W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie Rządowego programu wspierania organów prowadzących szkoły i placówki w rozwijaniu umiejętności cyfrowych dzieci i młodzieży na lata 2025-2029 - „Cyfrowy Uczeń”
Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie Rządowego programu wspierania organów prowadzących szkoły i placówki w rozwijaniu umiejętności cyfrowych dzieci i młodzieży na lata 2025-2029 - „Cyfrowy Uczeń”
2.0
21.11.2025 15:14 Magdalena Kucharska
Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie Rządowego programu wspierania organów prowadzących szkoły i placówki w rozwijaniu umiejętności cyfrowych dzieci i młodzieży na lata 2025-2029 - „Cyfrowy Uczeń”
1.0
08.08.2025 17:14 Agnieszka Kowalska
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP
{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"ID139","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"ID{#ID_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty innych dokumentów rządowych","value":"Projekty innych dokumentów rządowych"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja dodatkowa","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Rada Ministrów w dniu 12 września 2024 r. podjęła uchwałę nr 98 w sprawie przyjęcia Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji (M.P. poz. 812). Polityka Cyfrowej Transformacji Edukacji, zwana dalej „PCTE”, stanowi politykę publiczną określającą podstawowe uwarunkowania, cele i kierunki rozwoju kraju w wymiarze społecznym, gospodarczym i przestrzennym w dziedzinie edukacji. Opisuje działania niezbędne do przeprowadzenia cyfrowej transformacji edukacji w obliczu rewolucji cyfrowej. W każdym z dziesięciu ściśle powiązanych obszarów PCTE opisano diagnozę stanu obecnego, cele strategiczne transformacji i kierunki interwencji potrzebne do zrealizowania zmiany oraz powiązania z innymi obszarami. PTCE obejmuje perspektywę krótkoterminową sięgającą do roku 2027, średnioterminową – do roku 2030 i długoterminową – do roku 2035. W PCTE wskazano również konkretne działania (narzędzia), za pomocą których mają zostać osiągnięte cele PCTE (załącznik nr 2 do PTCE). \nProjektowany Rządowy program wspierania organów prowadzących szkoły i placówki w rozwijaniu umiejętności cyfrowych dzieci i młodzieży na lata 2025–2029 – „Cyfrowy Uczeń”, zwany dalej „Programem”, jest jednym z tych narzędzi i ma wspierać realizację celów określonych w następujących obszarach PCTE:\n1) nowe technologie, w tym sztuczna inteligencja w szkole;\n2) metody kształcenia, dydaktyka cyfrowa, cyfrowe zasoby dydaktyczne; \n3) kształcenie i doskonalenie nauczycieli; \n4) wyposażenie uczniów, nauczycieli i szkół. \nPonadto Program ma rozwijać i kontynuować działania realizowane w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w inwestycjach C2.1.2 oraz C2.2.1 oraz uzupełnia działania zaplanowane w programie Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego.\nZgodnie z PCTE, konieczne jest wsparcie instytucji edukacyjnych w rozwijaniu umiejętności nauczycieli i uczniów, niezbędnych do świadomego, odpowiedzialnego i aktywnego uczestnictwa w społeczeństwie cyfrowym. Program jest jednym z elementów tego wsparcia, zapewniając szkołom i placówkom oświatowym środki finansowe na działania niezbędne do wzmocnienia skuteczności procesu kształcenia z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, w tym wspieranych przez sztuczną inteligencję. \nW 2024 r. zakończyła się realizacja Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020–2024 – „Aktywna tablica”, ustanowionego uchwałą nr 151/2020 Rady Ministrów z dnia 23 października 2020 r., zmienioną uchwałą nr 109/2021 Rady Ministrów z dnia 20 sierpnia 2021 r., który stanowił drugą edycję programu rządowego „Aktywna tablica”. Po zakończeniu realizacji drugiej edycji programu rządowego „Aktywna tablica” przeprowadzono badanie ewaluacyjne w celu zweryfikowania, czy zostały osiągnięte cele założone w tym programie dotyczące wspierania rozwoju kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli oraz procesu cyfryzacji szkół przez udzielenie wsparcia finansowego na zakup sprzętu, pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii niezbędnych do realizacji programów nauczania z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych, w celu stosowania tych technologii na wskazanych w tym programie zajęciach.\nBadanie potwierdziło, że zakup nowoczesnych pomocy dydaktycznych, a tym samym możliwość wykorzystania nowych technologii w procesie kształcenia, są korzystne dla różnych aspektów rozwoju kompetencji uczniów i nauczycieli. Z przeprowadzonego badania wynika, że są wykorzystywane wszystkie dostępne pomoce dydaktyczne, a preferencje dotyczące korzystania z konkretnych pomocy dydaktycznych zależą od potrzeb uczniów, dostępnych materiałów oraz umiejętności poszczególnych nauczycieli. Nauczyciele korzyści upatrują przede wszystkim w zwiększeniu zainteresowania uczniów przedmiotem i realizacji celów określonych w wymaganiach podstawy programowej kształcenia ogólnego.\nDodatkowo, w wyniku ewaluacji przeprowadzonej przez Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy w Warszawie sformułowano rekomendacje w zakresie realizacji podobnych programów w kolejnych latach, które dotyczą: \n1) wsparcia w zakresie tworzenia strategii cyfryzacji danej szkoły, uwzględniającej dynamiczny rozwój technologii oraz potrzeby jej uczniów i nauczycieli;\n2) zapewnienia kontynuacji wsparcia dla szkół poprzez dalszą możliwość zakupu oprogramowania i innych materiałów edukacyjnych wykorzystujących nowoczesne technologie;\n3) wsparcia dla nauczycieli, w szczególności w postaci doskonalenia zawodowego;\n4) dostosowania programów nauczania do wykorzystywania nowoczesnych technologii;\n5) promowania wykorzystania nowoczesnych technologii na zajęciach rozwijających zainteresowania uczniów i uwzględniających ich specjalne potrzeby edukacyjne.\nMożna przewidywać, że rola nowoczesnych technologii w edukacji będzie rosła, szczególnie w kontekście dynamicznie rozwijających się narzędzi wspomagających nauczanie, takich jak sztuczna inteligencja, rzeczywistość rozszerzona (AR), czy wirtualna rzeczywistość (VR). Przedszkola, szkoły i placówki oświatowe, które zainwestują w rozwój kompetencji cyfrowych kadry oraz nowoczesną infrastrukturę, będą lepiej przygotowane do odpowiadania na potrzeby współczesnych dzieci i uczniów. Badanie wskazuje na istotny postęp w wykorzystaniu nowoczesnych technologii, jednak wciąż pozostaje wiele do zrobienia, aby narzędzia te stały się integralnym elementem każdych zajęć w szkołach i placówkach oświatowych. Priorytetem na najbliższe lata powinno być, co podkreślono w PCTE, wyrównanie minimalnego poziomu wyposażenia przedszkoli, szkół i placówek oświatowych w nowoczesne technologie oraz wsparcie nauczycieli w pełnym wykorzystaniu ich potencjału.\nWyniki ewaluacji i przedstawione w niej rekomendacje potwierdzają potrzebę kontynuacji podobnych działań w przyszłości. \nNależy podkreślić, że dotychczasowe działania zmierzające do cyfryzacji edukacji w Polsce koncentrowały się na szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Tymczasem zgodnie z PCTE wsparciem powinny zostać objęte także inne placówki oświatowe, w szczególności przedszkola lub placówki wychowania pozaszkolnego. Podmioty te zgłaszały potrzebę wsparcia procesu dydaktycznego nowoczesnymi technologiami, dostosowanymi do etapu rozwoju dziecka, ucznia lub wychowanka.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Program obejmie:\n1. Organy prowadzące poniższe publiczne i niepubliczne jednostki systemu oświaty:\n1) placówki – publiczne i niepubliczne placówki, o których mowa w art. 2 pkt 3–8 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2025 r. poz. 1043): \na) placówki oświatowo-wychowawcze, w tym:\n– szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego, \n– pałace młodzieży,\n– młodzieżowe domy kultury,\n– międzyszkolne ośrodki sportowe,\n– ogniska pracy pozaszkolnej,\n– ogrody jordanowskie,\n– pozaszkolne placówki specjalistyczne,\nb) placówki kształcenia ustawicznego, centra kształcenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmianę kwalifikacji zawodowych,\nc) placówki artystyczne – ogniska artystyczne umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych,\nd) poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne, udzielające dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu,\ne) młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz specjalne ośrodki wychowawcze dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, a także ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze,\nf) placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania (bursy i domy wczasów dziecięcych).\n– prowadzone przez jednostki samorządu terytorialnego, osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego lub osoby fizyczne;\n2) placówki prowadzone przez ministrów właściwych – publiczne placówki, o których mowa w art. 8 ust. 6, ust. 7 pkt 1, ust. 12 lub ust. 14a pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, z wyłączeniem placówek doskonalenia nauczycieli;\n3) placówki wychowania przedszkolnego – publiczne i niepubliczne przedszkola, w tym specjalne, integracyjne, z oddziałami specjalnymi lub integracyjnymi, publiczne i niepubliczne inne formy wychowania przedszkolnego, o których mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, a także oddziały wychowania przedszkolnego w publicznych i niepublicznych szkołach podstawowych, prowadzone przez jednostki samorządu terytorialnego, osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego lub osoby fizyczne;\n4) szkoły:\na) publiczne i niepubliczne szkoły podstawowe, o których mowa w art. 2 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, oraz publiczne i niepubliczne szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej,\nb) publiczne i niepubliczne szkoły ponadpodstawowe (licea ogólnokształcące, technika, branżowe szkoły I stopnia, szkoły specjalne przysposabiające do pracy, a także branżowe szkoły II stopnia prowadzące kształcenie w formie dziennej), o których mowa w art. 2 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, oraz publiczne i niepubliczne szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie liceum ogólnokształcącego;\n5) szkoły w ORPEG – szkoły polskie oraz szkoły i zespoły szkół w Polsce oraz przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 1 lit. a i pkt 2 lit. c ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, wchodzące w skład Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą;\n2. Ośrodek Rozwoju Edukacji.\n3. Centrum Informatyczne Edukacji.\nWsparcia finansowego udziela się:\n1. Następującym organom prowadzącym ww. jednostki systemu oświaty, o których mowa w pkt 1–5:\n1) jednostkom samorządu terytorialnego;\n2) osobom prawnym innym niż jednostki samorządu terytorialnego;\n3) osobom fizycznym;\n4) ministrowi właściwemu do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego;\n5) ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania;\n6) Ministrowi Obrony Narodowej;\n7) Ministrowi Sprawiedliwości;\n8) ministrowi właściwemu do spraw rybołówstwa;\n9) ministrowi właściwemu do spraw gospodarki morskiej; \n10) ministrowi właściwemu do spraw żeglugi śródlądowej;\n11) ministrowi właściwemu do spraw rolnictwa;\n12) ministrowi właściwemu do spraw środowiska;\n13) ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych;\n14) innym ministrom właściwym do spraw zawodów określonych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego, o których mowa w art. 8 ust. 14a pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.\n2. Ośrodkowi Rozwoju Edukacji.\n3. Centrum Informatycznemu Edukacji.\n4. Podmiotowi wyłonionemu w konkursie w celu przeprowadzenia oceny skuteczności realizacji Programu.\nOrgan prowadzący ww. jednostki systemu oświaty, o których mowa w pkt 1–5, w trakcie trwania Programu będzie mógł otrzymać wsparcie finansowe jednokrotnie w odniesieniu do poszczególnych placówek wychowania przedszkolnego, szkół, szkół w ORPEG lub placówek objętych wnioskiem o udzielenie wsparcia finansowego na zakup sprzętu, pomocy dydaktycznych lub narzędzi określonych w Programie.\nOrgan prowadzący, który w danym roku realizacji Programu otrzymał wsparcie finansowe w odniesieniu do poszczególnych placówek wychowania przedszkolnego, szkół, szkół w ORPEG lub placówek objętych wnioskiem o udzielenie wsparcia finansowego na zakup sprzętu, pomocy dydaktycznych lub narzędzi określonych w Programie, nie otrzyma wsparcia finansowego w odniesieniu do tych samych placówek wychowania przedszkolnego, szkół, szkół w ORPEG lub placówek na zakup innego sprzętu, innych pomocy dydaktycznych lub narzędzi w kolejnych latach realizacji Programu.\nProgram będzie realizowany w okresie od dnia 31 sierpnia 2025 r. do dnia 30 listopada 2029 r. i będzie obejmował cztery lata szkolne: 2025/2026, 2026/2027, 2027/2028 i 2028/2029.\nNa budżet Programu składa się finansowanie z budżetu państwa w wysokości 260 000 000 zł oraz wkład własny jednostek samorządu terytorialnego w wysokości co najmniej 51 608 650 zł. Organ prowadzący placówki wychowania przedszkolnego, szkoły lub placówki, z wyjątkiem ministrów właściwych, który będzie chciał otrzymać wsparcie finansowe dla swojej placówki wychowania przedszkolnego, szkoły lub placówki będzie obowiązany do zapewnienia 20% wkładu własnego finansowego lub rzeczowego w stosunku do otrzymanej kwoty dotacji.\nŚrodki budżetu państwa na udzielenie wsparcia finansowego w ramach Programu minister właściwy do spraw oświaty i wychowania dzieli między wojewodów i ministrów właściwych będących organami prowadzącymi szkoły lub placówki, biorąc pod uwagę wysokość środków zagwarantowanych w Programie na dany rok budżetowy.\nZakres przedmiotowy Programu:\nPogram składa się z 4 modułów: (1) sprzętowego, (2) narzędziowego, (3) szkoleniowego/metodycznego oraz (4) rozwoju cyfrowych usług dla edukacji, które obejmują:\n1) sprzętowy – dostosowanie do potrzeb danej szkoły wystandaryzowanych pracowni, otrzymanych w ramach inwestycji C2.2.1 „Wyposażenie szkół/instytucji w odpowiednie urządzenia i infrastrukturę ICT w celu poprawy ogólnej wydajności systemów edukacji” KPO; możliwość doposażenia szkół i placówek w sprzęt komputerowy lub modernizację już zakupionego sprzętu – np. komputery stacjonarne, terminale, laptopy, laptopy przeglądarkowe, tablety, zakupu dodatkowego wyposażenia dla już posiadanego sprzętu (szafek do przechowywania sprzętu, stacji dokujących, itd.), robotów, mikrokontrolerów, sprzętu VR i AR, monitorów interaktywnych, pomocy dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, modernizacji szkolnych sieci LAN (w zakresie sprzętu), specjalistycznego sprzętu dla szkół prowadzących kształcenie w zawodach, zestawów pomocy dydaktycznych, wspierających nauczanie metodą STEAM;\n2) narzędziowy – możliwość zakupu oprogramowania (nowego, licencji, subskrypcji) do posiadanego już sprzętu lub sprzętu planowanego do zakupu, cyfrowych materiałów edukacyjnych lub cyfrowych materiałów ćwiczeniowych, przestrzeni chmurowej, usług do zdalnego zarządzania szkołą i zakupionym sprzętem, specjalistycznego oprogramowania dla szkół prowadzących kształcenie w zawodach;\n3) szkoleniowy/metodyczny – zapewnienie funkcjonowania w Ośrodku Rozwoju Edukacji zespołu, który zapewni wsparcie merytoryczne dla udostępnianych na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej cyfrowych materiałów edukacyjnych lub cyfrowych materiałów ćwiczeniowych, w tym będzie realizował zadanie polegające na realizacji konkursu dla nauczycieli, w ramach którego będą oni mogli odpłatnie tworzyć cyfrowe materiały edukacyjne lub cyfrowe materiały ćwiczeniowe i aplikacje wspierające proces kształcenia, udostępniane później nieodpłatnie innym nauczycielom na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej oraz wsparcie rozwijania umiejętności cyfrowych nauczycieli (także z wykorzystaniem AI), w szczególności w zakresie poprawnego metodycznie wykorzystywania sprzętu zakupionego w ramach inwestycji C2.2.1 „Wyposażenie szkół/instytucji w odpowiednie urządzenia i infrastrukturę ICT w celu poprawy ogólnej wydajności systemów edukacji” KPO (pracownie STEM i AI), myślenia komputacyjnego, umiejętności w zakresie skutecznego nauczania przedmiotów ścisłych i przyrodniczych – matematyki, fizyki, chemii, informatyki, biologii i geografii, a także wykorzystywanie w pracy nauczyciela Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej i jej zasobów; wsparcie, o którym mowa powyżej, obejmuje przygotowanie szkoleń i kursów online (e- learning) dla nauczycieli udostępnionych na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej, w tym kursu dla dyrektorów szkół, koordynatorów cyfrowej edukacji oraz nauczycieli;\n4) rozwoju cyfrowych usług dla edukacji – wsparcie dla Centrum Informatycznego Edukacji na rozwój usług cyfrowych, w szczególności rozwój i utrzymanie bezpłatnego dziennika elektronicznego dla szkół i placówek.\nAby skorzystać z Programu, placówki wychowania przedszkolnego, szkoły, szkoły w ORPEG, placówki i placówki prowadzone przez ministrów właściwych uprawnione do objęcia wsparciem finansowym w ramach Programu, będą musiały spełnić określone warunki, dotyczące zarówno możliwości skorzystania z Programu, jak i uznania, że otrzymane środki zostały wydatkowane zgodnie z celami Programu.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"ME","value":"ME"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ współpracujący przy opracowaniu projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Katarzyna Lubnauer Sekretarz Stanu ","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"ME","value":"ME"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"III kwartał 2025 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 17 września 2025 r. w trybie obiegowym","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
ID139
Rodzaj dokumentu:
Projekty innych dokumentów rządowych
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Rada Ministrów w dniu 12 września 2024 r. podjęła uchwałę nr 98 w sprawie przyjęcia Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji (M.P. poz. 812). Polityka Cyfrowej Transformacji Edukacji, zwana dalej „PCTE”, stanowi politykę publiczną określającą podstawowe uwarunkowania, cele i kierunki rozwoju kraju w wymiarze społecznym, gospodarczym i przestrzennym w dziedzinie edukacji. Opisuje działania niezbędne do przeprowadzenia cyfrowej transformacji edukacji w obliczu rewolucji cyfrowej. W każdym z dziesięciu ściśle powiązanych obszarów PCTE opisano diagnozę stanu obecnego, cele strategiczne transformacji i kierunki interwencji potrzebne do zrealizowania zmiany oraz powiązania z innymi obszarami. PTCE obejmuje perspektywę krótkoterminową sięgającą do roku 2027, średnioterminową – do roku 2030 i długoterminową – do roku 2035. W PCTE wskazano również konkretne działania (narzędzia), za pomocą których mają zostać osiągnięte cele PCTE (załącznik nr 2 do PTCE). Projektowany Rządowy program wspierania organów prowadzących szkoły i placówki w rozwijaniu umiejętności cyfrowych dzieci i młodzieży na lata 2025–2029 – „Cyfrowy Uczeń”, zwany dalej „Programem”, jest jednym z tych narzędzi i ma wspierać realizację celów określonych w następujących obszarach PCTE: 1) nowe technologie, w tym sztuczna inteligencja w szkole; 2) metody kształcenia, dydaktyka cyfrowa, cyfrowe zasoby dydaktyczne; 3) kształcenie i doskonalenie nauczycieli; 4) wyposażenie uczniów, nauczycieli i szkół. Ponadto Program ma rozwijać i kontynuować działania realizowane w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w inwestycjach C2.1.2 oraz C2.2.1 oraz uzupełnia działania zaplanowane w programie Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego. Zgodnie z PCTE, konieczne jest wsparcie instytucji edukacyjnych w rozwijaniu umiejętności nauczycieli i uczniów, niezbędnych do świadomego, odpowiedzialnego i aktywnego uczestnictwa w społeczeństwie cyfrowym. Program jest jednym z elementów tego wsparcia, zapewniając szkołom i placówkom oświatowym środki finansowe na działania niezbędne do wzmocnienia skuteczności procesu kształcenia z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, w tym wspieranych przez sztuczną inteligencję. W 2024 r. zakończyła się realizacja Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020–2024 – „Aktywna tablica”, ustanowionego uchwałą nr 151/2020 Rady Ministrów z dnia 23 października 2020 r., zmienioną uchwałą nr 109/2021 Rady Ministrów z dnia 20 sierpnia 2021 r., który stanowił drugą edycję programu rządowego „Aktywna tablica”. Po zakończeniu realizacji drugiej edycji programu rządowego „Aktywna tablica” przeprowadzono badanie ewaluacyjne w celu zweryfikowania, czy zostały osiągnięte cele założone w tym programie dotyczące wspierania rozwoju kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli oraz procesu cyfryzacji szkół przez udzielenie wsparcia finansowego na zakup sprzętu, pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii niezbędnych do realizacji programów nauczania z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych, w celu stosowania tych technologii na wskazanych w tym programie zajęciach. Badanie potwierdziło, że zakup nowoczesnych pomocy dydaktycznych, a tym samym możliwość wykorzystania nowych technologii w procesie kształcenia, są korzystne dla różnych aspektów rozwoju kompetencji uczniów i nauczycieli. Z przeprowadzonego badania wynika, że są wykorzystywane wszystkie dostępne pomoce dydaktyczne, a preferencje dotyczące korzystania z konkretnych pomocy dydaktycznych zależą od potrzeb uczniów, dostępnych materiałów oraz umiejętności poszczególnych nauczycieli. Nauczyciele korzyści upatrują przede wszystkim w zwiększeniu zainteresowania uczniów przedmiotem i realizacji celów określonych w wymaganiach podstawy programowej kształcenia ogólnego. Dodatkowo, w wyniku ewaluacji przeprowadzonej przez Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy w Warszawie sformułowano rekomendacje w zakresie realizacji podobnych programów w kolejnych latach, które dotyczą: 1) wsparcia w zakresie tworzenia strategii cyfryzacji danej szkoły, uwzględniającej dynamiczny rozwój technologii oraz potrzeby jej uczniów i nauczycieli; 2) zapewnienia kontynuacji wsparcia dla szkół poprzez dalszą możliwość zakupu oprogramowania i innych materiałów edukacyjnych wykorzystujących nowoczesne technologie; 3) wsparcia dla nauczycieli, w szczególności w postaci doskonalenia zawodowego; 4) dostosowania programów nauczania do wykorzystywania nowoczesnych technologii; 5) promowania wykorzystania nowoczesnych technologii na zajęciach rozwijających zainteresowania uczniów i uwzględniających ich specjalne potrzeby edukacyjne. Można przewidywać, że rola nowoczesnych technologii w edukacji będzie rosła, szczególnie w kontekście dynamicznie rozwijających się narzędzi wspomagających nauczanie, takich jak sztuczna inteligencja, rzeczywistość rozszerzona (AR), czy wirtualna rzeczywistość (VR). Przedszkola, szkoły i placówki oświatowe, które zainwestują w rozwój kompetencji cyfrowych kadry oraz nowoczesną infrastrukturę, będą lepiej przygotowane do odpowiadania na potrzeby współczesnych dzieci i uczniów. Badanie wskazuje na istotny postęp w wykorzystaniu nowoczesnych technologii, jednak wciąż pozostaje wiele do zrobienia, aby narzędzia te stały się integralnym elementem każdych zajęć w szkołach i placówkach oświatowych. Priorytetem na najbliższe lata powinno być, co podkreślono w PCTE, wyrównanie minimalnego poziomu wyposażenia przedszkoli, szkół i placówek oświatowych w nowoczesne technologie oraz wsparcie nauczycieli w pełnym wykorzystaniu ich potencjału. Wyniki ewaluacji i przedstawione w niej rekomendacje potwierdzają potrzebę kontynuacji podobnych działań w przyszłości. Należy podkreślić, że dotychczasowe działania zmierzające do cyfryzacji edukacji w Polsce koncentrowały się na szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Tymczasem zgodnie z PCTE wsparciem powinny zostać objęte także inne placówki oświatowe, w szczególności przedszkola lub placówki wychowania pozaszkolnego. Podmioty te zgłaszały potrzebę wsparcia procesu dydaktycznego nowoczesnymi technologiami, dostosowanymi do etapu rozwoju dziecka, ucznia lub wychowanka.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Program obejmie: 1. Organy prowadzące poniższe publiczne i niepubliczne jednostki systemu oświaty: 1) placówki – publiczne i niepubliczne placówki, o których mowa w art. 2 pkt 3–8 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2025 r. poz. 1043): a) placówki oświatowo-wychowawcze, w tym: – szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego, – pałace młodzieży, – młodzieżowe domy kultury, – międzyszkolne ośrodki sportowe, – ogniska pracy pozaszkolnej, – ogrody jordanowskie, – pozaszkolne placówki specjalistyczne, b) placówki kształcenia ustawicznego, centra kształcenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmianę kwalifikacji zawodowych, c) placówki artystyczne – ogniska artystyczne umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych, d) poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne, udzielające dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, e) młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz specjalne ośrodki wychowawcze dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, a także ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze, f) placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania (bursy i domy wczasów dziecięcych). – prowadzone przez jednostki samorządu terytorialnego, osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego lub osoby fizyczne; 2) placówki prowadzone przez ministrów właściwych – publiczne placówki, o których mowa w art. 8 ust. 6, ust. 7 pkt 1, ust. 12 lub ust. 14a pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, z wyłączeniem placówek doskonalenia nauczycieli; 3) placówki wychowania przedszkolnego – publiczne i niepubliczne przedszkola, w tym specjalne, integracyjne, z oddziałami specjalnymi lub integracyjnymi, publiczne i niepubliczne inne formy wychowania przedszkolnego, o których mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, a także oddziały wychowania przedszkolnego w publicznych i niepublicznych szkołach podstawowych, prowadzone przez jednostki samorządu terytorialnego, osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego lub osoby fizyczne; 4) szkoły: a) publiczne i niepubliczne szkoły podstawowe, o których mowa w art. 2 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, oraz publiczne i niepubliczne szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej, b) publiczne i niepubliczne szkoły ponadpodstawowe (licea ogólnokształcące, technika, branżowe szkoły I stopnia, szkoły specjalne przysposabiające do pracy, a także branżowe szkoły II stopnia prowadzące kształcenie w formie dziennej), o których mowa w art. 2 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, oraz publiczne i niepubliczne szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie liceum ogólnokształcącego; 5) szkoły w ORPEG – szkoły polskie oraz szkoły i zespoły szkół w Polsce oraz przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 1 lit. a i pkt 2 lit. c ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, wchodzące w skład Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą; 2. Ośrodek Rozwoju Edukacji. 3. Centrum Informatyczne Edukacji. Wsparcia finansowego udziela się: 1. Następującym organom prowadzącym ww. jednostki systemu oświaty, o których mowa w pkt 1–5: 1) jednostkom samorządu terytorialnego; 2) osobom prawnym innym niż jednostki samorządu terytorialnego; 3) osobom fizycznym; 4) ministrowi właściwemu do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego; 5) ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania; 6) Ministrowi Obrony Narodowej; 7) Ministrowi Sprawiedliwości; 8) ministrowi właściwemu do spraw rybołówstwa; 9) ministrowi właściwemu do spraw gospodarki morskiej; 10) ministrowi właściwemu do spraw żeglugi śródlądowej; 11) ministrowi właściwemu do spraw rolnictwa; 12) ministrowi właściwemu do spraw środowiska; 13) ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych; 14) innym ministrom właściwym do spraw zawodów określonych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego, o których mowa w art. 8 ust. 14a pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe. 2. Ośrodkowi Rozwoju Edukacji. 3. Centrum Informatycznemu Edukacji. 4. Podmiotowi wyłonionemu w konkursie w celu przeprowadzenia oceny skuteczności realizacji Programu. Organ prowadzący ww. jednostki systemu oświaty, o których mowa w pkt 1–5, w trakcie trwania Programu będzie mógł otrzymać wsparcie finansowe jednokrotnie w odniesieniu do poszczególnych placówek wychowania przedszkolnego, szkół, szkół w ORPEG lub placówek objętych wnioskiem o udzielenie wsparcia finansowego na zakup sprzętu, pomocy dydaktycznych lub narzędzi określonych w Programie. Organ prowadzący, który w danym roku realizacji Programu otrzymał wsparcie finansowe w odniesieniu do poszczególnych placówek wychowania przedszkolnego, szkół, szkół w ORPEG lub placówek objętych wnioskiem o udzielenie wsparcia finansowego na zakup sprzętu, pomocy dydaktycznych lub narzędzi określonych w Programie, nie otrzyma wsparcia finansowego w odniesieniu do tych samych placówek wychowania przedszkolnego, szkół, szkół w ORPEG lub placówek na zakup innego sprzętu, innych pomocy dydaktycznych lub narzędzi w kolejnych latach realizacji Programu. Program będzie realizowany w okresie od dnia 31 sierpnia 2025 r. do dnia 30 listopada 2029 r. i będzie obejmował cztery lata szkolne: 2025/2026, 2026/2027, 2027/2028 i 2028/2029. Na budżet Programu składa się finansowanie z budżetu państwa w wysokości 260 000 000 zł oraz wkład własny jednostek samorządu terytorialnego w wysokości co najmniej 51 608 650 zł. Organ prowadzący placówki wychowania przedszkolnego, szkoły lub placówki, z wyjątkiem ministrów właściwych, który będzie chciał otrzymać wsparcie finansowe dla swojej placówki wychowania przedszkolnego, szkoły lub placówki będzie obowiązany do zapewnienia 20% wkładu własnego finansowego lub rzeczowego w stosunku do otrzymanej kwoty dotacji. Środki budżetu państwa na udzielenie wsparcia finansowego w ramach Programu minister właściwy do spraw oświaty i wychowania dzieli między wojewodów i ministrów właściwych będących organami prowadzącymi szkoły lub placówki, biorąc pod uwagę wysokość środków zagwarantowanych w Programie na dany rok budżetowy. Zakres przedmiotowy Programu: Pogram składa się z 4 modułów: (1) sprzętowego, (2) narzędziowego, (3) szkoleniowego/metodycznego oraz (4) rozwoju cyfrowych usług dla edukacji, które obejmują: 1) sprzętowy – dostosowanie do potrzeb danej szkoły wystandaryzowanych pracowni, otrzymanych w ramach inwestycji C2.2.1 „Wyposażenie szkół/instytucji w odpowiednie urządzenia i infrastrukturę ICT w celu poprawy ogólnej wydajności systemów edukacji” KPO; możliwość doposażenia szkół i placówek w sprzęt komputerowy lub modernizację już zakupionego sprzętu – np. komputery stacjonarne, terminale, laptopy, laptopy przeglądarkowe, tablety, zakupu dodatkowego wyposażenia dla już posiadanego sprzętu (szafek do przechowywania sprzętu, stacji dokujących, itd.), robotów, mikrokontrolerów, sprzętu VR i AR, monitorów interaktywnych, pomocy dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, modernizacji szkolnych sieci LAN (w zakresie sprzętu), specjalistycznego sprzętu dla szkół prowadzących kształcenie w zawodach, zestawów pomocy dydaktycznych, wspierających nauczanie metodą STEAM; 2) narzędziowy – możliwość zakupu oprogramowania (nowego, licencji, subskrypcji) do posiadanego już sprzętu lub sprzętu planowanego do zakupu, cyfrowych materiałów edukacyjnych lub cyfrowych materiałów ćwiczeniowych, przestrzeni chmurowej, usług do zdalnego zarządzania szkołą i zakupionym sprzętem, specjalistycznego oprogramowania dla szkół prowadzących kształcenie w zawodach; 3) szkoleniowy/metodyczny – zapewnienie funkcjonowania w Ośrodku Rozwoju Edukacji zespołu, który zapewni wsparcie merytoryczne dla udostępnianych na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej cyfrowych materiałów edukacyjnych lub cyfrowych materiałów ćwiczeniowych, w tym będzie realizował zadanie polegające na realizacji konkursu dla nauczycieli, w ramach którego będą oni mogli odpłatnie tworzyć cyfrowe materiały edukacyjne lub cyfrowe materiały ćwiczeniowe i aplikacje wspierające proces kształcenia, udostępniane później nieodpłatnie innym nauczycielom na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej oraz wsparcie rozwijania umiejętności cyfrowych nauczycieli (także z wykorzystaniem AI), w szczególności w zakresie poprawnego metodycznie wykorzystywania sprzętu zakupionego w ramach inwestycji C2.2.1 „Wyposażenie szkół/instytucji w odpowiednie urządzenia i infrastrukturę ICT w celu poprawy ogólnej wydajności systemów edukacji” KPO (pracownie STEM i AI), myślenia komputacyjnego, umiejętności w zakresie skutecznego nauczania przedmiotów ścisłych i przyrodniczych – matematyki, fizyki, chemii, informatyki, biologii i geografii, a także wykorzystywanie w pracy nauczyciela Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej i jej zasobów; wsparcie, o którym mowa powyżej, obejmuje przygotowanie szkoleń i kursów online (e- learning) dla nauczycieli udostępnionych na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej, w tym kursu dla dyrektorów szkół, koordynatorów cyfrowej edukacji oraz nauczycieli; 4) rozwoju cyfrowych usług dla edukacji – wsparcie dla Centrum Informatycznego Edukacji na rozwój usług cyfrowych, w szczególności rozwój i utrzymanie bezpłatnego dziennika elektronicznego dla szkół i placówek. Aby skorzystać z Programu, placówki wychowania przedszkolnego, szkoły, szkoły w ORPEG, placówki i placówki prowadzone przez ministrów właściwych uprawnione do objęcia wsparciem finansowym w ramach Programu, będą musiały spełnić określone warunki, dotyczące zarówno możliwości skorzystania z Programu, jak i uznania, że otrzymane środki zostały wydatkowane zgodnie z celami Programu.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
ME
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Katarzyna Lubnauer Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
ME
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
III kwartał 2025 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 17 września 2025 r. w trybie obiegowym