W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie przyjęcia strategii przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"ID102","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","value":"projekty innych dokumentów rządowych","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","value":"D – pozostałe projekty","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Projekt strategii przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu zawiera plan działań mających na celu ograniczenie w Polsce ryzyka związanego z praniem pieniędzy oraz finansowaniem terroryzmu. Na podstawie art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2020 r. poz. 971, z późn. zm.) Generalny Inspektor Informacji Finansowej, na podstawie krajowej oceny ryzyka, opracowuje projekt strategii przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, zawierający plan działań mających na celu ograniczenie ryzyka związanego z praniem pieniędzy oraz finansowaniem terroryzmu. Zgodnie z art. 32 ust. 1 i 2 ww. ustawy projekt strategii jest przedkładany do rozpatrzenia przez Radę Ministrów. Rada Ministrów w drodze uchwały przyjmuje strategię.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"W kontekście przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu realizacja zadań ujętych w projekcie strategii usprawni funkcjonowanie instytucji i organów, stanowiących elementy składowe krajowego systemu przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Osiągnięcie celów zawartych w strategii zapewni optymalne wykorzystanie przez instytucje i organy posiadanych zasobów i pozwoli na osiągnięcie efektu synergii w przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Istota przyjętych rozwiązań ujętych w projekcie strategii opiera się na konieczności realizacji priorytetów, do których należą:\n- Zwiększenie skuteczności działania Jednostki Analityki Finansowej i jednostek współpracujących w zakresie analizy informacji poprzez wykorzystanie podejścia opartego na ryzyku.\n- Dostosowanie katalogu instytucji obowiązanych i ich obowiązków do pojawiających się zagrożeń oraz potrzeb informacyjnych.\n- Usprawnienie zasad nadzoru nad instytucjami obowiązanymi.\n- Optymalizacja trybu, zakresu i jakości wymiany informacji oraz dostępu do informacji.\n- Zorganizowanie skutecznego systemu szkoleń oraz wymiany wiedzy i doświadczeń.\nOkreślenie jednolitych zasad generowania informacji, w szczególności danych statystycznych potrzebnych do przeprowadzania oceny skuteczności KSPPPFT i jej elementów.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","value":"MFFiPR","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Sebastian Skuza Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów, Generalny Inspektor Informacji Finansowej","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","value":"MFFiPR","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"I kwartał 2021 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 19 kwietnia 2021 r. w trybie obiegowym","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","value":"zrealizowany","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
ID102
Rodzaj dokumentu:
projekty innych dokumentów rządowych
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Projekt strategii przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu zawiera plan działań mających na celu ograniczenie w Polsce ryzyka związanego z praniem pieniędzy oraz finansowaniem terroryzmu. Na podstawie art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2020 r. poz. 971, z późn. zm.) Generalny Inspektor Informacji Finansowej, na podstawie krajowej oceny ryzyka, opracowuje projekt strategii przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, zawierający plan działań mających na celu ograniczenie ryzyka związanego z praniem pieniędzy oraz finansowaniem terroryzmu. Zgodnie z art. 32 ust. 1 i 2 ww. ustawy projekt strategii jest przedkładany do rozpatrzenia przez Radę Ministrów. Rada Ministrów w drodze uchwały przyjmuje strategię.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
W kontekście przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu realizacja zadań ujętych w projekcie strategii usprawni funkcjonowanie instytucji i organów, stanowiących elementy składowe krajowego systemu przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Osiągnięcie celów zawartych w strategii zapewni optymalne wykorzystanie przez instytucje i organy posiadanych zasobów i pozwoli na osiągnięcie efektu synergii w przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Istota przyjętych rozwiązań ujętych w projekcie strategii opiera się na konieczności realizacji priorytetów, do których należą:
- Zwiększenie skuteczności działania Jednostki Analityki Finansowej i jednostek współpracujących w zakresie analizy informacji poprzez wykorzystanie podejścia opartego na ryzyku.
- Dostosowanie katalogu instytucji obowiązanych i ich obowiązków do pojawiających się zagrożeń oraz potrzeb informacyjnych.
- Usprawnienie zasad nadzoru nad instytucjami obowiązanymi.
- Optymalizacja trybu, zakresu i jakości wymiany informacji oraz dostępu do informacji.
- Zorganizowanie skutecznego systemu szkoleń oraz wymiany wiedzy i doświadczeń.
Określenie jednolitych zasad generowania informacji, w szczególności danych statystycznych potrzebnych do przeprowadzania oceny skuteczności KSPPPFT i jej elementów.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MFFiPR
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Sebastian Skuza Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów, Generalny Inspektor Informacji Finansowej
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MFFiPR
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
I kwartał 2021 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 19 kwietnia 2021 r. w trybie obiegowym
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
zrealizowany