie z przeglądu będzie poddawane konsultacjom społecznym, a następnie przedkładane Radzie Ministrów w terminie 2 miesięcy od jego zakończenia. Do opracowywania informacji z realizacji Strategii w celu dokonania przeglądu zobowiązani będą pełnomocnicy do spraw informatyzacji.\nDodatkowo, realizacja Strategii będzie poddawana raz w roku monitoringowi ministra właściwego do spraw informatyzacji. System monitorowania obejmować będzie badanie postępu zaplanowanych działań w ramach celów horyzontalnych i kierunkowych oraz badanie ilościowe dotyczące stopnia realizacji przyjętych wskaźników efektywności. Wyniki z przeprowadzonego monitoringu realizacji Strategii będą przedstawiane Komitetowi do spraw Cyfryzacji w formie sprawozdania oraz publikowane na stronie internetowej Ministerstwa Cyfryzacji, w terminie 3 miesięcy od zakończenia roku kalendarzowego.\nIntegralnym elementem monitoringu Strategii będzie zestaw wskaźników efektywności, odnoszących się do celów wyznaczonych w poszczególnych obszarach. Określone w Strategii wartości bazowe, pośrednie oraz docelowe dla poszczególnych wskaźników w perspektywie do 2035 r. będą miarą postępów realizacji Strategii. \nStrategiczny horyzont czasowy obejmuje perspektywę do 2035 r., natomiast operacjonalizacja działań wymaga elastycznego modelu w krótszej perspektywie czasowej. W tym celu minister właściwy do spraw informatyzacji opracuje plan operacyjny, który zostanie przyjęty przez Komitet do spraw Cyfryzacji. Dokument będzie identyfikować działania o charakterze priorytetowym wskazując na harmonogram realizacji oraz źródła ich finansowania, obejmując trzyletni horyzont czasowy (z założeniem corocznej aktualizacji).","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MC","value":"MC"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ współpracujący przy opracowaniu projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Dariusz Standerski Sekretarz Stanu ","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MC","value":"MC"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2025 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
ID151
Rodzaj dokumentu:
Projekty innych dokumentów rządowych
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Projektowana uchwała Rady Ministrów w sprawie przyjęcia strategii dotyczącej informatyzacji państwa, zwanej dalej „Strategią", stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego określonego w art. 12aa ust. 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 1557 i 1717 oraz z 2025 r. poz. 1006, 1019 i 1158), zwanej dalej „ustawą o informatyzacji”, upoważniającego Radę Ministrów do przyjęcia Strategii. Przedmiotowy przepis jest dodawany do ustawy o informatyzacji w drodze ustawy z dnia 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw (UC44).
W odpowiedzi na potrzebę zaprojektowania w Polsce wizji transformacji cyfrowej w dokumencie o randze strategii, a nie tylko na poziomie dokumentu operacyjno-wdrożeniowego, Strategia zastąpi Program Zintegrowanej Informatyzacji Państwa, a zakresem przedmiotowym obejmie działania będące w zakresie kompetencji Rady Ministrów.
Dokument będzie miał charakter strategiczny, natomiast nie będzie stanowił strategii rozwoju w rozumieniu ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2025 r. poz. 198). Dokument ten będzie przyjmowany na podstawie ustawy o informatyzacji.
Strategia uwzględnia dotychczas zrealizowane działania oraz poziom zastosowania nowoczesnych technologii w administracji publicznej na rzecz obywateli, biorąc pod uwagę założenia komplementarnych dokumentów strategicznych i programowych rządu w tym obszarze. Z uwagi na potrzebę dobrego planowania, spójności i ciągłości procesów cyfrowych państwa Strategia obejmuje okres do 2035 r. W proces przygotowania i realizacji założeń Strategii zaangażowane zostały pozostałe ministerstwa, w celu zapewnienia harmonizacji i komplementarności realizowanych i planowanych działań na rzecz interesariuszy procesu informatyzacji państwa, w tym administracji publicznej. Horyzontalny charakter procesów cyfryzacji sprawia, że międzyresortowa współpraca w zakresie ich koordynacji i systematyzacja wiedzy na temat podejmowanych działań ma szczególne znaczenie. Choć dotychczasowe inicjatywy w tym zakresie przyniosły pewną poprawę, to efektywne zarządzanie cyfryzacją wymaga podjęcia dalszych działań.
Strategia będzie stanowiła również podstawę do określania sposobów i zasad współpracy wewnątrz administracji rządowej oraz współpracy z pozostałymi podmiotami, których dotyczy proces informatyzacji państwa, w tym jednostkami samorządu terytorialnego
Celem Strategii jest określenie kierunków procesu informatyzacji państwa, mając na uwadze:
- potrzebę przygotowania kompleksowego i długoterminowego dokumentu o charakterze strategicznym, zapewniającego wieloletnią perspektywę rozwoju procesu informatyzacji państwa, przy jednoczesnym uwzględnieniu aktualnego tempa rozwoju cyfrowego w Polsce, w Europie i na świecie oraz globalnych trendów technologicznych oraz sytuacji geopolitycznej,
- efektywność i celowość wydatkowania środków z budżetu państwa oraz funduszy europejskich na działania w obszarze cyfryzacji, a także odpowiedzialne wdrożenie polityk unijnych.
Strategia stanowi załącznik do projektowanej uchwały.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:

Strategia zapewnia wieloletnią perspektywę rozwoju procesu informatyzacji państwa, tj. do 2035 r. Jest to okres wykraczający poza dotychczas przyjęte strategie rozwoju, jednak jest to konieczne z uwagi na potrzebę dobrego planowania, spójności i ciągłości procesów cyfrowych państwa.
Strategia uwzględnia diagnozę transformacji cyfrowej oraz dotychczas realizowane działania, a także założenia obywateli dzięki cyfryzacji.
W Strategii zidentyfikowano kluczowe (horyzontalne) obszary, stanowiące czynniki o fundamentalnym wpływie na realizację celu głównego Strategii, a także mające znaczenie dla powodzenia realizacji pozostałych, szczegółowych celów Strategii:
1) zapewnienie dostępu do szybkich, wydajnych i bezpiecznych usług telekomunikacyjnych wszystkim użytkownikom, bez znaczenia w jakiej lokalizacji się znajdują, a także wzmocnienie infrastruktury telekomunikacyjnej;
2) wzmocnienie kompetencji przyszłości, których znaczenie istotne jest nie tylko dla społeczeństwa, ale całego systemu funkcjonowania państwa;
3) zapewnienie bezpieczeństwa wobec coraz większej liczby zagrożeń w przestrzeni cyfrowej;
4) poprawa koordynacji transformacji cyfrowej poprzez efektywną międzyresortową i międzysektorową współpracę w oparciu o Architekturę Informacyjną Państwa.
Pozostałe cele strategii zostały zgrupowane w trzech płaszczyznach, tj.
1) państwo, czyli obszary związane przede wszystkim z funkcjonowaniem administracji publicznej oraz jej relacji z podmiotami zewnętrznymi, w tym obywatelami (m.in. rozwój e-usług publicznych, cyfryzacja procesów administracyjnych i postępowań sądowych, zwiększenie interoperacyjności publicznych systemów teleinformatycznych i rejestrów publicznych, rozwój środków identyfikacji elektronicznej, chmury obliczeniowej oraz portalu Otwarte Dane);
2) ludzie, czyli obszary koncentrujące się na obywatelach, ich jakości życia, rozwoju i prawach w przestrzeni cyfrowej (m.in. zapewnienie praktycznej realizacji praw obywateli w sferze cyfrowej, a także ochrony obywateli przed negatywnymi efektami związanymi ze sferą cyfrową, cyfryzacja sektora ochrony zdrowia, wsparcie rozwoju branż kreatywnych oraz digitalizacji zasobów cyfrowych kultury i nauki, a także wsparcie naukowców w dziedzinach związanych z sektorem cyfrowym);
3) gospodarka i technologie, czyli obszary odnoszące się do cyfrowej transformacji gospodarki, a także wykorzystania w niej i rozwoju nowych technologii (m.in. wsparcie przedsiębiorców w cyfrowej transformacji, rozwój sztucznej inteligencji oraz innych technologii przełomowych, rozwój technologii kosmicznych i open source, cyfryzacja sektora związanego z rolnictwem oraz rozwój ekologii cyfrowej i zapewnienie zrównoważonego rozwoju sektora ICT).
komplementarnych dokumentów strategicznych i programowych Rządu w tym obszarze.
W Strategii wyznaczone zostały cele w najważniejszych obszarach cyfryzacji (wraz ze wskazaniem środków służących do ich realizacji oraz możliwości finansowania projektowanych działań), spośród których nadrzędnym celem jest poprawa jakości życia
Za monitorowanie realizacji Strategii odpowiedzialny będzie minister właściwy do spraw informatyzacji. Szczególną rolę w procesie wdrażania Strategii odegrają, powoływani zgodnie z art. 12ae ustawy o informatyzacji, pełnomocnicy do spraw informatyzacji oraz Komitet do spraw Cyfryzacji.
Z uwagi na potrzebę dobrego planowania, spójności i ciągłości procesów cyfryzacji państwa, Strategia obejmuje wieloletnią perspektywę (do 2035 r.). Jednak tempo rozwoju technologicznego i trudność w przewidzeniu jego długofalowych kierunków sprawia, że niezbędny jest jej regularny przegląd i ewentualna aktualizacja. Zgodnie z art. 12ad ustawy o informatyzacji, minister właściwy do spraw informatyzacji we współpracy z członkami Rady Ministrów, będzie dokonywał przeglądu Strategii co 2 lata, a sprawozdanie z przeglądu będzie poddawane konsultacjom społecznym, a następnie przedkładane Radzie Ministrów w terminie 2 miesięcy od jego zakończenia. Do opracowywania informacji z realizacji Strategii w celu dokonania przeglądu zobowiązani będą pełnomocnicy do spraw informatyzacji.
Dodatkowo, realizacja Strategii będzie poddawana raz w roku monitoringowi ministra właściwego do spraw informatyzacji. System monitorowania obejmować będzie badanie postępu zaplanowanych działań w ramach celów horyzontalnych i kierunkowych oraz badanie ilościowe dotyczące stopnia realizacji przyjętych wskaźników efektywności. Wyniki z przeprowadzonego monitoringu realizacji Strategii będą przedstawiane Komitetowi do spraw Cyfryzacji w formie sprawozdania oraz publikowane na stronie internetowej Ministerstwa Cyfryzacji, w terminie 3 miesięcy od zakończenia roku kalendarzowego.
Integralnym elementem monitoringu Strategii będzie zestaw wskaźników efektywności, odnoszących się do celów wyznaczonych w poszczególnych obszarach. Określone w Strategii wartości bazowe, pośrednie oraz docelowe dla poszczególnych wskaźników w perspektywie do 2035 r. będą miarą postępów realizacji Strategii.
Strategiczny horyzont czasowy obejmuje perspektywę do 2035 r., natomiast operacjonalizacja działań wymaga elastycznego modelu w krótszej perspektywie czasowej. W tym celu minister właściwy do spraw informatyzacji opracuje plan operacyjny, który zostanie przyjęty przez Komitet do spraw Cyfryzacji. Dokument będzie identyfikować działania o charakterze priorytetowym wskazując na harmonogram realizacji oraz źródła ich finansowania, obejmując trzyletni horyzont czasowy (z założeniem corocznej aktualizacji).
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MC
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Dariusz Standerski Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MC
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2025 r.
Status realizacji: