Powrót

Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie przyjęcia strategii przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
26.08.2025 11:56 Edyta Kurkiewicz
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Minister Finansów i Gospodarki
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie przyjęcia strategii przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu 1.0 26.08.2025 11:56 Edyta Kurkiewicz

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"ID143","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"ID{#ID_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty innych dokumentów rządowych","value":"Projekty innych dokumentów rządowych"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja dodatkowa","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Celem przedłożonego projektu uchwały jest realizacja obowiązku ustawowego wyrażonego w art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2025 r. poz. 644). Stosownie do tego przepisu Generalny Inspektor Informacji Finansowej (GIIF), na podstawie krajowej oceny ryzyka, opracowuje projekt strategii przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, zawierający plan działań mających na celu ograniczenie ryzyka związanego z praniem pieniędzy oraz finansowaniem terroryzmu. Zgodnie z art. 32 ust. 1 i 2 ww. ustawy projekt strategii jest przedkładany do rozpatrzenia przez Radę Ministrów, która drodze uchwały przyjmuje strategię.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Przedmiotowy projekt uchwały pozwoli na przyjęcie strategii przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Głównym celem dokumentu jest przedstawienie oraz realizacja w ustalonych w dokumencie terminach planu działań, mających usprawnić funkcjonowanie krajowego systemu przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Osiągnięcie celów zawartych w strategii zapewni optymalne wykorzystanie przez instytucje i organy posiadanych zasobów i pozwoli na osiągnięcie efektu synergii w przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Istota przyjętych rozwiązań ujętych w projekcie strategii opiera się na konieczności realizacji priorytetów, do których należą:\nI. Wzmocnienie i zwiększenie skuteczności działania i analiz prowadzonych przez jednostki analityki finansowej (tj. Ministra Finansów jako naczelny organ i GIIF) i jednostki współpracujące zgodnie z zasadami podejścia opartego na ryzyku.\nII. Wzmocnienie struktur przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (dalej „AML/CFT”) w instytucjach obowiązanych poprzez przeciwdziałanie zidentyfikowanym ryzykom i wsparcie eksperckie.\nIII. Harmonizacja i rozwój zasad nadzoru i kontroli nad instytucjami obowiązanymi.\nIV. Przegląd i optymalizacja dostępu, trybu, zakresu i jakości wymiany informacji. \nV. Wdrożenie skutecznego systemu szkoleń i wymiany doświadczeń AML/CFT.\nVI. Modyfikacja prawa krajowego w związku z identyfikacją nowych ryzyk i lokalnych potrzeb z obszaru AML/CFT oraz konieczności harmonizacji prawa krajowego z prawem UE i innymi standardami międzynarodowymi.\n","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MFiG","value":"MFiG"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ współpracujący przy opracowaniu projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Andrzej Domański Minister Finansów i Gospodarki","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MFiG","value":"MFiG"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2025 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
ID143
Rodzaj dokumentu:
Projekty innych dokumentów rządowych
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Celem przedłożonego projektu uchwały jest realizacja obowiązku ustawowego wyrażonego w art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2025 r. poz. 644). Stosownie do tego przepisu Generalny Inspektor Informacji Finansowej (GIIF), na podstawie krajowej oceny ryzyka, opracowuje projekt strategii przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, zawierający plan działań mających na celu ograniczenie ryzyka związanego z praniem pieniędzy oraz finansowaniem terroryzmu. Zgodnie z art. 32 ust. 1 i 2 ww. ustawy projekt strategii jest przedkładany do rozpatrzenia przez Radę Ministrów, która drodze uchwały przyjmuje strategię.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Przedmiotowy projekt uchwały pozwoli na przyjęcie strategii przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Głównym celem dokumentu jest przedstawienie oraz realizacja w ustalonych w dokumencie terminach planu działań, mających usprawnić funkcjonowanie krajowego systemu przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Osiągnięcie celów zawartych w strategii zapewni optymalne wykorzystanie przez instytucje i organy posiadanych zasobów i pozwoli na osiągnięcie efektu synergii w przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Istota przyjętych rozwiązań ujętych w projekcie strategii opiera się na konieczności realizacji priorytetów, do których należą:
I. Wzmocnienie i zwiększenie skuteczności działania i analiz prowadzonych przez jednostki analityki finansowej (tj. Ministra Finansów jako naczelny organ i GIIF) i jednostki współpracujące zgodnie z zasadami podejścia opartego na ryzyku.
II. Wzmocnienie struktur przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (dalej „AML/CFT”) w instytucjach obowiązanych poprzez przeciwdziałanie zidentyfikowanym ryzykom i wsparcie eksperckie.
III. Harmonizacja i rozwój zasad nadzoru i kontroli nad instytucjami obowiązanymi.
IV. Przegląd i optymalizacja dostępu, trybu, zakresu i jakości wymiany informacji.
V. Wdrożenie skutecznego systemu szkoleń i wymiany doświadczeń AML/CFT.
VI. Modyfikacja prawa krajowego w związku z identyfikacją nowych ryzyk i lokalnych potrzeb z obszaru AML/CFT oraz konieczności harmonizacji prawa krajowego z prawem UE i innymi standardami międzynarodowymi.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MFiG
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Andrzej Domański Minister Finansów i Gospodarki
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MFiG
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2025 r.
Status realizacji: