W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na rok 2021

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"ID114","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","value":"projekty innych dokumentów rządowych","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","value":"D – pozostałe projekty","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Celem projektowanego Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na rok 2021 jest realizacja obowiązku określonego w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 218, z późn. zm.) w związku z upływającym okresem obowiązywania Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na lata 2014-2020, przyjętego Uchwałą nr 76 Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 2014 r.\nZdiagnozowano problemy szczegółowe w zakresie:\n- konieczności kontynuacji działań informacyjno-edukacyjnych mających na celu zwrócenie uwagi opinii publicznej na zjawisko przemocy w rodzinie:\n- konieczności kontynuacji szerokiego spektrum działań mających na celu ochronę i pomoc osobom dotkniętym przemocą w rodzinie;\n- konieczności kontynuacji podejmowania odpowiednich działań wobec osób stosujących przemoc w rodzinie;\n- potrzeby doskonalenia i profesjonalizacji służb społecznych w zakresie udzielania pomocy osobom dotkniętym przemocą w rodzinie;\n- potrzeby usystematyzowania kierunków działań, wskazania zakresu odpowiedzialności i zadań właściwych poszczególnym szczeblom administracji publicznej odpowiedzialnym za tworzenie rozwiązań w obszarze przeciwdziałania przemocy w rodzinie;\n- potrzeby przeprowadzenia analizy porównawczej rezultatów osiągniętych Krajowym Programem Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na lata 2014-2020 oraz adaptacji założeń Programu do realiów związanych ze stanem epidemii;\n- potrzeby wdrożenia najnowszych i planowanych zmian w zakresie uregulowań prawnych w obszarze przeciwdziałania przemocy w rodzinie;\n- dążenia do optymalizacji rozwiązań systemowych w obszarze przeciwdziałania przemocy w rodzinie.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Dążenie do optymalizacji skuteczności działań w obszarze przeciwdziałania przemocy w rodzinie, wyrażone\nw Krajowym Programie Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na rok 2021, koncentruje się na rozwiązaniach, dzięki którym możliwe będzie osiągnięcie następujących celów:\n1. Wzmocnienie działań profilaktycznych w zakresie przemocy w rodzinie.\n2. Zwiększenie skuteczności ochrony osób dotkniętych przemocą w rodzinie.\n3. Rozszerzenie skuteczności działań kierowanych do osób stosujących przemoc w rodzinie.\n4. Podniesienie jakości i dostępności świadczonych usług poprzez zwiększenie kompetencji przedstawicieli instytucji i podmiotów realizujących zadania z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie.\nProjektowane zapisy przewidują kontynuację głównych działań, które dotychczas realizowane były w ramach Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na lata 2014-2020, to jest:\n- rozwój działań profilaktycznych, m.in. poprzez prowadzenie ogólnopolskich czy lokalnych kampanii społecznych;\n- rozwój infrastruktury wsparcia dla osób doznających przemocy, w tym poprzez zwiększenie finansowania specjalistycznych ośrodków wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie;\n- finansowanie samorządów w realizowaniu oddziaływań wobec sprawców przemocy w rodzinie (realizacja programów korekcyjno-edukacyjnych i psychologiczno-terapeutycznych dla sprawców przemocy w rodzinie);\n- wzmacnianie samorządów województw w działaniach na rzecz podnoszenia kwalifikacji i zwiększania kompetencji przedstawicieli służb zajmujących się przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie;\n- funkcjonowanie bezpłatnej ogólnopolskiej infolinii dla osób szukających wsparcia.\n\nProjekt Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w rodzinie na rok 2021 uwzględnia również:\n- zmianę wskaźników celu głównego Krajowego Programu, pozwalających na miarodajne i wiarygodne określenie skali zjawiska przemocy w rodzinie w Polsce;\n- wprowadzenie działania w zakresie współpracy między instytucjami samorządowymi a sektorem pozarządowym w zakresie profilaktyki przeciwdziałania przemocy w rodzinie, dzięki któremu możliwy będzie rozwój tych działań;\n- rozszerzenie dotychczasowych działań na rzecz przeciwdziałania przemocy w środkach masowego przekazu o nowe kanały informacji i komunikacji poprzez dodanie nowego zadania, któremu możliwe będzie ograniczanie treści przemocowych w Internecie i mediach społecznościowych;\n- zaktualizowanie wskaźników dotyczących realizacji procedury „Niebieskie Karty”, pozwalających na precyzyjne określenie liczby osób doznających przemocy w rodzinie oraz określenie liczby rodzin dotkniętych poszczególnymi rodzajami przemocy, to jest przemocą: psychiczną, fizyczną i seksualną;\n- wprowadzenie działania, z którego wynikać będzie określenie zakresu monitorowania Programu przez wojewodów;\n- wzmocnienie działań dotyczących programów korekcyjno-edukacyjnych dla sprawców przemocy w rodzinie poprzez podkreślenie rangi i zasadności całorocznej dostępności do tej formy wsparcia;\n- wprowadzenie możliwości opracowania innych, uzupełniających programów dla sprawców przemocy w rodzinie po zakończeniu przez nich uczestnictwa w programach korekcyjno-edukacyjnych lub psychologiczno- terapeutycznych;\n- zobowiązanie marszałków województw do badania i analizowania potrzeb w zakresie szkoleń - wśród członków zespołów interdyscyplinarnych czy grup roboczych - tak aby ich zawartość merytoryczna odpowiadała potrzebom osób, do których są adresowane;\n- wprowadzenie konieczności identyfikowania specjalistycznych szkoleń (min. 100 godzin dydaktycznych) umożliwiających uzyskanie certyfikatu specjalisty w obszarze przeciwdziałania przemocy w rodzinie.\nUchwała wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","value":"MRiPS","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Stanisław Szwed – Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","value":"MRiPS","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2020 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 1 lutego 2021 r. w trybie obiegowym","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","value":"zrealizowany","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
ID114
Rodzaj dokumentu:
projekty innych dokumentów rządowych
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Celem projektowanego Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na rok 2021 jest realizacja obowiązku określonego w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 218, z późn. zm.) w związku z upływającym okresem obowiązywania Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na lata 2014-2020, przyjętego Uchwałą nr 76 Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 2014 r.
Zdiagnozowano problemy szczegółowe w zakresie:
- konieczności kontynuacji działań informacyjno-edukacyjnych mających na celu zwrócenie uwagi opinii publicznej na zjawisko przemocy w rodzinie:
- konieczności kontynuacji szerokiego spektrum działań mających na celu ochronę i pomoc osobom dotkniętym przemocą w rodzinie;
- konieczności kontynuacji podejmowania odpowiednich działań wobec osób stosujących przemoc w rodzinie;
- potrzeby doskonalenia i profesjonalizacji służb społecznych w zakresie udzielania pomocy osobom dotkniętym przemocą w rodzinie;
- potrzeby usystematyzowania kierunków działań, wskazania zakresu odpowiedzialności i zadań właściwych poszczególnym szczeblom administracji publicznej odpowiedzialnym za tworzenie rozwiązań w obszarze przeciwdziałania przemocy w rodzinie;
- potrzeby przeprowadzenia analizy porównawczej rezultatów osiągniętych Krajowym Programem Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na lata 2014-2020 oraz adaptacji założeń Programu do realiów związanych ze stanem epidemii;
- potrzeby wdrożenia najnowszych i planowanych zmian w zakresie uregulowań prawnych w obszarze przeciwdziałania przemocy w rodzinie;
- dążenia do optymalizacji rozwiązań systemowych w obszarze przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Dążenie do optymalizacji skuteczności działań w obszarze przeciwdziałania przemocy w rodzinie, wyrażone
w Krajowym Programie Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na rok 2021, koncentruje się na rozwiązaniach, dzięki którym możliwe będzie osiągnięcie następujących celów:
1. Wzmocnienie działań profilaktycznych w zakresie przemocy w rodzinie.
2. Zwiększenie skuteczności ochrony osób dotkniętych przemocą w rodzinie.
3. Rozszerzenie skuteczności działań kierowanych do osób stosujących przemoc w rodzinie.
4. Podniesienie jakości i dostępności świadczonych usług poprzez zwiększenie kompetencji przedstawicieli instytucji i podmiotów realizujących zadania z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
Projektowane zapisy przewidują kontynuację głównych działań, które dotychczas realizowane były w ramach Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na lata 2014-2020, to jest:
- rozwój działań profilaktycznych, m.in. poprzez prowadzenie ogólnopolskich czy lokalnych kampanii społecznych;
- rozwój infrastruktury wsparcia dla osób doznających przemocy, w tym poprzez zwiększenie finansowania specjalistycznych ośrodków wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie;
- finansowanie samorządów w realizowaniu oddziaływań wobec sprawców przemocy w rodzinie (realizacja programów korekcyjno-edukacyjnych i psychologiczno-terapeutycznych dla sprawców przemocy w rodzinie);
- wzmacnianie samorządów województw w działaniach na rzecz podnoszenia kwalifikacji i zwiększania kompetencji przedstawicieli służb zajmujących się przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie;
- funkcjonowanie bezpłatnej ogólnopolskiej infolinii dla osób szukających wsparcia.

Projekt Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w rodzinie na rok 2021 uwzględnia również:
- zmianę wskaźników celu głównego Krajowego Programu, pozwalających na miarodajne i wiarygodne określenie skali zjawiska przemocy w rodzinie w Polsce;
- wprowadzenie działania w zakresie współpracy między instytucjami samorządowymi a sektorem pozarządowym w zakresie profilaktyki przeciwdziałania przemocy w rodzinie, dzięki któremu możliwy będzie rozwój tych działań;
- rozszerzenie dotychczasowych działań na rzecz przeciwdziałania przemocy w środkach masowego przekazu o nowe kanały informacji i komunikacji poprzez dodanie nowego zadania, któremu możliwe będzie ograniczanie treści przemocowych w Internecie i mediach społecznościowych;
- zaktualizowanie wskaźników dotyczących realizacji procedury „Niebieskie Karty”, pozwalających na precyzyjne określenie liczby osób doznających przemocy w rodzinie oraz określenie liczby rodzin dotkniętych poszczególnymi rodzajami przemocy, to jest przemocą: psychiczną, fizyczną i seksualną;
- wprowadzenie działania, z którego wynikać będzie określenie zakresu monitorowania Programu przez wojewodów;
- wzmocnienie działań dotyczących programów korekcyjno-edukacyjnych dla sprawców przemocy w rodzinie poprzez podkreślenie rangi i zasadności całorocznej dostępności do tej formy wsparcia;
- wprowadzenie możliwości opracowania innych, uzupełniających programów dla sprawców przemocy w rodzinie po zakończeniu przez nich uczestnictwa w programach korekcyjno-edukacyjnych lub psychologiczno- terapeutycznych;
- zobowiązanie marszałków województw do badania i analizowania potrzeb w zakresie szkoleń - wśród członków zespołów interdyscyplinarnych czy grup roboczych - tak aby ich zawartość merytoryczna odpowiadała potrzebom osób, do których są adresowane;
- wprowadzenie konieczności identyfikowania specjalistycznych szkoleń (min. 100 godzin dydaktycznych) umożliwiających uzyskanie certyfikatu specjalisty w obszarze przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
Uchwała wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MRiPS
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Stanisław Szwed – Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MRiPS
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2020 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 1 lutego 2021 r. w trybie obiegowym
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
zrealizowany