W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie przyjęcia strategii zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej
1.0
29.05.2025 13:22 Magdalena Kucharska
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP
{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"ID126","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"ID{#ID_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty innych dokumentów rządowych","value":"Projekty innych dokumentów rządowych"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja dodatkowa","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Szef Służby Cywilnej kieruje procesem zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej (art. 15 ust. 1 pkt 2 ustawy). Zadanie to realizuje przy pomocy dyrektorów generalnych urzędów (art. 17 ust. 1 ustawy) i to oni ustalają praktyczne rozwiązania stosowane w poszczególnych urzędach. Taka decentralizacja sprawia, że proces zarządzania zasobami ludzkimi jest bardzo zróżnicowany i niejednolity. Z uwagi na to, że zarządzanie zasobami ludzkimi odbywa się w urzędach w różny sposób, zróżnicowane jest więc podejście na poziomie zarządczym do zapewnienia sprawnego, rzetelnego i bezstronnego realizowania zadań państwa. Pomimo iż Szef Służby Cywilnej wydał w drodze zarządzenia Standardy zarządzania zasobami ludzkimi, brak jest scentralizowanych działań, które strategicznie koordynowałyby ten proces, wskazując na priorytety działań. Temu będzie służyć przyjęcie strategii, która określa kierunki działań na rzecz poprawy jakości zarządzania służbą cywilną w skali całego kraju. Przyjęcie strategii pozwoli zapewnić spójny, wysoki poziom realizowania zadań państwa we wszystkich urzędach, w których funkcjonuje korpus służby cywilnej.\nRównież Najwyższa Izba Kontroli, po przeprowadzeniu kontroli „Funkcjonowanie służby cywilnej oraz służby zagranicznej” w latach 2023-24, zwróciła uwagę, że brakuje strategii zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej i że Szef Służby Cywilnej powinien ją przygotować. \nSłużba cywilna jest kluczowym czynnikiem zapewniającym bezpieczeństwo i rozwój naszego państwa. Istnieje i działa w celu zapewnienia zawodowego, rzetelnego, bezstronnego i politycznie neutralnego wykonywania zadań państwa. Służba cywilna dziś musi być nowoczesna i gotowa do reagowania na wyzwania współczesnego świata, odporna na kryzysy, zapewniając bezpieczeństwo, ciągłość i sprawne funkcjonowanie państwa. Powinna być przygotowana na zmiany demograficzne, które nadchodzą, tak aby zapewnić zmianę pokoleniową, ale jednocześnie uwzględniać potrzeby członków korpusu – przedstawicieli różnych generacji. To obywatele są głównym beneficjentem działań administracji, a administracja (w tym służba cywilna), pełni rolę służebną wobec obywateli. \nRozwiązania przyjęte w strategii mają zwiększyć efektywność zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej w obliczu powyższych wyzwań. Ma ona wspierać służbę cywilną, aby administracja rządowa działała sprawnie i zapewniała bezpieczne i stabilne funkcjonowanie państwa polskiego, dzięki efektywnemu działaniu profesjonalnej i neutralnej politycznie kadry.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Strategia określa kluczowy rezultat jakim jest stabilne i bezpieczne działanie państwa prawa. Osiągnięciu tego celu ma służyć osiem strategicznych kierunków działań podmiotów zaangażowanych w realizację strategii: \n1. Sprawność, postawy i etyka. \n2. Kadra kierownicza służby cywilnej.\n3. Rola szefa służby cywilnej. \n4. Rozwój zawodowy w służbie cywilnej. \n5. Otoczenie bliższe służby cywilnej.\n6. Komunikacja i wizerunek służby cywilnej. \n7. Cyfryzacja. \n8. Adekwatne do potrzeb, możliwości budżetu i rynku pracy rozwiązania kadrowe i płacowe. \n\nDo każdego z tych kierunków przypisane są konkretne inicjatywy (projekty i zadania) wraz z opisem i miernikami, które posłużą do oceny postępów wdrażania strategii i stopnia jej realizacji oraz ewentualnych zmian przy przygotowaniu inicjatyw na kolejne etapy jej wdrażania. ","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Szef Służby Cywilnej","value":"Szef Służby Cywilnej"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ współpracujący przy opracowaniu projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Anita Noskowska-Piątkowska Szef Służby Cywilnej","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Szef Służby Cywilnej","value":"Szef Służby Cywilnej"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"III kwartał 2025 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
ID126
Rodzaj dokumentu:
Projekty innych dokumentów rządowych
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Szef Służby Cywilnej kieruje procesem zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej (art. 15 ust. 1 pkt 2 ustawy). Zadanie to realizuje przy pomocy dyrektorów generalnych urzędów (art. 17 ust. 1 ustawy) i to oni ustalają praktyczne rozwiązania stosowane w poszczególnych urzędach. Taka decentralizacja sprawia, że proces zarządzania zasobami ludzkimi jest bardzo zróżnicowany i niejednolity. Z uwagi na to, że zarządzanie zasobami ludzkimi odbywa się w urzędach w różny sposób, zróżnicowane jest więc podejście na poziomie zarządczym do zapewnienia sprawnego, rzetelnego i bezstronnego realizowania zadań państwa. Pomimo iż Szef Służby Cywilnej wydał w drodze zarządzenia Standardy zarządzania zasobami ludzkimi, brak jest scentralizowanych działań, które strategicznie koordynowałyby ten proces, wskazując na priorytety działań. Temu będzie służyć przyjęcie strategii, która określa kierunki działań na rzecz poprawy jakości zarządzania służbą cywilną w skali całego kraju. Przyjęcie strategii pozwoli zapewnić spójny, wysoki poziom realizowania zadań państwa we wszystkich urzędach, w których funkcjonuje korpus służby cywilnej. Również Najwyższa Izba Kontroli, po przeprowadzeniu kontroli „Funkcjonowanie służby cywilnej oraz służby zagranicznej” w latach 2023-24, zwróciła uwagę, że brakuje strategii zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej i że Szef Służby Cywilnej powinien ją przygotować. Służba cywilna jest kluczowym czynnikiem zapewniającym bezpieczeństwo i rozwój naszego państwa. Istnieje i działa w celu zapewnienia zawodowego, rzetelnego, bezstronnego i politycznie neutralnego wykonywania zadań państwa. Służba cywilna dziś musi być nowoczesna i gotowa do reagowania na wyzwania współczesnego świata, odporna na kryzysy, zapewniając bezpieczeństwo, ciągłość i sprawne funkcjonowanie państwa. Powinna być przygotowana na zmiany demograficzne, które nadchodzą, tak aby zapewnić zmianę pokoleniową, ale jednocześnie uwzględniać potrzeby członków korpusu – przedstawicieli różnych generacji. To obywatele są głównym beneficjentem działań administracji, a administracja (w tym służba cywilna), pełni rolę służebną wobec obywateli. Rozwiązania przyjęte w strategii mają zwiększyć efektywność zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej w obliczu powyższych wyzwań. Ma ona wspierać służbę cywilną, aby administracja rządowa działała sprawnie i zapewniała bezpieczne i stabilne funkcjonowanie państwa polskiego, dzięki efektywnemu działaniu profesjonalnej i neutralnej politycznie kadry.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Strategia określa kluczowy rezultat jakim jest stabilne i bezpieczne działanie państwa prawa. Osiągnięciu tego celu ma służyć osiem strategicznych kierunków działań podmiotów zaangażowanych w realizację strategii: 1. Sprawność, postawy i etyka. 2. Kadra kierownicza służby cywilnej. 3. Rola szefa służby cywilnej. 4. Rozwój zawodowy w służbie cywilnej. 5. Otoczenie bliższe służby cywilnej. 6. Komunikacja i wizerunek służby cywilnej. 7. Cyfryzacja. 8. Adekwatne do potrzeb, możliwości budżetu i rynku pracy rozwiązania kadrowe i płacowe.
Do każdego z tych kierunków przypisane są konkretne inicjatywy (projekty i zadania) wraz z opisem i miernikami, które posłużą do oceny postępów wdrażania strategii i stopnia jej realizacji oraz ewentualnych zmian przy przygotowaniu inicjatyw na kolejne etapy jej wdrażania.