W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie przyjęcia polityki publicznej pod nazwą Strategia rozwoju usług społecznych, polityka publiczna do roku 2030 (z perspektywą do 2035 r.) POPRZEDNI TYTUŁ: Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia polityki publicznej pt. „Strategia rozwoju usług społecznych, polityka publiczna na lata 2021–2035”

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"ID198","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty innych dokumentów rządowych","value":"Projekty innych dokumentów rządowych"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Zgodnie z art. 5 pkt 7b ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U. z 2021 r. poz. 1057) polityką publiczną jest dokument określający podstawowe uwarunkowania, cele i kierunki rozwoju kraju w wymiarze społecznym, gospodarczym i przestrzennym w danej dziedzinie lub na danym obszarze, które wynikają bezpośrednio ze strategii rozwoju. Polityka publiczna jest przyjmowana przez Radę Ministrów w drodze uchwały. Politykę publiczną opracowuje właściwy minister w uzgodnieniu z członkami Rady Ministrów. Projektowany dokument strategiczny stanowi politykę publiczną w rozumieniu ww. ustawy.\nStrategia zawiera diagnozę obszarów procesu deinstytucjonalizacji wraz z wnioskami z niej wynikającymi, wizję i cele strategiczne jak również kierunki interwencji w zakresie rozwoju usług społecznych oraz zasady realizacji polityki publicznej w danym obszarze. \nDokument koreluje z Krajowym Programem Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu. Aktualizacja 2021–2027, polityka publiczna z perspektywą do roku 2030 przyjętym uchwałą nr 105 Rady Ministrów z dnia 17 sierpnia 2021 r. w sprawie przyjęcia polityki publicznej pod nazwą „Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu. Aktualizacja 2021–2027, polityka publiczna z perspektywą do roku 2030” (M.P. poz. 843) oraz Strategią na rzecz Osób z Niepełnosprawnościami przyjętą uchwałą nr 27 Rady Ministrów z dnia 16 lutego 2021 r. w sprawie przyjęcia dokumentu Strategia na rzecz Osób z Niepełnosprawnościami 2021–2030 (M. P. poz. 218).","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Zaplanowany w dokumencie proces deinstytucjonalizacji obejmuje działania zmierzające do rozwoju usług społecznych w społeczności lokalnej i uwzględnia następujące założenia:\n1. Priorytet usług społecznych realizowanych w środowisku zamieszkania dominuje nad usługami stacjonarnymi.\n2. Nastąpi rozwój lokalnych i zindywidualizowanych usług, w tym usług o charakterze zapobiegającym, które mają ograniczyć konieczność opieki instytucjonalnej.\n3. Realizowane będą działania zmierzające do wykorzystania zasobów i potencjału instytucjonalnej opieki długoterminowej na poczet rozwoju nowych usług środowiskowych w społeczności lokalnej.\n4. Zostaną zabezpieczone usługi stacjonarnej opieki długoterminowej, jako element systemu usług społecznych.\nStrategia będzie realizowana w pięciu obszarach: \n1. Opieki nad dzieckiem, w tym dzieckiem z niepełnosprawnością.\n2. Opieki nad osobami starszymi i przewlekle somatycznie chorymi.\n3. Niezależnego życia – wsparcia osób z niepełnosprawnościami.\n4. Wsparcia osób przewlekle psychicznie chorych.\n5. Wsparcia osób w kryzysie bezdomności.\nW pierwszym obszarze celem strategicznym będzie zwiększenie udziału rodzin i rodzinnych form pieczy zastępczej w opiece i wychowaniu dzieci. Zakładane efekty realizacji celu strategicznego i kierunków działań są następujące:\n1. Działania wspierające rodziny pochodzenia dzieci będą zapobiegać umieszczaniu dzieci w pieczy zastępczej.\n2. Sytuacja dzieci w rodzinach przeżywających kryzys poprawi się, co spowoduje ich integrację i włączenie społeczne.\n3. Realizacja celów pozwoli na odejście od konieczności funkcjonowania instytucjonalnej pieczy zastępczej i zapewnienie podaży odpowiedniej do potrzeb liczby rodzinnych form pieczy zastępczej.\n4. Działania doprowadzą do usprawnienia systemów ochrony dzieci i pieczy zastępczej.\n5. Rozwój rodzinnej pieczy zastępczej, w tym zawodowej w szczególności ukierunkowanej na dzieci z niepełnosprawnością i chore.\n6. Działania zmierzające do tego aby każde dziecko powinno wychowywać się w rodzinie: biologicznej, adopcyjnej, zastępczej lub rodzinnym domu dziecka.\n7. Zmiana funkcjonowania obecnie działających placówek całodobowych dla dzieci z całodobowej długoterminowej na krótkoterminową turnusową oraz usługową w środowisku lokalnym.\nW drugim obszarze celem strategicznym będzie zbudowanie skutecznego i trwałego systemu opieki długoterminowej świadczącego skoordynowane usługi społeczne i zdrowotne. Zakładane efekty realizacji celu strategicznego i kierunków działań są następujące:\n1. Stworzony zostanie kompleksowy system wsparcia osób i rodzin z niepełnosprawnościami.\n2. Działania wspierające będą zapobiegać umieszczaniu osób z niepełnosprawnościami w instytucjach opieki całodobowej.\n3. Wdrożona zostanie idea niezależnego życia, wsparta mieszkalnictwem wspomaganym.\n4. Pobyt w instytucji opieki całodobowej będzie wyborem osoby korzystającej z systemu wsparcia. Umieszczenie osoby w instytucji całodobowej powinno być ostatnim, najmniej pożądanym, ogniwem wsparcia.\nW trzecim obszarze celem strategicznym będzie włączenie społeczne osób z niepełnosprawnościami dające możliwość życia w społeczności lokalnej niezależnie od stopnia niepełnosprawności. Zakładane efekty realizacji celu strategicznego i kierunków działań są następujące:\n1. Stworzenie systemu wsparcia osób i rodzin z niepełnosprawnościami;\n2. Działania zapobiegające umieszczaniu osób z niepełnosprawnościami w instytucjach opieki całodobowej;\n3. Wdrożenie idei niezależnego życia, wspartej mieszkalnictwem wspomaganym;\n4. Dążenie do usamodzielniania mieszkańców instytucji całodobowej opieki stacjonarnej;. \nW czwartym obszarze celem strategicznym będzie stworzenie skutecznego systemu wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi. Zakładane efekty realizacji celu strategicznego i kierunków działań są następujące:\n1. Utworzony zostanie spójny system wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi.\n2. Nastąpi intensywny rozwój usług społecznych skierowanych do osób z zaburzeniami psychicznymi, co ograniczy konieczność korzystania z usług opieki całodobowej.\n3. Stworzony zostanie kompleksowy system diagnostyczny oraz system wsparcia dzieci i młodzieży z zaburzeniami psychicznymi, co zapobiegać będzie umieszczaniu dzieci i młodzieży w instytucjach opieki całodobowej.\n4. Przygotowana zostanie kadra specjalistyczna realizująca usługi zdrowotne i społeczne dla dzieci i młodzieży z zaburzeniami psychicznymi.\nW piątym obszarze celem strategicznym będzie stworzenie skutecznego systemu wsparcia dla osób w kryzysie bezdomności. Zakładane efekty realizacji celu strategicznego i kierunków działań są następujące:\n1. Wdrożenie systemu koordynacji oraz standaryzacji usług społecznych dla osób w kryzysie bezdomności.\n2. Opracowanie i wdrożenie rozwiązań na rzecz przejścia ze wsparcia instytucjonalnego do wsparcia w formie mieszkaniowej.\nStrategia zakłada szeroką współpracę podmiotów obejmującą zasięgiem administrację rządową i samorządową oraz sektor pozarządowy. Monitorowanie realizacji działań „Strategii” zostanie powierzone Ministrowi Rodziny i Polityki Społecznej.\nW Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej zostanie powołany Zespół ds. realizacji Strategii rozwoju usług społecznych, polityka publiczna do roku 2030 (z perspektywą do 2035 r.). W jego skład wejdą przedstawiciele administracji centralnej, samorządów wojewódzkich i lokalnych, organizacji społeczeństwa obywatelskiego i podmiotów społecznych zaangażowanych bezpośrednio w obszarach objętych strategią. Zespół opracuje propozycję planu wdrażania Strategii (w wymiarze 2-3 letnim), który będzie przekazywany do decyzji ministra koordynującego realizację Strategii. Zespół opracuje również szczegółowy sposób monitorowania postępu realizacji działań zaplanowanych w dokumencie oraz określi cykliczność sprawozdań z ich realizacji. Punktem odniesienia w monitorowaniu realizacji działań będzie opracowany zestaw wskaźników obrazujących oczekiwane rezultaty realizacji Strategii na poziomie celów strategicznych.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MRiPS","value":"MRiPS"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Stanisław Szwed Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MRiPS","value":"MRiPS"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"II kwartał 2022 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 7 czerwca 2022 r.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
ID198
Rodzaj dokumentu:
Projekty innych dokumentów rządowych
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Zgodnie z art. 5 pkt 7b ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U. z 2021 r. poz. 1057) polityką publiczną jest dokument określający podstawowe uwarunkowania, cele i kierunki rozwoju kraju w wymiarze społecznym, gospodarczym i przestrzennym w danej dziedzinie lub na danym obszarze, które wynikają bezpośrednio ze strategii rozwoju. Polityka publiczna jest przyjmowana przez Radę Ministrów w drodze uchwały. Politykę publiczną opracowuje właściwy minister w uzgodnieniu z członkami Rady Ministrów. Projektowany dokument strategiczny stanowi politykę publiczną w rozumieniu ww. ustawy.
Strategia zawiera diagnozę obszarów procesu deinstytucjonalizacji wraz z wnioskami z niej wynikającymi, wizję i cele strategiczne jak również kierunki interwencji w zakresie rozwoju usług społecznych oraz zasady realizacji polityki publicznej w danym obszarze.
Dokument koreluje z Krajowym Programem Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu. Aktualizacja 2021–2027, polityka publiczna z perspektywą do roku 2030 przyjętym uchwałą nr 105 Rady Ministrów z dnia 17 sierpnia 2021 r. w sprawie przyjęcia polityki publicznej pod nazwą „Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu. Aktualizacja 2021–2027, polityka publiczna z perspektywą do roku 2030” (M.P. poz. 843) oraz Strategią na rzecz Osób z Niepełnosprawnościami przyjętą uchwałą nr 27 Rady Ministrów z dnia 16 lutego 2021 r. w sprawie przyjęcia dokumentu Strategia na rzecz Osób z Niepełnosprawnościami 2021–2030 (M. P. poz. 218).
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Zaplanowany w dokumencie proces deinstytucjonalizacji obejmuje działania zmierzające do rozwoju usług społecznych w społeczności lokalnej i uwzględnia następujące założenia:
1. Priorytet usług społecznych realizowanych w środowisku zamieszkania dominuje nad usługami stacjonarnymi.
2. Nastąpi rozwój lokalnych i zindywidualizowanych usług, w tym usług o charakterze zapobiegającym, które mają ograniczyć konieczność opieki instytucjonalnej.
3. Realizowane będą działania zmierzające do wykorzystania zasobów i potencjału instytucjonalnej opieki długoterminowej na poczet rozwoju nowych usług środowiskowych w społeczności lokalnej.
4. Zostaną zabezpieczone usługi stacjonarnej opieki długoterminowej, jako element systemu usług społecznych.
Strategia będzie realizowana w pięciu obszarach:
1. Opieki nad dzieckiem, w tym dzieckiem z niepełnosprawnością.
2. Opieki nad osobami starszymi i przewlekle somatycznie chorymi.
3. Niezależnego życia – wsparcia osób z niepełnosprawnościami.
4. Wsparcia osób przewlekle psychicznie chorych.
5. Wsparcia osób w kryzysie bezdomności.
W pierwszym obszarze celem strategicznym będzie zwiększenie udziału rodzin i rodzinnych form pieczy zastępczej w opiece i wychowaniu dzieci. Zakładane efekty realizacji celu strategicznego i kierunków działań są następujące:
1. Działania wspierające rodziny pochodzenia dzieci będą zapobiegać umieszczaniu dzieci w pieczy zastępczej.
2. Sytuacja dzieci w rodzinach przeżywających kryzys poprawi się, co spowoduje ich integrację i włączenie społeczne.
3. Realizacja celów pozwoli na odejście od konieczności funkcjonowania instytucjonalnej pieczy zastępczej i zapewnienie podaży odpowiedniej do potrzeb liczby rodzinnych form pieczy zastępczej.
4. Działania doprowadzą do usprawnienia systemów ochrony dzieci i pieczy zastępczej.
5. Rozwój rodzinnej pieczy zastępczej, w tym zawodowej w szczególności ukierunkowanej na dzieci z niepełnosprawnością i chore.
6. Działania zmierzające do tego aby każde dziecko powinno wychowywać się w rodzinie: biologicznej, adopcyjnej, zastępczej lub rodzinnym domu dziecka.
7. Zmiana funkcjonowania obecnie działających placówek całodobowych dla dzieci z całodobowej długoterminowej na krótkoterminową turnusową oraz usługową w środowisku lokalnym.
W drugim obszarze celem strategicznym będzie zbudowanie skutecznego i trwałego systemu opieki długoterminowej świadczącego skoordynowane usługi społeczne i zdrowotne. Zakładane efekty realizacji celu strategicznego i kierunków działań są następujące:
1. Stworzony zostanie kompleksowy system wsparcia osób i rodzin z niepełnosprawnościami.
2. Działania wspierające będą zapobiegać umieszczaniu osób z niepełnosprawnościami w instytucjach opieki całodobowej.
3. Wdrożona zostanie idea niezależnego życia, wsparta mieszkalnictwem wspomaganym.
4. Pobyt w instytucji opieki całodobowej będzie wyborem osoby korzystającej z systemu wsparcia. Umieszczenie osoby w instytucji całodobowej powinno być ostatnim, najmniej pożądanym, ogniwem wsparcia.
W trzecim obszarze celem strategicznym będzie włączenie społeczne osób z niepełnosprawnościami dające możliwość życia w społeczności lokalnej niezależnie od stopnia niepełnosprawności. Zakładane efekty realizacji celu strategicznego i kierunków działań są następujące:
1. Stworzenie systemu wsparcia osób i rodzin z niepełnosprawnościami;
2. Działania zapobiegające umieszczaniu osób z niepełnosprawnościami w instytucjach opieki całodobowej;
3. Wdrożenie idei niezależnego życia, wspartej mieszkalnictwem wspomaganym;
4. Dążenie do usamodzielniania mieszkańców instytucji całodobowej opieki stacjonarnej;.
W czwartym obszarze celem strategicznym będzie stworzenie skutecznego systemu wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi. Zakładane efekty realizacji celu strategicznego i kierunków działań są następujące:
1. Utworzony zostanie spójny system wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi.
2. Nastąpi intensywny rozwój usług społecznych skierowanych do osób z zaburzeniami psychicznymi, co ograniczy konieczność korzystania z usług opieki całodobowej.
3. Stworzony zostanie kompleksowy system diagnostyczny oraz system wsparcia dzieci i młodzieży z zaburzeniami psychicznymi, co zapobiegać będzie umieszczaniu dzieci i młodzieży w instytucjach opieki całodobowej.
4. Przygotowana zostanie kadra specjalistyczna realizująca usługi zdrowotne i społeczne dla dzieci i młodzieży z zaburzeniami psychicznymi.
W piątym obszarze celem strategicznym będzie stworzenie skutecznego systemu wsparcia dla osób w kryzysie bezdomności. Zakładane efekty realizacji celu strategicznego i kierunków działań są następujące:
1. Wdrożenie systemu koordynacji oraz standaryzacji usług społecznych dla osób w kryzysie bezdomności.
2. Opracowanie i wdrożenie rozwiązań na rzecz przejścia ze wsparcia instytucjonalnego do wsparcia w formie mieszkaniowej.
Strategia zakłada szeroką współpracę podmiotów obejmującą zasięgiem administrację rządową i samorządową oraz sektor pozarządowy. Monitorowanie realizacji działań „Strategii” zostanie powierzone Ministrowi Rodziny i Polityki Społecznej.
W Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej zostanie powołany Zespół ds. realizacji Strategii rozwoju usług społecznych, polityka publiczna do roku 2030 (z perspektywą do 2035 r.). W jego skład wejdą przedstawiciele administracji centralnej, samorządów wojewódzkich i lokalnych, organizacji społeczeństwa obywatelskiego i podmiotów społecznych zaangażowanych bezpośrednio w obszarach objętych strategią. Zespół opracuje propozycję planu wdrażania Strategii (w wymiarze 2-3 letnim), który będzie przekazywany do decyzji ministra koordynującego realizację Strategii. Zespół opracuje również szczegółowy sposób monitorowania postępu realizacji działań zaplanowanych w dokumencie oraz określi cykliczność sprawozdań z ich realizacji. Punktem odniesienia w monitorowaniu realizacji działań będzie opracowany zestaw wskaźników obrazujących oczekiwane rezultaty realizacji Strategii na poziomie celów strategicznych.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MRiPS
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Stanisław Szwed Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MRiPS
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
II kwartał 2022 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 7 czerwca 2022 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
Zrealizowany