W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie przyjęcia „Strategii rozwoju obszaru otoczenia Centralnego Portu Komunikacyjnego do roku 2044”

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"ID89","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"ID{#ID_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty innych dokumentów rządowych","value":"Projekty innych dokumentów rządowych"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja dodatkowa","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Zgodnie z art. 120zk ust. 1 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1747), zwanej dalej „uCPK”, Rada Ministrów przyjmuje w drodze uchwały strategię rozwoju obszaru otoczenia Centralnego Portu Komunikacyjnego, zwaną dalej „Strategią”. Podstawą przygotowania Strategii jest art. 120zi ust. 1 uCPK - projekt tego dokumentu opracowuje Pełnomocnik Rządu ds. CPK we współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Strategia jest dokumentem zapewniającym koordynację kierunków rozwoju obszaru znajdującego się w bezpośrednim oddziaływaniu multimodalnego węzła transportowego, tworzonego w ramach realizacji Koncepcji CPK. Jest to dokument, który odnosi się do rozwoju terenu położonego najbliżej planowanego węzła transportowego CPK. Chodzi o 18 gmin: Baranów, Błonie, Brwinów, Grodzisk Mazowiecki, Jaktorów, Michałowice, Milanówek, Nowa Sucha, Ożarów Mazowiecki, Piastów, Podkowa Leśna, Pruszków, Radziejowice, Sochaczew (gmina), Sochaczew (miasto), Teresin, Wiskitki i Żyrardów. W Strategii zdefiniowano trzy główne cele. Pierwszy z nich „Rozwój gospodarczy – wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw” dotyczy rozwoju gospodarczego obszaru otoczenia CPK jako terenu atrakcyjnego dla inwestorów m.in. ze względu na potencjał transportowo-logistyczny, przy jednoczesnym zapewnieniu sprawnego działania administracji publicznej jako fundamentu strategicznych działań na tym terenie. Drugi „Atrakcyjne miejsce do życia” skupia się na stworzeniu możliwie przyjaznych warunków do życia, wykorzystując pojawiające się nowe możliwości i minimalizując uciążliwość inwestycji w obszarze CPK, przy jednoczesnym rozwoju w oparciu o kulturę, dziedzictwo i rekreację. Trzeci cel „Przyjazna przestrzeń” zakłada działania na rzecz zwartej i optymalnie zaprojektowanej przestrzeni, przy jednoczesnym zapewnieniu ochrony środowiska i wspieraniu zrównoważonej mobilności. Inicjatywy strategiczne, które są elementem wdrożeniowym Strategii, będą uwzględniały zarówno potrzebę przeciwdziałania niekorzystnym zjawiskom związanym z intensywnym rozwojem infrastruktury, jak również wykorzystania szans dla mieszkańców, władz samorządów oraz przedsiębiorców z tego obszaru.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Pełnomocnik Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego","value":"Pełnomocnik Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ współpracujący przy opracowaniu projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Maciej Lasek Pełnomocnik Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Pełnomocnik Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego","value":"Pełnomocnik Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"II kwartał 2025 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
ID89
Rodzaj dokumentu:
Projekty innych dokumentów rządowych
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Zgodnie z art. 120zk ust. 1 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1747), zwanej dalej „uCPK”, Rada Ministrów przyjmuje w drodze uchwały strategię rozwoju obszaru otoczenia Centralnego Portu Komunikacyjnego, zwaną dalej „Strategią”. Podstawą przygotowania Strategii jest art. 120zi ust. 1 uCPK - projekt tego dokumentu opracowuje Pełnomocnik Rządu ds. CPK we współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Strategia jest dokumentem zapewniającym koordynację kierunków rozwoju obszaru znajdującego się w bezpośrednim oddziaływaniu multimodalnego węzła transportowego, tworzonego w ramach realizacji Koncepcji CPK. Jest to dokument, który odnosi się do rozwoju terenu położonego najbliżej planowanego węzła transportowego CPK. Chodzi o 18 gmin: Baranów, Błonie, Brwinów, Grodzisk Mazowiecki, Jaktorów, Michałowice, Milanówek, Nowa Sucha, Ożarów Mazowiecki, Piastów, Podkowa Leśna, Pruszków, Radziejowice, Sochaczew (gmina), Sochaczew (miasto), Teresin, Wiskitki i Żyrardów. W Strategii zdefiniowano trzy główne cele. Pierwszy z nich „Rozwój gospodarczy – wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw” dotyczy rozwoju gospodarczego obszaru otoczenia CPK jako terenu atrakcyjnego dla inwestorów m.in. ze względu na potencjał transportowo-logistyczny, przy jednoczesnym zapewnieniu sprawnego działania administracji publicznej jako fundamentu strategicznych działań na tym terenie. Drugi „Atrakcyjne miejsce do życia” skupia się na stworzeniu możliwie przyjaznych warunków do życia, wykorzystując pojawiające się nowe możliwości i minimalizując uciążliwość inwestycji w obszarze CPK, przy jednoczesnym rozwoju w oparciu o kulturę, dziedzictwo i rekreację. Trzeci cel „Przyjazna przestrzeń” zakłada działania na rzecz zwartej i optymalnie zaprojektowanej przestrzeni, przy jednoczesnym zapewnieniu ochrony środowiska i wspieraniu zrównoważonej mobilności. Inicjatywy strategiczne, które są elementem wdrożeniowym Strategii, będą uwzględniały zarówno potrzebę przeciwdziałania niekorzystnym zjawiskom związanym z intensywnym rozwojem infrastruktury, jak również wykorzystania szans dla mieszkańców, władz samorządów oraz przedsiębiorców z tego obszaru.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
Pełnomocnik Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Maciej Lasek Pełnomocnik Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
Pełnomocnik Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
II kwartał 2025 r.
Status realizacji: